Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris

C 180 CDI er et knallgodt kjøp om du vil ha herlig komfort og eleganse - og den koster overraskende lite.

KOMFORTABEL: C-klasse er en komfortabel bil, og her får du en herlig pakke for normal familiebilpris.

KOMFORTABEL: C-klasse er en komfortabel bil, og her får du en herlig pakke for normal familiebilpris. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Mye for pengene

+ Flott drivlinje

+ Herlig komfort

+ Deilig, påkostet følelse

+ Fine kjøreegenskaper

- Ikke voldsom bagasjeplass

- Ikke enorm bakseteplass

Tekniske data Mercedes-Benz C 180 CDI aut. 2010

MOTOR, CM3: R4, 2143

EFFEKT, HK VED O/MIN: 120/2800-4600

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 300/1400-2800

EGENVEKT, KG: 1590

TILHENGERVEKT, KG: 1800/750

L/B/H, CM: 458,1/177/144,7

BAGASJEROM, LITER: 475

STANDARD DEKKDIM.: 195/60R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,55

CO2-UTSLIPP, G/KM: 144

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,8

TOPPFART, KM/T: 206

PRIS FRA, KR: 343 000

PRIS TESTBIL, KR: 398 300

Vi har tidligere kjørt flere utgaver av Mercedes-Benz C-Klasse, både i diesel- og i bensin-versjoner i ulike krafttrinn.

Om ikke den er helt på linje med Audi A4 og BMW 3-Serie når det gjelder sportslighet, tar den mye igjen på god komfort og gedigen premiumfølelse.

Den er en småsporty, forseggjort og praktisk mellomklassebil for dem som gjerne betaler noen kroner ekstra for å unne seg litt luksus. Men den behøver ikke å koste så fryktelig mye, heller.

C 180 CDI har en nedtrimmet utgave av den velkjente 2,1-litersdieselen, her med 120 hk og 300 Nm, paret med automatgir. Dette gir en svært hyggelig startpris - du kan nå kjøpe en flott utstyrt Mercedes-Benz for samme pris som en høyst ordinær familiebil.

Del denne saken på Facebook og Twitter!

Del

Kjøreegenskaper: 4

Dagens C-klasse er en velkjørende, velkomponert og harmonisk bil. Og langt ifra noe flyvende teppe (i negativ forstand, altså); her har man kontroll på det som skjer i kontakten mellom dekk og underlag. Styringen er relativt tung, og gir fin følelse.

Balansen, styrefølelsen og stramheten er fortsatt ikke på BMW 3-Serie-nivå, men som et sporty kompromiss til hverdagslig bruk egner C-Klasse seg veldig godt. På svingete vei er den langt mer kjøreglad og lettbeint enn forventet, samtidig som den er forutsigbar og sikker i oppførselen. Den tåler store utfordringer uten å kny, og oppleves hele tiden som ryddig.

Et aktivt arbeidende ESP-system - som for øvrig ikke kan deaktiveres helt - redder deg inn når høyrefoten blir for tung på glatta, og bilen blir derfor ikke så "tailhappy" at det blir guffent.

Bilen kjennes kort sagt helstøpt og gjennomført.

Motor: 5

Den 2,1 liter store dieselmaskinen finnes i en rekke utgaver. Testbilen har en nedtrimmet versjon med 120 hk, men dette er tilgjengelig hele veien fra 2800 til 4600 o/min. Dreiemomentet er dessuten hyggelige 300 Nm, fra 1400 til 2800 o/min.

Motoren er litt grov i målet, men til gjengjeld en herlig maskin i bruk. Den er sterk nok. Ikke direkte råsprek, men den har overskudd til trygge forbikjøringer. Femtrinnsautomaten er komfortabel - men litt nappete i enkelte situasjoner - og den henter villig ut kreftene. Den lar også motoren jobbe der den er best.

Testdata

60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,7

80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,7

STØY TOMGANG, dBA: 46,4

STØY 50 KM/T, dBA: 64,1

STØY 80 KM/T, dBA: 66,4

STØY 100 KM/T, dBA: 69,3

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,61

En herlig kombinasjon!

Ytelser: 4

Det sier seg selv at 120 hk og 300 Nm ikke blir voldsomt. Bilen har automatgir og veier 1590 kg, noe som heller ikke bidrar til å gjøre den til en supersprinter.

Men det gjør egentlig ikke så mye. 0-100 km/t skal i følge produsenten ta 10,8 sekunder, og det kan vi fint leve med. Toppfarten er oppgitt til 206 km/t.

GJENNOMFØRT: Førermiljøet er ikke spesielt spennende, men svært velfungerende. Dette er helstøpt.

GJENNOMFØRT: Førermiljøet er ikke spesielt spennende, men svært velfungerende. Dette er helstøpt. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

I de viktige forbikjøringsintervallene, altså 60-100 km/t og 80-120 km/t, bidrar automatgirkassa til at bilen gjør dette unna på fine 6,7 og 8,7 sekunder. Det er høyst akseptabelt.

Man trenger ikke mer enn dette.

Eksteriør: 5

Dagens C-klasse er sober og elegant. Stilfull og eksklusiv. Den har dessuten et mer distinkt utseende enn tidligere generasjoner; nå ser den småtøff ut i tillegg. Vi liker godt det vi ser.

De rette sidene gjør dessuten gode ting for den innvendige plassen. Selv om sedanen ikke er spesielt stor, bidrar karosseriformen til å gjøre baksete- og bagasjeplassen fin.

Interiør: 4

Om du er på jakt etter en gedigen familiebil, bør du nok kikke i en større bilklasse enn dette her - for samme pengesum får du jo en "vanlig" familiebil som Ford Mondeo, VW Passat og Toyota Avensis. Men en C-klasse er ikke trang; om du er bittelitt nøktern hva pakking angår, er det ikke noe problem å frakte familien i denne.

Testbilen har lite ekstrautstyr. Og førermiljøet er nøkternt. Sobert ja, men også på grensen til å være kjedelig. Det oppleves kort sagt ikke like eksklusivt som resten av bilen. Men det er ryddig og veldig logisk. Det er stilfullt, kvalitetsfølelsen er påtakelig, og ergonomien er knallgod - det er enkelt å finne perfekt sitteposisjon. Dette er et deilig sted å være i lang tid.

Ting er der de forventes å være, og kjennes ordentlig.

Instrumentene er lettleste, og setene - som her er av stoff, men med sidevanger av skinn - er behagelige. De gir ikke spesielt mye sidestøtte, og vi kunne med fordel sittet et hakk lavere. At bilen har glasstak begrenser også takhøyden en smule.

SNAUT: Bakseteplassen er ikke allverdens, men barn har det bra her.

SNAUT: Bakseteplassen er ikke allverdens, men barn har det bra her. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

I baksetet er det ikke veldig mye plass, og voksne kommer litt vel nær taket. Sitteputa er kort, og setehøyden lav - så voksne blir gjerne sittende med knærne opp. Beinplassen er ålreit, og det er fin bredde for to. For barn, derimot, er det bra. Dørene er store, og gjør inn- og utstigning, og inn- og utlasting av barneseter og unger, enkelt.

Bagasjerommet, som måler 475 liter, er av hyggelig størrelse og lett å utnytte.

Komfort: 5

Selv om dagens C-klasse er langt mer kjøreglad enn tidligere generasjoner, er det komforten som står i fokus.

Testbilen, som er skodd med relativt moderate 225/45-17-dekk, der innstegsmodellen har 195/60-16, er herlig komfortabel. Bilen tar de små og brå ujevnhetene på en flott måte, det samme med de større. Uten å bli noe flyvende teppe; her kjenner du underlaget, men bilen makter å filtrere bort det uønskede og holder samtidig hjulene på bakken. Den klarer også fint å holde hjulene på bakken, og det skal mye til før det slår i bil eller ratt.

Hyggelige, mer eller mindre overraskende detaljer er det også en del av. For eksempel at når man begynner nedstigningen fra Lygnasæter med cruisekontrollen på 80, makter bilen å holde 80 i bunn av bakken, også. Det er ingen selvfølge i biler.

Motoren har en litt grov lyd når den presses, men gir til gjengjeld behagelig kraftoverskudd både på lave og middels turtall. Som igjen fører til en komfortabel kjøretur uten det helt store behovet for hyppige girskift og turtallsjaging.

C 180 CDI er en fin måte å glatte ut dårlige, norske veier på.

Sikkerhet: 6

Da C-klasse ble kollisjonstestet av Euro NCAP i 2009, fikk den fem av fem oppnåelige stjerner totalt. Den fikk 82 prosent for voksensikkerhet - der det ble trukket for den vanskelige siden-inn-i-stolpe-testen og for begrenset nakkesleng-beskyttelse.

Den fikk 70 prosent score for barnesikkerhet, på grunn av noen uklare merkelapper - noe produsenten endret på og dermed ikke lenger gjelder. Bilen er relativt slem mot fotgjengere; beina har det fint, men panseret ødelegger det meste. For sikkerhetssystemer fikk den 86 prosent score.

ESP-systemet er effektivt og gjør bilen svært ryddig - også på glatta. Den er lett å ha med å gjøre, lett å finmanøvrere, og lett å parkere.

Pris/utstyr: 6

Dette er en premiumbil, og om du kjøper deg en Mercedes-Benz i stedet for noe mer "folkelig", må du enten betale mer, eller nøye deg med mindre.

I våre øyne er dette helt logisk; en C-klasse er deiligere å ta på og å kjøre enn en tilsvarende priset Mondeo, Passat eller Avensis. Så får du heller nøye deg med mindre plass.

Men C 180 CDI er billig. Startprisen er 343 000 kr, og vår testbil - som hadde automatgir, og litt ekstra utstyr for økt komfort og glede - kostet 398 300 kr. Stasjonsvognutgaven, som vi virkelig kan anbefale, og som du kan lese flere tester av her, begynner på 375 000 kr med samme motor. Det er også et knallkjøp!

Ekstrautstyr koster noe mer enn hos de rimeligere merkene, men også her finner du hyggelige utstyrspakker som gir deg ganske mye for ikke så fryktelig mye penger.

Mercedes-Benz har dessuten en hyggelig annenhåndsverdi-statistikk å vise til.

Miljø: 5

En C 180 CDI med automatgir skal i følge produsenten bruke pene 0,55 l/mil, og dermed slippe ut 144 gram CO2 per kilometer. I vår faste forbrukstestrunde nøyde den seg med 0,61 l/mil, noe som også er et hyggelig tall for en såpass stor og komfortabelt sterk bil. Uten at tallene dermed er fantastiske.

ÅLREIT: Bagasjerommet er av grei størrelse, og det er lett å utnytte.

ÅLREIT: Bagasjerommet er av grei størrelse, og det er lett å utnytte. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris 343000

Konklusjon

C-klasse er en ordentlig fin og gjennomført bil, med flott kombinasjon av luksussmak, komfort og kjørbarhet. Selv med minste dieselmotor og automatgir har den krefter nok til at kjøreturen blir hyggelig og behagelig. Dette er en langturskamerat man lett blir glad i. Baksete- og bagasjeplass har den ikke voldsomt mye av, men det rekker til de fleste.

Dessuten er prislappen særdeles hyggelig, og behøver heller ikke å bli skremmende høy når man har satt på litt ekstrautstyr.

Dette er kort sagt en bil du sterkt bør vurdere, om det ellers står ting som S60 eller V60, Mondeo, Avensis, Passat, Insignia og slikt på lista.

Les også:

Her er alle våre biltester

Her er alt du må vite om dekk

Teoriprøven - disse spørsmålene ryker du på

Super-SUV til lavpris

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning