Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk

Er masse plass, firehjulsdrift og luksus akkurat det du trenger?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfort

+ Plass

+ Veigrep

+ Soliditet

- Pris

Har du over 750.000 kroner du kan bruke bil på, er du heldig. For her får du bilen som gir deg alt:

Det rette statusmerket, sterk motor, firehjulsdrift, automatgir, komfort.

Velger du en Mercedes E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic (puh), får du i tillegg veldig god plass - mer enn i konkurrenter som Audi A6 3,0 TDI quattro eller BMW 530dA xDrive.

Dessuten har alle disse stasjonsvognene bedre kjøreegenskaper enn SUV-er som Mercedes ML, BMW X5 og Audi Q7.

Derfor finner vi god grunn til å kalle en E-klasse stasjonsvogn med firehjulsdrift for en nær perfekt bil for alle som har hytte på fjellet. Selv om prisen ikke er perfekt for alle.

Kjøreegenskaper: 5

Mercedes E-klasse har en tung, seriøs arv å ta vare på. Kort oppsummert handler det om solid, praktisk rettet luksus. Ikke uten grunn er den drosjebil nummer én.

Hele bilen er bygd for at sjåføren (og passasjerer) kan kjøre i time etter time uten at det føles tungt og ubehagelig.

På landevei og motorvei er den et lokomotiv. Noe mer stødig og stabilt finner du ikke, blant annet fordi den har en akselavstand som kjennes som om den er en halv kilometer lang.

TUNGE FORMER: En Mercedes E-klasse skal romme mye, det hører med til oppskriften for modellen. Derfor er linjene rette og hekken stor. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

TUNGE FORMER: En Mercedes E-klasse skal romme mye, det hører med til oppskriften for modellen. Derfor er linjene rette og hekken stor. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Samtidig er en firehjulsdrevet E-klasse bemerkelsesverdig kjørbar. Firehjulsdriftssystemet (4Matic) sørger for at du har spikerfeste der tohjulsdrevne biler sliter tungt. Når du har satt svingen, følger E 250 CDI 4Matic sporet du har valgt.

TEKNISKE DATA OG TESTDATA Mercedes E 250 CDI 4Matic 7G-Tronic T

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3: 2143
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 204/4200
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 500/1600-1800
  • EGENVEKT, KG: 1940
  • TILHENGERVEKT, KG: 2100/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 490/186/152
  • BAGASJEROM, LITER: 695-1950
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 245/40-18 Y
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,61
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 161
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,1
  • TOPPFART, KM/T: 230
  • PRIS FRA, KR: 734 200
  • PRIS TESTBIL, KR: 971 000

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 5,1
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 7,9
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,1
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 7,8
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 10,3
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,4
  • STØY TOMGANG, dBA: 44,9
  • STØY 50 KM/T, dBA: 58,0
  • STØY 80 KM/T, dBA: 63,2
  • STØY 100 KM/T, dBA: 65,8
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,69

Men har du for vane å kaste deg raskt inn i svingene, er du kommet til feil bil. Alt det som bidrar til ro og stabilitet i E 250 CDI 4Matic, sørger også for at bilen blir alt annet enn livlig.

Motor: 4

Motoren i Mercedes E 250 CDI 4Matic er på 2,14 liter og har kun fire sylindre, i en prisklasse der seks har vært normalen.

Mercedes har hentet ut ikke mindre enn 204 hk og hele 500 Nm dreiemoment. Det er tall du for noen år siden trengte en dieselmotor i trelitersklassen for å få.

Motoren er ikke støyende, unntatt de ytterst få gangene du måtte trenge å trykke til hardt på gasspedalen. Sjutrinnsautomaten er dyktig til å finne rett gir på komfortabelt og drivstofføkonomisk vis.

Men vi kjørte bilen samtidig med en Audi A6 med V6-motor, og da er det likevel klart:

En firesylindret motor er en sekssylindret underlegen i en dyr statusbil. Mest handler det om følelse, og særlig lyd. Sekserklangen mangler.

Ytelser: 4

Isolert sett har Mercedes E 250 CDI 4Matic ordentlig gode ytelser. Ingen noenlunde lovlydig nordmann vil noensinne trenge mer kraft på norske veier.

60-100 km/t måler vi til 5,1 sekunder, mens 80-120 km/t tar 6,4 sekunder.

Det er likevel klart saktere enn for eksempel Audi A6 3,0 TDI quattro, selv om også Audien har 204 hk, og dessuten "bare" har 450 Nm dreiemoment.

Årsaken til at Mercedesen er tregere, er dels høyere vekt og dels at toppeffekten ikke er tilgjengelig over et like bredt turtallsspekter som i Audien.

Vekta har også skylda for at Mercedes E 250 CDI 4Matic er klart tregere enn lillebror C-klasse med samme motor og firehjulsdrift.

Interiør: 5

TYSK TANKS: Det skal veldig mye til for å stoppe en Mercedes E-klasse med firehjulsdrift. Der tohjulsdrevene biler sliter tungt, har den som regel spikerfeste. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

TYSK TANKS: Det skal veldig mye til for å stoppe en Mercedes E-klasse med firehjulsdrift. Der tohjulsdrevene biler sliter tungt, har den som regel spikerfeste. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Det er ikke for utseende og moderne følelse vi gir høy delkarakter, for her henger E-klasse etter BMW 5-serie og Audi A6.

Dashbordet har noe litt gammelmodig over seg sammenlignet med de to andre. For eksempel er navi/infoskjermen mindre, og i dag er den blitt den viktigste "min er større enn din"-faktoren i denne prisklassen.

Derimot virker alt svært solid og funksjonelt. Det lett å lære seg hvordan en finner fram i menyene i infosystemet.

Men best av alt er rommeligheten. Kupeen er bred, og den er det helt opp til taket (i motsetning til for eksempel det smale taket til Audi A6). I bagasjerommet får du tilsynelatende plass til en sofa på tvers.

Her er E-klasse høvdingen blant stasjonsvognene.

Eksteriør: 4

Utseendet til en Mercedes E-klasse stasjonsvogn får fram ulike meninger.

Den er faktisk mindre enn en A6, men det ville du aldri trodd om du bare så på dem. For mens Audien er avrundet i alle bauger og kanter, har Mercedesen tilnærmet full bredde fra front til hekk.

Og hekken er altså diger.

Men om det er én bil som har lov til å breie seg på denne måten, synes vi det er nettopp E-klasse. Det er selve DNA-et til modellen.

Komfort: 6

Det er som om en ekstremt rask asfaltmaskin ruller foran vår Mercedes E 250 CDI. Som om asfalten høvles opp, smeltes om og valses helt flat igjen.

KONSERVATIVT: Det er ikke fullt så synlig at du har brukt mye penger i en Mercedes E-klasse som i konkurrentene fra BMW og Audi. Det den mangler av synlig bling, prøver den å ta igjen i soliditet og lettbrukthet. Ikke minst er den svært rommelig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

KONSERVATIVT: Det er ikke fullt så synlig at du har brukt mye penger i en Mercedes E-klasse som i konkurrentene fra BMW og Audi. Det den mangler av synlig bling, prøver den å ta igjen i soliditet og lettbrukthet. Ikke minst er den svært rommelig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Det lille som måtte være igjen av ujevnheter, tar luftfjæringen seg av. E-klasse er rolig som et hus bygd på grunnfjell.

Du har alle muligheter når det gjelder sittestilling, og du kan få nøyaktig det setet som passer din kropp.

På jakt etter komfortabel bil? Sjekk vår samling av biler som har fått toppkarakter for komfort.

Sikkerhet: 5

Mercedes E-klasse ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2010, og hovedkarakteren ble fem av fem stjerner.

Også de ulike delkarakterene ligger gjennomgående på et godt nivå, selv om beskyttelsen av overkroppen ved sideveis sammenstøt med påle og nakkeslengbeskyttelsen kun får betegnelsen "marginal".

Vår testbil har full pakke med ekstra sikkerhetsutstyr, og da føles E-klasse like trygg som et bomberom i fredstid.

Blant annet bremser bilen automatisk om du kommer for nær bilen foran, og den strammer sikkerhetsbeltene om den mener du er altfor nær et uhell. Den kan også styre av seg selv i kortere perioder dersom veimerkingen er synlig.

Pris/utstyr: 3

Mercedes E 250 CDI 4Matic 7G-Tronic koster fra 734.200 kroner. Det er mye penger, og også 30.000-40.000 kroner dyrere enn en tilsvarende Audi A6 eller BMW 5-serie.

I tillegg er faren stor for at du kommer til å bruke 100.000 kroner eller mer på ekstrautstyr som de fleste mener hører med på en bil i denne prisklassen (bilselgeren vil garantert argumentere med at du sikrer annenhåndsverdien ved å kjøpe diverse ekstrautstyr).

TEST MEG! I tøft vintervær er det som om bilen ber om prøvelser. En snøskavl midt i veien tygger den i seg og spytter ut til siden, nesten uten at det merkes. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

TEST MEG! I tøft vintervær er det som om bilen ber om prøvelser. En snøskavl midt i veien tygger den i seg og spytter ut til siden, nesten uten at det merkes. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Dyre biler faller generelt mye i pris, men på den annen side er kombinasjonen firehjulsdrift, sterk dieselmotor og automatgir ettertraktet på bruktmarkedet.

Miljø: 4

Forbruk og utslipp er en den viktigste grunnen til at Mercedes (og også BMW) bytter ut store, sekssylindrede maskiner med langt mindre firesylindrede motorer.

E 250 CDI 4Matic er oppgitt til å bruke 0,61 l/mil, som gir et normert CO2-utslipp på 161 g/km. Det er tall som var typiske for mindre familiebiler med langt svakere motorer for noen få år siden.

I vår faste 20 mil lange forbrukstestløype bruker bilen 0,69 l/mil. Det er i samme område som konkurrentene, og bare så vidt mer enn den populære SUV-en VW Tiguan 2,0 TDI 4Motion med DSG, som ligger på 0,66 l/mil.

Derfor synes vi forbruket er pent med tanke på bilens størrelse og ytelser.

Disse bilene er billigst i drift.

Konklusjon: 5

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen er sammenlignet med konkurrenter på markedet da testen ble gjennomført.

Mercedes E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic har formidabel kapasitet, med plass og komfort som det som utmerker seg aller mest. Bagasjerommet er rett og slett enormt med sine 695 liter. Det er for eksempel 120 liter med enn populære Volvo V70, og 92 liter mer enn fjorårets mestselgende stasjonsvogn VW Passat.

Kombinasjonen firehjulsdrift og automatgir sørger for trygge og komfortable kjøreopplevelser nærmest uansett forhold.

Bilen er derimot ikke livlig - hvis det er viktig, bør du heller lete hos konkurrentene.

Les også:

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris 734200

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Storbiler Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Alle årets 4x4-tester
Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Bare ekstrautstyret koster like mye som en vanlig bil

Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro 320 hk, 2015

Bare ekstrautstyret koster like mye som en vanlig bil
Veil. pris: 1 035 600

Bedre norgesbil finner du ikke

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 272 hk, 2015

Bedre norgesbil finner du ikke
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Derfor ville vi ikke valgt billigste BMW 5-serie

Test: BMW 518d Touring aut., 2013

Derfor ville vi ikke valgt billigste BMW 5-serie
Veil. pris: 509700

Mye billigere firehjulsdrift

Test: BMW 520d xDrive aut. Touring, 2013

Mye billigere firehjulsdrift
Veil. pris: 585400

En skikkelig feit luksusbrakke

Test BMW 640i xDrive Gran Coupé

En skikkelig feit luksusbrakke
Veil. pris: Fra 1 200 000 kroner

Rask luksus med firehjulsdrift

Test: Jaguar XF 3,0 V6 S/C AWD 2013

Rask luksus med firehjulsdrift
Veil. pris: 1069700

Skulptur i bevegelse

Jaguar XJ 3,0 V6 S/C AWD 2013

Skulptur i bevegelse
Noen ganger er det best å være passasjer

Test: Lexus LS 600hL 2013

Noen ganger er det best å være passasjer
Veil. pris: 1981900

Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

En av Norges beste biler

Mercedes E 250 CDI 4Matic T 2013

En av Norges beste biler
Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt fantastisk

Test: Mercedes S 500 4Matic

Komforten er helt fantastisk
Veil. pris: 1594900

- Den beste bilen jeg har kjørt!

Test: Mercedes-Benz S 500 Coupé 4Matic, 2015

- Den beste bilen jeg har kjørt!
Veil. pris: 1805000

Endelig med firehjulsdrift!

Test: Tesla Model S P85D, 2015

Endelig med firehjulsdrift!
Veil. pris: 763000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning