Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra

Vi har testet nye Mercedes E-klasse stasjonsvogn.

Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Tekniske data

MOTOR, CM3: 2143

EFFEKT, HK VED O/MIN: 170

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 400

EGENVEKT, KG: 1845

TILHENGERVEKT, KG: 2100/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 489,5/185,4/151,2

BAGASJEROM, LITER: 695

DEKKDIMENSJON:

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,61

CO2-UTSLIPP, G/KM: 159

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9

TOPPFART, KM/T: 216

PRIS FRA, KR: 549 900

PRIS TESTBIL, KR: 812 100

Mercedes E-klasse i stasjonsvognutgave er nok en drømmebil for mange. Man trenger ikke lang tid bak rattet for å skjønne hvorfor. Den kan skilte med overlegen komfort, kombinert med til tider lekne kjøreegenskaper og den velkjente Mercedes-følelsen. Når bagasjerommet i tillegg har plass til alt både du, ungene, svigermor og resten av gata måtte ha behov for på ferie, er det lett å skjønne at mange ser på dette som den perfekte familiebil.

E-klasse konkurrerer hovedsakelig mot to andre tyskere - nemlig Audi A6 og BMW 5-serie. Der forrige generasjon kun var best på komfort, har Mercedes nå hevet inntrykket betraktelig.

Kjøreegenskaper: 5

En E-klasse er ikke ment å være noen sportsbil. Det betyr likevel ikke at det er vanskelig å kose seg bak rattet her. E-klasse klarer ikke helt å hamle opp med BMWs sportslige image, men totalpakka er likevel imponerende. Styrefølelsen er god, og bilen oppleves som trygg i alle situasjoner.

Med ESP-systemet på, tillater bilen veldig lite slipp, og det er dermed enkelt også for uerfarne sjåfører å manøvrere bilen på glatta. Trykker du på knappen for å skru av systemet, tillater bilen mer enn nok sidelengs kjøring til at det blir morsomt - samtidig som den henter inn kontrasladder og andre uhumskheter automatisk.

Motor: 4

2,1-literen under panseret ble introdusert i GLK. Commonrail-dieselen er ikke blant de stilleste på markedet, og den høres forholdsvis godt ved pådrag. Bilen er likevel såpass godt støydempet at du skal være ekstremt kresen før du blir plaget av støy ved normal kjøring. Motoren finnes i flere forskjellige effektvarianter, og dette er modellen i midten. Det betyr at den heter 220 CDI, og yter 170 hester og 400 Nm.

Effekten er tilstrekkelig for de aller fleste, og motoren leverer et jevnt og behagelig skyv hele veien.

Foto: Terje Bjørnsen

I vår testbil var motoren kombinert med en 5-trinns automatkasse. Den er en smule tregere enn noen av konkurrentenes girkasser, men girer mykt og behagelig. Girkassen velger stort sett rett gir i forhold til det som trengs av krefter også, og dermed oppleves kombinasjonen som komfortabel.

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,8

60-100 KM/T, KICKDOWN: 6

80-120 KM/T, 3. GIR: 6,6

80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,2

Ytelser: 5

170 hester fordelt på nesten 1800 kilo gir ingen voldsomme ytelser. Det er likevel mer enn nok kraft til det meste. Forbikjøringer går unna uten store problemer - noe vi også ser på mellomakselerasjonsmålingene.

0-100 skal ta 9 sekunder med automatgir, og det holder nok for de fleste i en bil som dette. Automatkassen er med på å hente ut det meste av motoren, og leser førerens signaler godt. Det bidrar også til at bilen føles sprekere, da du stort sett har det bilen kan levere av krefter tilgjengelig.

Eksteriør: 5

Foto: Terje Bjørnsen

Det er ingen tvil om at Mercedes har klart å skape et design som vekker mer oppsikt enn forgjengeren. W212-modellen som den kalles på internspråket skiller seg klart fra de to tidligere generasjonene, med sitt kantete design.

Slektskapet til lillebror C-klasse er tydelig, og bilen ser både moderne og elegant ut på samme tid. LED-lysene i luftinntaket foran har skapt en del reaksjoner, både positive og negative. Undertegnede mener at disse ikke ser veldig bra ut, og det virker som om disse har fått plass kun for å henge med på LED-trenden.

Interiør: 6

Dersom man skulle plukket ut én ting som tyskerne var overlegne alle andre på, ville det mest sannsynlig vært på interiørbiten.

Nye E-klasse skuffer ikke her. Kvalitetsfølelsen er enorm, og alt er naturligvis enkelt å bruke. Også linjene i interiøret er strammet opp en hel del i forhold til forgjengeren, og det gir et mer moderne inntrykk.

Når det kommer til bagasjeromsplass er den i en egen klasse i forhold til konkurrentene A6 og 5-serie. De kan by på henholdsvis 565 og 500 liter med pakkevolum tilgjengelig. I E-klasse har du derimot hele 695 liter til rådighet. Hvis du fortsatt ikke har nok plass i denne, er varebil neste stopp¿

Komfort: 6

Selv om de sportslige egenskapene har fått mer oppmerksomhet i denne modellen, så er det ingen tvil om at dette fortsatt er klassens mest komfortable bil. Det aller meste av ujevnheter blir filtrert bort, og selv dårlige norske landeveier dekket av is og snø blir en fryd å kjøre på.

Foto: Terje Bjørnsen

Lydnivået er også imponerende lavt. Vi opplevde ingen sjenerende lyder fra understellet, selv under de mest krevende forholdene. Heller ikke hjulstøy slipper inn i kupeen.

Sikkerhet: 5

Sedanversjonen ble testet av Euro NCAP med gode resultater. Den ble, ikke uventet, tildelt fem stjerner. Beskyttelsen av føreren ved stolpekrasj og whiplash-beskyttelsen ble vurdert som marginal, mens alle andre tester ga god eller tilfredsstillende score.

Bilen har alt av forventet sikkerhetsutstyr som standard. I tillegg finnes det en hel del ekstrautstyr som øker sikkerheten. Vår testbil var utstyrt med både lysassistent som blender ned og justerer lyskjeglen i forhold til møtende biler automatisk, nattkamera, blindsonevarsling og adaptiv cruisekontroll.

Vi føler at alle disse systemene er med på å øke sikkerheten, men man må likevel passe seg, så man ikke blir uoppmerksom når bilen gjør mye av jobben for deg.

Pris/utstyr: 3

Startprisen på 549.000 kroner er på ingen måte avskrekkende når vi snakker om en bil som dette. Likevel er man nødt til å krysse av en del på utstyrslisten. Vår testbil kostet 812.100 kroner, men da snakker vi om en bil med absolutt alt utstyr.

En normalt utstyrt E220 CDI vil nok havne et sted mellom 650 og 700 tusenlapper. Det betyr at ekstrautstyret som forventes av en slik bil, koster deg mye penger. Det er likevel "nødvendig" med en del av det, spesielt når du skal selge bilen igjen.

Foto: Terje Bjørnsen

Bruktverdien er det vanskelig å si noe om, men de to siste generasjonene E-klasse har sunket en god del mer enn A6 og 5-serie. Dette har mest sannsynlig med dårlig kvalitetsrykte å gjøre, og det er vanskelig å spå om dette vil snu med den nye modellen.

Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 30/12 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også