Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet

Kollisjonssikkerheten for voksne er vurdert til 97 prosent av EuroNCAP. Det er klasseledende.

UTSEENDET LYVER: Vi synes Mercedes B-klasse ser litt vel klumpete ut. På veien er den derimot en topp moderne premiumbil med fine kjøreegenskaper.

UTSEENDET LYVER: Vi synes Mercedes B-klasse ser litt vel klumpete ut. På veien er den derimot en topp moderne premiumbil med fine kjøreegenskaper. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sikkerhet

+ Kjøreegenskaper

+ Komfort

+ Plass i forhold til størrelse

- Utseende/norske familiebilpreferanser

- Kan fort bli dyr

Statusbiler flest er som biler flest - vi snakker i all hovedsak om stasjonsvogner, sedaner og SUV-er.

Den nye B-klasse fra statusmerket Mercedes er annerledes. Den er det bilprodusentene stadig oftere kaller en monocab, bedre kjent som flerbruksbil eller MPV.

Mercedes B-klasse er kandidat i Årets Bil-kåringen. Resultatet kunngjøres 6. desember på vimennbil.no og i Dagbladet.

KANDIDATENE FINNER DU HER

Statusmerkene har ikke brydd seg stort om denne biltypen. I sin størrelsesklasse (kompaktbillengde) er B-klasse alene. Konkurrenter må en til folkemerkene for å finne:

Ford C-Max, VW Golf Plus og Renault Scénic er i større eller mindre grad sydd over samme lest, i likhet med den gamle B-klasse.

Felles for dem er at de ikke er sjusetere - til det er de for små - men at visse ting ved dem likevel gjør dem ekstra egnet for familietransport.

Eksempler er kompakte ytre mål, men likevel god plass innvendig, litt ekstra setefleksibilitet og ekstra takhøyde.

Det er mye ved B-klasse som er lett å like. Spørsmålet er om den har det som skal til for å få konservative nordmenn til å velge bort den høyt elskede stasjonsvogna.

SKAL TAKLE VEKST: Mercedes selger inn B-klasse som en bil som skal takle at en familie vokser. Dumt, da, at få norske småbarnsfamilier har godt over 300.000 kroner å bruke på ny bil.

SKAL TAKLE VEKST: Mercedes selger inn B-klasse som en bil som skal takle at en familie vokser. Dumt, da, at få norske småbarnsfamilier har godt over 300.000 kroner å bruke på ny bil. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kjøreegenskaper: 5

Tida da biler med litt ekstra høyde var litt pussige å kjøre, er over. Mercedes B-klasse kjører som en vanlig bil. Rettere sagt: Den kjører som en ordentlig god, vanlig bil.

Lettkjørtheten er det en merker først. En Mercedes bør ha noe ekstra, og B-klasse har det. Clutch og gir stemmer fra første meter. Styringen er lett når en kjører sakte, men presis når en kjører raskere.

Testbilen har sportspakke med blant annet sportsunderstell og -styring, og det bidrar helt klart til at den kjennes ekstra direkte og kontant, uten at det på noen måte er overdrevet.

Når det drar seg til med svinger i tette kombinasjoner, er bilen langt mer kapabel enn det familievennlige utseendet vil ha deg til å tro.

Motor: 5

KOMFORT: Et Mercedes-mantra er at biler skal være komfortable. B-klasse oppfyller mantraet, selv om testbilen har sportspakke

KOMFORT: Et Mercedes-mantra er at biler skal være komfortable. B-klasse oppfyller mantraet, selv om testbilen har sportspakke Foto: Egil Nordlien HM Foto

Testbilen er en B 180 CDI, versjonen importøren tror vil selge best i Norge. Vi tror de har rett, for motoren passer godt til bilen og holder prisen noenlunde i sjakk.

Dieselmotoren er på 1,8 liter, har 109 hk og 250 Nm dreiemoment. Den er en «krympet» versjon av 2,14-literen vi kjenner i flere effektversjoner i C-klasse og E-klasse.

Motoren er sterkt delaktig i den ovenfor nevnte lettkjørtheten. Du skal gjøre mye feil for å kvele motoren, og den seig og sterk når den drar bilen over ekle fartshumper i tredjegir.

Mercedes-dieseler har sin egen klang, noe som også gjelder denne motoren. Den har et litt uryddig lydbilde på middels til høyt turtall, men det er sjelden grunn til å holde motoren på høye omdreiningstall lenge.

For 26.000 kroner fås B 180 CDI med en ny sjutrinns dobbeltclutchgirkasse fra første kvartal 2012.

Ytelser: 5

Ikke er det mange kompakte monocaber der ute, og ikke er det altfor mange 1,8-liters dieselmotorer heller. Derfor er det vanskelig å finne en åpenbar sammenlikningskandidat for Mercedes B 180 CDI.

Målingene våre viser at 1,8-literen er klart raskere enn 1,6-literen i Ford C-Max, selv om sistnevnte både har flere hestekrefter og høyere dreiemoment (115 hk/270 Nm)

6,2 sekunder som beste resultat for 60-100 km/t og 9,0 sekunder for 80-120 km/t er gode resultater. Faktisk er det i klasse med Audi A4 2,0 TDI med 120 hk.

Eksteriør: 3

En bils utseende er i stor grad smak og behag. B-klasse passer ikke vår smak.

LOOK: Vi er ikke veldig begeistret for utseendet.

LOOK: Vi er ikke veldig begeistret for utseendet. Foto: Daimler AG

Visst har den flere linjer, kanter og hvelvinger i karosseriplatene som skal få den til å se spenstig ut. Like fullt er den en klump av en bil i våre øyne.

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1796

EFFEKT, HK VED O/MIN: 109/3200-4600

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 250/1400-2800

EGENVEKT, KG: 1475

TILHENGERVEKT, KG: 735-1200

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 436/179/156

BAGASJEROM, LITER: 486-1545

STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/65 R15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,44

CO2-UTSLIPP, G/KM: 114

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,9

TOPPFART, KM/T: 190

PRIS FRA, KR: 299 900

PRIS TESTBIL, KR: 425 500

Interiør: 4

Testbilen er søkklastet med ekstrautstyr (langt over 100.000 kroner). Det gjør det vanskelig å bedømme hvordan en standard B-klasse vil oppleves.

Med skinn overalt og seter som per tastetrykk kan stilles i alle retninger, har testbilen definitivt en god dose luksus over seg. Materialkvaliteten er det Mercedes over, men ikke über-Mercedes, om du skjønner hva vi mener.

Det solide dørklunket en gjerne ønsker seg i en statusbil, er for eksempel ikke fullt og helt til stede.

Hensikten med høybygde biler av denne typen, er å gi mest mulig plass på relativt begrenset lengde. Her har Mercedes lyktes, for undertegnede på 187 cm kan greit sitte «bak meg selv». Høyden sørger for at bagasjevolumet er bra (486-1545 liter).

B-klasse tilbys dessuten med seteløsningen Easy-Vario-Plus, som blant annet lar deg skyve på bakseter, justere ryggvinkel og felle ned forseteryggen på passasjersida.

Komfort: 5

Komforten er en av B-klasses aller sterkeste sider, selv i en testbil med sportspakke.

Her greier Mercedes å tilføre noe som hever B-klasse akkurat litt over de få direkte konkurrentene, men også over mange stasjonsvogner den prismessig kan konkurrere med.

PÅKOSTET: Testbilen har ekstrautstyr for over 100.000 kroner, og da skulle det bare mangle om det ikke vistes på interiøret. Her får du smaken av Mercedes-luksus, men helt gjennomført er den ikke.

PÅKOSTET: Testbilen har ekstrautstyr for over 100.000 kroner, og da skulle det bare mangle om det ikke vistes på interiøret. Her får du smaken av Mercedes-luksus, men helt gjennomført er den ikke. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Dette «noe» er ikke helt enkelt å sette fingeren på, men det handler blant annet om en mer finslepen fjæringskomfort der selv krappe kanter «slipes ned» før de forplanter seg opp i kupeen.

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR: 6,2

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,9

60-100 KM/T, 5. GIR: 11,7

80-120 KM/T, 4. GIR: 9,0

80-120 KM/T, 5. GIR: 13,2

80-120 KM/T, 6. GIR: 18,1

STØY TOMGANG, dBA: 44,5

STØY 50 KM/T, dBA: 59,2

STØY 80 KM/T, dBA: 63,4

STØY 100 KM/T, dBA: 66,2

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,51

Det bidrar til en ro i bilen en normalt må opp i større biler for å finne.

Sikkerhet: 6

Per desember 2011 har Mercedes B-klasse oppnådd det beste testresultatet i klassen for små flerbruksbiler i EuroNCAPs kollisjonstester.

Hovedkarakteren er selvsagt fem av fem stjerner, det er blitt normalen for nye biler. Men når en går inn på delresultatene, ser en at B-klasse ligger nær full score i flere kategorier.

For eksempel er kollisjonssikkerhet for voksne vurdert til 97 prosent.

Legg til at B-klasse har radarbasert kollisjonsvarsling som standard, og den kan trygt kalles en svært sikker bil. Systemet varsler sjåføren dersom det registrerer at det er fare på ferde, og det kan dessuten øke bremsekraften dersom det er behov for det.

Pris/utstyr: 3

Dette kapittelet er sjelden et godt et for biler fra statusmerkene. B-klasse viser imidlertid tegn til at Mercedes har begynt å tenke annerledes for sine rimeligste modeller.

Startpris for en B 180 CDI er temmelig nøyaktig 300.000 kroner uten leveringsomkostninger. Da har den en basispakke som ved siden av en god sikkerhetspakke inneholder blant annet manuelt klimaanlegg, radio med bluetooth, multifunksjonsratt og kjørecomputer.

Ikke så verst for en rimelig bil fra et statusmerke, men vanlige «folkebiler» begynner å bli skikkelig godt utstyrt til samme pris.

SIKKERHET: Mercedes B-klasse oppnådd det beste testresultatet i klassen for små flerbruksbiler i EuroNCAPs kollisjonstester.

SIKKERHET: Mercedes B-klasse oppnådd det beste testresultatet i klassen for små flerbruksbiler i EuroNCAPs kollisjonstester. Foto: EuroNCAP

Med B-klasse viser Mercedes en utstyrspakke-iver som er større enn før. Både sportspakken og eksklusivpakken, som hver koster rundt 17.000 kroner, vil hver for seg heve bilen et pent trinn.

KULE DETALJER: Ventiler som SLS AMG.

KULE DETALJER: Ventiler som SLS AMG. Foto: Daimler AG

Pakken kalt «sportspakke night edition» til rundt 40.000 kroner vil trolig være nesten fullverdig ferdigpakke for en del B-klassekunder. For drøyt 350.000 kan B-klasse bli ganske så Mercedes-fin.

Miljø: 4

Mercedes B 180 CDI er oppgitt til å bruke 0,44 l/mil ved blandet kjøring. Det gir et CO2-utslipp på 114 g/km.

For bare kort tid siden var dette riktig gode tall for en såpass rommelig bil med gode hverdagsytelser, men nå ligger svært mange nybiler i dette leiet.

I vår faste forbrukstestløype på 20 mil trengte B 180 CDI 0,51 l/mil, som er et godkjent tall for biltypen.

Konklusjon: 4

BEHAGELIG: B-klasse er en meget komfortabel bil både i for- og baksetet.

BEHAGELIG: B-klasse er en meget komfortabel bil både i for- og baksetet. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen står seg målt mot konkurrenter på markedet da bilen ble testet.

FLEKSIBEL: Bagasjerommet er i utgangspunktet på 486 liter, men alle seteryggene kan felles ned. Da øker lastekapasiteten til 1545 liter.

FLEKSIBEL: Bagasjerommet er i utgangspunktet på 486 liter, men alle seteryggene kan felles ned. Da øker lastekapasiteten til 1545 liter. Foto: Daimler AG

Mercedes B-klasse danner på mange måter sin egen klasse - kompakt flerbruksstatusbil, kan den kalles.

B-klasse har åpenbare kvaliteter: Sikkerheten er på topp, den har god plass i forhold til ytre mål, er relativt rimelig til å hete Mercedes (men ikke ellers) og er god å kjøre.

Likevel tror vi ikke at den nye B-klasse blir en salgsbombe i Norge (forgjengeren var det heller ikke).

Årsaken er delt: Når nordmenn skal kjøpe familiebil, ser de som regel på en stasjonsvogn. Skal de ha høy familiebil, ser de på en SUV. Ikke en kort flerbruksbil. B-klasse kan fort falle imellom.

Til å være en statusbil som koster litt ekstra, er vi heller ikke sikre på om B-klasse ser bra nok ut.

Les også:

Er bilen din skikkelig rustbehandlet? Se oversikt her

Alle Mercedeser vi har testet

Vi har testet over 600 biler

KVALITET: B-klasse har åpenbare kvaliteter: Sikkerheten er på topp, den har god plass i forhold til ytre mål, er relativt rimelig til å hete Mercedes (men ikke ellers) og er god å kjøre.

KVALITET: B-klasse har åpenbare kvaliteter: Sikkerheten er på topp, den har god plass i forhold til ytre mål, er relativt rimelig til å hete Mercedes (men ikke ellers) og er god å kjøre. Foto: Daimler AG

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag