Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?

Mercedes E 220 i coupéutgave er vakker og deilig luksus.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfort

+ Sterk og gjerrig motor

+ Sikkerhet

- Gammelmodig automatkasse

- Dyrt ekstrautstyr

Da siste generasjon E-klasse kom i 2009 var det mange som mente dette var verdens vakreste bil. Det tok litt tid å bli vant med den litt kantede designen, men bilen vokste på oss og det er etter hvert ingen tvil om at Mercedes har truffet godt med designen.

Vi har testet den med bamsesterk dieselmotor underpanseret.

Prøvekjørt: Mercedes SLS AMG - Måkevingen er tilbake!

INGEN SPORTSBIL: Fjæringskomforten er god, men ikke veldig sportslig.

INGEN SPORTSBIL: Fjæringskomforten er god, men ikke veldig sportslig. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kjøreegenskaper: 5

Tekniske data: Mercedes E 220 CDI Coupé 2010

Motor:

R4, 2143 ccm

Girkasse:

Femtrinns automat

Effekt:

170 hk v/3000 o/min.

Dreiemoment:

400 Nm v/1400 o/min.

Forbruk:

0,58 l/mil

CO2-utlipp:

154 g/km

0-100 km/t:

8,5 sek.

Toppfart:

235 km/t

Lengde:

4698 mm

Bredde:

1786 mm

Høyde:

1397 mm

Bagasjerom:

450 liter

Egenvekt:

1585 kg

Pris:

641 500 kr

Som vanlig leverer Mercedes kjøreegenskaper på det trygge. Veldig spennende er det ikke, men det er veldig udramatisk. Man kan holde solid fart i svingene takket være det gode veigrepet de brede dekkene gir.

Men, E-coupé er mer en cruiser enn sportsbil. Det er en bil som gir deg følelsen av tyngde og robusthet, og den er absolutt mer komfortabel enn sportslig i opptredenen.

For de som søker forutsigbarhet og komfort er E-coupé et av de aller beste alternativene på markedet. Søker du derimot sportslige egenskaper ville vi valgt noe annet.

Motor: 5

Dieselen under panseret er en velkjent traver og er å finne i mange av Mercedes' andre modeller. Den firesylindrede 2,2literen yter 170 hestekrefter, og voksne 400 Nm fra 1400 o/min gir coupeen gode ytelser.

Kultivert gange er en av dens fordeler men den kan også vise til godt med krefter selv på lavt turtall.

Vår testbil har også BlueMotion-teknologi og ytelsene til tross er det i utgangspunktet en ganske sparsom kombinasjon vi snakker om. E-coupé 220 CDI har et oppgitt forbruk på 0,51 l/mil, og CO2-utslippet er lave 133 gr/km, men det er med manuell girkasse.

Forbruk og utslipp hopper opp til 0,58 l/mil og 154 gr/km med automatgir, og da er situasjonen brått annerledes. De beste automatkassene i dag senker ofte forbruk og utslipp, noe som får femtrinnskassen til å virke gammeldags.

TEST: 12 lekre sommerbiler.

Ytelser: 4

PREMIUM: Interiøret er akkurat slik det skal være. God materialkvalitet, god ergonomi og masse utstyr.

PREMIUM: Interiøret er akkurat slik det skal være. God materialkvalitet, god ergonomi og masse utstyr. Foto: Egil Nordlien HM Foto

De 400 Newtonmeterne kjenner man godt, og man skal ikke tråkke hardt på høyrepedalen før bakdekkene mister taket i asfalten. Dieselen er sterk og i forbikjøringer savner man sjelden mer krutt.

Testdata: Mercedes E 220 CDI Coupe

60-100 KM/T, 3. GIR:

5,7

60-100 KM/T, 4. GIR:

8,3

60-100 KM/T, KICKDOWN:

5,2

80-120 KM/T, 3. GIR:

6,0

80-120 KM/T, 4. GIR:

8,6

80-120 KM/T, 5. GIR:

11,0

80-120 KM/T, KICKDOWN:

6,3

STØY TOMGANG, dBA:

43,9

STØY 50 KM/T, dBA:

60,5

STØY 80 KM/T, dBA:

64,2

STØY 100 KM/T, dBA:

66,4

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,58

MISVISNING 50 KM/T

48

MISVISNING 80 KM/T

78

MISVISNING 100 KM/T

99

Bilens akilleshel, også rent ytelsesmessig, er girkassen. Den er rett og slett for treg i forhold til andre moderne girkasser i dag. Femtrinnskassen har både sport- og manuellfunksjon med hendler på rattet, men også da er responsen langt ifra så god som vi ønsker.

Mercedes lover 0-100 km/t på 8,5 sekunder og toppfarten er godt over det dobbelte av hva som er lov her til lands (235 km/t).

Eksteriør: 6

Da siste generasjon E-klasse kom i 2009 var det mange som mente dette var verdens vakreste bil. Det tok litt tid å bli vant med den litt kantede designen, men bilen vokste på oss og det er etter hvert ingen tvil om at Mercedes har truffet godt med designen.

Coupeutgaven er etter vår smak enda vakrere. Det som overrasker oss mest positivt er hvordan Mercedes har klart å ta med seg designen fra en stor familiebil, som E-klassen er, over i coupeen og treffe så godt med resultatet. Noe de ikke gjorde med gamle CLK.

Gjennom testperioden tiltrekker den seg mye oppmerksomhet, og vi får stadig høre at bilen ser langt dyrere ut enn det den faktisk er. "Den ser ut som en million" er standardkommentaren.

At bilen er utstyrt med AMG-sportspakke drar selvfølgelig i positiv retning.

Testsamling: Sportslige biler

Interiør: 5

Akkurat som tyskere flest kan Mercedes dette med interiør, ergonomien er på topp og det er ikke spart på kronene når materialene ble plukket ut.

AMG-pakken inkluderer elementer i interiøret som velurmatter, sportspedaler, sportsratt, girhendler på rattet og meget autentiske sportsseter i kunstskinn.

Les også: Enorm prisforskjell på bilutstyr

Komfort: 5

Komforten er Mercedes kanskje sterkeste kort og coupeen er ikke et unntak. Fjæringskomforten er i ypperste klasse, ulyder finnes ikke og listen over teknologiske hjelpemidler er lang som en god sommer.

CRUISER: Mercedes har virkelig truffet med designen, E-Coupé ser både sportslig og elegant ut.

CRUISER: Mercedes har virkelig truffet med designen, E-Coupé ser både sportslig og elegant ut. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Lavprofildekkene produserer litt støy, men bilen er ellers godt isolert mot både vindstøy og motorstøy.

I forhold til E-klassen er Coupe litt lav under taket, spesielt i baksetet men faktisk også i forsetet. Plassen i baksetet er som forventet ikke veldig rommelig.

Sikkerhet: 5

Mercedes slurver ikke med sikkerheten, og selv om ikke E-coupé er kollisjonstestet av EuroNCAP er vi sikre på at dette er en sikker bil å ferdes i.

E-klasse ble kollisjonstestet tidligere i år med overbevisende resultat. Fem av fem stjerner og god allround score i alle kategorier.

Sikkerhetsutstyret har vi ikke noe å si noe på, da det meste av den beste teknologien er på plass.

Pris/utstyr: 4

Det koster å være kar. Skal man ha en flott coupé med gode ytelser og stjerne på panseret, ja da må man betale for det. E 220 CDI Coupé har en startpris på 509 000 kroner, og med alt utstyret testbilen har montert lander totalen på 641 500 kroner.

Se vår test av E 350 CDI Coupé her.

AUTENTISK: Sportsstolene, er laget av kunstskinn og gir god støtte.

AUTENTISK: Sportsstolene, er laget av kunstskinn og gir god støtte. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Nå skal det riktignok sies at bilen ser langt mer eksklusiv ut, og den er godt utstyrt i utgangspunktet. For de drøyt 130 000 kronene ekstrautstyret koster ender man opp med full pakke. Panorama soltak, parkeringssensorer, lyspakke, AMG sportspakke og mediapakke er med på lista, i tillegg er klima, bluetooth, sikkerhetssystem, bakkstartassistent osv. standard.

Les også: Enorm prisforskjell på bilutstyr

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes Benz
Pris 641500

Konklusjon

Vi ender på terningkast fem for Mercedes bidrag i denne klassen. E 220 CDI Coupé er en kjempebil på mange måter, men får trekk for gammeldags automatkasse og dyrt ekstrautstyr.

E-Coupé er et hett alternativ om en cruiser står på ønskelista, og den har alt man forventer av en Mercedes i denne prisklassen. Komforten er dens sterkeste kort, men stiller sterkt med fin dieselmotor og god sikkerhet.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning