Test: Skoda Citigo 1,0 Green Tec Elegance, 2012

Dette er Norges billigste bil

Med en prislapp på drøyt 114 000 kroner er Skoda Citigo til Norges billigste nybil – og den er jaggu helt ålreit.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper, komfort, lavt forbruk, enkelt og ordentlig interiør, sikkerhet.

- Mindre plass enn i Kia Picanto, motorvibrasjoner, forholdsvis treg, Ikke veldig spennende eksteriør,

Vi tenkte tanken allerede under lanseringen av Volkswagen Up i Roma i sommer: Skoda kommer antagelig med en enda billigere versjon av samme bil. Vi tok rett. Citigo heter minibilen dersom du velger å smykke den med Skoda-merke på panseret, og er så å si identisk - bare litt billigere.

Up viste seg å være en helt ålreit bil. Den passet ypperlig inn i Romas travle og ikke minst trange gater, samtidig som den på langt nær gjorde seg bort ute på landeveien. Det skulle også vise seg at Up passet fint med norsk jord under hjulene da vi testet den tidligere i høst.

Men hva får man egentlig for 114 000 kroner? Eller om vi skal være helt korrekte; 123 300 kroner inklusiv frakt- og leveringsomkostninger.

Kjøreegenskaper: 5

I likhet med Up er Citigo fin å kjøre. Citigo er designet for et liv i byen, men fungerer også helt fint til lengre kjøreturer på landeveien. Den myke fjæringen sørger for at fjæringskomforten etter vår mening er oppsiktsvekkende bra for en så liten bil.

Vi vil ikke driste oss til å kalle Citigo sportslig, men det er likevel fullt mulig å kose seg bak rattet i den lille, lette bilen. Citigo lystrer fint på rattets bevegelser og endrer raskt retning, og viser trygg oppførsel i våre kjøreøvelser (elgtest og slalom).

LETTKJØRT: Skoda Citygo duger aller best i byens trange gater, men vi lar oss på langt nær skremme av egenskapene på landeveien.

LETTKJØRT: Skoda Citygo duger aller best i byens trange gater, men vi lar oss på langt nær skremme av egenskapene på landeveien. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Motor: 3

Testdata:

0-100 km/t, sek.: 14,9

60-100 km/t, 3. gir: 10,3

60-100 km/t, 4. gir: 15,1

80-120 km/t, 3. gir: 12,6

80-120 km/t, 4. gir: 17,5

Støy tomgang, dBA: 43

Støy 50 km/t, dBA: 62,8

Støy 80 km/t, dBA: 67,1

Støy 100 km/t, dBA: 69,0

Testforbruk, l/mil: 0,45

Motoren i Citigo er en tresylindret konstruksjon med én liters slagvolum på enten 60 eller 75 hestekrefter. Den er typisk tresylindrede motorer ujevn i gangen og produserer litt mer vibrasjoner og støy enn vi setter pris på. I samme slengen skal det sies at den er langt bedre enn Volkswagens tidligere tresylindrede motorer.

Kraftutviklingen er som forventet av en motor med lavt slagvolum uten noen form for pustehjelp. Den trenger turtall for å prestere.

Ytelser: 2

Volkswagen Up med 60 hk var den tregeste bilen vi har testet på lang tid. Citigo med 75 hk er heldigvis ikke like treg. I våre akselerasjonsmålinger klarer vi 0-1 00 km/t på 14,9 sekunder (16,9 sekunder i Up 60 hk), mens 60-100 km/t i tredjegir tar 10,3 sekunder - noe som er vesentlig tregere enn for eksempel Kia Picanto 1,2. Du må med andre ord planlegge eventuelle forbikjøringer, og ofte gire ned ett hakk i lange motbakker.

Når det er sagt skal det også sies at vi ikke savner mer kraft ved kjøring i byen. Tilstrekkelig dreiemoment i motoren og nokså lav utveksling i femtrinns-girkassen hjelper på.

Eksteriør: 3

LYST OG LUFTIG: Panorama glasstak er strengt talt ikke nødvendig og føles ikke verdt prisen på 7000 kroner. Fordelen er at bilen føles større innvendig. .

LYST OG LUFTIG: Panorama glasstak er strengt talt ikke nødvendig og føles ikke verdt prisen på 7000 kroner. Fordelen er at bilen føles større innvendig. . Foto: FOTO: Handeland, Petter

I likhet med Up mener vi at designet på Citigo er vellykket. Selv om de to er tvillinger og nær sagt identiske, ser Up litt bedre ut enn Citigo. Volkswagen er gode på akkurat dette her, for med enkle virkemidler klarer de å distansere seg fra Skoda og forsvarer merprisen og imaget som et dyrere merke.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 999
  • Effekt, hk ved o/min: 75/6200
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 95/3000
  • Egenvekt, kg: 940
  • Tilhengervekt, kg:
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 356/164/148
  • Bagasjerom, liter: 251-951
  • Standard dekkdimensjon: 165/70R14
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,42
  • CO2-utslipp, g/km: 98
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 13,2
  • Toppfart, km/t: 172
  • Pris fra, kr: 141 600
  • Pris testbil, kr: 156 590

Som kollega Pål André Skogen skrev om Up, gjør de korte overhengene sitt til at Citigo ser litt ut som en elbil. Og det får vi til stadighet høre i løpet av testperioden.

Interiør: 4

Interiøret i Citigo er enkelt, ordentlig og velfungerende. Vi forventer faktisk ikke mer av en bil i denne prisklassen. Hardplasten er til å ta og føle på, men virker å være av god kvalitet og godt skrudd sammen. Dashbordet er ryddig og man har god oversikt fra førerplass.

Førersetets gode justeringsmuligheter gjør at folk opp mot 195 cm får plass bak rattet. Undertegnede på 192 cm savner riktignok dybdejustering av rattet for best mulig komfort.

Bakseteplassen kunne vært bedre. I forhold til jevnstore Kia Picanto må Citigo se seg slått med to centimeter benplass bak en standardfører. Citigo og Up er dessuten registrert for fire - ikke fem, som Kia Picanto. Bagasjerommet rommer 251 liter, men volumet kan økes til 951 liter dersom bakseteryggene felles ned. Kia Picanto har på sin side kun 200 liter volum der bak.

Komfort: 5

Den myke fjæringen gir overraskende god komfort i Citigo - enten vi kjører over byens trikkeskinner og brustein eller landeveiens telehiv. Sittestillingen er i likhet med det innvendige støynivået dessuten helt ok, så alt i alt blir vi positivt overrasket over komfortnivået.

ORDENTLIG: Selv med rimelige materialvalg fremstår Citygo ryddig og ordentlig, og gir følelse av god opplevd kvalitet.

ORDENTLIG: Selv med rimelige materialvalg fremstår Citygo ryddig og ordentlig, og gir følelse av god opplevd kvalitet. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Sikkerhet: 5

Skoda Citigo er ikke testet av EuroNCAP, men det er Volkswagen Up: Up fikk, ikke overraskende, fem stjerner i Euro NCAPs krasjtest. Sikkerheten viser seg å være nesten like god som i storebror Polo når det kommer til sikkerhet for voksne. Den mangler litt på Polo når det kommer til beskyttelsen av barn, men er bedre på fotgjengersikkerhet.

Av standard sikkerhetsutstyr finner vi blant annet en nødbremsfunksjon som fungerer ved å stoppe bilen når den oppdager hindringer - på samme måte som Volvos system. Ting som kollisjonsputer, ESP og Isofix-fester er selvfølgelig også standard.

Pris/utstyr: 5

Norges rimeligste nybil skal gi mye bil for pengene. Og det gjør den, for husk at vi snakker om en nybil med fem års nybilgaranti. Med lav innstegspris er det også begrenset hvor høyt verditapet er. Citigo med 60 hk og laveste utstyrsnivå (inklusiv frakt og leveringsomkostninger) starter på 123 300 kroner. Argeste konkurrent, Kia Picanto, er litt dyrere (129.900 kroner med 69 hk) men har til gjengjeld mer utstyr og syv års garanti.

Testbilen koster mer enn som så (141.600 kroner), da denne hadde både sterkere motor og mer utstyr (toppmodell Elegance med blant annet aircondition, kjørecomputer og navigasjon). I tillegg hadde den ekstrautstyr som metallic lakk, parkeringssensorer og panorama glasstak. Totalt 156.590 kroner - en godt utstyrt bil til en veldig fornuftig pris.

Forbruk: 5

Da vi kjørte Volkswagen Up med 60 hestekrefter gjennom vår tjue mil lange forbruksrunde som vi kjører opp mot en idealtid, landet vi på et forbruk på 0,49 liter per mil. Det var mer enn forventet av den lille, lette bilen med en motor som ifølge produsentene skal nøye seg med lave 0,41 l/mil. Grunnen til det høye forbruket var i hovedsak at motoren måtte piskes hardt for å holde farten oppe i motbakkene.

Problemet er til stede, men på langt nær like framtredende med 75 hk under panseret. Det gjør at Citigo står igjen med et lavere snittforbruk: 0,45 l/mil er det laveste forbruket vi har målt i en bensinbil hittil.

FOR TO: Bakseteplassen er litt dårligere enn i hovedkonkurrenten Kia Picanto. Citygo er kun registrert for fire personer. Legges bakseteryggen ned øker bagasjeromsvolumet fra 251 til 951 liter.

FOR TO: Bakseteplassen er litt dårligere enn i hovedkonkurrenten Kia Picanto. Citygo er kun registrert for fire personer. Legges bakseteryggen ned øker bagasjeromsvolumet fra 251 til 951 liter. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Det flommer ikke over av minibiler på markedet, og Skoda Citigo fortjener absolutt en plass i minibil-gjengen. Høyst sannsynlig vil den bli en god bidragsyter for Skoda i tiden framover. Citigo har fine kjøreegenskaper, god komfort, god sikkerhet og lavt forbruk, og er etter vår mening ideell til det den er ment å brukes til. Men, ikke glem Kia Picanto - der du får mer utstyr til samme pris, bedre plass og syv års garanti.

Les også:

Superpraktisk og rimelig familiebil

Her er VWs nye SUV

For under 100.000 får du bruktbil som oser kvalitet

Spesifikasjoner

Produsent Skoda
Pris 156590

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Skoda
Dette er Norges billigste bil

Test: Skoda Citigo 1,0 Green Tec Elegance, 2012

Dette er Norges billigste bil
Veil. pris: 156590

Nei, dette holder ikke

Skoda Superb 4Drive 2,0 TDI DSG, 2012

Nei, dette holder ikke
Super bil – hvis du ikke har det travelt

Test: Skoda Superb 1,6 TDI GreenLine stv.

Super bil – hvis du ikke har det travelt
Veil. pris: 291200

Ingen avskyelig snømann

Test Skoda Yeti 2,0 TDI CR 4x4 DSG, 2011

Ingen avskyelig snømann
Veil. pris: 444830

Noen smiler hele veien

Test: Skoda Superb stasjonsvogn 2,0 TDI 170 4x4, 2010

Noen smiler hele veien
Hyggelig pris + god plass = Superb stasjonsvogn

Test: Skoda Superb Stv 1,4 TSI, 2010

Hyggelig pris + god plass = Superb stasjonsvogn
Veil. pris: 335850

God familiebil

Test: Skoda Octavia stv 1,6 TDI 4x4 Laurin&Klement

God familiebil
Veil. pris: 366900

- Kjøp heller vanlig Octavia

Test: Skoda Octavia Greenline stv, 2010-modell

- Kjøp heller vanlig Octavia
Veil. pris: 243600

Denne Skodaen får terningkast 6

Test: Skoda Fabia 1,2 TSI, 2010

Denne Skodaen får terningkast 6
Veil. pris: 189700

Stor og snill

Test: Skoda Fabia 1,9 TDi Sport 2007

Stor og snill
Høyrøstet sjarmør

Skoda Fabia 1,4 TDI

Høyrøstet sjarmør
Tsjekk forbruket

Test: Skoda Fabia 1,4 TDI Greenline 2008

Tsjekk forbruket
Sparebluss

Test: Skoda Fabia 1,4 TDI 2006

Sparebluss
Luksus til lavpris

Test: Skoda Superb 2,0 TDI DSG, 2008

Luksus til lavpris
Veil. pris: 356400

Super familiebil

Test: Skoda Superb 2,0 TDI 140 DSG, 2010

Super familiebil
Veil. pris: 376300

Stolt storebror

Prøvekjørt: Skoda Superb 2008

Stolt storebror
Frakteksemplar

Langtest: Skoda Superb 2,0 TDI DSG Ambition

Frakteksemplar
Kjernefamiliebilen

Test: Skoda Octavia 1,4 TSI DSG stv, 2009-modell

Kjernefamiliebilen
Veil. pris: 295930

Skoda Octavia har alt

Test: Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 2009-modell

Skoda Octavia har alt
Pappa-racer

Test: Skoda Octavia RS 2008

Pappa-racer
Fristende familiepakke

Test: Skoda Octavia 1,8 TSI 2008

Fristende familiepakke
Lille tøffe-tøff

Test: Skoda Roomster Scout 1,9 TDI 2007

Lille tøffe-tøff
Fornuftig original

Test: Skoda Roomster 1,9 TDI 2007

Fornuftig original
Norges neste folkebil?

TEST: Skoda Yeti 2,0 TDI 140, 2009

Norges neste folkebil?
Dette er en god jukse-SUV

TEST: Skoda Yeti 2,0 TDI 110 2WD, 2010

Dette er en god jukse-SUV
Veil. pris: 302800

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning