Test: Skoda Octavia stv 1,6 TDI 4x4 Laurin&Klement

God familiebil

Og så har den gjerrig dieselmotor og firehjulsdrift.

KOMMER FRAM: Med firehjulstrekk er fremkommeligheten god. Octavia har gode kjøreegenskaper og helt ok komfort.
KOMMER FRAM: Med firehjulstrekk er fremkommeligheten god. Octavia har gode kjøreegenskaper og helt ok komfort. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Skoda Octavia er en bil vi liker. Tidligere har vi blant annet gitt godt med skryt til versjonen med 1,4-liters bensinturbomotor og DSG, og til den mer påkostede 1,8 TSI med firehjulsdrift (les langtesten her).

Bilen er 20-25 cm kortere enn det store bølet av familiestasjonsvogner, som Ford Mondeo, VW Passat og Toyota Avensis, men har likevel plass til det meste.

Dessuten har Octavia definitivt en fordel i pris, og den liten og effektiv diesel under panseret framstår den på papiret som et riktig gunstig kjøp.

Kjøreegenskaper: 5

Octavia har et relativt stramt fjæringsoppsett, men har ryddige, komfortable og presise kjøreegenskaper.

På norsk vinterføre har den godt grep men understyrer gjerne litt om farten er for stor i svingene. Antiskrenssystemet griper da ganske hardt inn, men det er uten tvil effektivt.

Med firehjulsdrift er fremkommeligheten god, selv om Haldex 4-systemet ikke er like underholdende å kjøre som et permanent firehjulstrekksystem. Ved normal kjøring er det nesten som å kjøre en forhjulstrekker.

Del

Motor: 5

GREIE YTELSER: Den lille 1,6-dieselen gjør en overraskende god jobb og gjør Octavia trygg i forbikjøringer i vanlig norsk motorveihastighet.
GREIE YTELSER: Den lille 1,6-dieselen gjør en overraskende god jobb og gjør Octavia trygg i forbikjøringer i vanlig norsk motorveihastighet. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Som navnet røper er testbilen utstyrt med den fine 1,6-litersdieselen som er å finne i diverse Skoda, Volkswagen og Audi-modeller. Dette er en motor som vi tidligere har gitt godt skussmål, da den kan by på kultivert gange, lavt støynivå, bredt kraftregister og ikke minst lavt forbruk.

Tekniske data:

  • MOTOR, CM3: 1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 105
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 250
  • EGENVEKT, KG: 1475
  • TILHENGERVEKT, KG: 650/1600
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 457/177/
  • BAGASJEROM, LITER: 580
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/65R15 T
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,54
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 141
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12,7
  • TOPPFART, KM/T: 185
  • PRIS FRA, KR: 285 700
  • PRIS TESTBIL, KR: 366 900

1,6-literen yter 105 hk og 250 Nm, noe som kanskje høres lite ut i en såpass stor bil med firehjulsdrift. Men tro om igjen - den lille dieselen drar overraskende godt fra lave 1500 o/min og nesten helt opp til rødmerkingen.

Testbilen er utstyrt med sekstrinns manuell girkasse, der utvekslingen passer dieselen godt og girskiftene er presise.

Ytelser: 4

Som nevnt over er den veldig fleksibel selv fra lavt turtall, og man kan fint kjøre over fartsdumper i tredje gir uten problemer.

Testbilen ble, som alle andre biler vi tester, målt både i mellomakselerasjon og støy. Octavia gjør det helt ok i disse målingene, men vi har faktisk ingen direkte konkurrenter til dags dato.

Kombinasjonen mellomklasse-stasjonsvogn, liten dieselmotor og firehjulsdrift finnes det ikke mange av. Det er stort sett VW Golf stv 4motion som er eneste alternativ, og de er jo i bunn og grunn veldig like.

Testbilens 0-100 km/t på 12,7 sekunder er ikke noe å hoppe i været for, men så er heller ikke sprint fra stillestående en minidiesel sin sterkeste side. Mellomakselerasjonen er god nok til å forta seg trygge forbikjøringer i norsk motorvei-hastighet.

Eksteriør: 4

Ansiktsløftet Octavia fikk i 2009 gjorde den litt mindre uunnselig i fronten, men fortsatt er den ikke blant bilene som roper høyest om oppmerksomhet.

LITT HØYERE: Octavia med firehjulsdrift er 2,3 centimeter høyere enn den forhjulsdrevne, men rager ikke i terrenget av den grunn.
LITT HØYERE: Octavia med firehjulsdrift er 2,3 centimeter høyere enn den forhjulsdrevne, men rager ikke i terrenget av den grunn. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det gjør ikke noe. For Octavia teller innvendig plass mye mer. Og bilen er uansett småelegant på en konservativ måte.

STORT: Bagasjerommet rommer 580 liter.
STORT: Bagasjerommet rommer 580 liter. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Interiør: 5

Heller ikke innvendig er linjer og former dristige. Men slik resten av bilen er, ville det nesten blitt feil.

Derimot setter en pris på at all betjening er ergonomisk plassert og byr på god "trykke på"-følelse, slik regelen stort sett er i biler fra VW-konsernet.

Om Skoda er et rimeligere alternativ i VW-familien, har tsjekkerne ikke latt det skinne igjennom i materialkvalitet, prisklassen tatt i betraktning. Pluss gir vi også for god støtte i forsetene.

Octavia har god plass foran og et stort bagasjerom på 580 liter. Det har gått litt ut over plassen i baksetet, noe kanskje særlig foreldre med barn i bakvendt barnesete vil merke.

Komfort: 4

Det som først og fremst skiller den oppdaterte Octaviaen fra sin forgjenger, er arbeidet Skoda har gjort med å redusere hjulstøy - noe forrige modell fikk kritikk for. Forbedringen er betydelig.

Fjæringskomforten er helt grei, selv om vi opplever den litt stump på brå ujevnheter. Octavia med firehjulsdrift er litt høyere enn vanlige Octavia, men fjæringskomforten er ikke noe bedre av den grunn.

TOPPMODELL: Testbilen er toppmodell og meget godt utstyrt. Stolene er faste og gir god støtte, og ergonomien for fører er god.
TOPPMODELL: Testbilen er toppmodell og meget godt utstyrt. Stolene er faste og gir god støtte, og ergonomien for fører er god. Foto: Egil Nordlien HM Foto

1,6-litersdieselen er for øvrig en av de beste smådieselene på makedet når det kommer til støy og vibrasjoner.

Testdata:

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 7,6
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,6
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 11,7
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 16,5
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 11,4
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 13,7
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 18,2
  • STØY TOMGANG, dBA: 49,9
  • STØY 50 KM/T, dBA: 59,7
  • STØY 80 KM/T, dBA: 63,5
  • STØY 100 KM/T, dBA: 66,2
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,58

Sittekomforten er også god. Toppmodellen Laurin&Klement er utstyrt med gode, men relativt faste skinnseter, som gir god støtte både i sidene og under lårene. Rattet er fireveis regulerbart, så det er enkelt å finne seg godt til rette, selv på langtur.

Ellers er betjening av paneler og brytere enkel og oversiktelig.

Sikkerhet: 4

Den nåværende modellen ble testet hos EuroNCAP i 2004.

Fire av fem stjerner holder ikke mål i en klasse hvor de aller fleste har fått fem stjerner.

Når det gjelder sikkerhetsutstyr, har bilen derimot det som forventes. Alt er standard på alle utstyrsmodeller, blant annet ting som ESP-system, ABS-bremser, TSA (tilhenger-stabilisator), ISOFIX-løsning og aktive beltestrammere.

Pris/utstyr: 5

Begrepene "Skoda" og "mye bil for pengene" skal jo helst gå hånd i hånd. Om ikke akkurat vår modell er noe utpreget billigbil, får man mye for pengene sett i forhold til de fleste konkurrentene.

Hvis du klarer deg med drift på to hjul og en mikroskopisk 1,2-liters bensinturbomotor, kan du faktisk bli Octavia-eier for 201.400 kroner. Billigste dieseldrevne stasjonsvogn koster fra 243.400 kroner og med firehjulsdrift oppå der igjen er prisen 285.700 kroner.

Vår testbil, som er toppmodell, koster fra 339.400 kroner og lander totalt på 366.900 kroner. Da er stort sett alt utstyr inkludert; 2-sone klima, skinninteriør, kjørecomputer, regnsensor og automatisk blendbart speil, parkeringssensor foran og bak, xenon, cruise, navigasjon, stereo, alufelger, bakkestartassistent, elseter, tonet glass, parkeringsvarmer, avtagbart hengerfeste, multifunksjonsratt med handsfree, osv. osv.

TRANGERE: Plassen foran er god, det samme er bagasjerommet. Bakseteplassen er derimot noe begrenset, spesielt om man har tre små.
TRANGERE: Plassen foran er god, det samme er bagasjerommet. Bakseteplassen er derimot noe begrenset, spesielt om man har tre små. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

En ting hadde vi kanskje valgt å gjøre annerledes når det gjelder utstyrspakken. Det grå skinnet er ikke veldig praktisk og dessuten har Laurin&Klement-pakka noen ting vi kunne klart oss uten. Hadde man for eksempel gått for en bil i Elegance utstyrsnivå og heller valgt litt mer ekstrautstyr, så kunne man skreddersydd bilen mer etter eget ønske, og antagelig endt opp enda litt rimeligere.

Vi kan uansett bekrefte begrepene over lever i beste velgående.

Miljø: 5

Ifølge EU-normen skal testbilen ha et forbruk på 0,54 l/mil og et CO2-utslipp på 141 gr/km. Det er gode tall, så vi var spente på om vi kunne gjenskape disse i vår faste 19 mil lange forbruksrunde.

Testbilen holder nesten hva den lover - vi lander på et forbruk på 0,58 l/mil. Det er ikke å være flau over, for vi ser en klar tendens til at motorsvake biler bruker litt mer enn de er oppgitt til. 0,58 l/mil ved blandet kjøring gir indikasjoner på at det ikke er noe problem å komme under halvliteren på langkjøring.

BESKJEDEN DESIGN: Octavia skiller seg ikke veldig ut i mengden, men ser da helt ok ut.
BESKJEDEN DESIGN: Octavia skiller seg ikke veldig ut i mengden, men ser da helt ok ut.

Denne saken ble første gang publisert 05/01 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også