Test: Mercedes E200 CDI T mot Skoda Superb stasjonsvogn 2,0 TDI 4x4, 2010

Overklassevogn mot oppviglerbil

Mercedes E-klasse stasjonsvogn møter Skoda Superb. Dette er en duell mellom giganter.

STOR PRISFORSKJELL: Mens billigste Skoda starter på ca. 315 000 kroner for en 125 hk bensinversjon, koster rimeligste E-klasse med 136 hk diesel snaut 200.000 kroner mer.
STOR PRISFORSKJELL: Mens billigste Skoda starter på ca. 315 000 kroner for en 125 hk bensinversjon, koster rimeligste E-klasse med 136 hk diesel snaut 200.000 kroner mer. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Share

E-klasse.
E-klasse. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Superb
Superb Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det VW-eide tsjekkiske merket ypper seg mot familiestasjonsvognene i premiumsegmentet. Men er det godt nok?

Siden Audi A6 Avant trekker på årene og BMW akkurat har lansert en ny 5-serie , valgte vi oss nye E-klasse som motstander. Stasjonsvognen kom rett før jul i 2009, som den mest moderne prestisjeklassen kan by på akkurat nå.

Digre biler, store prisforskjeller

Både Superb og E-klasse gigantiske familiebiler . Mercedes er lengst med 4,90 meter, Skoda følger tett på med 4,84 meter.

Mens Skoda starter på ca. 315 000 kroner for en 125 hk bensinversjon, koster rimeligste E-klasse med 136 hk diesel snaut 200.000 kroner mer.

Forskjellen blir enda tydeligere når du ser på våre testbiler: Toppmodellen Skoda Superb Elegance med 170 hk diesel, firehjulsdrift og enda litt mer utstyrskrydder på toppen kommer på 526 000 kroner.

E-klasse 200 T CDI starter på sin side hundrelappen under halvmillionen, mens man på vår testbil har krysset av utstyr til snaut 160 000 kroner i utstyrslisten og havner rett under 660 000 kroner totalt.

Kjøreopplevelsen tilhører Mercedes

Når du har kjørt Skoda en stund, blir det vanskelig å tenke seg at det kan gjøres stort bedre. Førerposisjonen er fin, setene kjennes behagelige og gir tilstrekkelig støtte.

Bak rattet i E-klasse. uansett hvor objektiv du forsøker å være, er det ikke tvil om at dashbord og materialer utstråler en udefinerbar eim av høyere luksus.

Den største fordelen for Mercedes E-klasse er en nær himmelsk fjæringskomfort.

Vinteregenskaper = Skodas 4x4

Selvfølgelig er firehjulsdrift overlegent bakhjulsdrift på vinterføre. Ikke bare når det gjelder fremkommelighet, men også når det kommer til aktiv svingkjøring.

I det praktiske liv er dét en marginal øvelse for de fleste storbileiere, men gir likevel en ekstra følelse av trygghet og kontroll når du kjører på glatt underlag.

På sommerføre vet vi fra før at begge bilene kjører eksemplarisk, noe de følger godt opp på glatte veier med sine forutsigbare, men ulike karakterer.

Se enkeltestene av Superb og E-klasse nederst i artikkelen.

Mercedes stiller med en harmonisk 2,15-liters firesylindret dieselmotor med 136 hk og 330 Nm. Skoda VWs mest moderne 2,0-liter med 170 hk og 350 Nm.

Begge trekker jevnt fra bunnen, går pent i hele turtallsregisteret og sørger for tilstrekkelige ytelser.

Konklusjon: Ørliten fordel til Mercedes

Det mest oppsiktsvekkende når folke-Skoda møter prestisje-Mercedes, er hvor bra den nye Superb stasjonsvogn er blitt. Den har plass, komfort, firehjulsdrift, veiegenskaper og ytelser. Alt før prislisten på Mercedes starter.

Så er det likevel ikke til å komme fra at Mercedes E-klasse fortsatt har det lille ekstra. Først og fremst på totalkomforten og muligheten for ekstra sikkerhetssystemer, men også fordi den rent følelsesmessig virker en klasse mer gedigen.

At premiummerkene er under press, hersker det likevel liten tvil om, når Skoda klarer å levere et halvmillionsprodukt som dette.

Denne saken ble første gang publisert 01/03 2010, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også