Test: Skoda Octavia Greenline stv, 2010-modell

- Kjøp heller vanlig Octavia

Greenline er dyrere og bare marginalt mer miljøsnill. Les testen.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Rommelig

+ Trygge kjøreegenskaper

+ Støysvak dieselmotor

+ Gunstig pris

- Senket understell reduserer komfort

- Hjulstøy med sommerdekk

- Ikke full pott i krasjtest

Tekniske data Skoda Octavia Greenline

  • MOTOR, CM3:R4, 1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:105/4400
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:250/1500-2500
  • EGENVEKT, KG:1385
  • TILHENGERVEKT, KG:1400/650
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:457/177/147
  • BAGASJEROM, LITER:580-1620
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:195/65R15
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,44
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:114
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:11,9
  • TOPPFART, KM/T:190
  • PRIS FRA, KR:243.600
  • PRIS TESTBIL, KR:259.260

Skoda Octavia er en bil vi liker. Tidligere har vi blant annet gitt godt med skryt til versjonen med 1,4-liters bensinturbomotor og automatisk DSG-gir, og til den mer påkostede 1,8 T med firehjulsdrift (les langtesten her).

Med ansiktsløftingen den fikk i fjor, framstår den som en elegant stasjonsvogn (for det er det som gjelder for Octavia).

Bilen er 20-25 cm kortere enn det store bølet av familiestasjonsvogner, som Ford Mondeo, VW Passat og Toyota Avensis, men innvendig merker du ikke det så godt.

Dessuten har Octavia definitivt en fordel i pris, og den miljøtilpassede Greenline-utgaven framstår på papiret som et riktig gunstig kjøp.

Likevel greier den ikke å overbevise oss.

Kjøreegenskaper: 4

I tidligere Octavia-tester har vi gitt bilen en femmer for kjøregenskaper. Også Greenline-versjonen er trygg og forutsigbar og reagerer fint på alle rattkommandoer.

Når vi trekker fra ett øye på terningen, skyldes det at jakten på redusert forbruk gjør Greenline dårligere enn "n ormalutgavene".

Først og fremst handler det om at Greenline er senket for å redusere luftmotstanden. På sett og vis kan vi si at Octavia Greenline har fått et mer sportslig understell.

Men sportsligheten er ikke av det rette slaget, for mest av alt kjenner du at bilen er blitt mer stump og støtete over ujevnheter. Møter du ujevnhetene i en sving, går det til en viss grad ut over stabiliteten.

Les også:

Disse bilene kan du stole på

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

KLASSISK: Skoda Octavia har klassiske stasjonsvognformer.

KLASSISK: Skoda Octavia har klassiske stasjonsvognformer. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 4

Motor og girkasse henger tett sammen i en bil, og her ser vi på det under ett.

Det er ikke mye galt med VW-konsernets ferske 1,6 TDI-motor. Tvert imot - på mange felt er den blant de beste i klassen. Den går stille og med lite vibrasjoner, er nøysom og gir godt med kraft i de turtallsområdene den trives best.

Men Octavia (Greenline og normalutgaven med samme motor har samme girutveksling) har fått en langsteget femtrinns girkasse for å senke forbruket - i hvert fall på den normerte forbruks- og utslippstesten alle biler må igjennom.

Girkassen gjør jobben med å finne disse områdene unødvendig vanskelig. Særlig gjelder det dersom du også prøver å følge anvisningene til girskiftindikatoren, som skal hjelpe sjåføren med å kjøre økonomisk.

Da hender det for ofte at du faller ned i et ytelsesmessig svart hull, der det meste av framdrift faller bort. Det reduserer flyten i kjøringen med en gang en snakker om bil med litt last, svingete veier eller motbakker.

For å få motor og gir til å fungere best mulig, må en faktisk kjøre halvoffensivt: trykke til litt ekstra på gassen før girskift slik at en kommer rett inn i det gode arbeidsområdet til neste gir. Men det rimer ikke med verken girskiftindikatorens anvisninger eller miljøtankene som ligger bak Greenline.

Les også:

Alle tester av Skoda-modeller

Ytelser: 3

Prøver du å kjøre økonomisk og følger girskiftindikatorens anvisninger, virker Octavia Greenline treg. Gir du derimot litt ekstra gass før du legger i neste gir, slik at du kommer inn i et turtallsområde der motoren liker seg, har den fine ytelser for all slags norsk trafikk.

Testdata Skoda Octavia Greenline

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:7,5
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:10,1
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:15,8
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:11,1
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:15,8
  • STØY TOMGANG, dBA:47,3
  • STØY 50 KM/T, dBA:63,4
  • STØY 80 KM/T, dBA:64,4
  • STØY 100 KM/T, dBA:68,5
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,47

Den lange utvekslingen har sitt å si for resultatene i våre testmålinger: Nesten 16 sekunder på 60-100 km/t i femtegir er et svakt tall for en tross alt normalmotorisert bil (se tabell for flere data). I praksis betyr det at veien må være temmelig slett og bein for at femtegiret skal kunne brukes på komfortabelt vis i 80 km/t.

At det ville hjulpet med seks tette girtrinn i stedet for fem lange, viser for eksempel den temmelig likt motoriserte Peugeot 3008.

Les også:

Slik tester vi biler

Eksteriør: 4

Årets ansiktsløftning har gjort Octavia litt mindre unnselig i fronten, men fortsatt er den ikke blant bilene som roper høyest om oppmerksomhet.

ELEGANT: Octavia roper ikke om oppmerksomhet, men etter oppgraderingen i fjor er den blitt konservativt småelegant.

ELEGANT: Octavia roper ikke om oppmerksomhet, men etter oppgraderingen i fjor er den blitt konservativt småelegant. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det gjør ikke noe. For Octavia teller innvendig plass mye mer. Og bilen er uansett småelegant på en konservativ måte.

Les også: Test av 17 stasjonsvogner til under 300.000 kroner

Interiør: 4

Heller ikke innvendig er linjer og former dristige. Men slik resten av bilen er, ville det nesten blitt feil.

Derimot setter en pris på at all betjening er ergonomisk plassert og byr på god "trykke på"-følelse, slik regelen stort sett er i biler fra VW-konsernet.

Om Skoda er et rimeligere alternativ i VW-familien, har tsjekkerne ikke latt det skinne igjennom i materialkvalitet, prisklassen tatt i betraktning. Pluss gir vi også for god støtte i forsetene.

Octavia har god plass foran og et stort bagasjerom på 580 liter. Det har gått litt ut over plassen i baksetet, noe kanskje særlig foreldre med barn i bakvendt barnesete vil merke.

Trenger du større bil? Les testen av Ford Mondeo Econetic

Komfort: 3

Tidligere har gitt Octavia med både normalunderstell og hevet understell godt skussmål for fjæringskomfort. Greenlines senkede understell er derimot et klart minuspunkt. Skarpe ujevnheter kjennes godt, og de fintfølende vil også merke alle ruglene norske veier er fulle av bedre i Greenline enn i en annen Octavia.

Også på de større ujevnhetene merkes understellsendringen negativt. Der normalunderstellet eter i seg ujevnheter med glupsk appetitt, blir det mer bevegelse i hele Greenline-bilen.

Baksetet er temmelig rett. Det har faktisk sine fordeler: En femtemann om bord sitter bedre, og det er lettere å plassere barneseter.

SENKET: Greenline-versjonen er senket for å redusere luftmotstanden. Dessverre gir det merkbart dårligere komfort.

SENKET: Greenline-versjonen er senket for å redusere luftmotstanden. Dessverre gir det merkbart dårligere komfort. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi har kritisert Octavia for hjulstøy når vi har kjørt den med sommerdekk. Med myke vinterdekk på 15-tommers felg er ikke det noe problem. Slik sett er Octavia en bil med pent støynivå om vinteren, for mye støy (særlig på grov asfalt) om sommeren.

Det er særlig bak støyen merkes godt, så bakhjulsopphenget virker å være den største synderen.

Sikkerhet: 4

Den nåværende modellen ble testet hos EuroNCAP i 2004.

Fire av fem stjerner holder ikke mål i en klasse hvor de aller fleste har fått fem stjerner.

Når det gjelder sikkerhetsutstyr, har bilen derimot det som forventes. Alt er standard på alle utstyrsmodeller, blant annet ting som ESP-system, ABS-bremser, TSA (tilhenger-stabilisator), ISOFIX-løsning og aktive beltestrammere.

Les også:

IKKENO SNIKKSNAKK: Spennende er interiøret ikke, men ergonomien er fortreffelig.

IKKENO SNIKKSNAKK: Spennende er interiøret ikke, men ergonomien er fortreffelig. Foto: Egil Nordlien HM Foto

De sikreste familiebilene finner du her

Verdens verste krasjtester. Se de skremmende videoene her

Pris/ utstyr: 5

En Skoda skal gi mye bil for pengene. En strippet Octavia virker kanskje ikke påkostet, men den har det som trengs.

Testbilen er en Greenline Plus, som med sine 253.500 kroner før leveringsomkostninger koster knappe 10.000 kroner mer enn en vanlig Greenline.

Skal du ha Greenline, og har de ekstra kronene, så bruk dem. De gir mye av ekstra teknologi, komfortdetaljer og pynt (som automatisk tosoneklima, fjernbetjent sentrallås, kjørecomputer, regnsensor, innvendig speil med autodimming, oppgradert radio med åtte høyttalere, fartsholder, alufelger, midtarmlene med kjøling skinn på ratt og girspak med mer).

Velger du Greenline eller Greenline Plus, blir tilgangen på ekstrautstyr noe redusert. Det er liksom en del av "d ealen" for mange av miljøutgavene på dagens nybilmarked. Men fortsatt kan du få ting som for eksempel xenonlys og parkeringssensor. Det er ikke noe problem å sette sammen en godt utstyrt bil med ekstrautstyr til generelt gode priser.

Uansett om testbilen har noen minuspunkter, er Octavia Greenline definitivt mye bil for en drøy kvartmillion.

LASTEROM: Octavia er en kompakt stasjonsvogn, men bagasjerommet er stort. Lastekanten er litt høy hvis tunge ting skal inn.

LASTEROM: Octavia er en kompakt stasjonsvogn, men bagasjerommet er stort. Lastekanten er litt høy hvis tunge ting skal inn. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 5

Octavia Greenline kom seg gjennom vår knapt 20 mil lange forbruksrunde på 0,47 liter diesel per mil. Det er på linje med slektningen VW Golf BlueMotion med samme motor (0,45 l/mil), og litt mindre enn det resultatet vi ofte oppnår med litt større familiestasjonsvogner med motorer på rundt 2,0 liter. De havner svært ofte et sted mellom 0,50 til 0,56 l/mil på forbruksrunden.

Med tanke på bilens og motorens størrelse er Octavia Greenline altså der den bør være forbruksmessig, men heller ikke mer, ettersom den markedsføres som en mer miljøvennlig bil.

Så er det også slik at de spesifikke miljøtiltakene sammenlignet med en helt vanlig Octavia begrenser seg til det senkede understellet, plastdeksler under bilen som leder luften bedre og lettrullende dekk (sommerdekk).

Les også:

Er bensinmotoren død? Les vår langtest her!

BAKSETE: Plassforholdene gjør at Octavia egner seg utmerket som kjernefamiliebil.

BAKSETE: Plassforholdene gjør at Octavia egner seg utmerket som kjernefamiliebil. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Skoda
Pris 243600

Konklusjon

KARAKTER 4

Vi liker Octavia, for du skal lete lenge for å finne så god og så fornuftig bil i samme prisleie.

Men vi synes ikke Greenline er blink - vi ville ikke kjøpt denne Octavia-modellen.

Miljøtilpasningene er såpass små at de for det første har svært liten effekt (Skoda selv oppgir at normalutgaven bruker 0,02 l/mil mer i blandet forbruk). For det andre gjør de bilen mindre god, og da er det i første rekke det senkede understellet vi tenker på. Det reduserer komforten for mye.

Den lange girutvekslingen (som også normalversjonen har) gjør dessuten at vi ville tatt mer enn én titt på en DSG-utstyrt Octavia 1,6 TDI i stedet. Det vil øke prisen (et sted mellom 15.000 og 20.000 kroner), men også gi en klart forbedret kjøreopplevelse.

Her er alle våre Skoda-tester.

Vår karakter

Se flere saker fra: Skoda
Dette er Norges billigste bil

Test: Skoda Citigo 1,0 Green Tec Elegance, 2012

Dette er Norges billigste bil
Veil. pris: 156590

Nei, dette holder ikke

Skoda Superb 4Drive 2,0 TDI DSG, 2012

Nei, dette holder ikke
Super bil – hvis du ikke har det travelt

Test: Skoda Superb 1,6 TDI GreenLine stv.

Super bil – hvis du ikke har det travelt
Veil. pris: 291200

Ingen avskyelig snømann

Test Skoda Yeti 2,0 TDI CR 4x4 DSG, 2011

Ingen avskyelig snømann
Veil. pris: 444830

Noen smiler hele veien

Test: Skoda Superb stasjonsvogn 2,0 TDI 170 4x4, 2010

Noen smiler hele veien
Hyggelig pris + god plass = Superb stasjonsvogn

Test: Skoda Superb Stv 1,4 TSI, 2010

Hyggelig pris + god plass = Superb stasjonsvogn
Veil. pris: 335850

God familiebil

Test: Skoda Octavia stv 1,6 TDI 4x4 Laurin&Klement

God familiebil
Veil. pris: 366900

- Kjøp heller vanlig Octavia

Test: Skoda Octavia Greenline stv, 2010-modell

- Kjøp heller vanlig Octavia
Veil. pris: 243600

Denne Skodaen får terningkast 6

Test: Skoda Fabia 1,2 TSI, 2010

Denne Skodaen får terningkast 6
Veil. pris: 189700

Stor og snill

Test: Skoda Fabia 1,9 TDi Sport 2007

Stor og snill
Høyrøstet sjarmør

Skoda Fabia 1,4 TDI

Høyrøstet sjarmør
Tsjekk forbruket

Test: Skoda Fabia 1,4 TDI Greenline 2008

Tsjekk forbruket
Sparebluss

Test: Skoda Fabia 1,4 TDI 2006

Sparebluss
Luksus til lavpris

Test: Skoda Superb 2,0 TDI DSG, 2008

Luksus til lavpris
Veil. pris: 356400

Super familiebil

Test: Skoda Superb 2,0 TDI 140 DSG, 2010

Super familiebil
Veil. pris: 376300

Stolt storebror

Prøvekjørt: Skoda Superb 2008

Stolt storebror
Frakteksemplar

Langtest: Skoda Superb 2,0 TDI DSG Ambition

Frakteksemplar
Kjernefamiliebilen

Test: Skoda Octavia 1,4 TSI DSG stv, 2009-modell

Kjernefamiliebilen
Veil. pris: 295930

Skoda Octavia har alt

Test: Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 2009-modell

Skoda Octavia har alt
Pappa-racer

Test: Skoda Octavia RS 2008

Pappa-racer
Fristende familiepakke

Test: Skoda Octavia 1,8 TSI 2008

Fristende familiepakke
Lille tøffe-tøff

Test: Skoda Roomster Scout 1,9 TDI 2007

Lille tøffe-tøff
Fornuftig original

Test: Skoda Roomster 1,9 TDI 2007

Fornuftig original
Norges neste folkebil?

TEST: Skoda Yeti 2,0 TDI 140, 2009

Norges neste folkebil?
Dette er en god jukse-SUV

TEST: Skoda Yeti 2,0 TDI 110 2WD, 2010

Dette er en god jukse-SUV
Veil. pris: 302800

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning