Test: Opel Astra GTC 1,6 Turbo 180 hk

Skinnet bedrar

Navnet "GTC" gir GTI-assosiasjoner, men Opel Astra GTC er mer stil, form og tyngde enn sportslighet. Den er rett og slett ikke like hardnakket som en ekte GTI.

Sist oppdatert

Den ser kanskje slik ut. Som en GTI altså. Opel har uten tvil lagt ned en god dose jobb i designet. Bredt hofteparti, smalt tak, store hjul, brede skjermer og kun to dører vitner om at form har gått foran funksjon. Rødfargen testbilen er kledd med gjør den enda mer sportslig.

Men selv om Astra GTC er en kjøreglad bil, så trives den bedre på landeveien enn på bane. Vi prøvde begge deler da vi jaktet på den bilen som gir mest moro for pengene. Med på lasset var Mini Cooper S, Peugeot 308 GTI og Ford Focus 1,6 Ecoboost.

Kjøreegenskaper: 4

På badagelig tempo på landeveien er Astra GTC bilen å fortrekke i samlingen. Den er sportslig nok og har samtidig tyngde og bredde som gjør at den føles veldig trygg og voksen på veien.

På bane er opplevelsen den samme, bare satt enda mer på spissen. GTC føles stor, tung og klumpete, men så veier den også 1471 kilo. I forhold til de andre bilene i kvartetten, føles rett og slett ikke like skarp og pigg. Den er uten tvil cruiseren i gjengen.

Motor: 3

Det er en 1,6-liter stor firesylindret bensinturbomotor som står for framdriften i Astra GTC. Den yter 180 hestekrefter og 230 Newtonmeter.

Det høres kanskje fint og flott ut, men motoren gir oss ikke den gode følelsen vi får i de tre andre bilene. For mens konkurrentenes turbomotorer har fullt dreiemoment fra rundt 1700 o/min, må man faktisk opp i 2200 o/min før dreiemomentet er på topp i GTC. Maksimalt dreiemoment ligger dessuten 30-45 Nm lavere i GTC.

Det gjør at Astramotoren føles litt umoderne. Den drar ikke like jevnt og fint som de andre motorene.

FRESH DESIGN: Opel har gjort en god jobb med designet til Astra GTC, som ser mer sportslig ut enn det den er.
FRESH DESIGN: Opel har gjort en god jobb med designet til Astra GTC, som ser mer sportslig ut enn det den er. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Ytelser: 3

Testdata:

  • 0-100 KM/T, SEK.: 9,8
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 5,3
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,1
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 11,5
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 16,5
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 6,4
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 10,1
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 13,6
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 18,7
  • STØY 50 KM/T, dBA: 65,1
  • STØY 80 KM/T, dBA: 69,1
  • STØY 100 KM/T, dBA: 71,5
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,79

På banen viser GPS-måleren det vi alle kjenner - GTC har ikke motorkraft til å henge med. Det skjer lite på middels turtall, og den blir heller ikke noe villdyr opp mot rødmerkingen. Tallene fra våre akselerasjonsmålinger viser at Opelen er tregest i nesten alle girtrinn, med bestenoteringer på 5,3 sekunder for 60-100 km/t og 6,4 sekunder for 80-120 km/t. I høyere gir - på lavere turtall - sliter den tungt, og er med god margin den tregeste bilen i gjengen.

Eksteriør: 5

GTC har stil, og ser slett ikke ut som en vanlig Astra. GTC er lav, bred og strømlinjeformet, og ser sportslig ut. Taket er smalt og hoftepartiet bredt, samtidig som skjermene er brede og hjulene store. Etter vår mening har Opel-designerne truffet godt med designet.

Interiør: 5

TUNG OG TRYGG: På veien føles GTC tung og trygg og er testens mest komfortable. På bane henger den etter de beste.
TUNG OG TRYGG: På veien føles GTC tung og trygg og er testens mest komfortable. På bane henger den etter de beste. Foto: FOTO: Handeland, Petter

På typisk Opel-vis er det et sammensurium av små knapper du har å forholde deg til som sjåfør av Astra GTC. Knappene er mange og små, og lesbarheten skrevet på de heller dårlig. Men det er også det negative vi har å si om interiøret i bilen.

Tekniske data:

  • MOTOR, CM3: 1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 180/5500
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 230/2200-5400
  • EGENVEKT, KG: 1471
  • TILHENGERVEKT, KG: 1450/720
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 447/184/148
  • BAGASJEROM, LITER: 380
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/55-17 W
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,72
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 168
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,3
  • TOPPFART, KM/T: 220
  • PRIS FRA, KR: 349 900
  • PRIS TESTBIL, KR: 434 450

GTC er forseggjort og gir en veldig solid følelse, samtidig som den er moderne. Kvaliteten på materialene som er brukt er god og ergonomien for fører akkurat slik vi vil ha den.

Komfort: 5

Av de fire bilene i kvartetten er Astra GTC den bilen vi ville valgt om vi skulle på langtur. Astra GTC har til konseptet å være veldig god fjæringskomfort og takler de store hjulene på en eksemplarisk måte. I tillegg har Astra GTC de beste setene i testen og respektabelt støynivå innvendig i fart.

Sikkerhet: 5

Opel Astra GTC ble kollisjonstestet av kontrollorganet EuroNCAP i fjor (2011) med godt resultat. Fem av fem mulige stjerner og 91% i totalscore er hva den stod igjen med etter endt test. I kommentaren fikk den skryt for en sterk passasjercelle, god sikkerhet for barn i bilen og tilfredsstillende sikkerhetsutstyrs-nivå.

Fotgjengersikkerheten kunne i følge EuroNCAP vært bedre.

Miljø: 3

At GTC-motoren ikke er like effektiv som de andre 1,6-turbomotorene i firebilstesten bare bekreftes når vi kartlegger bilene bensinforbruk. Vekt spiller naturlig nok inn, men ikke nok til at Astra kan forsvare at det oppgitte forbruket er rundt 20 prosent høyere enn i Mini Cooper S og Ford Focus 1,6 Ecoboost.

SOLID: Interiøret er stypisk tysk og gir et veldig solid inntrykk. Alle knappene i midtkonsollen krever tilvenning.
SOLID: Interiøret er stypisk tysk og gir et veldig solid inntrykk. Alle knappene i midtkonsollen krever tilvenning. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Astra GTC har et oppgitt forbruk på 0,72 l/mil og et CO2-utslipp på 168 gr/km. I vår faste testrunde der vi måler drivstofforbruk slurper den i seg enda litt mer enn oppgit - 0,79 l/mil. Men det gjør også konkurrentene.

Pris/utstyr: 3

Det hjelper lite at Astra GTC føles som en velutstyrt og en jevnt over velbygget bil når prisen er så høy som den er. Spesielt når Focus Ecoboost, den bilen i testen som er mest lik GTC, er såpass mye rimeligere. Astra GTC 1,6 Turbo koster fra 349 900 kroner, mens testbilen har en totalpris på 434 450 kroner. Til sammenligning koster Focus, som er like godt utstyr og raskere både i akselerasjonen og rundt Vålerbanen fra 305 300 kroner, mens testbilen kostet 343 000 kroner.

Konklusjon:

STORE HJUL: Fjæringen i Astra GTC takler den ekstra vekten store hjul medfører. Bilen er mer komfortabel enn sportslig.
STORE HJUL: Fjæringen i Astra GTC takler den ekstra vekten store hjul medfører. Bilen er mer komfortabel enn sportslig. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Opel Astra GTC er en cruiser. En kostbar cruiser. Den har flott design og et forseggjort interiør, samtidig som den er komfortabel og velkjørende på landeveien. I vår jakt etter "mest moro for pengene" - en kategori motorsterke kompaktbiler hører hjemme i - faller den litt gjennom, da den er både kostbar og mindre underholdende enn de andre alternativene.

Les også:

Et svært klokt kjøp for mange nordmenn

Bruk iPaden som baksetekino

Dette "vraket" skal bli en meget spesiell bil

Denne saken ble første gang publisert 22/06 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også