Test: Mitsubishi Lancer Sportback 1,8 aut., 2010

Sportback med bensinmotor og automat

MItsubishi Lancer er bedre på papiret enn i virkeligheten.

Sist oppdatert

Mitsubishi Lancer hører til i det store kompaktbilsegmentet, der biler som VW Golf, Opel Astra, Toyota Auris, Peugeot 308 og Ford Focus er storselgere.

Konkurransen i denne klassen er svært hard, både hva pris og hva egenskaper angår. Det er lett å finne svært gode kjøp her.

Sportback er kombicoupéutgaven av Lancer, og på papiret er dette en bil som skal tilby mye plass for relativt lite penger. Den er 28 cm lengre enn en Golf, og har omtrent de samme utvendige målene som en Skoda Octavia - bare litt lavere.

Kjøreegenskaper: 3

Tekniske data Mitsubishi Lancer Sportback 1,8 aut., 2010

MOTOR, CM3: R4, 1798

EFFEKT, HK VED O/MIN: 140/6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 178/4250

EGENVEKT, KG: 1460

TILHENGERVEKT, KG: 1300/550

L/B/H, CM: 458,5/176/151,5

BAGASJEROM, LITER: 344/1349

STANDARD DEKKDIM.: 205/60R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,74

CO2-UTSLIPP, G/KM: 175

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,9

TOPPFART, KM/T: 183

PRIS FRA, KR: 285 900

PRIS TESTBIL, KR: 285 900

Mitsubishi Lancer er en relativt stor bil. Men av en eller annen grunn oppleves den som mye mindre enn den faktisk er - på en negativ måte. I en tid der småbiler ofte er virkelig gode biler å kjøre - eksempler som Ford Fiesta og VW Polo er rene nytelser på veien - er det rart at noen kan bygge en langt større bil, som byr på kjøreegenskaper vi tidligere forbandt med småbiler.

Komforten er flott; Lancer Sportback sluker både de små og brå, og de store ujevnhetene på en flott måte. Men den er til gjengjeld lite retningsstabil, og fordrer to hender på rattet. Den er følsom for sporete vei, og selv om piggfrie vinterdekk ikke er noen drøm på tidlig vår-asfalt, klarer andre biler med samme dekkutrustning å forsere veiene på en langt mer tillitvekkende måte.

Styringen er direkte, men samtidig følelsesløs. Dermed blir det hele gjerne litt rykkete; man kjenner ikke hva bilen gjør før det er på tide å korrigere.

Motor: 5

I vår testbil står det en 1,8-liters bensinmotor som yter 140 hk ved 6000 o/min og 178 Nm ved 4250 o/min, paret med en trinnløs automatgirkasse. Dette er en komfortabel kombinasjon, som gir deg fine prestasjoner og samtidig er behagelig på veien. Lancer er også tilgjengelig med en 1,5-liters bensinmotor på 109 hk, men foreløpig finnes det ingen dieselmotor i programmet. Det er imidlertid ikke utenkelig at den ferske 1,8-litersdieselen, som kommer med den kompakte SUV-en ASX om ikke lenge, også vil finne veien ned i Lancer.

Testdata Mitsubishi Lancer Sportback 1,8 aut., 2010

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,0

60-100 KM/T, 4. GIR: 9,8

60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,2

80-120 KM/T, 5. GIR: 17,6

80-120 KM/T, 6. GIR: 33,8

80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,5

STØY TOMGANG, dBA: 38,5

STØY 50 KM/T, dBA: 63,1

STØY 80 KM/T, dBA: 65,5

STØY 100 KM/T, dBA: 69,2

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,77

Bensinmotoren er helt grei; kreftene kommer jevnt oppover turtallsskalaen, men den tar aldri av på noen måte. Og bunndraget er dårlig. Da passer det veldig fint med en flott automatgirkasse.

Denne drivlinjen skal i snitt drikke 0,74 liter bensin på mila, noe som ikke er spesielt bra.

Girkassa har noen forvalgte utvekslingstrinn, som du kan velge mellom ved hjelp av girspaken eller et sett vakre hendler bak rattet. Dette fungerer fint når du skal bremse ned bakker, men det er bare tull å tenke på å overstyre girkassa ved all annen kjøring - med et lite unntak. Automatikken vil nemlig hente ut den ideelle utvekslingen av seg selv, og reagerer relativt kjapt ved gasspådrag. Så alt du eventuelt gjør for å overstyre dette, vil gi dårligere resultat. Unntaket er når du skal kjøre forbi; da kan det være greit å velge høyt turtall på forhånd, så du korter ned ventetiden ytterligere.

Ytelser: 4

Med 140 hk og 178 Nm til å dra 1460 kg bil, sier det seg selv at prestasjonene ikke blir voldsomme. Mellomakselerasjonsmålingene våre ga resultater midt på treet - den er omtrent like kjapp som kompaktbiler med 1,6-litersdieseler. Altså ikke noe råskinn. 0-100-sprinten er oppgitt til 11,9 sekunder.

Den trinnløse girkassa bidrar imidlertid til at dagligdags kjøring blir en helt ålreit opplevelse, hva kraftleveranser angår. Kreftene kommer svært jevnt og behagelig, og du styrer enkelt det hele med høyrefoten. Komfortabelt, og relativt effektivt.

Eksteriør: 4

Meningene var ganske så samstemte hva utseendet på Lancer Sportback angår; de aller fleste synes fronten er tøff, men at resten av bilen er snodig. Bilen er større enn en god del av konkurrentene, men formen gjør den også relativt uoversiktlig når man sitter i den. For øvrig er bilen ikke noe som skiller seg ut på veien.

Interiør: 3

OVERSIKTLIG: Førermiljøet er ryddig, men ikke særlig spennende. Og vi savner lengdejustering av rattet.
OVERSIKTLIG: Førermiljøet er ryddig, men ikke særlig spennende. Og vi savner lengdejustering av rattet. Foto: Andreas Handeland

Selv om Mitsubishi Lancer Sportback er en relativt stor bil, er den ikke så rommelig innvendig som man skulle tro. Foran er alt fint; det er god plass til de fleste. Det er faktisk så god bredde at undertegnedes armer ikke rekker bort til armlenene.

Baksetet er helt ålreit, men takhøyden er dårlig. Bagasjerommet er mindre enn hos de fleste konkurrentene, og lasteplassen preges av den sterkt skrånende kombibakluka som stjeler mye plass i høyden.

Materialvalget og designen er av det trauste slaget, og selv om kvalitetsfølelsen er god, oppleves den ikke som særlig påkostet. Med mye hardplast minner dette mer om tidligere tiders småbiler enn en bil i den flotte kompaktklassen. Setene i testbilen er dype, med gode sidestøtter. Men sitteputene er relativt korte.

TRANGT: Den sterkt fallende taklinjen stjeler mye hodeplass fra baksetet. Synd, for bilens utvendige størrelse kunne gjort den svært rommelig.
TRANGT: Den sterkt fallende taklinjen stjeler mye hodeplass fra baksetet. Synd, for bilens utvendige størrelse kunne gjort den svært rommelig. Foto: Andreas Handeland

Det aller verste er at rattet mangler lengdejustering. Jo da, plasseringen av rattet er ganske ålreit, men man mister muligheten til å finpusse sittestillingen når rattet ikke kan dras ut eller dyttes lengre inn.

En annen, irriterende detalj er at displayet i midtkonsollen ikke tåler sollys. Men når radioen slet så hardt med å finne radiokanaler som den gjorde, er det kanskje like greit å la det digre - og vellydende - stereoanlegget spille en velkjent CD i stedet.

Komfort: 3

Mitsubishi Lancer Sportback er komfortabel over de små ujevnhetene, men på de større oppleves det som om man bunner støtdemperne langt tidligere enn forventet - og langt tidligere enn i andre biler. Det virker som om Mitsubishi har slakket opp det hele en del hakk siden sist vi testet en Lancer Sportback - i 2008. Drivlinjen er komfortabel, og gir deg de kreftene du vil kjapt og effektivt. Dårlig retningsstabilitet ødelegger i stor grad for kjørekomforten; enten du er på landeveien eller på motorvei, må bilen passes hele tiden. De aller fleste småbiler er mer stabile enn dette.

Sikkerhet: 6

Mitsubishi Lancer Sportback gjorde det godt i fjorårets Euro NCAP-kollisjonstest; den fikk fem av fem stjerner totalt. Voksenbeskyttelse fikk den 81 prosent for, barnebeskyttelse ga 80 prosent, fotgjengersikkerhet ga kun 34 prosent og sikkerhetssystemene ga 71 prosent score.

Bilen har forventet sikkerhetsutstyr, og ESP-systemet fungerer greit på glatta.

GREIT: Bagasjerommet er greit nok, men mindre hos en del mindre konkurrenter. Den skrå bakluka ødelegger for deg som vil laste i høyden.
GREIT: Bagasjerommet er greit nok, men mindre hos en del mindre konkurrenter. Den skrå bakluka ødelegger for deg som vil laste i høyden. Foto: Andreas Handeland

Pris/utstyr: 4

I utgangspunktet er startprisen for Lancer Sportback, 219 900 kr for 1,5-litersutgaven, mye bil for pengene. Men siden den ikke er kjempestor innvendig, og siden den ikke er noen bedre bil enn konkurrentene, har vi likevel problemer med å finne de helt store fornuftsargumentene for bilen. Særlig ikke når konkurrentene er så gode, med så fine priser.

Med 1,8-liters bensinmotor hopper Lancer Sportback-prisen til 270 900 kr. Og automatgir koster 15 000 kr ekstra. Å kjøpe bilen med en større utstyrspakke, bestående av xenonlys, skinninnredning og navigasjonssystem, koster ytterligere 30 000 kr.

AUTOMAT: Den trinnløse automatgirkassa kan overstyres manuelt. Fint ned bakker, tull ellers.
AUTOMAT: Den trinnløse automatgirkassa kan overstyres manuelt. Fint ned bakker, tull ellers. Foto: Andreas Handeland

Prisene er dermed ikke skremmende på noen måte, men heller ikke imponerende. For eksempel vil en Skoda Octavia gi deg en like stor bil, med bedre plass innvendig og finere kjøreegenskaper. Velger du en slik med 1,6-litersdiesel på 105 hk, paret med DSG-girkasse - en kombinasjon som vil gi deg de samme prestasjonene, den samme komforten, og lavere forbruk - blir prislappen 249 900 kr.

Miljø: 4

Små oppgraderinger av motorene skal ha gjort Lancer Sportback noe mer nøysom. Det gjennomsnittlige bensinforbruket er oppgitt til 0,74 l/mil for testbilen, noe som resulterer i et CO2-utslipp på 175 g/km. Vår faste forbruksmålingsrunde, som byr på mer normale, norske forhold enn EU-syklusen, resulterte i 0,77 l/mil.

Tallene er ikke særlig imponerende, men heller ikke direkte dårlige.

GREIT: Lancer Sportback er grei nok. Men det holder ikke, i en bilklasse der så mange er så gode.
GREIT: Lancer Sportback er grei nok. Men det holder ikke, i en bilklasse der så mange er så gode. Foto: Andreas Handeland

Les også:

Disse bilene kan du stole på

Her er alle biler Klikk har testet

Klikks biltester med karakter 6

De 10 sikreste familiebilene i 2009

Stor garantioversikt nybil i 2010

Denne saken ble første gang publisert 04/04 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også