Test: Range Rover Evoque SD4

Den aller tøffeste SUV-en

Aldri har vi sett en bil få like stor oppmerksomhet som Range Rover Evoque.

Sist oppdatert

Folk stopper opp og glaner. Går en ekstra runde rundt bilen, fisker opp mobilen og tar bilder. Kliner nesen inn i siderutene for å se på interiøret. Kjører etter oss for å se bilen på nært hold. Holder på å kjøre av veien fordi de nistirrer på Evoque i stedet for å følge med på trafikken.

Slik har det vært å ha Range Rover Evoque på test.

Årsaken: Et helt spesielt utseende. Mange lager tøffe konseptbiler. Land Rover har latt konseptformene henge med helt fram til produksjonsbilen.

Nå er Evoque klar til å bryne seg mot en liten gruppe biler i klassen for kompakte status-SUV-er. Andre biler i denne klassen er nye Audi Q3 og BMW X1. Også Volvo XC60 kan defineres inn her - den er større, men totalprisen med utstyr vil ofte havne i samme område.

Kjøreegenskaper: 3

Hos oss betyr en treer på terningen at egenskapene er dårligere enn gjennomsnittet for klassen en bil hører hjemme i.

Vi legger vekt på egenskapene på vei - det er tross alt det som er hovedbruksområdet også for Evoque, til tross for spesielle terrengtilpasninger.

En karakter under middels er ikke det samme som at Range Rover Evoque er ille å sige rundt i alle landets 50-, 60- og 80-soner med. Tvert imot, da er Evoque en avslappet turkamerat (bortsett fra et lite minus som vi tar opp igjen i komfortkapittelet).

Her sitter du passe høyt hevet over de fleste andre, og så lenge utfordringene er normale, er bilen stødig og stabil.

TERRENGTILPASSET: Med utgangspunkt i et firehjulsdriftssystem med lamellkobling (Haldex 4) har Land Rover-ingeniørene lagd egne kjøreprogram for blant annet grus/snø, gjørmespor og sand. Det skal mye til for å stoppe Range Rover Evoque. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
TERRENGTILPASSET: Med utgangspunkt i et firehjulsdriftssystem med lamellkobling (Haldex 4) har Land Rover-ingeniørene lagd egne kjøreprogram for blant annet grus/snø, gjørmespor og sand. Det skal mye til for å stoppe Range Rover Evoque. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Den følelsen tar gradvis slutt når vi setter bilen på prøve. Da begynner den å krenge - til slutt ganske så heftig. Den skyver over forhjulene og kjennes tung å få rundt svingene.

Når vi på lukket bane simulerer kritiske situasjoner som kan oppstå på vanlig vei, er Evoque svak. Både i elgtesten (dobbelt unnamanøver) og slalåmtesten får den store problemer lenge før de beste bilene i klassen.

I terrenget er Evoque tøffere. Firehjulsdriftssystemet med Haldex lamellkobling som basis er kraftig bearbeidet av terrengekspertene til Land Rover, og de firehjulsdrevne versjonene (Evoque fås også med kun forhjulsdrift) har kjøreprogram for blant annet grus/snø, gjørme og sand.

I terrenget er det et klart minus at sikten bakover, der rutene er svært smale, er elendig.

Motor: 4

ROLIG ER BEST: Så lenge du bedriver helt vanlig kjøring, oppfører Range Rover Evoque seg rolig og stabilt. Sikten gjennom bakruta er elendig - ryggekamera er en nødvendighet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
ROLIG ER BEST: Så lenge du bedriver helt vanlig kjøring, oppfører Range Rover Evoque seg rolig og stabilt. Sikten gjennom bakruta er elendig - ryggekamera er en nødvendighet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Testbilen har den sterkeste utgaven av 2,2-litersdieselen, med 190 hk og 420 Nm (fås også med 150 hk som koster 75 000 kroner mindre). Motoren er koblet til en konvensjonell sekstrinnsautomat og går i et i dieselsammenheng behagelig toneleie.

Tekniske data:

  • MOTOR, CM3: 2179
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 190/3500
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 420/1750
  • EGENVEKT, KG: 1750
  • TILHENGERVEKT, KG: 1800/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 436/190/161
  • BAGASJEROM, LITER: 420-1445
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/65-17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,64
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 169
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,5
  • TOPPFART, KM/T: 195
  • PRIS FRA, KR: 624 900
  • PRIS TESTBIL, KR: 888 500

Automatkassen er etter vår mening for ivrig til å gire ned. Kjører du i 75 km/t og ønsker å øke farta til 80, er sjansen stor for at den sjalter ned ett trinn, uansett om du er forsiktig med gasspedalen. Det virker unødvendig og litt umoderne med en dreiemomentsterk dieselmotor.

Girskiftene i seg selv er myke.

Ytelser: 4

190-hesteren setter bra fart på Evoque. 5,2 sekunder for mellomakselerasjonen fra 60 til 100 km/t gjør at du har gode reserver til forbikjøringer.

Motbakker er stort sett kun noe du ser, ikke merker på bilen.

I testdatabasen vår er utvalget av direkte konkurrenter med rundt 190 hk naturlig nok magert. Nærmest kommer Audi Q3 2,0 TDI Quattro med 177 hk. Selv om Audien mangler litt på både hestekrefter, dreiemoment og sylindervolum, er den så vel målbart som merkbart raskere. 60-100-målingen greier den 90 kg lettere Q3 på 4,6 sekunder.

BMW X1 xDrive20d med 163 hk er så vidt tregere enn Evoque.

Eksteriør: 6

Som beskrevet over - Evoque vil sikre deg rikelig med oppmerksomhet. Det er ikke rart, for tøffere formgivning skal du lete lenge etter.

TUNGT: Kjøreøvelser som dobbelt unnamanøver og slalåm er ikke oppgaver Range Rover Evoque trives med. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
TUNGT: Kjøreøvelser som dobbelt unnamanøver og slalåm er ikke oppgaver Range Rover Evoque trives med. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Store hjul (testbilen har 20-tommere) og høy bakkeklaring gir en visuell robusthet. Over hjulene hviler et i SUV-sammenheng lavt og bredt (190 cm) karosseri. Smale lykter, høye karosseriplater på sidene og smale vinduer gjør den akkurat passe skummel å se til.

Testdata:

0-100 KM/T, SEK.: 9,7

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,5

60-100 KM/T, 4. GIR: 6,9

60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,2

80-120 KM/T, 4. GIR: 7,4

80-120 KM/T, 5. GIR: 10,3

80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,9

STØY TOMGANG, dBA: 44,6

STØY 50 KM/T, dBA: 62,5

STØY 80 KM/T, dBA: 67,1

STØY 100 KM/T, dBA: 69,6

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,72

Alt er gjennomdesignet, fra frontlyktenes skrå blikk til formen på endestykket til eksosrørene. Herlig!

Interiør: 4

Oppfatningen vår av interiøret spriker.

På den ene siden finner vi typiske Range Rover-kvaliteter, med luksus presentert på en måte som virker ekstra robust. Dette liker vi.

På den annen side setter de utvendige formene klare begrensninger. Range Rover Evoque gir seg ikke ut for å være noe plassfantom, og er det ikke heller. Beinplassen i baksetet er liten, bagasjerommet trangt (oppgitt til 420 liter). Det siste er for øvrig typisk for SUV-er.

De viktigste instrumentene er enkle å finne ut av, men den store info/naviskjermen har noe gammelmodig over både betjeningslogikk og grafikk.

Komfort: 4

Igjen er vår oppfatning av Evoque delt. På den ene siden er komforten god ved helt normal, dagligdags kjøring på normalt god vei. Da er det lett å sette pris på den bokstavelig talt eleverte følelsen en påkostet SUV gir, med godt med krefter og myke automatgirskift.

På ujevnt underlag virker ikke understellet å være dimensjonert for 20-tommershjulene. Da forplanter rystelser seg i bilen på en måte de ikke bør når prisen er så høy som her. De brede dekkene med lave gummisider er dessuten med på å øke støynivået, uten at det er dramatisk høyt.

KONSEPT: Det finnes mange tøffe konseptbiler, men de fleste blir daffe skygger av utgangspunktet innen de settes i produksjon. Range Rover Evoque er et unntak. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
KONSEPT: Det finnes mange tøffe konseptbiler, men de fleste blir daffe skygger av utgangspunktet innen de settes i produksjon. Range Rover Evoque er et unntak. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Når bilen presses i svingene, hører Range Rover Evoque trolig til blant sistevalgene for folk med anlegg for bilsyke.

Sikkerhet: 4

Range Rover Evoque er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. Derfor setter vi standardkarakteren "4" for denne kategorien.

Evoque har alt det sikkerhetsutstyret en venter å finne i en moderne bil hva gjelder kollisjonsputer, elektroniske bremsehjelpere, elektronisk antiskrensprogram osv.

Pris/utstyr: 3

Klassen for jåle-SUV-er er ikke stedet å begynne letingen etter en "mye for pengene"-bil. Det gjelder også Evoque.

Billigste Evoque med 150-hesters dieselmotor, kun forhjulsdrift og manuelt gir koster 449.900 kroner. Kombinasjonen firehjulsdrift og automat øker denne prisen med 100 000 kroner.

190 hk i stedet for 150 hk øker prisen med ytterligere 75.000 kroner, og derfor får testbilen en startpris på 624.900 kroner. Og fortsatt har du ikke begynt på utstyret.

NOE EKSTRA: Også innvendig er stilen spesiell: Luksus, men i robust innpakning. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
NOE EKSTRA: Også innvendig er stilen spesiell: Luksus, men i robust innpakning. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Testbilen, som er av ypperste utstyrsversjon (Dynamic) og har en hel del ekstra i tillegg, koster smått vanvittige 886.500 kroner. Rett nok er den da svært velutstyrt, men fortsatt snakker vi om en trang og ganske liten SUV.

Til neste år planlegger importøren å tilby pakkeløsninger som skal gi en rimelig godt utstyrt 150-hester med firehjulsdrift og automat for fra 600.000 kroner.

Miljø: 3

Range Rover Evoque SD4 med automatgir er oppgitt til å bruke 0,64 l/mil ved blandet kjøring. I dag er det et middels tall for biltypen, selv om vi her snakker 190-hesters motor.

I praksis - ute i vår faste forbrukstestløype på 20 mil - trenger Evoque 0,72 l/mil. Det er en drøy desiliter mer enn BMW X1 xDrive 20d og Audi Q3 2,0 TDI Quattro har brukt i samme løype.

Slik sett er Evoque litt for tørst.

Konklusjon: 4

Noen ganger er en bare nødt til å la design telle ekstra mye når totalkarakteren skal settes. Evoque er beintøff. Vi skulle ønske at flere bilprodusenter hadde vist slikt mot.

Egenskapene følger ikke helt opp det utseendet lover, og spesielt trekker egenskapene når bilen settes under press ned. Plassforhold og høy pris er minuspunkter som følger med bilklassen generelt.

Les også:

Alle våre Land Rover-tester

SNAKKER NORSK: Lille Land Rover har ordnet med norsk tekst på info/naviskjermen, og til og med dama som forteller deg hvor du skal kjøre, snakker norsk. Bra, og til etterfølgelse for giganter som VW-konsernet og en rekke andre. Vi finner lett en god sittestilling i Evoque. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
SNAKKER NORSK: Lille Land Rover har ordnet med norsk tekst på info/naviskjermen, og til og med dama som forteller deg hvor du skal kjøre, snakker norsk. Bra, og til etterfølgelse for giganter som VW-konsernet og en rekke andre. Vi finner lett en god sittestilling i Evoque. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Vi har testet nesten 600 biler

Er bilen din blant de nominerte til «Årets bil 2012»?

Her er de første glimtene av Miss Tuning-kalenderen

Dette er Mercedesen som skal gi BMW juling

BEINPLASS, TAKK: Det kunne gjerne vært litt mer plass til beina i Range Rover Evoque. Takhøyden er kun god nok fordi setet er lavt plassert, med høye knær som følge. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
BEINPLASS, TAKK: Det kunne gjerne vært litt mer plass til beina i Range Rover Evoque. Takhøyden er kun god nok fordi setet er lavt plassert, med høye knær som følge. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 21/10 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også