Test: Mitsubishi Colt 1,3 ClearTec, 2010

Denne Colten trekker litt for tregt

Mitsubishi Colt byr på et par viktige egenskaper i en klasse med litt for mange gode konkurrenter.

ØKONOMIBIL: Mitsubishi Colt ClearTec gir mye bil for pengene, en nesten fullverdig mini-familiebil til under 200 000 kroner - eller 187 900 for å være nøyaktig.
ØKONOMIBIL: Mitsubishi Colt ClearTec gir mye bil for pengene, en nesten fullverdig mini-familiebil til under 200 000 kroner - eller 187 900 for å være nøyaktig. Foto: Andreas Handeland
Sist oppdatert

Tekniske data:

MOTOR, CM3: R4, 1332

EFFEKT, HK VED O/MIN:95/6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:125/4000

EGENVEKT, KG:975

TILHENGERVEKT, KG:

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:3940/1695/1550

BAGASJEROM, LITER:214/1032

STANDARD DEKKDIMENSJON:185/55R15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,5

CO2-UTSLIPP, G/KM:119

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,6

TOPPFART, KM/T:180

PRIS FRA, KR:187.900

Det er med blandede følelser jeg plukker opp nøkkelen til Colt ClearTec hos den norske importøren. Ok, den har fått en ansiktsløfting, og fronten vi kjenner fra både Lancer og Outlander er på plass. Men så ikke forgjengeren sprekere og mer snerten ut?

Nærmeste konkurrenter er:

Uansett, la oss kikke nærmere på hva nye Colt kan by på. ClearTec er Mitsubishis "grønne" optimalisering, omtrent som Volkswagens Bluemotion, Fords Econetic og Volvos DRIVe, og skal derfor senke forbruk og utslipp. Hyggelig for Moder Jord, hyggelig for lommeboka.

Kjøreegenskaper: 4

Et hjul plassert ytterst i hvert hjørne pleier å være synonymt med underholdende egenskaper på veien, bare se på den superunderholdende Mini Cooper .

Colten er ikke på langt nær like underholdende og inspirerende som Minien, men skuffer heller ikke. Den er lettbeint og grei å ha med å gjøre, uten at den på noen måte gir GTI-assosiasjoner. Den MPV-aktige formen på bilen gjør at den kan kjennes noe "svømmende" i motorveihastigheter, men ikke nok til at det blir plagsomt.

Motor: 3

På en måte er det ekstremt deilig å sette seg inn i en bil med turtallsvillig bensinmotor - for i tråd med markedet ellers, går det fortsatt mye i diesel om dagen. På den annen side blir man fort irritert over noe i nærheten av total mangel på moment på lave turtall. Den høye utvekslingen, som er gjort for å spare på drivstoff, gjør det selvfølgelig ikke lettere, så man blir fort sittende å jage den lille 1,3-literen på jakt etter kraft.

Når det er sagt oppleves den som nokså kultivert og fleksibel, for det er få selvpustende minimotorer på markedet som oppleves særlig sterkere fra bunnen av. Flere produsenter har løst dette med en liten turbo, som gir en mer diesel-lignende dreiemomentkurve på lave turtall, for så å dra nytte av bensinmotorens gode egenskaper oppover på turtallsregisteret.

Men liker du å kjøre bil aktivt, og dropper " egg under gasspedalen"-taktikken for å spare drivstoff, kan du faktisk ha det litt moro med 1,3-literen. Som japanske bensinmotorer flest kvikner den skikkelig til når den får litt turtall å jobbe med, og da evner den å underholde. Men siden det nok for de fleste blir nedprioritert i en sparebil i miniformat, er ikke dette vektlagt i karaktergivingen.

Ytelser: 3

Foto: Andreas Handeland

Våre nøyaktige testmålinger underbygger den subjektive opplevelsen av motoren. Eksempelvis bruker bilen, mye på grunn av motorens høye utveksling, i snitt 26 sekunder fra 80-120 km/t i femtegir. Det er mye. Til sammenligning gjør den samme sprint på ni sekunder i tredjegir, da motoren har vesentlig høyere turtall å jobbe med.

Colten er oppgitt til å bruke 10,6 sekunder til hundre, noe som er svært så akseptabelt med en liten 1,3-liter under panseret. Men igjen: Da jobber man også iherdig i turtallsområdene motoren liker best.

Eksteriør: 2

Det nye fjeset til resten av Mitsubishi-flokken er på plass, men hvor vellykket det er er kanskje en annen sak? Det blir selvsagt en høyt subjektiv greie, men flere her i redaksjonen er enige om at forgjengeren, som også kom i en hissig turboversjon, så sprekere ut. Dessuten er den høyreiste MPV-formen kanskje ikke like sexy som den er praktisk

Interiør: 4

Verken setene, ergonomien eller materialkvaliteten forsvarer en firer på terningen. Setene er flate og harde og førermiljøet domineres av hardplast, hardplast og atter hardplast. Men på den annen side skal man ikke glemme at Colt ClearTec er en rimelig bil med god garanti og etter alle solemerker god kvalitet.

Men det den taper på godfølelse og komfort, tar den igjen med gode plassforhold og fleksible løsninger. For dette er utvilsomt et klokt valg for deg som vil ha mest mulig "rom" per krone. Takhøyden sørger for at voksne mennesker faktisk kan sitte helt greit i baksetet, siden det blir enklere å utnytte plassen oppreist i høyden.

Bagasjerommet er selvsagt ikke særlig stort i en bil som dette, men bakseteryggene kan felles ned i plan med bagasjeromsgulvet slik at bilen også duger til å frakte mer enn bæreposer. Faktisk vil vi hevde at Colt på mange måter fungerer helt ok som en liten familiebil med mindre du er avhengig av å ha med deg dypvogna på tur.

Les også:

Stor kvalitetsrapport på brukt 4x4 - Warranty Direct (England) 2010

De beste og de verste (alle mod.)- What Car/WD (England) 2008

Komfort: 2

Komfort er ikke Colt ClearTecs sterke side. Understellsoppsettet er greit nok, og støynivået fra den lille bensinmotoren behagelig på småkjøring uten for mye turtall. Men når det kreves litt turtall for å få kraft til akselerasjonsfelt, forbikjøringer og lignende, blir det fort masete.

Foto: Andreas Handeland

Og når det gjelder sittestilling er bilen helt bak mål. At man i 2010 skal oppleve biler uten fireveisjustering av rattet er nesten komisk, og dessuten er støtten under lårene ikke-eksisterende. Her kunne det med små grep blitt vesentlig bedre å oppholde seg.

Sikkerhet: 4

Den nye Colt er ikke testet hos EuroNCAP i skrivende stund, derfor er det vanskelig å si noe om hvordan den vil klare seg i en eventuell smell. Forgjengeren fikk fire av fem stjerner , noe som ikke hadde vært holdbart sammenlignet med nye moderne konkurrenter.

Men en skremmende detalj er at Mitsubishi ikke tilbyr ESP/ antiskrens som standard i alle Colt-modellene. Vår ClearTec med 1,3-liter har det riktignok, men det finnes versjoner med 1,1- og 1,3-liter uten at systemet er tilgjengelig. Det er for dårlig!

Les også:

Disse bilene kan du stole på - ADAC (Tyskland) 2008

15 millioner biler testet - Dekra (Tyskland) 2008

Lexus på topp - JD Power (England) 2009

Pris/utstyr: 5

Mitsubishi Colt ClearTec gir utvilsomt mye bil for pengene. Du får jo faktisk en, riktignok ikke superkomfortabel, nesten fullverdig mini-familiebil til under 200 000 kroner - eller 187 900 for å være nøyaktig. Da er alt av utstyr, inkludert Esp, standard med unntak av metallic-lakk som koster tre lapper ekstra.

Et stort pluss i margen også for en heftig garantitid på fem år. Ønsker du automatgir finnes den ikke i ClearTec-utgave, men med den samme motoren på 95 hester, og koster fra 209 900 kroner. Innstegsmodellen, med en 1,1-liter på 75 hester, koster fra 131 900 kroner. Men styr unna: Den har verken ESP eller klimaanlegg, og har kun fire kollisjonsputer, og ikke åtte som vår bil.

Foto: Andreas Handeland

Miljø: 4

Diskusjonen har jo vært het rundt de såkalte miljøoptimaliserte bilene. Det er vel og bra at fokuset på utslipp og forbruk er der, men samtidig kan det gå på bekostning av bilens egenskaper. Colten klarer seg bra, men kunne med fordel hatt en litt lavere utveksling for bedre fleksibilitet.

Start/stopp-systemet fungerer ikke når det er under tre grader, så det fikk vi ikke en gang oppleve at fungerte under testperioden. Dette er felles for de fleste biler med lignende systemer, altså ikke helt optimalt for norske forhold på vinterstid.

Gjennom vår 20 mil lange testløype endte ClearTec opp med et forbruk på 0,55 liter per mil. Det er ikke så verst med tanke på at det er bensin på tanken og at start/stopp-systemet streiket i kulden. Men holder det, når vi vet at en tilsvarende dieseldreven bil med masse dreiemoment klarer seg med opptil 20 prosent mindre?

Les også:

Her er de sikreste bilene - Folksam (Sverige) 2009

Disse bremser dårligst - auto motor und sport (Tyskland) 2008

De dyreste bilene er dårligst - Which? (England) 2009

Foto: Andreas Handeland

Denne saken ble første gang publisert 15/04 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også