Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask

Hvor hardt kan 571 hester sparke? Vi har testet Mercedes SLS AMG.

Sist oppdatert

Tre millioner tohundreogtrettini tusen kroner. Det er hva bilen jeg skal til å sette meg inn i, koster.

Nok til en god leilighet i byen eller et digert hus på landet. Til rundt 300 deilige sydenturer med kjernefamilien eller fri fra jobben i flere år for en normallønnsmottaker.

Er det rart at det kribler i hele kroppen?

Del på Twitter



Bedre blir det ikke når jeg setter meg inn. Vingedøra svinges til værs, og jeg skal over en veldig bred dørterskel. Du setter deg ikke inn i SLS som i en vanlig bil. I stedet plasserer du baken på dørterskelen, aker deg inn i setet og lemper inn beina til slutt.

På plass i setet føles det som jeg sitter på asfalten. Foran meg er et uendelig stort panser. Jeg er 187 cm høy, men føler at jeg må strekke hals.

Jeg er forberedt på bråk, men når motoren starter, skvetter jeg likevel. V8-eren på 6,2 liter bjeffer grovt, og fra eksosrørene kommer et drønn. Ærefrykt er ordet. Nå skal beistet testes. Spørsmålet er om jeg kan temme det.

Flere modeller fra Mercedes har samme motor som SLS AMG, for eksempel luksubilen Mercedes S 63 AMG.

Kjøreegenskaper: 5

Mercedes SLS AMG er spesiell. Den er en hyllest til legendene SLR 300 og SL 300. Grunnformen er den samme, med langt panser og kupeen langt bak. Ikke minst har den måkevingedører.

Men det utmerker seg på flere måter. En AMG skal være noe av det råeste du kan kjøpe for penger. Samtidig skal enhver Mercedes ha en dose komfort.

Resultatet er en blanding av amerikansk muskelbil og tysk ingeniørkunst. En miks som gjør noe med sjåføren.

I lav fart er den overraskende lettkjørt, når du bare blir vant til panseret av fotballbanestørrelse. Automatgir og lett styring gjør ting enkelt, men noen bybil blir SLS aldri.

Når du får opp farta, forandrer hele bilen seg. Styringen strammer seg til og blir svært skarp og presis. Du kan velge ulike kjøremodus etter hvor travelt du har det, og du kan gire manuelt med vippespakene på rattet om du vil. Girskift er unnagjort på et blunk i dobbeltclutchkassen.

Tekniske data Mercedes SLS AMG

  • MOTOR, CM3:V8, 6208
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:571/6800
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:650/4750
  • EGENVEKT, KG:1695
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:463,8/193,9/126,2
  • BAGASJEROM, LITER:175
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:265/35R19 foran, 295/30R20 bak
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:1,32
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:308
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:3,8
  • TOPPFART, KM/T:317
  • PRIS FRA, KR:2 800 000
  • PRIS TESTBIL, KR:3 239 000

Grepet er formidabelt i høye hastigheter - den følger sporet sjåføren har pekt ut på ekstraordinært vis.

Men tilbakemeldingene kunne vært bedre. På regnsleipe veier slipper den brått når en tar for hardt i, uten at du får nevneverdige varsler på forhånd. Det kjennes ikke bra når kreftene er så store og bilen så dyr.

Men gi gass på et rettstrekk, og slike innvendinger er straks glemt.

En tøff konkurent fra Audi finner du her: R8 V10.

Motor: 6

6,2-litersmotoren ekstrem, vanvittig, hysterisk, rå, brutal. Ethvert verstingadjektiv passer for dette kraftverket.

BRED BAK: Visuelt er har Mercedes SLS AMG tyngdepunktet bak. I realiteten er det meste av vekten samlet mellom for- og bakhjulene, noe som kommer kjøreegenskapene til gode.
BRED BAK: Visuelt er har Mercedes SLS AMG tyngdepunktet bak. I realiteten er det meste av vekten samlet mellom for- og bakhjulene, noe som kommer kjøreegenskapene til gode. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

571 hk og 650 Nm er de vitale tall. Åtte sylindre i V-formasjon. Ingen overlading fra turbo eller kompressor - det trengs ikke. Når bilen ikke veier mer enn en familiestasjonsvogn (1695 kg) og knapt nok rager over bakken (126 cm), er det nødt til å bli heftig.

Testdata Mercedes SLS AMG

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:2,8
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:3,9
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:5,4
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:2,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:3,5
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:4,9
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:6,6
  • STØY TOMGANG, dBA:53,9
  • STØY 50 KM/T, dBA:69,9
  • STØY 80 KM/T, dBA:74,6
  • STØY 100 KM/T, dBA:75,7
  • TESTFORBRUK, L/MIL:1,25

Står du stille når du trykker pedalen til bunns, har bakhjulene mer enn nok med å plante kreftene i asfalten. Du trykkes inn i seteryggen, det er som selveste motorguden har svingt ei slegge fra himmelen og truffet bilen bak.

Og akkurat det samme skjer om du trykker til i 100 km/t. Du blir "beamet" som i en science fiction-film, stjerner og galakser flyr forbi.

Og om du vil, kan du trille med god komfort på litt over tomgangsturtall. Da er motoren snill. Men lyden er der alltid. Du glemmer aldri at du sitter i en SLS AMG.

Ytelser: 6

Mercedes SLS AMG er den raskeste bilen vi noensinne har testmålt. Den er så rask og sterk at vi rett og slett ikke får gjennomført alle målinger på vår regnvåte testbane. 0-100 km/t blir bare en oppvisning i hjulspinn.

Fabrikken sier den skal gå fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder. Det har vi ingen grunn til ikke å tro på.

Først fra 60 km/t i tredjegir får bakhjulene nok grep i våre tester. Da tar det 2,8 sekunder å øke farten til 100 km/t. Raskere ville det gått i andregir,, eller med kickdown og ren automatgiring, men igjen blir det bare hjulspinn av det.

80-120 km/t går enda kjappere: 2,6 sekunder.

Uansett gir og hastighet (se tabell) er ytelsene dekket av ett ord: Overveldende.

Om SLS AMG ikke går fort nok, ta en titt på denne fra Koeniggsegg.

Eksteriør: 5

Søker du oppmerksomhet, er du definitivt i rett bil. Det er ikke ofte nordmenn samler seg i stim rundt en bil. Med SLS AMG skjer nettopp det.

Om den brede kjeften i front, panserlengden eller hekken med hevbar spoiler ikke er nok, er du garantert at folk snur seg når du svinger opp måkevingedøra.

FULL FART: Om speedometergraderingen helt til 360 km/t er litt å ta i selv for SLS AMG, går den alltid mer enn fort nok. Toppfarta er 317 km/t, 0-100 km/t tar 3,8 sekunder.
FULL FART: Om speedometergraderingen helt til 360 km/t er litt å ta i selv for SLS AMG, går den alltid mer enn fort nok. Toppfarta er 317 km/t, 0-100 km/t tar 3,8 sekunder. Foto: Foto: Andreas Handeland

Bare den enorme lengden foran kupeen trekker ned. Den gjør det rett og slett vanskelig å manøvrere bilen der det er trangt. Takk og pris for at den har parkeringssensor også foran.

Se video av Japans beste superbil, Nissan GT-R.

Interiør: 5

SLS AMG kombinerer råskap og superluksus også innvendig. All tenkelig elektronikk er på plass - setet kan per knappetrykk reguleres til din bredde (så sant du ikke har overspist i noen år) og rattet flytter seg dit du vil ha det med et annet knappetrykk.

Alt dette og mer til er selvsagt programmerbart for flere sjåfører, slik at dine preferanser er på plass fra du åpner døra.

Legg til at alt du ser er i kostbar hud eller ekte karbonfiber, og godfølelsen er på plass. Inn- og utstigningen er eneste minus.

MÅKEVINGE: Dørene til SLS AMG er en sikker vinner når det gjelder å få oppmerksomhet. Bak skimtes Audi R8 V10, en hard konkurrent blant de aller raskeste bilene.
MÅKEVINGE: Dørene til SLS AMG er en sikker vinner når det gjelder å få oppmerksomhet. Bak skimtes Audi R8 V10, en hard konkurrent blant de aller raskeste bilene. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 4

Elektronikkflommen og de høyverdige materialene setter deg i godlune når du først er på plass i førersetet. Følelsen holder seg i lav fart, for giringen skjer nærmest uten at du merker det, og den er lett på styringen.

Om den er aldri så mye Mercedes, kan du ikke vente sofakomfort i en SLS AMG. Der veien er dårlig, kjennes det godt. Hele bilen rister kontant over skarpe kanter. Men det hører også med til en bil som er kapabel til å kjøre i 317 km/t.

At lydbildet er høyverdig kunst, er det ingen tvil om. Muskelbilentusiastene i redaksjonen får aldri nok av slik lyd. Men noen vil sikkert mene at den kunne ha dempet seg en smule på langtur i rolig luntetrav.

Mer komfort fra Mercedes, med enda sterkere motor: SL 65 AMG med 1000 Nm dreiemoment.

Sikkerhet: -

SLS AMG er ikke testet av bilkræsjerne hos EuroNCAP, og vi gir derfor ingen delkarakter her.

Vi har imidlertid ingen grunn til å frykte at det står dårlig til med sikkerheten. Bilen er bygd for at kupeen skal være så intakt som mulig ved en ulykke. Siste generasjon av all sikkerhetsteknologi er på plass.

Miljø: 3

I vår faste forbrukstestrunde, denne gang med innlagte fotopauser og mer gladgassing enn normalt (noe annet ville vært umulig), brukte SLS AMG 1,25 l/mil.

LUKSUS: Superbilytelser blandes med luksusinteriør i SLS AMG. Her finnes en knapp for alt, dyrt skinn og ekstremt dyr karbonfiber.
LUKSUS: Superbilytelser blandes med luksusinteriør i SLS AMG. Her finnes en knapp for alt, dyrt skinn og ekstremt dyr karbonfiber. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Til sammenligning bruker en dieseldrevet familiebil normalt litt over halvliteren per mil på samme runde, uten fotopauser som trekker litt ekstra.

Godt over dobbelt så mye som en normal bil er og blir godt over dobbelt så mye. Men denne bilen har en monstermotor med 571 hk, og da synes vi ikke resultatet er ille.

I hvert fall ikke om vi regner om til smil per enhet CO2.

Dessuten finnes SLS AMG også som elbil.

Pris/utstyr: 2

Tre og en kvart million er en vanvittig pris som er fryktelig vanskelig å forsvare uansett hvordan du måler og hva du sammenligner med. Med i dette bildet kommer også at det er vanskelig å få brukt mer enn smuler av bilens potensial innenfor norske veibestemmelser.

Også utstyret er knalldyrt: Testbilen har ekstrautstyr for nesten en halv million kroner. Det som trekker mest opp, er keramiske bremser og nanolakk til over 100.000 kroner hver. Også karbonfiberdelene innvendig koster mange tusen kroner stykket.

En kjøper kan kanskje trøste seg med at verditapet målt i prosent kanskje ikke blir så ille, for denne bilen har et samlerpotensial. Men i kroner er regnestykket dømt til å bli ille.



DRIKKFELDIG: 6,2-literen med 571 hk vil nødvendigvis forsyne seg godt av tanken. 1,25 l/mil på testrunden er likevel mindre enn vi hadde fryktet, kreftene tatt i betraktning. Med tung gassfot blir det fort mye mer...
DRIKKFELDIG: 6,2-literen med 571 hk vil nødvendigvis forsyne seg godt av tanken. 1,25 l/mil på testrunden er likevel mindre enn vi hadde fryktet, kreftene tatt i betraktning. Med tung gassfot blir det fort mye mer... Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto
LANG FRONT: Om panseret ser langt ut fra siden, virker det enda større når du sitter bak rattet.
LANG FRONT: Om panseret ser langt ut fra siden, virker det enda større når du sitter bak rattet. Foto: Foto: Andreas Handeland

Denne saken ble første gang publisert 15/10 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også