Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra

Vi har testet nye Mercedes E-klasse stasjonsvogn.

Foto: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Stor

+ Eksklusiv

+ Komfortabel

+ Kjører godt

- Dyrt ekstrautstyr

- En smule bråkete motor ved pådrag

Tekniske data

MOTOR, CM3: 2143

EFFEKT, HK VED O/MIN: 170

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 400

EGENVEKT, KG: 1845

TILHENGERVEKT, KG: 2100/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 489,5/185,4/151,2

BAGASJEROM, LITER: 695

DEKKDIMENSJON:

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,61

CO2-UTSLIPP, G/KM: 159

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9

TOPPFART, KM/T: 216

PRIS FRA, KR: 549 900

PRIS TESTBIL, KR: 812 100

Mercedes E-klasse i stasjonsvognutgave er nok en drømmebil for mange. Man trenger ikke lang tid bak rattet for å skjønne hvorfor. Den kan skilte med overlegen komfort, kombinert med til tider lekne kjøreegenskaper og den velkjente Mercedes-følelsen. Når bagasjerommet i tillegg har plass til alt både du, ungene, svigermor og resten av gata måtte ha behov for på ferie, er det lett å skjønne at mange ser på dette som den perfekte familiebil.

E-klasse konkurrerer hovedsakelig mot to andre tyskere - nemlig Audi A6 og BMW 5-serie. Der forrige generasjon kun var best på komfort, har Mercedes nå hevet inntrykket betraktelig.

Kjøreegenskaper: 5

En E-klasse er ikke ment å være noen sportsbil. Det betyr likevel ikke at det er vanskelig å kose seg bak rattet her. E-klasse klarer ikke helt å hamle opp med BMWs sportslige image, men totalpakka er likevel imponerende. Styrefølelsen er god, og bilen oppleves som trygg i alle situasjoner.

Med ESP-systemet på, tillater bilen veldig lite slipp, og det er dermed enkelt også for uerfarne sjåfører å manøvrere bilen på glatta. Trykker du på knappen for å skru av systemet, tillater bilen mer enn nok sidelengs kjøring til at det blir morsomt - samtidig som den henter inn kontrasladder og andre uhumskheter automatisk.

Motor: 4

2,1-literen under panseret ble introdusert i GLK. Commonrail-dieselen er ikke blant de stilleste på markedet, og den høres forholdsvis godt ved pådrag. Bilen er likevel såpass godt støydempet at du skal være ekstremt kresen før du blir plaget av støy ved normal kjøring. Motoren finnes i flere forskjellige effektvarianter, og dette er modellen i midten. Det betyr at den heter 220 CDI, og yter 170 hester og 400 Nm.

Effekten er tilstrekkelig for de aller fleste, og motoren leverer et jevnt og behagelig skyv hele veien.

Foto: Terje Bjørnsen

I vår testbil var motoren kombinert med en 5-trinns automatkasse. Den er en smule tregere enn noen av konkurrentenes girkasser, men girer mykt og behagelig. Girkassen velger stort sett rett gir i forhold til det som trengs av krefter også, og dermed oppleves kombinasjonen som komfortabel.

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,8

60-100 KM/T, KICKDOWN: 6

80-120 KM/T, 3. GIR: 6,6

80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,2

Ytelser: 5

170 hester fordelt på nesten 1800 kilo gir ingen voldsomme ytelser. Det er likevel mer enn nok kraft til det meste. Forbikjøringer går unna uten store problemer - noe vi også ser på mellomakselerasjonsmålingene.

0-100 skal ta 9 sekunder med automatgir, og det holder nok for de fleste i en bil som dette. Automatkassen er med på å hente ut det meste av motoren, og leser førerens signaler godt. Det bidrar også til at bilen føles sprekere, da du stort sett har det bilen kan levere av krefter tilgjengelig.

Eksteriør: 5

Foto: Terje Bjørnsen

Det er ingen tvil om at Mercedes har klart å skape et design som vekker mer oppsikt enn forgjengeren. W212-modellen som den kalles på internspråket skiller seg klart fra de to tidligere generasjonene, med sitt kantete design.

Slektskapet til lillebror C-klasse er tydelig, og bilen ser både moderne og elegant ut på samme tid. LED-lysene i luftinntaket foran har skapt en del reaksjoner, både positive og negative. Undertegnede mener at disse ikke ser veldig bra ut, og det virker som om disse har fått plass kun for å henge med på LED-trenden.

Interiør: 6

Dersom man skulle plukket ut én ting som tyskerne var overlegne alle andre på, ville det mest sannsynlig vært på interiørbiten.

Nye E-klasse skuffer ikke her. Kvalitetsfølelsen er enorm, og alt er naturligvis enkelt å bruke. Også linjene i interiøret er strammet opp en hel del i forhold til forgjengeren, og det gir et mer moderne inntrykk.

Når det kommer til bagasjeromsplass er den i en egen klasse i forhold til konkurrentene A6 og 5-serie. De kan by på henholdsvis 565 og 500 liter med pakkevolum tilgjengelig. I E-klasse har du derimot hele 695 liter til rådighet. Hvis du fortsatt ikke har nok plass i denne, er varebil neste stopp¿

Komfort: 6

Selv om de sportslige egenskapene har fått mer oppmerksomhet i denne modellen, så er det ingen tvil om at dette fortsatt er klassens mest komfortable bil. Det aller meste av ujevnheter blir filtrert bort, og selv dårlige norske landeveier dekket av is og snø blir en fryd å kjøre på.

Foto: Terje Bjørnsen

Lydnivået er også imponerende lavt. Vi opplevde ingen sjenerende lyder fra understellet, selv under de mest krevende forholdene. Heller ikke hjulstøy slipper inn i kupeen.

Sikkerhet: 5

Sedanversjonen ble testet av Euro NCAP med gode resultater. Den ble, ikke uventet, tildelt fem stjerner. Beskyttelsen av føreren ved stolpekrasj og whiplash-beskyttelsen ble vurdert som marginal, mens alle andre tester ga god eller tilfredsstillende score.

Bilen har alt av forventet sikkerhetsutstyr som standard. I tillegg finnes det en hel del ekstrautstyr som øker sikkerheten. Vår testbil var utstyrt med både lysassistent som blender ned og justerer lyskjeglen i forhold til møtende biler automatisk, nattkamera, blindsonevarsling og adaptiv cruisekontroll.

Vi føler at alle disse systemene er med på å øke sikkerheten, men man må likevel passe seg, så man ikke blir uoppmerksom når bilen gjør mye av jobben for deg.

Pris/utstyr: 3

Startprisen på 549.000 kroner er på ingen måte avskrekkende når vi snakker om en bil som dette. Likevel er man nødt til å krysse av en del på utstyrslisten. Vår testbil kostet 812.100 kroner, men da snakker vi om en bil med absolutt alt utstyr.

En normalt utstyrt E220 CDI vil nok havne et sted mellom 650 og 700 tusenlapper. Det betyr at ekstrautstyret som forventes av en slik bil, koster deg mye penger. Det er likevel "nødvendig" med en del av det, spesielt når du skal selge bilen igjen.

Foto: Terje Bjørnsen

Bruktverdien er det vanskelig å si noe om, men de to siste generasjonene E-klasse har sunket en god del mer enn A6 og 5-serie. Dette har mest sannsynlig med dårlig kvalitetsrykte å gjøre, og det er vanskelig å spå om dette vil snu med den nye modellen.

Foto: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

E-klasse stasjonsvogn er den perfekte familiebil - så lenge du har råd til den. God komfort, nok kjøreglede, ekstremt god bagasjeplass og ekte Mercedes-følelse er noen av tingene som gjør den så bra.

Den slår ikke 5-serie på det sportslige, men den banker både den og A6 ned i støvlene på de fleste andre punkter.

Se alle våre Mercedes-tester her

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Test av 20 stasjonsvogner Se flere saker fra: De mest komfortable bilene Se flere saker fra: Her er de nye familiebilene i 2010 Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz E-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag