Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Luksusfølelsen i C 200 CDI koster ikke mer en en litt påkostet Toyota Avensis.

HERLIG: På veien er C-klasse et herlig bekjentskap. Med moderat motorisering er den fortsatt sterk nok, og attpåtil relativt hyggelig priset.

HERLIG: På veien er C-klasse et herlig bekjentskap. Med moderat motorisering er den fortsatt sterk nok, og attpåtil relativt hyggelig priset. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Ytelser

+ Veiegenskaper

+ Komfort

+ Rommelighet

- Uharmonisk støybilde

- Traust interiør

Tekniske data Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

MOTOR, CM3: R4, 2143

EFFEKT, HK VED O/MIN: 136/2800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 360/1600

EGENVEKT, KG: 1635

TILHENGERVEKT, KG: 1800/750

L/B/H, CM: 460/177/146

BAGASJEROM, LITER: 485-1500

STANDARD DEKKDIM.: 205/55R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,52

CO2-UTSLIPP, G/KM: 137

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,6

TOPPFART, KM/T: 209

PRIS FRA, KR: 393 000

PRIS TESTBIL, KR: 430 940

Vi har tidligere kjørt flere utgaver av Mercedes-Benz C-Klasse, både i diesel- og i bensin-versjoner i ulike krafttrinn.

Om ikke den er helt på linje med Audi A4 og BMW 3-Serie når det gjelder sportslighet, tar den mye igjen på god komfort og gedigen premiumfølelse.

Den er en småsporty, forseggjort og praktisk mellomklassebil for dem som gjerne betaler noen kroner ekstra for å unne seg litt luksus.

Som stasjonsvogn er den også rommelig nok til de fleste familiers behov. Her kan du forresten lese absolutt alt du behøver å vite om barn i bil.

Som 200 CDI, med 2,1-litersdiesel på 136 hk under panseret, er dessuten prislappen høyst akseptabel.

Les også:

Dette er de råeste bilene vi har kjørt

Disse bilene kan du stole på

Her er alle biler Klikk har testet

Kjøreegenskaper: 4

Dagens C-klasse er en velkjørende, velkomponert og harmonisk bil. Og langt ifra noe flyvende teppe; her har man kontroll på det som skjer i kontakten mellom dekk og underlag.

Balansen, styrefølelsen og stramheten er fortsatt ikke på BMW 3-Serie-nivå, men som et sporty kompromiss til hverdagslig bruk egner C-Klasse seg veldig godt. På svingete vei er den langt mer kjøreglad og lettbeint enn forventet, samtidig som den er forutsigbar og sikker i oppførselen. Den tåler store utfordringer uten å kny, og oppleves hele tiden som ryddig.

Et aktivt arbeidende ESP-system - som for øvrig ikke kan deaktiveres helt - redder deg inn når høyrefoten blir for tung på glatta, og bilen blir derfor ikke så "tailhappy" at det blir guffent.

Les også:

Les alle våre Mercedes-Benz-tester her

Her er alle våre biltester

ROMMELIG: Mercedes-Benz C-klasse er kantete, noe som kommer innvendig plass til gode - og gjør den lett å manøvrere.

ROMMELIG: Mercedes-Benz C-klasse er kantete, noe som kommer innvendig plass til gode - og gjør den lett å manøvrere.

Motor: 5

Selv om testbilen heter C 200 CDI, har den en 2,1-liter (eller 2,15, om vi skal være enda mer presise) under panseret. Denne yter 136 hk ved 2800 o/min og leverer 360 Nm fra 1600 til 2600 o/min.

I testbilen er denne paret med en manuellsjaltet sekstrinnsgirkasse - og om du tror manuellgir er fullstendig feil i en Mercedes-Benz, bør du unne deg en prøvetur. For girkassa er lettsjaltet og presis, og den er svært godt tilpasset motoren.

Siden testbilen har manuellgirkasse, har den også 30 Nm mer enn automatgirutgaven.

Testsamling: Her er bilene med best motor.

Motoren er herlig sterk, gjennom hele registeret. Under belastning knurrer den litt grovt, ellers er dette en ordentlig godmotor. Og det merkes ikke på noen negative måter at dette er en forbruksoptimalisert drivlinje.

Les også:

Mye småkjøring? Unngå diesel!

Dette er de råeste bilene vi har kjørt

Ytelser: 5

Ytelsene overbeviser nærmest fra første meter. Det høye dreiemomentet setter inn på lavt turtall, og det er et pent komfortpluss. Med denne bilen kan du enkelt forsere selv de største fartshumpene på tredjegir, uten at motoren klager og knakker. I landeveisfart har du forbikjøringskrefter tilgjengelig i femtegir, og du slipper å gire for hver sving og bakke. Motoren gir enkelt sagt det kraftoverskuddet en statusbil fortjener.

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,2

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,3

60-100 KM/T, 5. GIR: 10,2

80-120 KM/T, 4. GIR: 7,7

80-120 KM/T, 5. GIR: 9,4

80-120 KM/T, 6. GIR: 12,6

STØY 50 KM/T, dBA: 64,0

STØY 80 KM/T, dBA: 67,1

STØY 100 KM/T, dBA: 69,4

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,52

Råsprek og kjapp er den naturligvis ikke, men behagelig sterk. Og forbikjøringsintervallmålingene viser svært gode resultater.

Det oppleves hele tiden som om den er sprekere enn bilen faktisk er, og bedre attest skal det godt gjøres å få.

Les også:

Stor garantioversikt nybil i 2010

Klikks biltester med karakter 6

Eksteriør: 5

Dagens C-klasse er sober og elegant. Den har dessuten et mer distinkt utseende enn tidligere generasjoner; nå ser den småtøff ut i tillegg.

TRAUST: Interiøret i testbilen, som har svært lite ekstrautstyr, grenser til det trauste. Men ergonomien og kvalitetsfølelsen er herlig.

TRAUST: Interiøret i testbilen, som har svært lite ekstrautstyr, grenser til det trauste. Men ergonomien og kvalitetsfølelsen er herlig. Foto: Egil Nordlien HM Foto

De litt kantete formene gjør dessuten gode ting for den innvendige plassen; både bakseteplassen og bagasjerommet er av behagelig, praktisk størrelse.

Les også:

Verdens vakreste elbil?

Slik reparerer du lakkskaden billig

Interiør: 4

Om du er på jakt etter en gedigen familiebil, bør du nok kikke i en større bilklasse enn dette her - for mindre penger får du jo en "vanlig" familiebil som Ford Mondeo, VW Passat og Toyota Avensis. Men en C-klasse stasjonsvogn er ikke trang; om du er bittelitt nøktern hva pakking angår, er det ikke noe problem å frakte familien i denne.

Testbilen har lite ekstrautstyr. Og førermiljøet er nøkternt. Sobert ja, men også på grensen til å være kjedelig. Det oppleves kort sagt ikke like eksklusivt som resten av bilen. Men kvalitetsfølelsen er påtakelig, og ergonomien er knallgod - det er enkelt å finne perfekt sitteposisjon. Dette er et deilig sted å være i lang tid.

Plassmessig imponerer C-klassen; foran er det masser av plass, karosseriformen - med rette sider og tak som forblir høyt bakover - gjør at selv tre høyreiste kan trives i baksetet, og bagasjerommet er både stort og lett å utnytte.

Les også:

Trenger du plass til familien? Her er våre beste familiebiltips.

Her er alt du behøver å vite om barn i bil.

Komfort: 5

Selv om dagens C-klasse er langt med kjøreglad enn tidligere generasjoner, er det komforten som står i fokus.

Testbilen, som er skodd med relativt moderate 215/45-17-dekk, der innstegsmodellen har 205/55-16, er komfortabel. Bilen tar de små og brå ujevnhetene på en flott måte, det samme med de større. Uten å bli noe flyvende teppe; her kjenner du underlaget, men bilen makter å filtrere bort det uønskede og holder samtidig hjulene på bakken.

Her er de mest komfortable bilene på markedet

FLOTT: Også i baksetet er det lett å trives i C-klasse.

FLOTT: Også i baksetet er det lett å trives i C-klasse. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motoren har en litt grov lyd når den presses, men gir til gjengjeld behagelig kraftoverskudd både på lave og middels turtall. Som igjen fører til en komfortabel kjøretur uten det helt store behovet for hyppige girskift og turtallsjaging.

Sikkerhet: 6

Da C-klasse ble kollisjonstestet av Euro NCAP i 2009, fikk den fem av fem oppnåelige stjerner totalt. Den fikk 82 prosent for voksensikkerhet - der det ble trukket for den vanskelige siden-inn-i-stolpe-testen og for begrenset nakkesleng-beskyttelse.

Den fikk 70 prosent score for barnesikkerhet, på grunn av noen uklare merkelapper - noe produsenten endret på og dermed ikke lenger gjelder. Bilen er relativt slem mot fotgjengere; beina har det fint, men panseret ødelegger det meste. For sikkerhetssystemer fikk den 86 prosent score.

ESP-systemet er effektivt og gjør bilen svært ryddig - også på glatta. Den er lett å ha med å gjøre, lett å finmanøvrere, og lett å parkere.

Her er de sikreste bilene

Pris/utstyr: 5

Dette er en premiumbil, og om du kjøper deg en Mercedes-Benz i stedet for noe mer "folkelig", må du enten betale mer, eller nøye deg med mindre.

I våre øyne er dette helt logisk; en C-klasse er deiligere å ta på og å kjøre enn en tilsvarende priset Mondeo, Passat eller Avensis. Så får du heller nøye deg med mindre plass.

Testbilen har i skrivende stundt en kampanje-prislapp på 393 000 kr, og med et nær minimumstillegg av utstyr havner totalprisen på 430 940 kr. Altså penger som ville gitt deg en stor, knallgod familiebil i stedet.

Men C 200 CDI T er verdt pengene; den gir det lille ekstra på så mange områder. Det merkes at den er mer gjennomarbeidet, og bruker bedre og sikkert dyrere biter, enn ikke-premiumbiler. Selv om det er vanskelig å forsvare noe såpass lite konkret, og noe som er såpass vanskelig å forklare, skjønner man det når man sitter i bilen.

Miljø: 5

ELEGANT: C-klasse er en sober og elegant bil, både utenpå og inni.

ELEGANT: C-klasse er en sober og elegant bil, både utenpå og inni. Foto: Egil Nordlien HM Foto

C 200 CDI er ingen spesialisert miljømodell, men Mercedes-Benz´ sterke fokus på effektive drivlinjer gjør at også denne testbilen er nøysom og miljøsnill. Produsentens oppgitte snittforbruk er 0,52 l/mil, noe som gir et CO2-utslipp på 137 g/km.

Vår faste forbruksmålingsrunde, som i utgangspunktet er noe hardere og mer normal for Norge enn EU-syklusen produsentene bruker, ga det nøyaktig samme forbrukstallet.

Med tanke på bilens størrelse, komfort, kraft og kjøreglede, er dette lite.

Les også:

Full tank for 15 kroner

Vi har kjørt verdens råeste elbil

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris 393000

Konklusjon

Totalkarakter: 5

C-klasse er elegant, sober og kjennes påkostet. Den kjører godt, med en fin kombinasjon av kjøreglede og flott komfort. I tillegg er den rommelig.

Med den "lille" motoren og relativt lite ekstrautstyr, er prisen behagelig. Og resultatet er mye mer trivelig enn man kanskje kunne fryktet: Dette er en veldig god bil! Og en av de aller beste C-klasse-variantene.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz C-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning