Test: Peugeot 2008 1,2 Allure 2013

Høyreist og praktisk småbil

Kompakt, romslig og praktisk, med et elegant og smart design, og en bil som gir en unik kjøreopplevelse. Slik markedsfører Peugeot deres nye 2008. Vi har testet nyheten, for å se om påstanden stemmer.

Peugeot 2008 1,2 Allure test september 2013

Peugeot 2008 1,2 Allure test september 2013 Foto: FOTO: Handeland, Petter

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Lettkjørt, pris, forbruk, komfort, plass.

- Ytelser, speedometer-plassering, dekkstøy, motorgange.

Med 2008 skaper Peugeot på mange måter sitt eget segment, for det finnes ikke mange direkte konkurrenter.

Høyreiste småbiler finnes det mange av; biler som Ford B-Max, Kia Venga, Hyundai ix20 og Opel Meriva. Men disse har ikke den samme crossover-looken som 2008. Opel Mokka er ganske lik i fasongen, men er både større og dyrere.

Enkelte vil nok også trekke inn Skoda Roomster Scout og den noe større nyheten Suzuki S-Cross (SX4) som konkurrenter.

Kjøreegenskaper: 4

Unik kjøreopplevelse, som Peugeot kaller det, er å ta vel hardt i. Unik er den på ingen måte. 2008 er lettkjørt og smidig i byen og klarer seg fint ute på landeveien. Den reagerer kvikt og lystrer førerens kommandoer gjennom det lille rattet (måler kun 35 cm i diameter, mot 37 normalt) fint.

I våre kjøreøvelser (elgtest og slalåm) klarer den seg helt greit: Tar du i for mye, understyrer bilen ganske kraftig. Da griper antiskrenssystemet inn og roer gemyttene. Ved store påkjenninger kjenner man godt at 2008 er en høyreist bil, da den legger seg mer over enn en tradisjonell småbil.

I 2008 får du såkalt "Grip Control" som standard. Dreiehjulet mellom setene har fem forhåndsinnstilte kjøremodi som skal gi bedre framkommelighet. Valget står mellom standard, snø, gjørme, sand eller å skru av ESP.

LETTKJØRT: Peugeot 2008 er en lettkjørt bil som tar seg smidig fram i byens trange gater. Fjæringskomforten er god.

LETTKJØRT: Peugeot 2008 er en lettkjørt bil som tar seg smidig fram i byens trange gater. Fjæringskomforten er god. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Motor: 3

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 15,3
  • 60-100 km/t, 3. gir: 9,6
  • 60-100 km/t, 4. gir: 12,7
  • 60-100 km/t, 5. gir: 19
  • 80-120 km/t, 3. gir: 12,2
  • 80-120 km/t, 4. gir: 15,3
  • 80-120 km/t, 5. gir: 21,6
  • Støy tomgang, dBA: 40,5
  • Støy 50 km/t, dBA: 66,2
  • Støy 80 km/t, dBA: 69,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 72,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,56

1,2 liters slagvolum, tre sylindre og ingen turbo er stikkord for Peugeots nye tresylindrede 1,2 VTi-motor. Den yter 82 hestekrefter og har den typisk tresylindrede "blafrende" karakteristikken og lydbildet. Det gjør at det høres ut som det går fortere enn det faktisk gjør.

For kraftutviklingens skyld skulle vi gjerne hatt bistand fra en liten turbo. Det ville gitt bedre kraft på lavt turtall. Motoren trenger nemlig litt turtall.

Når det er sagt, skal det også sies at du kommer deg fra a til b uten problemer. Det tar bare litt tid.

Ytelser: 2

Den lille "symaskinen" yter 82 hestekrefter og 118 Newtonmeter, noe som er greit nok tatt motorstørrelsen i betraktning. Peugeot lover 0-100 km/t på 13,5 sekunder.

I våre akselerasjonsmålinger klarer vi ikke 0-100 km/t på mindre enn 15,3 sekunder, mens 60-100 km/t og 80-120 km/t går på 9,6 og 12,2 sekunder. Det gjør 2008 til en av de tregeste bilene vi har testet.

Men, det er på papiret. Lyden får deg til å føle at det går fortere enn det faktisk gjør, og responsen i motoren er god nok til at moderate fartsøkninger ikke er et problem.

Eksteriør: 3

GREI PLASS: Benplassen er grei, men takhøyden kunne vært bedre. 2008 er smal, så baksetet egner seg best for to.

GREI PLASS: Benplassen er grei, men takhøyden kunne vært bedre. 2008 er smal, så baksetet egner seg best for to. Foto: FOTO: Handeland, Petter

En liten og høyreist bil kan aldri bli et smykke rent visuelt. Peugeot har gjort så godt de kan, men vi registrerer ingen stor pulsøkning når den passerer. Vi ville nok valgt en annen lakk enn den blålilla lakken, for bilen ser mye freshere ut i for eksempel hvit.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1199
  • Effekt, hk ved o/min: 82/5750
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 118/2750
  • Egenvekt, kg: 1120
  • Tilhengervekt, kg: 1100/560
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 416/174/155
  • Bagasjerom, liter: 350
  • Standard dekkdimensjon: 195/65R15
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,49
  • CO2-utslipp, g/km: 114
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 13,5
  • Toppfart, km/t: 169
  • Pris fra, kr: 199 900
  • Pris testbil, kr: 246 300

Fronten har samme designspråk som resten av Peugeot-flåten og ser moderne ut med sin store grill, LED-lys og kromelementer. Kromelementene har Peugeot fortsatt med langs dørsidene og over bakrutene, og runder av hekken med kromkant på spoileren.

Interiør: 3

Det er et enkelt, men moderne og spennende førermiljø som venter deg på innsiden av 2008. Foruten klimaanlegget, styres alt ved hjelp av noen få knapper og touchskjermen i medieenheten midt i dashbordet. Enkelt og greit, og veldig ryddig.

Instrumenthuset er plassert over rattet. Eller rettere sagt bak rattet, for rattet er i veien for deler av speedometeret og turtelleren. Litt uvant, men greit nok.

I likhet med eksteriøret er interiøret pyntet opp med diverse plastdeksler i "børstet aluminium". Det ser for så vidt greit ut, men gir ingen stor kvalitetsfølelse. Førermiljøet er ryddig og gir helt grei kvalitetsfølelse.

2008 er smal, så to store voksne vil føle at de sitter skulder mot skulder i framsetene. Den er enda smalere i baksetet og egner seg således best for fire totalt. Benplassen i baksetet er som i småbiler flest ganske begrenset. Bak en person på 180 centimeter blir det trangt om du er mer enn 175 centimeter.

Bagasjeromsvolumet er på 350 liter, noe som er bra for småbil å være.

Komfort: 4

Med - etter dagens standard - ballonghjul og et ganske mykt fjæringsoppsett, er 2008 fin å kjøre over byens trikkeskinner og brustein. Det eneste vi opplever at den sliter litt med, er å holde hjulene godt plantet på bakken der det kommer mange ujevnheter på rad i god fart. Der blir den fort litt urolig og klarer ikke helt å skjule at den er en billig bil.

TOPPMODELL: Toppmodellen ""Allure"" er godt utstyrt og koster fra 222 000 kroner med testbilens motor. Førermiljøet er ryddig og pyntet opp på en billig, men helt grei måte.

TOPPMODELL: Toppmodellen ""Allure"" er godt utstyrt og koster fra 222 000 kroner med testbilens motor. Førermiljøet er ryddig og pyntet opp på en billig, men helt grei måte. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Sittestillingen for fører er helt grei for fører. Setet har god polstring, men mangler litt sidestøtte og noe bedre støtte under lårene for lange folk.

Innvendig støy er ikke de billige småbilenes sterkeste kort. Og jo fortere det går, jo mer støyer det: I 100 km/t måler vi 72,1 desibel i kupeen.

Sikkerhet: 3

Peugeot 2008 er foreløpig ikke kollisjonstestet av EuroNCAP. Derfor standardkarakter tre i denne grenen.

2008 har ESP, 6 kollisjonsputer, blokkeringsfrie bremser og nødbremseassistanse som standard.

Forbruk: 4

Ofte ser vi at biler med svake motorer må piskes en del for å holde farten oppe i vår forbrukstest. Resultatet av det er økt forbruk.

Motorsvake 2008 må også piskes, men den tåler det uten at forbruket går til værs. Etter endt tyvemilsrunde fyller vi drøyt 11 liter bensin og leser av et gjennomsnittsforbruk på 0,56 l/mil på kjørecomputeren. Det samsvarer med våre utregninger.

I VEIEN: Selv høye folk vil oppleve at rattet skygger for speedometeret og turtelleren.

I VEIEN: Selv høye folk vil oppleve at rattet skygger for speedometeret og turtelleren. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Det er høyere enn oppgitte 0,49 l/mil, men et helt ok resultat. Ved kjøring i byen steg forbruket til over 0,6 l/mil.

Pris/utstyr: 4

Pris er kanskje 2008's sterkeste kort. Med testbilens motor og laveste utstyrsnivå Acces, koster den fra 199 900 kroner.

Testbilen, en toppmodell med navnet Allure, koster fra 222 000 kroner og føles absolutt verdt merprisen på 22 000 kroner i forhold til Access. I toppmodellen får du blant annet parkeringssensor bak, automatiske vinduspussere, delskinn-seter, automatisk klimaanlegg, bedre stereoanlegg, touchskjerm i dashbord og bluetooth handsfree med mer. Du får også 16-toms hjul, krompynt utvendig og adaptive tåkelys.

Testbilen hadde ekstrautstyr for 24 300 kroner som besto av panorama glasstak, navigasjon, enda bedre stereoanlegg, fargede sidevinduer bak og automatisk parkeringsassistanse (bilen lukeparkerer selv).

Med dette utstyret oppleves "vår" 2008 meget godt utstyrt. Og den er enda på riktig side av 250 000-kronersgrensen.

Konklusjon: 3

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Ønsker deg du en lettkjørt, høyreist og rimelig småbil med et småtøft crossover-image - om vi kan kalle designet det, kan Peugeot 2008 absolutt være verdt å vurdere.

Motoren byr ikke på den store spenningen, men går til gjengjeld billig. Vi har foreløpig ikke kjørt 2008 med 1,4-liters turbodiesel, men tror det ekstra dreiemomentet i dieselen kan være godt å ha. Merprisen på diesel er 7000 kroner.

Les også:

181 hestekrefter - 0,38 liter på mila

Fin pris for den første hybrid-SUV'en

Nå er VW Golf ekte familiebil

Tre solide brukte SUV-er

Spesifikasjoner

Produsent Peugeot
Pris 246300

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Peugeot
308 er en myk tøffing

Test: Peugeot 308 1,6 THP 125 Allure 2013:

308 er en myk tøffing
Veil. pris: 323800

Høyreist og praktisk småbil

Test: Peugeot 2008 1,2 Allure 2013

Høyreist og praktisk småbil
Veil. pris: 246300

Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Småbil med imponerende stort baksete

Test: Peugeot 208 1,6 HDi 93

Småbil med imponerende stort baksete
Mye SUV for pengene

Test: Peugeot 4008 1,6 HDi 115 hk 4x4 Allure, 2012

Mye SUV for pengene
Veil. pris: 369700

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
En fantastisk morsom familiebil

Peugeot 308 GTI, 2012

En fantastisk morsom familiebil
Denne er både billig og bra

Test: Peugeot 308 stasjonsvogn 1,6 HDi

Denne er både billig og bra
Dette er Peugeots aller heftigste

Test: Peugeot RCZ 200 THP

Dette er Peugeots aller heftigste
Den beste Peugeoten noensinne

Test: Peugeot 508 GT 2,2 HDi

Den beste Peugeoten noensinne
Billig og stilig familiebil

Test: Peugeot 508 SW 1,6 HDi, 2011-modell

Billig og stilig familiebil
Veil. pris: 286900

Familiebiler må ikke ha dieselmotor

Langtest: 5000 km i Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

Familiebiler må ikke ha dieselmotor
Bilen for deg som bor i Akershus

Test: Peugeot iOn 2011

Bilen for deg som bor i Akershus
Veil. pris: 239900

Sportsbil på 0,5 l/mil

Test: Peugeot RCZ 2,0 HDi 163 hk 2011

Sportsbil på 0,5 l/mil
Flott bil, men feil motor

Test: Peugeot 3008 1,6 THP Automat

Flott bil, men feil motor
Veil. pris: 429700

Én detalj ødelegger

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi EMG

Én detalj ødelegger
Den perfekte småbarnsbilen

Test Peugeot 5008 1,6 HDi, 2011

Den perfekte småbarnsbilen
Den tøffeste

Test: Peugeot RCZ THP 156, 2010

Den tøffeste
Veil. pris: 369900

0,38 på mila

Test: Peugeot 207 Active 1,6 HDi DPF 99 gr

0,38 på mila
Snerten, ny familie-7-seter

Test: Peugeot 5008 1,6 HDI 2010

Snerten, ny familie-7-seter
Veil. pris: 346800

Glimt i øyet

Test: Peugeot 107 2007

Glimt i øyet
Fransk fashion

Test: Peugeot 207 GT HDi 2007

Fransk fashion
Franskmann på fetekur

Test: Peugeot 207 SW 1,6 HDi 2008

Franskmann på fetekur
Tøff småbil med herlig turbosnerr

Test: Peugeot 207 RC 2008

Tøff småbil med herlig turbosnerr
Forfinet forgjenger

Test: Peugeot 308 1,6 Turbo 2007

Forfinet forgjenger
Verdig arvtaker

Test: Peugeot 308 1,6 HDi 2008

Verdig arvtaker
Er dette en ny folke-cab?

Test: Peugeot 308 CC 2,0 HDi aut., 2009-modell

Er dette en ny folke-cab?
Veil. pris: 469000

Frisk, rommelig og god

Test: Peugeot Partner Tepee 1,6 HDI 110 2008

Frisk, rommelig og god
Veil. pris: 250800

Mer SUV trenger du ikke

Test: Peugeot 3008 1,6 HDi, 2009-modell

Mer SUV trenger du ikke
Veil. pris: 317000

Bastard - og som skapt for Norge

Supertest: Peugeot 3008 1,6 HDi 2009

Bastard - og som skapt for Norge
Veil. pris: 316900

Fransk trilling

Test: Peugeot 4007 2,2 HDi 2007

Fransk trilling

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning