Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren

Bilen er rett og slett nydelig å kjøre.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfort, kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse, ytelser, forbruk, sikkerhet, motor.

- Innvendig plass, kostbar.

Det er gått noen år siden vi kjørte GLK sist. Vi kjørte den da den kom i 2008, og fikk muligheten til igjen i 2009. Kruttønna 320 CDI ble testet i 2008 med terningkast fem som resultat, mens 220-modellen sto igjen med en firer da den kom til Norge i 2009.

At begge bilene var veldig gode, var vi ikke i tvil om. Men GLK var en kostbar bil, og dette ble et ankepunkt i de to testene. GLK er fortsatt dyr, men i sammenligning med de argeste konkurrentene (Audi Q5 og BMW X3) forhold til konkurrentene er det langt fra skremmende.

Mot slutten av 2012 kom GLK i ny versjon (facelift), og det var på tide å teste GLK på nytt.

Kjøreegenskaper: 6

Tilbake i 2008 skrev vi: "Det er imponerende å kjenne hvordan Mercedes-Benz har klart å kombinere svært komfortable og svært presise og underholdende kjøreegenskaper. Test-GLK-en er en Sport-utgave med 19-tommers hjul, noe som i utgangspunktet grenser til idioti her i vårt humpete land.

Men selv på såpass store hjul er bilen en nytelse på god og ikke minst dårlig vei. Den rydder opp i alt underlaget har å by på, og det uten å gi føreren opplevelse av å sitte på et flygende teppe".

Og jeg kunne ikke sagt det bedre nå. GLK er ikke mindre enn en drøm å kjøre, selv med hjul i 20-tommers dimensjon. Vi kjørte vi Audi Q5 og BMW X3 på test samtidig som GLK, og det er påfallende hvor stor forskjellen var i fjæringskomfort. Her er Mercedes et hestehode foran BMW og Audi, samtidig som GLK på langt nær kjører seg bort når det kommer til sportslighet.

I kjeglekjøring på snødekt underlag er GLK den mest forutsigbare av de tre, og den har et velfungerende ESP-system. Med sin overstyrte karakter er den samtidig veldig underholdende å kjøre.

HERLIG PÅ VEIEN: Konkurrentene er ikke i nærheten - selv med størst hjul av bilene i trekløveret er fjæringskomforten betydelig bedre. FOTO: Petter Handeland

HERLIG PÅ VEIEN: Konkurrentene er ikke i nærheten - selv med størst hjul av bilene i trekløveret er fjæringskomforten betydelig bedre. FOTO: Petter Handeland

Motor: 5

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 9,9
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,1
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,1
  • Støy tomgang, dBA: 41,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 58,2
  • Støy 80 km/t, dBA: 62,3
  • Støy 100 km/t, dBA: 65,2
  • Testforbruk, l/mil: 0,65

Mercedes' 2,14 liter store firesylindrede turbodiesel har vi rost mer enn en gang tidligere, og den passer som hånd i hanske under panseret i GLK.

Ikke bare er den kultivert og godt støydempet, men den har også et bredere arbeidsområde enn toliterne i Q5 og X3. Fullt dreiemoment (hele 400 Newtonmeter) er tilgjengelig allerede fra 1400 o/min (rundt 1750 o/min hos konkurrentene).

I tillegg jobber syvtrinnsautomaten særdeles effektivt. Den er programmert til å bruke det gode dreiemomentet i motoren, og oppleves på langt nær like masete som dobbelklutsjkassa i Q5 eller åttetrinnskassa i X3. I tillegg til gode ytelser skulle motor/girkasse-kombinasjonen vise seg å være svært gjerrig på drivstofforbruket.

Ytelser: 5

Motoren yter 170 hestekrefter og 400 Newtonmeter, og som dieseler flest imponerer den i størst grad i mellomakselerasjon. På glatt føre klarer vi 0-100 km/t på 9,9 sekunder og blåser fra 60-100 km/t på 5,1 sekunder og 80-120 km/t på 7,1 sekunder. Betydelig raskere enn X3 med 163 hk og Q5 med 177 hk.

Eksteriør: 5

ER DET?: Nei, det er ikke interiøret i superbilen SLS AMG, det er GLK 220 CDI. En påkostet utgave, vel å merke. FOTO: Petter Handeland

ER DET?: Nei, det er ikke interiøret i superbilen SLS AMG, det er GLK 220 CDI. En påkostet utgave, vel å merke. FOTO: Petter Handeland

Enten så liker du det, eller så liker du det ikke. GLK-designet er omdiskutert, men tøft på sin egen måte. Den litt kantete fasongen og den nesten loddrette frontruta gir tydelige indikasjoner på at det bor litt Geländewagen i GLK. Vi liker resultatet og synes det er tøft at Mercedes tør å skille seg ut.

Tekniske data:

  • Motor, cm³: 2143
  • Effekt, hk ved o/min: 170/3200
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1400
  • Egenvekt, kg: 1880
  • Tilhengervekt, kg: 2400/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 454/184/167
  • Bagasjerom, liter: 450-1550
  • Standard dekkdimensjon: 235/45R20XL
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,65
  • CO2-utslipp, g/km: 168
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,8
  • Toppfart, km/t: 205
  • Pris fra, kr: 594 900
  • Pris testbil, kr: 700 000

Interiør: 3

Isolert sett ville vi gitt interiøret i GLK terningkast seks om feltet kun tok for seg material- og byggekvalitet. For førermiljøet i GLK er av ypperste klasse, og har sportslige elementer som ser ut til å være hentet rett ut av superbilen SLS AMG.

Ikke bare ser det utrolig bra ut, men også kvalitetsfølelsen er helt topp. Materialenekvaliteten likeså, og det hele virker meget solid.

Plass er det viktigste elementet vi tar med under interiørfanen, og derfor faller GLK ned på en treer. GLK er nemlig ikke SUV-en for deg som skal ha med familie, bagasje og hund i bur på vinterferie. GLK er betydelig smalere enn de to konkurrentene i baksetet, og har uten tvil det trangeste bagasjerommet. Litt som en kompaktklassebil, egner GLK seg best for fire.

Komfort: 6

Som nevnt under "kjøreegenskaper" er fjæringskomforten i GLK helt prima. Men det stopper ikke der. Under testen måler vi innvendig støy i de tre bilene, og også her er GLK best. Motoren er dessuten godt støydempet og så å si fri for vibrasjoner, samtidig som sittestillingen i førersetet er akkurat slik vi ønsker den skal være.

TRANGEST: I forhold til Audi Q5 og BMW X3 er GLK smalest i baksetet og trangest i bagasjerommet. Bilens ankepunkt, om du har råd til den. FOTO: Petter Handeland

TRANGEST: I forhold til Audi Q5 og BMW X3 er GLK smalest i baksetet og trangest i bagasjerommet. Bilens ankepunkt, om du har råd til den. FOTO: Petter Handeland

Sikkerhet: 5

Årets versjon av GLK er ikke testet av EuroNCAP. Det er derimot pre-facelift-versjonen. Den ble testet i 2010 med godt resultat. I kollisjonstesten fikk GLK fem av fem stjerner, og det ble trukket fram at bilen hadde god beskyttelse av både voksne og barn, samt høyt nivå av passivt og aktivt sikkerhetsutstyr.

Når det kommer til fotgjengersikkerhet gjorde Mercedes noen grep i 2010, for 2009-modellen fikk på pukkelen for en lite skånsom front. Den nye fronten er mer skånsom mot fotgjengeres bein og hode, men det blir kommentert i testen at framsiden av panseret er hardt. Stedet der det er størst sjanse for at hodet vil treffe i påkjørsel av et barn.

Pris/utstyr: 3

Vi ga Mercedes kritikk for høy pris da vi testet GLK tilbake i 2008 og 2009. Lite har endret seg på det området. Går du rimeligste vei kan du bli GLK-eier for 501.400 kroner, men da må du nøye deg med en bil med lite utstyr, svakere motor, manuelt gir og bakhjulsdrift. En bil det antagelig vil være svært vanskelig å få solgt igjen på det norske markedet.

Testbilen med automatgir, sterk dieselmotor og firehjulsdrift koster fra 594.900 kroner, og har en god dose ekstrautstyr montert. Vi skal ikke gå i detaljer, men bilen har alt man ønsker seg i en premium-SUV, og vi savner egentlig aldri noe. Totalprisen er da 700.000 kroner.

LEKENT: Firehjulsdriftsystemet er uten tvil av det lekne slaget. Av de tre SUV-ene har GLK det systemet med mest bakhjulsdrevet karakter med ESP slått av. FOTO: Petter Handeland

LEKENT: Firehjulsdriftsystemet er uten tvil av det lekne slaget. Av de tre SUV-ene har GLK det systemet med mest bakhjulsdrevet karakter med ESP slått av. FOTO: Petter Handeland

Mye penger, for all del, men på langt nær skremmende sammenlignet med hovedkonkurrentene Audi Q5 og BMW X3. Her har nok de tre produsentene tittet litt i hverandres prislister.

Forbruk: 5

Mercedes GLK 220 CDI har et oppgitt forbruk på 0,55 l/mil i EU-miksen. Det er som vanlig veldig optimistisk satt opp mot normal kjøring på norsk vei. Kun et fåtall biler klarer seg på oppgitt forbruk eller under i vår faste 20 mil lange forbruksrunde. Testbilen skled gjennom på 0,65 l/mil. Det er et godt tall for SUV-klassen, og et meget godt resultat om vi tar de gode ytelsene med i beregningen.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Foruten begrenset bredde i baksetet og litt snever bagasjeromsplass, har vi ikke mye å sette fingeren på i nye Mercedes GLK. Bilen er rett og slett nydelig å kjøre, og den skiller seg fra kompakt-SUV-konkurrentene med bedre komfort og en særdeles effektiv (les: gode ytelser og lavt forbruk) drivlinje.

GLK koster mange penger, men er ikke overpriset sammenlignet med konkurrentene. BMW X3 var Norges tredje mest solgte SUV i 2012 og hadde en gjennomsnittspris på over 700.000 kroner. Nøyaktig 700.000 kroner for en godt utstyrt GLK føles derfor ganske riktig.

BARSKE MÅLERE: Igjen får vi SLS-følelsen, Mercedes har virkelig frisket opp interiøret i bilene sine de siste årene. GLK er ikke et unntak. FOTO: Petter Handeland

BARSKE MÅLERE: Igjen får vi SLS-følelsen, Mercedes har virkelig frisket opp interiøret i bilene sine de siste årene. GLK er ikke et unntak. FOTO: Petter Handeland

Les også:

Quiz: Kjenner du igjen bilene - Mercedes spesial

Noe av det beste du kan kjøre om vinteren

SUV-en du kan bade med

Over halvparten bryter fartsgrensen regelmessig

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris 700000

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Kompakt-SUV-er Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Her er bilene med best kjøreegenskaper Se flere saker fra: Firehjulstrekkerne vi liker best
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

Den beste SUV-en fra BMW

BMW X3 xDrive 30d 2013

Den beste SUV-en fra BMW
Går stillere med ny motor

Test: BMW X3 xDrive20d aut., 2014

Går stillere med ny motor
Veil. pris: 572200

Henger fortsatt godt med i toppen

BMW X3 xDrive 20d 2013

Henger fortsatt godt med i toppen
Derfor er dette en favoritt-SUV

Test: BMW X3 xDrive20d aut. 190 hk, 2015

Derfor er dette en favoritt-SUV
Veil. pris: 586100

Nå er den fornuftig også

Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift

Nå er den fornuftig også
Veil. pris: 403500

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC aut, 2013

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr
Honda svinger tryllestaven

Test: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk automat, 2015

Honda svinger tryllestaven
Veil. pris: 508 000

Blant de gjerrigste SUV-ene

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, 2012

Blant de gjerrigste SUV-ene
Veil. pris: 401000

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

En SUV utenom det vanlige

Jeep Cherokee 2,0 MJD 170 hk automat, 2014

En SUV utenom det vanlige
Veil. pris: 644000

Tøffere enn du tror

Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, 2015

Tøffere enn du tror
Veil. pris: 389 900

Utstyrsbombe for familien

Test: Kia Sorento Exclusive 2,2 CRDi aut., 2015

Utstyrsbombe for familien
Veil. pris: 733300

Sikkert SUV-kjøp

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, 2014

Sikkert SUV-kjøp
Veil. pris: 356900

Duger til alt!

Test: Land Rover Discovery Sport SD4 HSE Luxury, 2015

Duger til alt!
Veil. pris: 846500

Nå kan du få status-SUV til lavere pris

Test: Lexus NX 300h, 2015

Nå kan du få status-SUV til lavere pris
Veil. pris: 670600

Kan spare deg for 250 000 kroner

3000 km med Mazda CX-5 2,2d 175 hk, 2014

Kan spare deg for 250 000 kroner
Veil. pris: 460500

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Innfrir på alle viktige punkter

Test: Mazda CX-5 2,5 AWD Optimum, 2015

Innfrir på alle viktige punkter
Veil. pris: 465 000

Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken

Test: Mercedes-Benz 220d 4Matic aut., 2015

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken
Veil. pris: 585000

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt

Test: Mitsubishi Outlander PHEV, 2014

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt
Veil. pris: 459900

Den beste Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D automat, 2013

Den beste Mitsubishi Outlander
Den nye hyttebilen

Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D, 2012

Den nye hyttebilen
Ur-SUV-en har blitt moderne

Test: Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 hk 4WD Tekna, 2014

Ur-SUV-en har blitt moderne
Veil. pris: 400000

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
Den barskeste familie-SUV-en

Subaru Forester 2,0D, 2013

Den barskeste familie-SUV-en
Her får du rimelig firehjulsdrift

Test: Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech, 2015

Her får du rimelig firehjulsdrift
Veil. pris: 324900

RAV4 er blitt familie-SUV-en

Toyota RAV4 2,2 D-4D, 2013

RAV4 er blitt familie-SUV-en
Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

En Volvo med overflod av alt

3500 km med Volvo XC60 T6 AWD, 2014

En Volvo med overflod av alt
Veil. pris: 950000

Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning