Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen

Den nye Mercedes SLK 200 har blitt en av de aller beste roadsterne på markedet.

TØFT UTSEENDE: Fronten har fått SLS-trekk, og den matte lakken bidrar til den tøffe looken.

TØFT UTSEENDE: Fronten har fått SLS-trekk, og den matte lakken bidrar til den tøffe looken. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslig kjørefølelse

+ Gode ytelser

+ Høy totalkomfort

- Noe ekstrautstyr burde vært standard

- Tidvis treg respons i automatkasse

En splitter ny roadstermodell er ikke daglig kost i en snusfornuftig bilverden. Dessuten er det ekstra moro når Mercedes kommer med en ny SLK: Med lanseringen av den nye modellen har vi kommet til 3. generasjon av modellen som debuterte første gang i 1996 og dermed var med å skape den moderne roadsterklassen.

Heldigvis har ikke Mercedes falt for fristelsen til å gjøre mye med dimensjonene i sin nye SLK. Med 4,13 meter er den kun blitt fem centimeter lenger og tre centimeter bredere enn forgjengeren. Formmessig er det heller ikke vanskelig å se slektskapet med tidligere SLK, og bilen har et sammenleggbart ståltak slik standarden har vært helt siden starten.

Kjøreegenskaper: 5

Den røde tråden gjennom SLK-historien forstsetter også i 3. generasjon. Mercedes balanserer fint mellom god komfort og tilstrekkelig skarpe veiegenskaper.

Bilen gir det noe luftige begrepet "sportslig kjøreglede" et håndfast innhold. Det er ikke en bil du drar til Nürburgring med for å sette banerekord, men ute på svingete roadsterveier gir SLK deg en nydelig flyt og sterk fartsfølelse uten at du behøver å anstrenge kjørekunnskapene merkbart.

Bilen har en sikker karakter, der du omsider blir møtt av en mild understyring. Men SLK gir seg ikke der. Om du går på mer aktivt med styring og gasspedal, slutter den å dytte på forhjulene og knekker noen centimeter ut med hekken i stedet.

Dermed får du en aktiv kjøresone med nøytrale egenskaper, før det knitrer Mercedes-høflig i ESP-systemet og minner om at nok faktisk er nok.

KOMFORTABELT: Sportssetene byr på god komfort og mange justeringsmuligheter.

KOMFORTABELT: Sportssetene byr på god komfort og mange justeringsmuligheter. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 4

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:1796
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:184/5250
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:270/1800-4600
  • EGENVEKT, KG:1470
  • TILHENGERVEKT, KG:
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:413/181/130
  • BAGASJEROM, LITER:225-335
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55-16 225/50-16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,65
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:151
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:7,0
  • TOPPFART, KM/T:237
  • PRIS FRA, KR:520 200
  • PRIS TESTBIL, KR:808 000

I SLK 200 yter den 1,8-liters bensinturbomotoren 184 hk ved 5250 o/m og har et dreiemoment på 270 Nm mellom 1800-4600 o/m. Det gir en uanstrengt og svært lineær kraftflyt, noe som kler den syvtrinns automatkassen i vår testbil helt utmerket.

Så langt alt vel, men det er to ting som gjør at motor og girkasse ikke helt passer sammen i den sportslige SLK. Det ene er lydbildet, som Mercedes selv beskriver som sportslig, men vi ikke helt får til å høres slik ut.

Ja, du hører motoren under pådrag, men det er en litt tynn fislelyd, helt til du nærmer deg rødmerkingen og blir belønnet med et lite eksosdrønn når det skiftes gir. Mer av den slags lenger ned på turtallsskalaen, og vi hadde vært langt blidere.

Innvending nummer to er at girkassen vel fort legger inn et høyere gir når du ikke er aktiv med gassen. Dermed får du en nedgiring eller to når du gir på igjen. Særlig på svingete vei kan det bli irriterende og delvis omgås ved å sette kassen i sportmodus. Helt bra blir det ikke før du betjener kassen manuelt, men også da kan den i visse situasjoner være litt langsom i reaksjonen.

Ytelser: 5

KJØRER BRA: Dette er ikke en bil som er laget for å sette runderekorder, men til vanlig kjøring er den underholdende og komfortabel på samme tid.

KJØRER BRA: Dette er ikke en bil som er laget for å sette runderekorder, men til vanlig kjøring er den underholdende og komfortabel på samme tid. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Selv det minste motoralternativet sparker godt unna i SLK. Solid dreiemoment fra bunn sørger for rask fartsøkning selv uten kickdown eller nedgiringer. Med kjappeste 60-100 km/t på 4,1 sekunder og 80-120 km/t på 4,8 sekunder blir hovedkonkurrent BMW Z4 sDrivei23 distansert med merkbar margin.

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.:7,9
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:4,1
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:5,6
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:4,4
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:4,8
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:5,9
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:8,3
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:10,8
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:5,1
  • STØY TOMGANG, dBA:45,8
  • STØY 50 KM/T, dBA:65,0
  • STØY 80 KM/T, dBA:68,9
  • STØY 100 KM/T, dBA:72,1
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,74

Igjen gjør bilen det best om du lar girkassen gjøre jobben manuelt: Som du ser av testdataene til høyre, er den kjappere med bilen låst i gir enn med kickdown. Igjen et tegn på at det går litt for sakte i automatkassen om du virkelig har lyst til å kjøre sportslig.

Eksteriør: 6

Der den forrige SLK fikk kommentarer på å være litt veik og feminin i linjene, er det lite som anføres i den retningen med den nye modellen. I stedet vekker den behørig oppsikt når du ruller inn i tett befolkede områder. Fronten er litt SLS-aktig, markert og med en ikke ubetydelig "f løtt deg-faktor". Sjelden har vi opplevde så mange høyreblinkende medtrafikkanter som gjerne ville ha oss forbi. Bilen har tøff profil både fra siden og bakfra, og testbilens matte lakk gjør fremtoningen enda mer spektakulær.

Interiør: 5

Mens roadsterkunder tidligere gjerne tålte litt enklere finish og utstyrsnivå, skorter det ikke på slikt i den nye SLK. Her er det umiskjennelig Mercedes-stemning på alt i cockpit, og enten du kjører med taket av eller på er kvalitetsfølelsen tung. Plassmessig holder SLK godt roadstermål slik at også store personer har det bra bak rattet.

GODE YTELSER: Selv det minste motoralternativet gir SLK gode ytelser. Den er raskere enn BMW Z4 sDrivei23, men det lønner seg å bruke den manuelle innstillingen på girkassa.

GODE YTELSER: Selv det minste motoralternativet gir SLK gode ytelser. Den er raskere enn BMW Z4 sDrivei23, men det lønner seg å bruke den manuelle innstillingen på girkassa. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Som de fleste andre roadstermodeller med nedfellbart ståltak er bagasjeromskapasiteten begrenset med taket felt ned - 225 liter skal få plass under den lille "hatten" - men da må du ha utdannelse fra bilpakkings-akademiet. Med taket oppe går det 335 liter inn.

Komfort: 6

Også i nye SLK er komfort bilens stjerneøvelse. Det begynner veldig bra med svært behagelige sportsseter og sittestilling med store justeringsmuligheter.

I tillegg har du gode muligheter til å variere graden av åpen bil-følelse i cockpit. Vår bil hadde airguide og airscarf, noe som anbefales når du skal krysse av på listen over utstyr.

Vi nevnte fjæringsoppsettet tidligere, og i normalinnstilling gjør hjulopphenget en utmerket jobb med å filtrere ut ujevnheter uten at det går utover kjørefølelsen.

Med testbilens 18-tommers hjul blir det litt tripping på små ujevnheter, men i forhold til roadsterstandard er kjørekomforten førsteklasses. Også støydempingen er bra. I 100 km/t ligger nivået på 72,1 dBA, noe som er akseptabelt, særlig fordi typiske konkurrenter som BMW Z4 ligger merkbart høyere (75,5 dBA).

Sikkerhet: 4

Mercedes SLK er ikke testet av EuroNCAP, og får derfor standardkarakter fire. Sikkerhetsnivået er bra, med seks kollisjonsputer og aktive hodestøtter. I tillegg hadde vår bil Pre-safe som bruker sensordata fra bl.a. ESP for å oppdage en farlig situasjon og klargjør sikkerhetssystemer som beltestrammere. Dette er imidlertid ekstrautstyr.

Pris/utstyr: 4

LUFTSKJERF: En av tingene som man setter pris på når det blir småkjølig er det Mercedes kaller AirScarf. Denne funksjonen blåser varm luft ut av nakkestøttene.

LUFTSKJERF: En av tingene som man setter pris på når det blir småkjølig er det Mercedes kaller AirScarf. Denne funksjonen blåser varm luft ut av nakkestøttene. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Startpunktet for å bli SLK-eier er 520 500 kroner. I tillegg til SLK 200, får du SLK 250 med 204 hk til 593 200 og SLK 350 med 306 hk til 914 200.

GOD KVALITETSFØLELSE: Roadsterkjøperne trenger ikke lenger nøye seg med annenrangs materialkvalitet. Her er det Mercedes-nivå på alle detaljer.

GOD KVALITETSFØLELSE: Roadsterkjøperne trenger ikke lenger nøye seg med annenrangs materialkvalitet. Her er det Mercedes-nivå på alle detaljer. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Vår bil var lastet opp med det du kan få av utstyr og hadde ekstra godsaker for nesten 300 000 kroner. Så mye behøver du slett ikke for å få den rette følelsen, for mellom 50-70 000 kroner er alle de viktige elementene på plass - spesielt det som gjelder kjøredynamikk og sikkerhet.

Vil du grave dypere i lommeboka er det ikke noe problem, spesielt AMG-, Editon 1- eller designo-pakker tapper kontoen effektivt. En trøst er det at SLK tradisjonelt har holdt seg bra i pris, noe som etter egenskapene å dømme også vil gjelde for den nye modellen.

Miljø: 4

Mercedes oppgir et drivstofforbruk på 0,65 l/mil i EU-miks og et CO2-utslipp på 151 g/km. I vår faste testløype fikk SLK 200 et testforbruk på 0,74 l/mil, noe som er fullt ut akseptabelt når man tar drivlinje og ytelser med i betraktningen. Til sammenligning brukte BMW Z4 sDrivei23 med åttetrinns automat 0,82 l/mil, og Mazda MX-5 1,8 Roadster Coupé 0,65 l/mil.

Konklusjon: 5

Totalt sett er den nye Mercedes SLK en av de mest attraktive roadsterne på markedet. I tillegg er det den mest konkurransedyktige av SLK-generasjonene, sett opp mot samtidige konkurrenter. Det SLK av og til med rette har blitt kritisert for manglende sportslighet og design, er den nye SLK et finjustert kjøreredskap.

Alle de viktige Mercedes-verdiene med komfort, sikkerhet og innvendig kvalitet er tilstede, samtidig som bilen oppfører seg skarpere og mer levende på veien enn noen gang tidligere. Og har et utseende som gjør at den ser ut til å ha minst 100 hester mer enn den faktisk har.

Les også:

BMW 5-serie er en flott bruktbil

Her er bilene du drømmer om

Vi har testet 14 takløse sommerbiler

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz SLK
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning