Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen

Peugeots 508 RXH er mer særegen enn andre allroadere.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Utseende

+ Mye utstyr inkludert

+ Utforsker nye tekniske muligheter

- Bagasjeplass

- Usmidig fjæring

- Delvis syntetisk kjørefølelse

- Ikke tilstrekkelig gevinst av hybridteknologi

Det blir stadig flere av allroaderne. Nå har også Peugeot bygd sin egen stasjonsvogn med økt bakkeklaring, firehjulsdrift og SUV-pynt (utgangspunktet er stasjonsvogna 508 SW).

Men Peugeot 508 RXH er annerledes. Den er en hybrid. Den har ikke én motor som de andre, men to. En dieselmotor driver forhjulene, mens elmotoren gir kraft til det bakre hjulparet.

Selv om Peugeoten er annerledes, må den finne seg i å kjempe om kundene med andre allroadere.

De som ligger nærmest i pris, er VW Passat Alltrack, som vi har testet med manuell girkasse og automat, og Skoda Octavia 4Drive.

Holder du deg i skinnet når det gjelder ekstrautstyr, kan du også vurdere Audi A4 Allroad og Volvo XC70 AWD med den minste motoren.

Leser du videre, finner du ut hvordan annerledes-allroaderen greier seg i vår test.

Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Kjøreegenskaper: 3

Peugeot 508 RXH er med sine 482/186/153 cm i lengde, bredde og høyde en ganske stor stasjonsvogn.

Med en vekt på 1845 kg er den også temmelig tung. Det kjenner du i krappe svinger.

RXH har fire modus som påvirker kjøreegenskapene. I ZEV går den på eldrift så lenge den kan. I sport får du mest mulig kraft, og i 4WD får du mest mulig firehjulsdrift.

Auto er normalinnstillingen som bilen alltid starter i, og vi lar den telle mest.

Både under vanlig kjøring og i våre kjøreøvelser med blant annet elgtest og slalåm har bilen en tydelig forhjulsdrevet karakter når den kjøres i auto. Det betyr at den understyrer når den er i grenseland - den svinger mindre enn vinkelen på forhjulene.

HØYERE: Peugeot 508 RXH har 5 cm ekstra bakkeklaring sammenlignet med en vanlig 508 SW. Skliplater foran og bak samt feite dørterskler hører med i allroaderkonseptet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

HØYERE: Peugeot 508 RXH har 5 cm ekstra bakkeklaring sammenlignet med en vanlig 508 SW. Skliplater foran og bak samt feite dørterskler hører med i allroaderkonseptet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

I denne modusen viser bilens display at bakhjulene bare unntaksvis er koblet inn ved landeveiskjøring, selv på glatt føre. Kall det gjerne en aktiv del av antispinn/antiskrenssystemet.

Vi har også kjørt mange mil i 4WD-modus på glatt føre. Også da kjennes driften på bakhjulene først og fremst som en stabilisator - elmotoren har ikke krefter nok til at dette systemet kjennes som "ekte" firehjulsdrift.

Men bakhjulsdriften bidrar helt klart til at det skal veldig mye til før du setter deg fast.

Vi opplever styringen som stum; her kunne det gjerne vært flere tilbakemeldinger.

Motor: 3

STRAM KAR: På ujevnt underlag i lave hastigheter synes vi fjæringen er lite smidig. Det blir bedre når Peugeot 508 RXH kommer opp i fart, men super blir fjæringskomforten aldri. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

STRAM KAR: På ujevnt underlag i lave hastigheter synes vi fjæringen er lite smidig. Det blir bedre når Peugeot 508 RXH kommer opp i fart, men super blir fjæringskomforten aldri. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er ikke enkelt å sette en delkarakter for motor når du har to av dem, og når så vel motorer som girkasse endrer karakter i betydelig grad avhengig av hvilken kjøremodus du velger.

TEKNISKE DATA Peugeot 508 RXH

  • Motor, cm³: 1997
  • Effekt, hk ved o/min: 200/3850
  • Dreiemoment, Nm: 450
  • Egenvekt, kg: 1845
  • Tilhengervekt, kg: 1100/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 482/186/153
  • Bagasjerom, liter: 400/1360
  • Standard dekkdimensjon: 225/55-17 V
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,41
  • CO2-utslipp, g/km: 107
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,8
  • Toppfart, km/t: 213
  • Pris fra, kr: 492 000
  • Pris testbil, kr: 532 600

Igjen lar vi kjøremodus auto telle mest.

Når motorstyringen tillater ren eldrift, er det - som alltid - fascinerende. Stille, mykt og moderne. Ifølge Peugeot kan batteriet holde i inntil 4 km, men vi er aldri i nærheten av det. Noen hundre meter virker riktigere.

Elmotoren yter 37 hk og 200 Nm dreiemoment. Dieselmotoren på 2,0 liter har 163 hk og 300 Nm.

Til sammen blir dette 200 hk og - nei da, ikke 500 Nm, men 450 Nm. Du får ikke alt fra begge på samme tid. Men uansett har RXH sterke tall.

Det er bare det at Peugeot har funnet ut at du ikke skal få tilgang til alle kreftene når du kjører i normalinnstillingen auto. Dette skal vi komme tilbake til i ytelseskapittelet.

Men det er flere ting vi reagerer på. Peugeot har satt inn en EMG-girkasse i RXH. Dette er grovt forklart en manuell kasse med automatisk clutch, og slik sett et automatisk gir.

I kjøremodus auto girer kassa tidlig, og med et tydelig kraftavbrudd. I noen tilfeller blir også farten merkbart redusert. Da føles EMG direkte gammeldags sammenlignet med for eksempel DSG (dobbelclutchautomat).

Det er ikke dette vi forbinder med en bil til en halv million. Selv om man helt sikkert vil lære seg funksjonsmåten og legge om kjøringen etter litt tilvenning.

Girskiftene er langt kjappere i kjøremodus sport. Først da kjenner du at denne bilen er sterk.

Ytelser: 4

Som nevnt må en velge kjøremodus sport for å få full kraft. Da trenger den 5,3 sekunder på 60-100 km/t ved kickdown, mens den greier det på 4,8 sekunder låst i 3. gir.

STILRENT: Vi synes stilen er god i interiøret, men Peugeot har vært for rause med antall knapper. Kvalitetsfølelsen er god. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

STILRENT: Vi synes stilen er god i interiøret, men Peugeot har vært for rause med antall knapper. Kvalitetsfølelsen er god. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

For 80-100 km/t er tilsvarende tall 7,1 og 6,9 sekunder (4. gir).

TESTDATA Peugeot 508 RXH

  • 0-100 km/t, sek.: 10,3
  • 60-100 km/t, 3. gir: 4,8
  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,9
  • 60-100 km/t, 5. gir: 9,0
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,3
  • 80-120 km/t, 4. gir: 6,9
  • 80-120 km/t, 5. gir: 11,5
  • 80-120 km/t, 6. gir: 13,8
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,1
  • Støy tomgang, dBA: Dieselmotor slås av
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,8
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,3
  • Testforbruk, l/mil: 0,59

Tallene borger for kjappe forbikjøringer, bare så det er klart. Men ved kickdown er Audi A4 Allroad 2,0 S tronic akkurat like rask som 508 RXH, og Audien har "bare" 163 hk og 380 Nm. Du har altså ingen gevinst av de ekstra hestekreftene og Newtonmeterne i Peugeoten, selv i sportsmodus.

Kjørt i automodus er bilen halvannet til 2 sekunder tregere i akselerasjonsmålingene. Det er en forskjell du virkelig kjenner ved en forbikjøring.

Vi liker ikke dette. Forlanger du full kraft med høyrefoten, bør du få det. En kickdownknapp burde overstyrt spareinnstillingene.

508 RXH har for øvrig kun 1100 kg tillatt hengervekt (med brems).

Eksteriør: 6

RXH er edelversjonen av 508 SW, og vi synes Peugeot har gjort en meget fin jobb med å biffe opp utseendet.

De store hjulene med 18-tommersfelger, SUV-pynten i front og hekk, kontrastplasten på skjermene og de feite dørtersklene gir alle de rette signalene.

VALGETS KVAL: Peugeot 508 RXH gir sjåføren fire valg for kjøremodus: Eldrift (som ikke holder langt), auto for god kjøreøkonomi, sport for fart og 4WD for mest mulig firehjulsdrift. FOTO: Martin Jansen

VALGETS KVAL: Peugeot 508 RXH gir sjåføren fire valg for kjøremodus: Eldrift (som ikke holder langt), auto for god kjøreøkonomi, sport for fart og 4WD for mest mulig firehjulsdrift. FOTO: Martin Jansen

Det som i utgangspunktet var en elegant stasjonsvogn, er blitt en bil med atskillig mer pondus. Den ser dyr ut.

Allroadere på markedet

Med firehjulsdrift, sortert alfabetisk, pr. november 2012. Priser fra OFV.

Audi A4 Allroad, fra 447 500,- (2,0 TDI 143 hk quattro)

Audi A6 Allroad, fra 713 400,- (3,0 TDI 204 hk quattro)

Skoda Octavia Scout, fra 379 300,- (2,0 TDI 140 hk)

Skoda Superb 4Drive, fra 469 700,- (1,8 TSI 160 hk)

Subaru Outback, fra 464 900,- (2,0D 150 hk)

Volkswagen Passat Alltrack, fra 431 600,- (2,0 TDI 140 hk 4Motion)

Volvo XC70, fra 521 900,- (2,4D 163 hk AWD)

Interiør: 3

Også i kupeen synes vi designerne har gjort en god jobb med å få det til å se fint ut. Linjene er rene, og det er nok av høyverdige materialer til at hardere plast forsvinner ut av synsfeltet.

Det betyr ikke at førerplassen er optimal. Peugeot har nemlig ikke klart å begrense seg.

Når du tar med alle trykkemulighetene du har på rattet, rundt radioen og ellers på dashbordet samt i tilknytning til "musebryteren" mellom setene, så mister du tellingen.

Et eksempel: Du kan skifte radiokanal ved å hente fram kanalliste med en knapp på rattet, via en knapp på radioen eller ved musebryteren, eller du kan bruke direkteknapp på rattet eller direkteknapp på radioen, og sikkert noen til.

Resultatet er for mange muligheter, for mange knapper.

Dessuten mangler smårommene en finner mellom forsetene i de aller fleste biler, der mange av oss legger mobil og lommebok.

I kupeen er plassforholdene som i en vanlig 508 SW, hvilket betyr jevnt godt familiestasjonsvognnivå.

Annerledes er det i bagasjerommet. Her krever hybriddelen av framdriftspakken sin plass. Bagasjeromsgulvet er dyttet opp. Mens en vanlig 508 SW har et oppgitt bagasjevolum på 560 liter, er det kun 400 liter i RXH.

Det er lite i ei stor stasjonsvogn, noe vi ser med en gang en skal på helgetur med familie på fem. Selv med nøktern pakking blir det fullt.

Komfort: 3

Peugeot 508 RXH har relativt lavt støynivå, og vi sitter godt i forsetene.

Understellet er hevet med 5 cm sammenlignet med en vanlig 508 SW. Ifølge Peugeot har det andre chassisdeler mer eller mindre overalt.

Dessverre opplever vi det som lite smidig i lav fart. Det hjelper helt sikkert ikke at 18-tommershjul med dekk i 245-bredde er standard.

FIREHJULSDRIFT: Kraft til bakhjulene er det elmotoren i hybridsystemet som sørger for. Den er mye svakere enn dieselmotoren som driver forhjulene. Derfor har Peugeot 508 RXH en forhjulsdrevet kjørekarakter selv når du velger 4WD-modus. FOTO: Øyvind Jakobsen

FIREHJULSDRIFT: Kraft til bakhjulene er det elmotoren i hybridsystemet som sørger for. Den er mye svakere enn dieselmotoren som driver forhjulene. Derfor har Peugeot 508 RXH en forhjulsdrevet kjørekarakter selv når du velger 4WD-modus. FOTO: Øyvind Jakobsen

Heldigvis blir det bedre oppe i fart, men super blir fjæringskomforten aldri.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet Peugeot 508. resultatet er fem av fem stjerner som hovedkarakter. Dette er normalen for nye biler i dag.

Mer spesifikt får 508 90 prosent for voksnes sikkerhet, 87 prosent for barns sikkerhet, 41 prosent for fotgjengersikkerhet og 97 prosent for assistentsystemer. Totalt sett et godt resultat, der bare fotgjengersikkerhet ligger litt under normalen.

En liten anmerkning får bilen for trykk mot overkropp ved sidesammenstøt mot stolpe, der sikkerhetsnivået vurderes som marginalt for førerens del.

Pris/utstyr: 4

Fraprisen for Peugeot 508 RXH ligger noen få tusenlapper under en halv million. Det er mye penger, men det er også en god nyhet i dette:

I RXH er det meste som er ekstrautstyr i en standard-508, inkludert i prisen. Her finnes 7-tommers skjerm med navigasjon og fin informasjonsgrafikk, headupdisplay på toppen av dashbordet, blåtanntelefoni, stereo med åtte høyttalere, delskinninteriør, elektrisk justerbare seter, parkeringssensorer og et enormt glasstak, bare for å nevne noe.

I testbilen, som i tillegg har blant annet svingbare bixenonlys til 10 500 kroner og JBL-stereo med ti høyttalere til 5900 kroner, savner vi absolutt ingenting.

Som fullt utstyrt totalpakke er prisen grei i allroaderklassen. Skal du ha like mye utstyr i en Audi A4 Allroad med automatgir, blir den klart dyrere. Også VW Passat Alltrack med DSG blir dyrere om du skal ha like mye utstyr.

FORT FULLT: Bagasjerommet er på kun 400 liter, som er mye mindre enn bilens størrelse skulle tilsi. Årsaken er at hybridsystemet stjeler plass. FOTO: Øyvind Jakobsen

FORT FULLT: Bagasjerommet er på kun 400 liter, som er mye mindre enn bilens størrelse skulle tilsi. Årsaken er at hybridsystemet stjeler plass. FOTO: Øyvind Jakobsen

Forbruk: 4

Peugeot 508 RXH har et oppgitt forbruk på 0,41 l/mil, med et tilhørende CO2-utslipp på 107 g/km. Det er riktig pene tall for en stor bil med 200 hk.

Men vi greier aldri å komme så lavt forbruk i testperioden. Vi har kjørt 3300 km, med klart mest landeveiskjøring. For testperioden totalt er forbruket 0,66 l/mil.

I vår faste forbrukstest på 20 mil bruker RXH 0,59 l/mil. Igjen får vi samme resultat som for Audi A4 Allroad S tronic, mens biler som Skoda Superb 4Drive og VW Passat Alltrack brukte bitte litt mer i samme runde.

Forbruksgevinsten ved hybridsystemet er altså et sted mellom liten og ikke-eksisterende i testløypa. Litt bedre er virkningen i byen, men også her synes vi el-kapasiteten virker for liten til at det virkelig monner.

Konklusjon: 3

TØFF: Utseendet lover mye. Vi synes ikke at egenskapene til Peugeot 508 RXH følger helt opp. FOTO: Egil Nordlien

TØFF: Utseendet lover mye. Vi synes ikke at egenskapene til Peugeot 508 RXH følger helt opp. FOTO: Egil Nordlien

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Peugeot har gjort et ærlig forsøk: I stedet for å satse på velkjent teknologi i sin allroader, valgte de et hybridsystem for å skape firehjulsdrift og lavt forbruk.

Vi synes firehjulsdriften har svakheter, og dessuten viser forbrukstallene at hybridsystemet ikke gir lavere forbruk. Ikke er ytelsene bedre heller, til tross for at RXH har betydelig flere hestekrefter og mer dreiemoment.

Liten bagasjeplass og et automatisk gir som tidvis virker gammeldags, er også minuser i vår bok. Ny teknologi gir flere ulemper enn fordeler.

Les også:

10 supre biler for vinterføret

Norgesbilen er endelig god nok

En super vinterbil

Dette er de beste bruktbilene med 4x4

Spesifikasjoner

Produsent Peugeot
Pris 492000

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Familiebiler Se flere saker fra: Peugeot Se flere saker fra: Vi har testet hyttebilene du har lyst på Se flere saker fra: Her ser du neste Audi A6 Allroad Se flere saker fra: 20 firehjulstrekkere som har én fantastisk ting felles
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Familiebilen med det lille ekstra

Test BMW 320d xDrive Touring

Familiebilen med det lille ekstra
Veil. pris: Fra 491 700 kroner

Nå matcher den europeerne fullt ut

Test Mazda6 2,2D AWD automat, 2015

Nå matcher den europeerne fullt ut
Veil. pris: 448 500

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

En av de beste fra Mercedes

Test: Mercedes C 250 BlueTec 4Matic stv., 2015

En av de beste fra Mercedes
Veil. pris: 495000

Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

Nei, dette holder ikke

Skoda Superb 4Drive 2,0 TDI DSG, 2012

Nei, dette holder ikke
Skoda Octavia treffer midt i blinken

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 stv., 2013

Skoda Octavia treffer midt i blinken
Stor, sterk og 4x4

Test: Skoda Superb 2,0 TDI 4x4 DSG stv., 2013

Stor, sterk og 4x4
Veil. pris: 450800

Fantastisk familiebilpakke

6000 km med Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 stasjonsvogn, 2014

Fantastisk familiebilpakke
Veil. pris: 360000

Den elsker dårlig vær

Skoda Octavia Scout 4x4 2,0 TDI 184 hk, 2014

Den elsker dårlig vær
Veil. pris: 410200

Nå har den fått enda bedre plass

Test Skoda Superb 1,4 TSI 4x4

Nå har den fått enda bedre plass
Veil. pris: 389000

Liten dings med stor betydning

Subaru Outback 2,0D Lineartronic, 2013

Liten dings med stor betydning
Veil. pris: 529900

Jo tøffere, dess bedre

Test: Subaru Outback 2,5i automat, 2015

Jo tøffere, dess bedre
Veil. pris: 499 900

Endelig en morsom Subaru

Test: Subaru Levorg 1,6 DIT, 2015

Endelig en morsom Subaru
Veil. pris: 374900

Miljø-bombe

Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid 2013

Miljø-bombe
Volvo-hybriden er rask og går billig, men har én stor svakhet

Test: Volvo V60 D5 Twin Engine AWD, 2015

Volvo-hybriden er rask og går billig, men har én stor svakhet
Veil. pris: 492900

Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Skreddersydd for hyttependlerne

VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion DSG 170 hk, 2012

Skreddersydd for hyttependlerne
Drømmebil for barnefamilier

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 180 hk AWD aut., 2015

Drømmebil for barnefamilier
Veil. pris: 498000

En helt spesiell kombinasjon

Mercedes-Benz B220 4Matic

En helt spesiell kombinasjon
Veil. pris: 401500

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning