Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks

Selv med firesylindret dieselmotor er CLS en vanvittig deilig bil.

KAPABEL: CLS er ingen sportsbil, men den takler likevel svinger på en sikker måte.

KAPABEL: CLS er ingen sportsbil, men den takler likevel svinger på en sikker måte. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Voldsom komfort

+ Gode ytelser

+ Elegant utseende

+ Kjører bra

+ Drivstoffgjerrig

- Fortsatt en dyr bil

- Litt dieselknatring

For mange vil det å sette en firesylindret dieselmotor i en luksusbil være som å banne i kirken. Hvis man ser på det på den måten, så slenger Mercedes om seg med obskøniteter når de setter en 2,1-liters firer under panseret for firedørscoupeen CLS.

De som har kjørt en moderne dieselmotor har derimot troen på konseptet. Man trenger tross alt ikke seks sylindere for at ting skal gå fremover lenger. Det er CLS 250 CDI et klart bevis på.

Kjøreegenskaper: 5

Da vi kjørte 350-modellen med luftfjæring, ble vi overrasket over hvor godt den fungerte på svingete vei når vi valgte sportsprogrammet. Spørsmålet var da om denne modellen med vanlige stålfjærer kunne klare å matche luftfjæringen, og det gjør den helt klart.

Også med stålfjærer er CLS en imponerende kapabel bil. Det blir ikke spesielt sportslig, da det er en forholdsvis stor og tung bil. Likevel bor det mer kjøreegenskaper i denne bilen enn man noen gang kommer til å utnytte.

OPPMERKSOMHET: Folk snur seg etter denne bilen, men det er likevel ikke så mye at det blir slitsomt.

OPPMERKSOMHET: Folk snur seg etter denne bilen, men det er likevel ikke så mye at det blir slitsomt. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Tekniske data

MOTOR, CM3: 2143

EFFEKT, HK VED O/MIN: 204/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 500/1600-1800

EGENVEKT, KG: 1785

TILHENGERVEKT, KG:

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 494/188/142

BAGASJEROM, LITER: 520

STANDARD DEKKDIMENSJON: 245/45-17 XL Y

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,52

CO2-UTSLIPP, G/KM: 135

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,5

TOPPFART, KM/T: 242

PRIS FRA, KR: 749 000

PRIS TESTBIL, KR: 910 300

Under panseret sitter den samme 2,1-literen vi finner i blant annet C 250 CDI. I motsetning til 136-hesters-variantene som kalles 200 CDI, har denne to turboer. Det gjør at effekten øker til 204 hester, men enda viktigere er dreiemomentet på hele 500 Nm. Det er ikke mange år siden man måtte velge sekssylindret for å få tilgang til krefter som dette.

Ved vanlig kjøring gjør dreiemomentet jobben, og det er sjeldent man trenger å bevege seg noe særlig oppover på turtallsskalaen. Automatkassa med syv trinn girer både mykt og riktig. Det er ikke ofte du vil føle behovet for å bruke girhendlene bak rattet.

Den største ulempen med denne motoren er at den knurrer en del mer enn den sekssylindrede varianten. Det er likevel sjeldent plagsomt, da man må et stykke oppover på turtallsskalaen før det blir veldig mye lyd.

Ytelser: 5

Selv om dette er en stor bil, mangler det ikke krefter. Våre målinger viser at 60-100 km/t og 80-120 km/t går unna på henholdsvis 4,5 og 5,5 sekunder.

Det er nøyaktig like raskt som BMW 325dA cabriolet, men det er omtrent sekundet tregere enn storebror med sekser under panseret i begge fartsområdene.

Ved vanlig kjøring skal man være kresen for å savne krefter i denne bilen. Forbikjøringer skjer kjapt og effektivt i alle hastighetsområder man bør være innom på norske veier.

Eksteriør: 6

KOMFORTABELT: Setene er behagelige å sitte i over lengre tid. Multikontursetene i testbilen har blant annet justerbar sidestøtte.

KOMFORTABELT: Setene er behagelige å sitte i over lengre tid. Multikontursetene i testbilen har blant annet justerbar sidestøtte. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Det er ingen tvil om at CLS tiltrekker seg oppmerksomhet av det positive slaget. Den lange, lave og brede bilen har en tilstedeværelse på veien som få "normale" biler kan matche. Likevel blir det langt fra slitsomt - som noen kanskje kan syntes det vil bli med en superbil som SLS.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 8,5

60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,5

80-120 KM/T, KICKDOWN: 5,5

STØY TOMGANG, dBA: 44,2

STØY 50 KM/T, dBA: 59,8

STØY 80 KM/T, dBA: 64,5

STØY 100 KM/T, dBA: 66,8

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,57

LED-lyktene i fronten er med på å gi den et eksklusivt preg, og generelt sett oser bilen av eleganse.

Interiør: 5

Mercedes hang en stund litt etter på interiørfronten. Det gjorde at de ble oppfattet som en smule trauste og gammeldagse sett opp mot konkurrentene. Det har imidlertid endret seg med de nye modellene. På innsiden fremstår CLS som både luksuriøs og moderne.

Dette er nok ikke bilen man velger hvis plass er det viktigste kriteriet. Likevel har de fire setene mer enn god nok plass til voksne. For det er nemlig bare fire seter i bilen. Bakseteplassen er tilstrekkelig, men takhøyden kan bli litt knapp for de som er over snittet høye.

Også bagasjeplassen er godkjent. 520 liter er akkurat like mye som BMW 5-serie sedan, og det er femten liter mindre enn det du finner i hovedkonkurrenten Audi A7. Innlastingen er imidlertid forholdsvis trang, og det kan bli litt kronglete å få stor ting på plass bakerst. Baksetene kan felles ned for mer plass, men skiluke er ikke tilgjengelig.

Komfort: 6

Det som imponerer oss mest i denne biler er understellsoppsettet. Selv om det takler svinger på en utmerket måte, har ingeniørene i Sindelfingen klart å beholde en voldsom komfort. At de klarte dette i 350-modellen med luftfjæring er én ting, men hvordan de har klart det samme i denne, som har vanlige stålfjærer, er en gåte.

HØY KVALITET: Interiøret har en moderne utforming og gir et veldig godt kvalitetsinntrykk.

HØY KVALITET: Interiøret har en moderne utforming og gir et veldig godt kvalitetsinntrykk. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Bilen sluker alt av ujevnheter i veien på en eksemplarisk måte, og selv ikke asfaltskjøter og trikkeskinner byr på nevneverdige problemer for hjulopphenget.

Når støynivået i tillegg er lavt og setene er fantastiske å sitte i, er det vanskelig å gi bilen noe annet enn en sekser her.

Sikkerhet: 4

CLS er ikke testet av EuroNCAP, og det er grunnen til at vi foreløpig setter karakter fire her.

Vi tror likevel at CLS er en sikker bil. Alt av forventet elektronikk er standard, og det samme er systemet som varsler om at det er på tide med en pause. For noen ekstra tusenlapper kan du også få ting som blindsonevarsler (8360 i kombinasjon med filholder), adaptiv cruisekontroll (inkludert i kjøreassistentpakke til 25.070) og nattkamera (13.930).

Pris/utstyr: 4

Med en startpris på 752.800 kroner, er ikke dette noen billig bil. Der er imidlertid nesten akkurat det samme som Audi skal ha for sin A7 med en 204-hesters trelitersdiesel (744.000).

CLS er en forholdsvis velutstyrt bil i standardutgave. Ting som girhendler på rattet, bi-xenon-lykter med LED-parklys og multimediespiller med 5,8-tommers skjer mer standard. Ekstrautstyrslisten er likevel lang. Her kan du velge skinn i flere forskjellige kvaliteter, utvendig styling og forskjellige underholdningssystemer i tillegg til de nevnte sikkerhetssystemene. Felles for alt er at det koster penger. Å ende opp med å bruke et sekssifret beløp på ekstrautstyr er ikke vanskelig.

TO SETER: De to heldige som sitter i baksetet har nok av plass i lengderetningen. Takhøyden kan imidlertid bli litt snau for de aller høyeste.

TO SETER: De to heldige som sitter i baksetet har nok av plass i lengderetningen. Takhøyden kan imidlertid bli litt snau for de aller høyeste. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Miljø: 6

CLS 250 CDI har et oppgitt forbruk på 0,51 l/mil. I vår testrunde brukte den 0,57 l/mil, og det er imponerende for en bil med disse ytelsene og en vekt på nesten 1800 kilo. Andre biler som har vært i dette området er Alfa Romeo 159 2,0 JTD og Volkswagen Passat 1,6 TDI.

Igjen viser altså forbrukstestene at store biler med sterk motor ikke nødvendigvis sluker drivstoff.

Konklusjon: 6

CLS er en flott bil. Med 250-motoren blir den ikke mindre flott. Til tross for hva enkelte mener om firesylindrede dieselmotorer i luksusbiler, er faktum at det fungerer veldig godt. Det trekker heller ikke ned at understellsoppsettet er blant de beste vi har vært borti og at den ser veldig bra ut.

Prisforskjellen på 200.000 kroner opp til 350-modellen er stor, og når vi ser på totalopplevelsen virker det vanskelig å forsvare - til tross for to ekstra sylindre og luftfjæring.

Les også:

STORE NOK: 18-tommerne på vår testbil ser vi på som et godt kompromiss mellom utseende og komfort.

STORE NOK: 18-tommerne på vår testbil ser vi på som et godt kompromiss mellom utseende og komfort. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Dette ekle synet møter turistene langs veien

Oslo er bilkø-versting i Europa

Her står fotoboksene som måler gjennomsnittsfart

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning