Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen

Den nye Mercedes SLK 200 har blitt en av de aller beste roadsterne på markedet.

TØFT UTSEENDE: Fronten har fått SLS-trekk, og den matte lakken bidrar til den tøffe looken.
TØFT UTSEENDE: Fronten har fått SLS-trekk, og den matte lakken bidrar til den tøffe looken. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

En splitter ny roadstermodell er ikke daglig kost i en snusfornuftig bilverden. Dessuten er det ekstra moro når Mercedes kommer med en ny SLK: Med lanseringen av den nye modellen har vi kommet til 3. generasjon av modellen som debuterte første gang i 1996 og dermed var med å skape den moderne roadsterklassen.

Heldigvis har ikke Mercedes falt for fristelsen til å gjøre mye med dimensjonene i sin nye SLK. Med 4,13 meter er den kun blitt fem centimeter lenger og tre centimeter bredere enn forgjengeren. Formmessig er det heller ikke vanskelig å se slektskapet med tidligere SLK, og bilen har et sammenleggbart ståltak slik standarden har vært helt siden starten.

Kjøreegenskaper: 5

Den røde tråden gjennom SLK-historien forstsetter også i 3. generasjon. Mercedes balanserer fint mellom god komfort og tilstrekkelig skarpe veiegenskaper.

Bilen gir det noe luftige begrepet "sportslig kjøreglede" et håndfast innhold. Det er ikke en bil du drar til Nürburgring med for å sette banerekord, men ute på svingete roadsterveier gir SLK deg en nydelig flyt og sterk fartsfølelse uten at du behøver å anstrenge kjørekunnskapene merkbart.

Bilen har en sikker karakter, der du omsider blir møtt av en mild understyring. Men SLK gir seg ikke der. Om du går på mer aktivt med styring og gasspedal, slutter den å dytte på forhjulene og knekker noen centimeter ut med hekken i stedet.

Dermed får du en aktiv kjøresone med nøytrale egenskaper, før det knitrer Mercedes-høflig i ESP-systemet og minner om at nok faktisk er nok.

KOMFORTABELT: Sportssetene byr på god komfort og mange justeringsmuligheter.
KOMFORTABELT: Sportssetene byr på god komfort og mange justeringsmuligheter. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 4

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:1796
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:184/5250
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:270/1800-4600
  • EGENVEKT, KG:1470
  • TILHENGERVEKT, KG:
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:413/181/130
  • BAGASJEROM, LITER:225-335
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55-16 225/50-16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,65
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:151
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:7,0
  • TOPPFART, KM/T:237
  • PRIS FRA, KR:520 200
  • PRIS TESTBIL, KR:808 000

I SLK 200 yter den 1,8-liters bensinturbomotoren 184 hk ved 5250 o/m og har et dreiemoment på 270 Nm mellom 1800-4600 o/m. Det gir en uanstrengt og svært lineær kraftflyt, noe som kler den syvtrinns automatkassen i vår testbil helt utmerket.

Så langt alt vel, men det er to ting som gjør at motor og girkasse ikke helt passer sammen i den sportslige SLK. Det ene er lydbildet, som Mercedes selv beskriver som sportslig, men vi ikke helt får til å høres slik ut.

Ja, du hører motoren under pådrag, men det er en litt tynn fislelyd, helt til du nærmer deg rødmerkingen og blir belønnet med et lite eksosdrønn når det skiftes gir. Mer av den slags lenger ned på turtallsskalaen, og vi hadde vært langt blidere.

Innvending nummer to er at girkassen vel fort legger inn et høyere gir når du ikke er aktiv med gassen. Dermed får du en nedgiring eller to når du gir på igjen. Særlig på svingete vei kan det bli irriterende og delvis omgås ved å sette kassen i sportmodus. Helt bra blir det ikke før du betjener kassen manuelt, men også da kan den i visse situasjoner være litt langsom i reaksjonen.

Ytelser: 5

KJØRER BRA: Dette er ikke en bil som er laget for å sette runderekorder, men til vanlig kjøring er den underholdende og komfortabel på samme tid.
KJØRER BRA: Dette er ikke en bil som er laget for å sette runderekorder, men til vanlig kjøring er den underholdende og komfortabel på samme tid. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Selv det minste motoralternativet sparker godt unna i SLK. Solid dreiemoment fra bunn sørger for rask fartsøkning selv uten kickdown eller nedgiringer. Med kjappeste 60-100 km/t på 4,1 sekunder og 80-120 km/t på 4,8 sekunder blir hovedkonkurrent BMW Z4 sDrivei23 distansert med merkbar margin.

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.:7,9
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:4,1
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:5,6
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:4,4
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:4,8
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:5,9
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:8,3
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:10,8
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:5,1
  • STØY TOMGANG, dBA:45,8
  • STØY 50 KM/T, dBA:65,0
  • STØY 80 KM/T, dBA:68,9
  • STØY 100 KM/T, dBA:72,1
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,74

Igjen gjør bilen det best om du lar girkassen gjøre jobben manuelt: Som du ser av testdataene til høyre, er den kjappere med bilen låst i gir enn med kickdown. Igjen et tegn på at det går litt for sakte i automatkassen om du virkelig har lyst til å kjøre sportslig.

Eksteriør: 6

Der den forrige SLK fikk kommentarer på å være litt veik og feminin i linjene, er det lite som anføres i den retningen med den nye modellen. I stedet vekker den behørig oppsikt når du ruller inn i tett befolkede områder. Fronten er litt SLS-aktig, markert og med en ikke ubetydelig "f løtt deg-faktor". Sjelden har vi opplevde så mange høyreblinkende medtrafikkanter som gjerne ville ha oss forbi. Bilen har tøff profil både fra siden og bakfra, og testbilens matte lakk gjør fremtoningen enda mer spektakulær.

Interiør: 5

Mens roadsterkunder tidligere gjerne tålte litt enklere finish og utstyrsnivå, skorter det ikke på slikt i den nye SLK. Her er det umiskjennelig Mercedes-stemning på alt i cockpit, og enten du kjører med taket av eller på er kvalitetsfølelsen tung. Plassmessig holder SLK godt roadstermål slik at også store personer har det bra bak rattet.

GODE YTELSER: Selv det minste motoralternativet gir SLK gode ytelser. Den er raskere enn BMW Z4 sDrivei23, men det lønner seg å bruke den manuelle innstillingen på girkassa.
GODE YTELSER: Selv det minste motoralternativet gir SLK gode ytelser. Den er raskere enn BMW Z4 sDrivei23, men det lønner seg å bruke den manuelle innstillingen på girkassa. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Som de fleste andre roadstermodeller med nedfellbart ståltak er bagasjeromskapasiteten begrenset med taket felt ned - 225 liter skal få plass under den lille "hatten" - men da må du ha utdannelse fra bilpakkings-akademiet. Med taket oppe går det 335 liter inn.

Komfort: 6

Også i nye SLK er komfort bilens stjerneøvelse. Det begynner veldig bra med svært behagelige sportsseter og sittestilling med store justeringsmuligheter.

I tillegg har du gode muligheter til å variere graden av åpen bil-følelse i cockpit. Vår bil hadde airguide og airscarf, noe som anbefales når du skal krysse av på listen over utstyr.

Vi nevnte fjæringsoppsettet tidligere, og i normalinnstilling gjør hjulopphenget en utmerket jobb med å filtrere ut ujevnheter uten at det går utover kjørefølelsen.

Med testbilens 18-tommers hjul blir det litt tripping på små ujevnheter, men i forhold til roadsterstandard er kjørekomforten førsteklasses. Også støydempingen er bra. I 100 km/t ligger nivået på 72,1 dBA, noe som er akseptabelt, særlig fordi typiske konkurrenter som BMW Z4 ligger merkbart høyere (75,5 dBA).

Sikkerhet: 4

Mercedes SLK er ikke testet av EuroNCAP, og får derfor standardkarakter fire. Sikkerhetsnivået er bra, med seks kollisjonsputer og aktive hodestøtter. I tillegg hadde vår bil Pre-safe som bruker sensordata fra bl.a. ESP for å oppdage en farlig situasjon og klargjør sikkerhetssystemer som beltestrammere. Dette er imidlertid ekstrautstyr.

Pris/utstyr: 4

LUFTSKJERF: En av tingene som man setter pris på når det blir småkjølig er det Mercedes kaller AirScarf. Denne funksjonen blåser varm luft ut av nakkestøttene.
LUFTSKJERF: En av tingene som man setter pris på når det blir småkjølig er det Mercedes kaller AirScarf. Denne funksjonen blåser varm luft ut av nakkestøttene. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Startpunktet for å bli SLK-eier er 520 500 kroner. I tillegg til SLK 200, får du SLK 250 med 204 hk til 593 200 og SLK 350 med 306 hk til 914 200.

GOD KVALITETSFØLELSE: Roadsterkjøperne trenger ikke lenger nøye seg med annenrangs materialkvalitet. Her er det Mercedes-nivå på alle detaljer.
GOD KVALITETSFØLELSE: Roadsterkjøperne trenger ikke lenger nøye seg med annenrangs materialkvalitet. Her er det Mercedes-nivå på alle detaljer. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Vår bil var lastet opp med det du kan få av utstyr og hadde ekstra godsaker for nesten 300 000 kroner. Så mye behøver du slett ikke for å få den rette følelsen, for mellom 50-70 000 kroner er alle de viktige elementene på plass - spesielt det som gjelder kjøredynamikk og sikkerhet.

Vil du grave dypere i lommeboka er det ikke noe problem, spesielt AMG-, Editon 1- eller designo-pakker tapper kontoen effektivt. En trøst er det at SLK tradisjonelt har holdt seg bra i pris, noe som etter egenskapene å dømme også vil gjelde for den nye modellen.

Miljø: 4

Mercedes oppgir et drivstofforbruk på 0,65 l/mil i EU-miks og et CO2-utslipp på 151 g/km. I vår faste testløype fikk SLK 200 et testforbruk på 0,74 l/mil, noe som er fullt ut akseptabelt når man tar drivlinje og ytelser med i betraktningen. Til sammenligning brukte BMW Z4 sDrivei23 med åttetrinns automat 0,82 l/mil, og Mazda MX-5 1,8 Roadster Coupé 0,65 l/mil.

Konklusjon: 5

Totalt sett er den nye Mercedes SLK en av de mest attraktive roadsterne på markedet. I tillegg er det den mest konkurransedyktige av SLK-generasjonene, sett opp mot samtidige konkurrenter. Det SLK av og til med rette har blitt kritisert for manglende sportslighet og design, er den nye SLK et finjustert kjøreredskap.

Alle de viktige Mercedes-verdiene med komfort, sikkerhet og innvendig kvalitet er tilstede, samtidig som bilen oppfører seg skarpere og mer levende på veien enn noen gang tidligere. Og har et utseende som gjør at den ser ut til å ha minst 100 hester mer enn den faktisk har.

Les også:

BMW 5-serie er en flott bruktbil

Her er bilene du drømmer om

Vi har testet 14 takløse sommerbiler

Denne saken ble første gang publisert 27/06 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også