Test: Opel Ampera, 2012

Elbil uten angst

Opel Ampera imponerer mest og skuffer litt.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Miljø/forbruk/driftskostnader på korte turer

+ Komfort

+ Lettkjørthet

+ Kjøreegenskaper

- Relativt dyr

- Forbruk på lengre turer

- Kun fire seter

Opel Ampera er blitt Årets bil både i Norge og Europa. Men hva er den egentlig?

Opel Norge ville gjerne ha den godkjent som ren elbil, for det ville gitt lavere pris og bussfilrettigheter (de fikk det ikke).

Selv fant vi ikke helt svaret da vi hadde en veldig kort prøvekjøring av bilen sist høst. Da tenkte vi på den som en ny tolkning av temaet plugg-inn-hybrid (hybrid med mulighet for lading av batteriene fra elnettet), men med større batterikapasitet enn Toyota Prius Plug-In har.

En ordentlig test hjelper på forståelsen. På noen få kjappe dager har vi kjørt den over 130 mil. Nå har vi en annen mening om hvilke ord på kort form som beskriver Ampera best - i alle fall bilens beste egenskaper:

Den er en elbil uten rekkeviddeangst.

Rekkeviddeangst er det du opplever når en ren elbil er kjørt litt for langt og litt for fort, og det er litt for langt hjem. Vi har opplevd det i større eller mindre grad i alle elbilene vi har kjørt til nå:

Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero, Peugeot Eon og Nissan Leaf.

Men tilbake til Ampera. Slik er Opels miljøbil:

Kjøreegenskaper: 5

Når vi setter karakterer, gjør vi det ut fra bilkassen en modell befinner seg i. Som vi har vært inne på, er Ampera noe for seg selv. Men uansett hva vi sammenligner med, har Ampera svært fine kjøreegenskaper.

De rene elbilene blir alle utklasset av Ampera.

Opelen er på størrelse med en litt strukket kompaktbil (litt lengre enn f.eks. Ford Focus). Samtidig er den med sine 1732 kg like tung som en storbil. Mye av den høye vekten, som i stor grad skylles batteriene, ligger lavt plassert.

HERLIG: Ampera har mål som en kompaktbil og tyngde som en storbil. Det gir spesielle ¿ og fine ¿ kjøregenskaper. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

HERLIG: Ampera har mål som en kompaktbil og tyngde som en storbil. Det gir spesielle ¿ og fine ¿ kjøregenskaper. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Til sammen gir dette ganske unike - og riktig herlige - kjøreegenskaper. Den har fått med seg mye av det beste fra både storbilene og kompaktbilene: Den ligger tungt og stabilt på veien, men er likevel kjapp i vendingen.

På snødekte veier har den en fin balanse som gjør den både morsom og enkel å kjøre. Det er lett å bli kjent med hvordan bilen oppfører seg i ulike situasjoner.

På bar asfalt kjennes tyngden faktisk bedre enn på snø. Når den nærmer seg grensa, melder den fra om det med understyring (svinger mindre enn forhjulsvinklen) og litt krenging.

Motor: 5

LUFTMOTSTAND: Både hovedformene og detaljene forteller at General Motors har jobbet med aerodynamikken. Opel Ampera har ytre mål som en litt strukket kompaktbil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

LUFTMOTSTAND: Både hovedformene og detaljene forteller at General Motors har jobbet med aerodynamikken. Opel Ampera har ytre mål som en litt strukket kompaktbil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Opel Ampera har flere typer motorer/aggregater/generatorer, og dessuten flere batterier. Vi skal prøve å gjøre teoridelen så enkel som mulig.

TEKNISKE DATA OG TESTDATA OPEL AMPERA

TEKNISKE DATA

  • Motorer: Elmotor/aggregat/bensinmotor (1398 cm3)
  • Effekt: Elmotor: 150 hk/111kW, bensinmotor: 83 hk
  • Dreiemoment, Nm: 370
  • Egenvekt, kg: 1732
  • Tilhengervekt, kg: 0
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 445/179/144
  • Bagasjerom, liter: 300
  • Standard dekkdimensjon: 215/55 R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,12
  • CO2-utslipp, g/km: 27
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9
  • Toppfart, km/t: 161
  • Pris fra, kr: 379 900
  • Pris testbil, kr: 406 100

TESTDATA

  • 60-100 km/t, kickdown: 5,8
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,9
  • Støy tomgang, dba: 31,1
  • Støy 50 km/t, dba: 60,6
  • Støy 80 km/t, dba: 64,6
  • Støy 100 km/t, dba: 67,3
  • Testforbruk, l/mil: 0,53 (60 % batterikapasitet ved start)

Batteripakken som leverer strøm til framdrift, ligger som en T fra bak baksetet og framover i bilen (derfor er Ampera en fireseter). Så lenge det er kraft i batteripakken, går Ampera utelukkende på strøm (unntatt ved for eksempel kaldt vær, da bensinmotoren kan starte opp for å varme batteriene).

Kraften fra batteripakken går til en elmotor som yter solide 150 hk og 370 Nm dreiemoment.

Kjørt på strøm føles Amperas framdriftssystem svært moderne og effektivt. Det er stille - kun svake elektrolyder høres - og bilen føles rask. Automatgir bidrar til lettkjørtheten.

Ut fra vår testkjøring vurderer vi realistisk rekkevidde som elbil til å være mellom 4 og 8 mil, avhengig av kjøremønster, temperatur, om det er flatt eller bratt osv.

Når batteripakken er tom for strøm, starter en 1,4-liters bensinmotor med 83 hk opp. Bensinmotoren driver et aggregat som lager strøm til elmotoren, men den lader ikke opp batteripakken med eventuell overskuddsenergi. Du må stikke kontakten i veggen igjen for å lade, og det tar knappe fire timer.

(Opel sier at det alltid er elmotoren som driver bilen, men uavhengige parter som har demontert bilen, har funnet ut at bensinmotoren under visse forutsetninger også står for direkte drift. Mye mer om dette finner du på Wikipedia i en artikkel om Amperas tvillingbil Chevrolet Volt.)

Bensinmotoren ruser opp og ned på turtall delvis uavhengig av hvor hardt du trykker på gasspedalen. Dette gir et misforhold mellom det øret registrerer og det som faktisk skjer av akselerasjon.

Bortsett fra lyden oppleves bilen likedan om den går på kraft fra batteripakken eller fra bensinmotoren.

Ytelser: 5

Dersom du gjør det du helst ikke skal gjøre i en øko-bil, nemlig tråkke gasspedalen hardt inn, er Ampera rask.

60-100 km/t går unna på 5,8 sekunder, mens 80-120 km/t tar 7,9 sekunder. Dette er raskere enn det føles, for mangelen på vanlig motorlyd og det helt jevne draget gjør at litt av fartsfølelsen er borte.

Til sammenlikning bruker en Ford Focus 1,6 TDCI med 115 hk henholdsvis 6,7 og 9,7 sekunder på de samme fartsintervallene.

Eksteriør: 5

Opel Ampera ser på ingen måte elbil-døll ut. Tvert imot ser den ut som en sportslig kompaktbil - den er lav og virker bredere enn den faktisk er.

MYE UTSTYR: Opel Ampera har mye utstyr som standard. I Cosmo-versjonen finner du skinnseter, navigasjon, ryggekamera og en hel del annet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

MYE UTSTYR: Opel Ampera har mye utstyr som standard. I Cosmo-versjonen finner du skinnseter, navigasjon, ryggekamera og en hel del annet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Det er lett å se at General Motors (bilen bygges i USA, men selges under flere merkenavn i ulike deler av verden) har jobbet med aerodynamikken, men designen holder seg på rett side av det über-moderne.

Ampera har svært lav bakkeklaring, og du vil høre at gummileppa under fronten subber når du kjører over store fartshumper og lignende.

Interiør: 3

To ting kjennetegner Opel Ampera innvendig: Det ene er at sjåføren har veldig mange knapper å forholde seg til, og at disse med fordel kunne vært bedre gruppert og merket.

I tillegg er det som om dashbordet virkelig tar i for å fortelle deg at Ampera er spesiell. På to store skjermer er det lagt opp til at du skal kunne følge med på forbruk, kraftflyt og egne økokjøringsferdigheter.

Det er knapt nok den ting du ikke kan få vite, og totalt sett synes vi det blir vel mye grafikk, fancy farger og piler som beveger seg.

MANGE KNAPPER: Den midtre delen av dashbordet finner du en knapp for alt mellom himmel og jord. Den store skjermen kan blant annet fortelle deg khvor lengt du har kommet på ren batteridrift. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

MANGE KNAPPER: Den midtre delen av dashbordet finner du en knapp for alt mellom himmel og jord. Den store skjermen kan blant annet fortelle deg khvor lengt du har kommet på ren batteridrift. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Noe er imidlertid vellykket. En grønn "ball" skal helst ligge i ro i dashborddisplayet - da kjører du økonomisk. Gir du hard gass eller bremser brått, går ballen henholdsvis opp eller ned og skifter i tillegg farge. Enkelt og greit viser den deg at du ikke kjører "pent".

På skjermen i midten kan du følge med på hvor langt du har kommet på batteridrift, og på den måten konkurrere med deg selv. I det hele tatt prøver Ampera å oppdra sjåføren til å kjøre best mulig.

Det andre Ampera-kjennetegnet er at den kun har fire sitteplasser. Disse holder akkurat til fire voksne, så sant de høye plasseres foran og de kortere bak.

Bagasjerommet på 300 liter er av noenlunde normal kompaktbilstørrelse. Sikten bakover er såpass dårlig at vi er glade for at testbilen har ryggekamera.

Komfort: 5

Både storbiltyngden, et relativt mykt (men ikke amerikasvampete) understell og selve framdriftspakken med automatgir bidrar til god komfort i Ampera.

Det er og blir fascinernede å trille nesten støyfritt framover i sakte fart (i normal landeveisfart har Ampera vind- og veistøy på nivå med andre biler).

Vi har heller ikke noe å utsette på sittestilling eller seter, men plassen i baksetet er et åpenbart komfortminus om passasjeren er litt over gjennomsnittlig mannshøyde. Da mangler det på plass til hodet.

Sikkerhet: 5

Opel Ampera er kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, som gir den godt skussmål og fem av fem stjerner som hovedkarakter (dette er blitt normalen, ikke unntaket).

Blant annet består bilen sideveis sammenstøt med en påle med toppresultat.

EuroNCAP har i tillegg kontrollert el-systemene etter kræsjtestene. De fant ingen feil.

Pris/utstyr: 3

En delkarakter litt under middels skyldes på ingen måte mangel på utstyr. I toppversjonen Cosmo, som er det naturlige valget ettersom prispåslaget er lite, er det skinn, navigasjon og en knapp for alt mellom himmel og jord.

Den generelle kvalitetsfølelsen ligger på et greit kompaktbilnivå.

Det er prisen som er ankepunktet. 380.000 kroner i billigste versjon og over 400.000 for vår testbil er mye for en ganske trang fireseter.

Fortsatt er det dyrt å velge miljøbil.

Miljø: 4

Hallo, en firer for miljø til en miljøbil?

Joda, vi ser at det trenger en forklaring. For vi kan på forskjellig vis forsvare å gi Ampera alt mellom 3 og 6 på terningen for miljø. Og når resultatene spriker, velger vi standardkarakteren 4 som utgangspunkt.

Dersom du alltid er flink til å lade, alltid har lett gassfot og alltid holder kjørelengden under de inntil 8 milene du kanskje greier på ren batteridrift under gode forhold, så finner du svært få biler som er vesentlig mer miljøvennlige.

FIRESETER: Ampera har akkurat plass til fire voksne, så sant de lengste i følget får sitte foran. Batteripakken går som en T fra bak baksetet og framover i bilen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

FIRESETER: Ampera har akkurat plass til fire voksne, så sant de lengste i følget får sitte foran. Batteripakken går som en T fra bak baksetet og framover i bilen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Dersom du slurver med ladingen og kjører mange lengre turer, er bildet annerledes. Vi kan bruke vår faste forbrukstestrunde på 20 mil som eksempel.

Da vi starter runden, viser displayet sju av ti "battericeller", hvorav den ene forsvinner kort etter. Skal vi stole på denne anvisningen, er det drøyt 60 prosent batterikraft tilgjengelig ved oppstart (av praktiske grunner var det ikke mulig å starte med fullt batteri).

Vi kjører 33,8 kilometer uten å bruke en dråpe bensin. Da er batteriene tomme og bensinmotoren starter opp.

Underveis i runden er bilen rett og slett tørst i de partiene der belastningen er størst. Bedre går det når belastningen er lav, og til slutt har den brukt 0,53 l/mil.

Det er faktisk mer enn en BMW 320d (163 hk) med automatgir som blir kjørt gjennom testrunden samtidig med Ampera, og BMW-en er sterkere, raskere og betydelig større.

Ampera-forbruket i testrunden er også noe over snittet for dieseldrevne kompaktbiler, og omtrent likt med det vi fikk med Toyota Auris Hybrid og Lexus CT200h (også sistnevnte er en hybrid).

Så igjen: Ampera kan være svært forbruks- og avgassvennlig. Men den kan også være overraskende middelmådig. Mye er opp til sjåføren.

Konklusjon: 5

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt av delkarakterene, men et mål for hvordan bilen står seg mot konkurrentene på da testen ble gjennomført.

Kjørt på batterikraft er Opel Ampera et flott forvarsel om at framtidas elbiler ikke trenger å bli nitriste.

Komfort og lettkjørthet er av riktig god klasse, helt uten elbil-stakkarsligheter. Også kjøreegenskapene, som er særpreget av kombinasjonen av storbiltyngde og kompaktbilstørrelse, er et pluss.

Dessuten er Ampera rask og sterk hvis du inviterer den med høyrefoten.

På lengre turer er en effektiv dieselbil gjerrigere. Nesten 400 000 kroner for en fireseter gjør at Ampera ikke blir et opplagt valg for mange.

Les også:

Alle våre Opel-tester

Vi har testet over 600 biler

Spesifikasjoner

Produsent Opel
Pris 379900

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Opel Se flere saker fra: Her er bilene med best bakseteplass
Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

Kjapp, liten sjarmør

Opel Mokka 1,4T 4x4, 2012

Kjapp, liten sjarmør
Skinnet bedrar

Test: Opel Astra GTC 1,6 Turbo 180 hk

Skinnet bedrar
Veil. pris: 434450

Bedre enn stasjonsvogn

Test: Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI 110 hk, 2012

Bedre enn stasjonsvogn
Veil. pris: 329900

En liten motor kan også være tørst

Test: Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo aut., 2012

En liten motor kan også være tørst
Veil. pris: 369900

Elbil uten angst

Test: Opel Ampera, 2012

Elbil uten angst
Veil. pris: 379900

Mye plass for pengene

Test: Opel Astra SportsTourer 1,7 CDTi, 2011-modell

Mye plass for pengene
Veil. pris: 257900

Rimelig familiehygge

Test: Opel Meriva Cosmo 1,3 CDTi Ecoflex, 2011

Rimelig familiehygge
Veil. pris: 262800

Vi har testet nye Opel Astra

Test: Opel Astra 1,7 CDTI Sport, 2010

Vi har testet nye Opel Astra
Veil. pris: 240000

Helt drøy familiebil

Test: Opel Insignia OPC Sports Tourer 2010

Helt drøy familiebil
Veil. pris: 1090790

Familiens bestevenn

Test: Opel Meriva 1,4T 120 hk, 2011

Familiens bestevenn
Veil. pris: 239900

Godt kompromiss

Test: Opel Astra Twin Top 2006

Godt kompromiss
Mye for pengene

Test: Opel Astra stv. 1,7 CDTi EcoFlex 2009

Mye for pengene
Praktisk moro

Test: Opel Astra stasjonsvogn 1,6 Turbo 2008

Praktisk moro
Opel med sjel

Test: Opel Astra 1,7 CDTI 2008

Opel med sjel
Opel - blinkskudd med Antara?

Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?
Parkeringsvinner

Test: Opel Agila 1,2 Enjoy, 2008

Parkeringsvinner
Konebil-versting for entusiaster

Test: Opel Corsa OPC 2007

Konebil-versting for entusiaster
Småbilen som ble stor

Test: Opel Corsa 1,3 CDTI 2006

Småbilen som ble stor
Stort minimum

Test: Opel Corsa 1,3 CDTi EcoFlex, 2009

Stort minimum
Veil. pris: 228700

Opel på BMW-jakt

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi Ecoflex, 2009-modell

Opel på BMW-jakt
Veil. pris: 454900

Din neste stasjonsvogn?

Test: Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi Cosmo, 2009-modell

Din neste stasjonsvogn?
Vi tester «Årets bil»

Test: Opel Insignia 2,0 CDTi, 2009-modell

Vi tester «Årets bil»
Veil. pris: 269900

Mini-yankee

Test: Opel GT 2008

Mini-yankee
Fortsatt familievennlig

Test: Opel Vectra 1,9 CDTi stasjonsvogn 2008

Fortsatt familievennlig
Stor sterk og tørst

Test: Opel Vectra OPC 2006

Stor sterk og tørst
F for familie

Test: Opel Zafira 1,8 F 2007

F for familie

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag