Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten

Mercedes E-cab er en av de flotteste kabrioletene på markedet. Vi har kjørt den med helt ny bensinmotor.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfort

+ Design

+ Luksus

+ Sikkerhet

- Høy pris

- Ikke veldig miljøvennlig

- Treg automat

Nye Mercedes E-klasse er kåret til en av verdens vakreste biler. E-Coupé er enda vakrere. Men kanskje vakrest av dem alle er E-Cabriolet, det heteste alternativet for de som liker vind i håret.

Kjøreegenskaper: 5

Som vanlig leverer Mercedes kjøreegenskaper på det trygge. Veldig spennende er det ikke, men det er veldig udramatisk. Man kan holde solid fart i svingene takket være det gode veigrepet de brede dekkene gir.

Akkurat som E-Coupé, er kabrioleten mer en cruiser enn en sportsbil. Det er en bil som gir deg følelsen av tyngde og robusthet, og den er absolutt mer komfortabel enn sportslig i opptredenen.

For de som søker forutsigbarhet og komfort er dette et av de aller beste alternativene på markedet. Søker man derimot sportslige egenskaper ville vi valgt noe annet.

Motor: 4

Økonomisk, sterk og miljøskånende, hevder Mercedes at den nye 200 CGI BlueEfficiency-motoren skal være. Navnet "2 00" lyver litt, for man skulle tro det dreide seg om en toliters motor. Men nei, under panseret sitter en 1,8 liters bensinmotor med pustehjelp fra en turbo - noe som resulterer i 184 hk på topp, og 270 Nm fra greie 1800 o/min.

Motoren er ikke blant de gjerrigste på markedet, spesielt ikke med automatkassa med kun fem trinn som sitter i vår bil. Motoren er riktignok kultivert og har et bredt register som gjør den lettkjørt.

Turbomotoren gjør en god jobb i E-Cabriolet, men vi synes den kunne vært snillere på forbruket. Den er oppgitt til 0,79 l/mil på blandet kjøring, noe som tilsvarer et utslipp av CO2 på 185 gr/km. Det skal nevnes at 200 CGI også er å få med start/stopp-system, men kun i kombinasjon med manuelt gir.

SOLID: Mercedes leveres kjøreegenskaper på det trygge. Veldig spennende er det ikke, men derimot veldig udramatisk.

SOLID: Mercedes leveres kjøreegenskaper på det trygge. Veldig spennende er det ikke, men derimot veldig udramatisk. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Ytelser: 4

Tekniske data: Mercedes E 200 CGI Cabriolet, 2010

Motor:

R4, 1796 ccm

Girkasse:

Femtrinns automat

Effekt:

184 hk v/5200 o/min.

Dreiemoment:

270 Nm v/1000 o/min.

Forbruk:

0,79 l/mil

CO2-utslipp:

185 g/km

0-100 km/t:

8,6sek.

Toppfart:

231 km/t

Lengde:

4698 mm

Bredde:

1786 mm

Høyde:

1398 mm

Bagasjerom:

300-390

Egenvekt:

1685 kg

Pris:

756 000 kr

Turbomotoren skuffer oss litt når det kommer til ytelsene. Den lurer oss også litt, da det jevne, seige draget tar bort en del av fartsopplevelsen. Mercedes lover, uten at det kjennes slik ut, 0-100 km/t på 8,6 sekunder, noe som er respektabelt i forhold til konkurrentene.

At bilen er raskere med automat enn med manuell stiller vi oss noe undrende til. Vi opplever automatkassa med fem trinn som komfortabel og solid, men på ingen måte sportslig. Den er tregere enn de mest moderne automatkassene på markedet i dag, og vi skulle gjerne sett syvtrinns-kassa Mercedes leverer i andre modeller.

Eksteriør: 6

Da siste generasjon E-klasse kom i 2009 var det mange som mente dette var verdens vakreste bil. Det tok litt tid å bli vant med den litt kantede designen, men bilen vokste på oss og det er etter hvert ingen tvil om at Mercedes har truffet godt med designen.

Coupé- og kabrioletvaritantene er etter vår smak enda vakrere. Det mest positivte er hvordan Mercedes har tatt med seg designen over fra en så stor familiebil som E-klassen er, til disse modellene og truffet så godt med resultatet. Noe de ikke gjorde med gamle CLK.

Kabrioleten tiltrekker seg mye oppmerksomhet, og vi får stadig høre at bilen er flott å se på. At bilen er utstyrt med AMG-sportspakke bidrar selvfølgelig til dette.

Interiør: 5

PÅKOSTET: Interiøret holder høy standard og gir en påkostet følelse. Noe det i realiteten også er.

PÅKOSTET: Interiøret holder høy standard og gir en påkostet følelse. Noe det i realiteten også er. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Mercedes kan dette med interiør, vår kabriolet er ikke et unntak. Ergonomien er på topp og det hele virker påkostet og godt sammenskrudd.

AMG-pakken inkluderer elementer i interiøret som velurmatter, sportspedaler, sportsratt, girhendler på rattet, og sportsseter i meget autentisk kunstskinn.

Kabrioleten er som mange av Mercedes' andre åpne modeller utstyrt med airscarf. Dette er en vifte som blåser varm luft ut fra nakkestøtten, så slipper man å bli stiv i nakken om det er kjølig ute.

Med et tastetrykk kan også vindskjermen mellom baksetene heves og senkes, og sørger for at det blir mindre trekk i kupeen.

Komfort: 5

Komforten er Mercedes kanskje sterkeste kort mot konkurrentene, og kabrioleten blant de aller beste på dette. Fjæringskomforten er i ypperste klasse, ulyder finnes ikke og listen over teknologiske hjelpemidler er lang som en god sommer.

I en tid der de fleste sverger til ståltak på sine kabrioleter, har Mercedes valgt stofftak i E-cab. Stofftaket har sine fordeler, men også sine ulemper. Stofftaket holder ikke like mye av støyen ute når man har taket på, men når det er foldet ned stjeler det heller ikke like mye plass i bagasjerommet. Stofftaket veier også en del mindre.

Sikkerhet: 5

Akkurat som E-Coupé er ikke kabrioleten kollisjonstestet av EuroNCAP. Men Mercedes slurver ikke med sikkerheten, og er vi sikre på at dette er en sikker bil å ferdes i.

SEIG: Turbomotoren gir E-Cabriolet respektable ytelser, men kunne vært gjerrigere på forbruket.

SEIG: Turbomotoren gir E-Cabriolet respektable ytelser, men kunne vært gjerrigere på forbruket. Foto: Egil Nordlien HM Foto

E-klasse ble på sin side kollisjonstestet tidligere i år med overbevisende resultat. Fem av fem stjerner og god allround score i alle kategorier.

Sikkerhetsutstyret har vi ikke noe å si noe på, da det meste av den beste teknologien er på plass.

Pris/utstyr: 4

Med dieselmotor underpanseret har E-cab en startpris på 574 000 kroner. Vil man ha bensinmotoren vi testet, koster den fra 596 500 kroner.

Det koster å være kar, og E-cab blir fort dyrere etter hvert som man krysser av på utstyrslista. Testbilen var riktignok fullstappet med ekstrautstyr, noe som resulterer med at totalprisen lander på hele 756 000 kroner.

LEKKERBISKEN: Mange vil nok si seg enig at dette er en av verdens vakreste biler.

LEKKERBISKEN: Mange vil nok si seg enig at dette er en av verdens vakreste biler. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris 756000

Konklusjon

Kabrioletvariantene av Lexus IS250, BMW 3-serie og Audi A5, er de argeste konkurrentene, og i et selskap som dette sier det seg selv at produktet må være bra for å være med i kampen om kundene. At Mercedes har laget en bra bil vanker det liten tvil om, og den skiller seg fra de andre med sin meget gode komfort.

Alle disse fire kabrioletene er kostbare biler, og det er nærmest fantasien som setter grenser for hva man vil utstyre de med. Testbilen var som nevnt utstyrt med det grommeste utstyret Mercedes kan by på, og koster også deretter. 756 000 kroner er mye, men så får man også en av markedets mest elegante og komfortable kabrioleter.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Her er sommerbilene Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz E-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning