Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Jeg vil ha, skriker min indre jålebukk. Sludder, svarer vettet.

Sist oppdatert

Mercedes C 180 CGI Coupé er en bil som - i alle fall i noen svake øyeblikk - gir deg lyst til å sende et par av ungene på langtidsopphold hos besteforeldrene.

Årsaken: Alt ved den gir deg lyst til å eie den.

Helt til du tar til vettet.

For nyheten fra Mercedes hører til en temmelig sjelden biltype i Norge. Vi snakker om mellomklasse-coupeer med to dører, biler like lekre som de er upraktiske.

I praksis har C Coupé to direkte konkurrenter, nemlig Audi A5 Coupé og BMW 3-serie Coupé. Ingen av dem er salgsmaskiner, men alle tre utstråler en pen dose eksklusivitet.

Mercedes-coupeen vi her har testet, har noe du kan regne med å se mer til i årene som kommer: En relativt liten bensinmotor med turbo. Den er enda et eksempel på at bensin er i ferd med å gjøre et comeback.

Kjøreegenskaper: 5

Mercedes C 180 CGI Coupé byr herlige kjøreopplevelser. Med sportspakke fra AMG og 18-tommers hjul er den ordentlig fast i fisken, men uten at du sitter og rister. Her får du en passe direkte følelse med det som skjer under hjulene.

Fastheten i understellet er paret med en direkte styring som kjennes som om den kan konkurrere med mye av det beste som kommer fra konkurrenten BMW.

LEKRE LINJER: Mange holder coupé-modeller som de vakreste av alle biler. C Coupé innfrir i våre øyne. FOTO: Terje Bjørnsen
LEKRE LINJER: Mange holder coupé-modeller som de vakreste av alle biler. C Coupé innfrir i våre øyne. FOTO: Terje Bjørnsen

Veigrepet gir deg lenge følelsen av å være evigvarende. Når grepet slipper, er det forhjulene som gir etter først, og vi antar dette har med testbilens dekkvalg å gjøre.

Her er bakdekkene bredere enn de foran, og det forstyrrer balansen i alt som skjer i noenlunde norske hastigheter. Velg heller like dekk foran og bak.

Les mer om hvilken dekkprofil du bør velge her.

Motor: 6

PASSE: Sportslig, men ikke über-sportslig. Mercedes C 180 CGI er en bil vi gjerne ville valgt til de aller lengste bilturene. FOTO: Terje Bjørnsen
PASSE: Sportslig, men ikke über-sportslig. Mercedes C 180 CGI er en bil vi gjerne ville valgt til de aller lengste bilturene. FOTO: Terje Bjørnsen

Bensinmotorer er ikke lenger hva de var, noe den nyeste versjonen av Mercedes' 1,8-liters turbo er et strålende eksempel på.

TEKNISKE DATA Mercedes C 180 CGI Coupé

  • MOTOR, CM3: 1796
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 156/5000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 250/1600-4200
  • EGENVEKT, KG: 1520
  • TILHENGERVEKT, KG: 1800/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 459/177/140
  • BAGASJEROM, LITER: 450
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/60-16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,7
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 162
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,9
  • TOPPFART, KM/T: 223
  • PRIS FRA, KR: 449 000
  • PRIS TESTBIL, KR: 656 000

156 hk ved 5000 o/min er et moderat effektuttak, og med et dreiemoment på 250 Nm mellom 1600-4200 o/min får du et svært bredt og anvendelig effektregister.

Enda bedre blir det når den smidige og stillegående motoren er koblet til den utmerkede automatkassen med sju trinn. I AMG-pakken følger det med girhendler på rattet som enkelt lar deg bruke kassen manuelt.

Som en ekstra bonus drar ikke bare motoren jevnt og kraftig i hele turtallsregisteret, den har også en frisk snert på toppen. Som for broderbilen C 180 CGI (sedan) blir det toppkarakter av slikt.

Ytelser: 5

Vi har ikke all verden av bensindrevne statusbiler å sammenligne med, men Mercedes C 180 CGI Coupé er merkbart kvikkere enn Volvo S60 T4 med 180 hk og Audi A4 1,8 TFSI med 160 hk som vi kjørte i 2008.

60-100-akselerasjonen går unna på gode 4,8 sekunder, mens 80-120 km/t tar 6,2 sekunder. Om vi sammenligner med en vanlig C-klasse med 200 CDI-motoren, vinner bensinmotoren med relativt klar margin.

Det eneste minuset er at automatkassen bruker litt tid på å gire ned når du gasser på så lenge du kjører i Drive. I Sport-modus er den derimot alltid parat.

Eksteriør: 6

Med C Coupé har Mercedes på den ene siden tatt vare de typiske familietrekkene merket har i dag.

FORSEGGJORT: En påkostet Mercedes C Coupé er både solid og lekker innvendig. FOTO: Terje Bjørnsen
FORSEGGJORT: En påkostet Mercedes C Coupé er både solid og lekker innvendig. FOTO: Terje Bjørnsen

Men samtidig har designerne fått frihet til å bruke alle konsern-godkjente knep som gjør de mer spesielle Mercedes-modellene enda bedre å se på.

TESTDATA Mercedes C 180 CGI Coupé aut.

  • 0-100 KM/T, SEK.: 8,9
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 5,1
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 6,8
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 9,6
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,8
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 6,2
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 7,5
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 10,4
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,2
  • STØY TOMGANG, dBA: 42,5
  • STØY 50 KM/T, dBA: 62,2
  • STØY 80 KM/T, dBA: 66,1
  • STØY 100 KM/T, dBA: 68,8
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,75

Coupeen ser bredere og lavere ut enn den er. Myke buer er paret med skarpe kanter. Du kan gjerne kalle den maskulin og feminin på en gang, men det maskuline dominerer.

Fulltreff!

Interiør: 5

Flere ganger har vi kritisert Mercedes-modeller for å være i overkant trauste i interiørstilen. For eksempel gjaldt det den vanlige C-klassen fra før årets facelift.

Testbilen er derimot det rene tempel for velbygd soliditet. Skinn i svart og beige og pyntelister i aluminium gir det sportslige inntrykket modellen fortjener. Du sitter akkurat passe lavt i støttende sportsseter.

I baksetet er det to sitteplasser, men her er typiske coupésvakheter åpenbare: Innstigningen er et herk, og plassen svært trang. Trenger du bil for personfrakt, kjøper du ikke C-klasse Coupé.

Når vi likevel kaster terningen til fem, er det ut fra at Coupé-modellen av legning er en egobil: Baksetet er der, men kan knapt regnes med.

Derimot må prisen for noe av det som gjør bilen ekstra god, i høyeste grad regnes med. Her er ekstrautstyr for godt over 200.000 kroner. Mer om det i kapittelet for pris/utstyr.

Komfort: 5

Noe av det Mercedes er aller best til, er å bygge inn komfort også i sine sportslige modeller.

Selv om vi allerede har beskrevet C Coupé som fast, greier understellet å runde av selv skarpe kanter før de når opp i kupeen, selv med 18-tommershjul.

EN VITS: Baksetet er der, men er knapt nok brukelig for voksne. Både takhøyde og beinplass mangler. FOTO: Terje Bjørnsen
EN VITS: Baksetet er der, men er knapt nok brukelig for voksne. Både takhøyde og beinplass mangler. FOTO: Terje Bjørnsen

Legg til prima sittestilling, myke girskift og et støybilde som hele tiden er behagelig (uten at bilen er spesielt stille), så har du en sportslig bil som du gjerne bruker også på de lengste turene.

Sikkerhet: 4

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har ikke kollisjonstestet Mercedes C Coupé, og vi velger derfor å sette standardkarakteren 4 for sikkerhet.

EuroNCAP har derimot kræsjet den vanlige C-klassen, og den fikk anmerkninger for svak sikkerhet for sammenstøt med påle i siden og moderat karakter for whiplash-beskyttelse. Likevel fikk den full pott med fem av fem stjerner som hovedkarakter.

Mercedes C Coupé har alt det en forventer av sikkerhetsutstyr som standard, blant annet sju kollisjonsputer.

Den kan dessuten fås med et mylder av (dyrt) ekstrautstyr som øker sikkerheten.

Pris/utstyr: 3

Selv når vi ikke legger mye vekt på at en coupé av natur er en "lite for pengene"-bil, får Mercedes C 180 CGI Coupé en moderat delkarakter.

Rett nok er startprisen på 428.000 kroner omtrent som for de billigste utgavene av BMW 3-serie Coupé og Audi A5 Coupé, men felles for alle disse er to ting:

  • Prisen er høyere enn for sedanutgaven av samme bil, og den vil for mange være et langt mer naturlig valg.
  • For at bilen skal være "riktig", trengs ekstrautstyr. Det er dyrt.

Som nevnt har testbilen ekstrautstyr for mer enn 200.000 kroner. Da savner vi absolutt ingenting, og mye hadde vi neppe savnet om det ikke hadde vært der heller.

GODT GREP: Men kanskje kunne det vært enda bedre. Testbilen har bredere bakdekk enn fordekk, og det forstyrrer bakansen i bilen. Når den presses, understyrer den. Det passer ikke helt med sportsligheten. FOTO: Terje Bjørnsen
GODT GREP: Men kanskje kunne det vært enda bedre. Testbilen har bredere bakdekk enn fordekk, og det forstyrrer bakansen i bilen. Når den presses, understyrer den. Det passer ikke helt med sportsligheten. FOTO: Terje Bjørnsen

En kan fylle halve internett med ord om ekstrautstyret til tyske statusbiler. Det lar vi være. Vi slår i stedet fast at du skal være ordentlig nøysom dersom du greier å holde din C 180 CGI Coupé under en halv million.

Når det er sagt, er prisen for automatgir akseptabel: 24.000 kroner.

Miljø: 3

Hittil har vi skrytt av 180 CGI-motoren. Nå er det slutt på det.

Normforbruket er oppgitt til 0,7 l/mil, med et tilhørende CO2-utslipp på 162 g/km. I vår faste forbrukstestløype på 20 mil økte dette til 0,75 l/mil.

Når vi vet at BMW 320dA Coupé, som har omtrent identiske ytelser, greide samme runde med 0,55 l/mil i snitt, blir Mercedesens 0,75 l/mil for drøyt. Selv når vi snakker diesel mot bensin.

Konklusjon: 5

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen står seg målt mot konkurrenter på det norske markedet da testen ble gjennomført.

C 180 CGI er Mercedesen som kjører like godt som en sportslig BMW og har et like polert og solid interiør som en kostbar Audi.

De utvendige linjene gir bilen den riktige og viktige eksklusiviteten, og motoren serverer krefter på ytterst sivilisert vis. Velg denne motoren om du skal ha en C Coupé, til tross for at forbruket er litt for høyt.

Minuspunktene er de vanlige for bilklassen: En vits av et baksete og temmelig høy pris.

Les også:

Alle våre Mercedes-tester

Vi har testet over 600 biler

Denne saken ble første gang publisert 16/11 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også