Test Mazda6 2,2D AWD automat, 2015

Nå matcher den europeerne fullt ut

Med firehjulsdrift og komplett utstyrspakke treffer Mazda perfekt i familiebilklassen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sikre veiegenskaper

+ Kraftig motor

+ Bra 4WD-system

+ Fin som familiebil

+ Komplett utstyrsnivå

- Finnes mer moderne drivlinjer

- Mye dekkstøy

- Tidvis stiv fjæring

- Kun toppmodell med full sikkerhetspakke

Den nye Mazda6 kom på markedet her i Norge vinteren 2013, men allerede nå i vår fant Mazda ut at det var på tide med en oppgradering av den relativt ferske modellen.

Vi har allerede gått gjennom endringene i detalj, men det viktigste er nytt interiør, komplett utvalg av aktivt sikkerhetsutstyr og ikke minst: Modeller med firehjulsdrift.

Mazda6 baserer seg på samme teknikken som SUV-suksessen Mazda CX-5.

4WD-systemet er egenutviklet og følger de samme prinsippene som Haldexkoblingen vi kjenner fra blant annet Skoda Octavia 4x4.

AWD-versjonen av Mazda6 leveres i tre stasjonsvognsutgaver, alle med velkjent 2,2-liter diesel. Enten som manuell eller automat med 150 hk og mellomste utstyrspakke Vision, eller som vår testbil: Topputstyrt Optimum-versjon med automat og 175 hk.

Kjøreegenskaper: 5

Enkelt forklart er Mazda6 forhjulsdreven inntil elektronikken registrerer hjulspinn på forhjulene, og så overfører krefter til bakhjulene.

Tidligere har slike 4WD-systemer jobbet med en merkbar forsinkelse, men i Mazda6 kobler bakhjulene inn så kjapt og presist at den hele tiden kjennes nøytral og stødig på vinterføre.

Også i våre kjøretester på bane gjør Mazda6 en solid figur:

Elgtesten går den gjennom uten dramatikk, og i slalåmøvelsen med raske retningsendringer, er tendensen lett understyrt (du må vri mer på rattet for at bilen skal følge svingen) og uproblematisk å beherske.

På veien overføres de sikre egenskapene til en lettkjørt og likandes bil. Den er ikke like sportslig som en BMW 320d xDrive, men er mer enn underholdende nok til å være fornuftig familiestasjonsvogn.

SMÅSPORTY: Mazda6 AWD gir deg en passe dose med kjøreglede, både på sommer- og vinterføre.

SMÅSPORTY: Mazda6 AWD gir deg en passe dose med kjøreglede, både på sommer- og vinterføre.

Motor: 4

Det er ikke noe i veien med kraftutviklingen i Mazdas 2,2-liters diesel, særlig ikke i den kraftigste versjonen med solide 420 Nm dreiemoment. Her har du nok krefter å øse av.

Testdata

Mazda6 2,2D AWD

  • 0–100 km/t, sek.: 9,0
  • 60–100 km/t, 3. gir: 4,9
  • 60–100 km/t, 4. gir: 5,3
  • 60–100 km/t, kickdown: 5,2
  • 80–120 km/t, 4. gir: 6,5
  • 80–120 km/t, 5. gir: 8,3
  • 80–120 km/t, 6. gir: 9,8
  • 80–120 km/t, kickdown: 6,8
  • Støy tomgang, dBA: 43,3
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,4
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,9
  • Testforbruk, l/mil: 0,62

Likevel mangler det litt i forhold til de beste dieselmotorene i klassen.

I lav fart sørger dieselknatring for er du aldri i tvil om hva slags drivstoff som skal på tanken. Og det sekstrinns automatgiret mangler en smule på korrekte girvalg og raske, umerkelige girskift.

Ytelser: 5

Det fine med en så dreiemomentsterk dieselmotor, er at du har masse krefter uten at du stadig vekk må trykke gassen i bunn.

Bilen skvetter kjapt av gårde, uten at girkassen girer ned mange hakk eller at turtallet hopper i været. Slikt gir ro i kjøreopplevelsen.

Sammenligner vi testresultatene med andre biler i samme klasse, havner Mazda6 omtrent der du forventer.

Den holder omtrent følge med BMW 320d xDrive, og er litt raskere enn Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 med manuelt gir og 150 hk.

At girkassen ikke fungerer optimalt, ser vi av akselerasjonsmålingene (se tabell for testdata).

Både i 60–100 og 80–120 km/t er bilen marginalt raskere om du låser den i henholdsvis 3. og 4. gir, enn om du lar automatikken styre selv.

KROM: Japanerne klarer ikke helt å ligge unna kromlistene fra 80-tallet. Her pynter de opp hekken på Mazda6.

KROM: Japanerne klarer ikke helt å ligge unna kromlistene fra 80-tallet. Her pynter de opp hekken på Mazda6.

Eksteriør: 5

Vi synes Mazda6 i faceliftversjon er blitt en vellykket bil. De små utvendige endringene er effektive, og vårt testeksemplar med grå felger i kontrast til den spesielle "soul red metallic" (7 000 kroner) får mange til å snu seg.

Tekniske data

Mazda6 2,2D AWD

  • Motor, cm³: 2191
  • Effekt, hk ved o/min: 175/4500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 420/2000
  • Egenvekt, kg: 1560
  • Tilhengervekt, kg: 1600/730
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 480/184/148
  • Bagasjerom, liter: 522
  • Standard dekkdimensjon: 225/55-17 V
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,54
  • CO2-utslipp, g/km: 143
  • 0–100 km/t, fabrikk, sek.: 9,1
  • Toppfart, km/t: 209
  • Pris fra, kr: 448 500
  • Pris testbil, kr: 455 500

Vi er fortsatt ikke helt venner med kromlistene i hekken, men det er i alle fall med på å skille Mazda6 fra mange europeiske biler i klassen. 

Interiør: 5

Plassmessig hevder Mazda6 seg godt i mellomklassen. Sammenlignet med tre av hovedkonkurrentene vi testet tidligere i år, holder Mazda6 omtrent samme nivå som nye Ford Mondeo og nye VW Passat.

Vi synes Mazda har lyktes godt i den innvendige oppgraderingen av sin familiestasjonsvogn.

Den syvtommers betjeningsskjermen er bedre integrert og ommøbleringen av midtkonsollen er vellykket.

Instrumentene er ryddige på grensen til det kjedelige, men selv i vår velutstyrte variant går du deg aldri vill i betjeningen.

ELEGANT: Optimum-versjonen har det meste som standard, inkludert innbydende skinnseter.

ELEGANT: Optimum-versjonen har det meste som standard, inkludert innbydende skinnseter.

Komfort: 3

På Optimum-modellen er du låst til store 19-tommers felger, og selv om ikke dekkdimensjonen på 225/45-19 er ekstrem, har den etter vår mening en uheldig innvirkning på komfortnivået.

Vi måler hele 70 dBA i 100 km/t, langt mer enn vi liker for en bil til 450 000 kroner.

På grov norsk motorveiasfalt blir dekkstøyen tidvis slik at fører og forsetepassasjer må heve stemmen.

Fjæringskomforten er middels, med småstiv stussing på mindre ujevnheter og noe roligere bevegelser på større dumper.

Også her kjennes det ut som om bilen ville vært smidigere på snillere dekk. Setene ser innbydende ut, og følger opp med brukbar sittekomfort. Sittestilling og reguleringsmuligheter er prima.

Sikkerhet: 5

Mazda6 ble testet av EuroNCAP i 2013. Da oppnådde den fem av fem stjerner og gode resultater i deltestene. Den fikk 92 % score for beskyttelse av voksne, 77 % for barn og 66 % for fotgjengere.

Den klarte seg godt i front- og sidekollisjon, dessuten fikk den toppkarakter for beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra.

I forbindelse med faceliften har Mazda6 fått full pakke med aktivt sikkerhetsutstyr som standard i Optimum-modellen:

Blant annet adaptiv cruisekontroll, smart city brake support, kjørefeltassistanse, sideovervåking og autobrems ved rygging, samt LED-lys med adaptiv fjernlyskontroll.

Vi var spesielt fornøyd med den adaptive cruisekontrollen, som fungerer mykere og smartere enn en del andre varianter vi har kjørt.

Dessverre er du nødt til å velge Optimum-versjonen for å få full sikkerhetspakke. Vision og Core er ikke like komplette på dette området.

MYE BEDRE: En skikkelig opprydning i midtkonsollen, med mer elegant integrasjon av 7-tommers skjermen. Det løfter inntrykket av Mazda6

MYE BEDRE: En skikkelig opprydning i midtkonsollen, med mer elegant integrasjon av 7-tommers skjermen. Det løfter inntrykket av Mazda6

Pris/utstyr: 6

Velger du en Mazda6 AWD i Optimum-versjon, får du en komplett utstyrt firehjulsdreven familiestasjonsvogn for rundt 450 000 kroner. Et godt kjøp, uansett hvordan du snur og vender på det.

Skal vi pirke i et ellers perfekt inntrykk, er det litt merkelig at du ikke kan få Optimumpakke på 150 hk-versjonen med 4WD. Vi tipper Mazda synes prisforskjellen på ca. 20 000 kroner (med automat) ikke blir stor nok, og regner med at de fleste ville gått for 175 hk-utgaven uansett.

Forbruk: 4

Ifølge EU-normen, skal Mazda6 2,2D AWD med 175 hk bruke 0,54 l/mil og slippe ut 143 g/CO2 per km.

I vår faste forbrukstest blir det litt mer. Testforbruket ender på 0,62 l/mil, noe som stemmer godt med resultatet for Mazda CX-5 med samme motor. Den gikk på 0,67 l/mil.

Dermed havner Mazda6 omtrent midt i feltet for stasjonsvogner med 4WD. Blant de aller snilleste på drivstoffet har Mercedes-Benz C250 Bluetec 4Matic vært, med et testforbruk på 0,57 l/mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Det er forunderlig hvor mye mer komplett Mazda6 er blitt i faceliftversjon, bare to år etter den debuterte. Aller best liker vi at du nå kan få den med 4WD. Dessuten at toppmodellen har alt viktig utstyr, uten at prisen stikker fullstendig til himmels. Legg til et mer fristende interiør, og dermed har du en av våre absolutte familiebilfavoritter.

FAMILIEBIL: Plassmessig holder Mazda6 fint følge med andre familiefavoritter.

FAMILIEBIL: Plassmessig holder Mazda6 fint følge med andre familiefavoritter.

Spesifikasjoner

Produsent Mazda
Pris 448 500

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Familiebiler Se flere saker fra: Våre 20 favoritter
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Familiebilen med det lille ekstra

Test BMW 320d xDrive Touring

Familiebilen med det lille ekstra
Veil. pris: Fra 491 700 kroner

Nå matcher den europeerne fullt ut

Test Mazda6 2,2D AWD automat, 2015

Nå matcher den europeerne fullt ut
Veil. pris: 448 500

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

En av de beste fra Mercedes

Test: Mercedes C 250 BlueTec 4Matic stv., 2015

En av de beste fra Mercedes
Veil. pris: 495000

Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

Nei, dette holder ikke

Skoda Superb 4Drive 2,0 TDI DSG, 2012

Nei, dette holder ikke
Skoda Octavia treffer midt i blinken

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 stv., 2013

Skoda Octavia treffer midt i blinken
Stor, sterk og 4x4

Test: Skoda Superb 2,0 TDI 4x4 DSG stv., 2013

Stor, sterk og 4x4
Veil. pris: 450800

Fantastisk familiebilpakke

6000 km med Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 stasjonsvogn, 2014

Fantastisk familiebilpakke
Veil. pris: 360000

Den elsker dårlig vær

Skoda Octavia Scout 4x4 2,0 TDI 184 hk, 2014

Den elsker dårlig vær
Veil. pris: 410200

Nå har den fått enda bedre plass

Test Skoda Superb 1,4 TSI 4x4

Nå har den fått enda bedre plass
Veil. pris: 389000

Liten dings med stor betydning

Subaru Outback 2,0D Lineartronic, 2013

Liten dings med stor betydning
Veil. pris: 529900

Jo tøffere, dess bedre

Test: Subaru Outback 2,5i automat, 2015

Jo tøffere, dess bedre
Veil. pris: 499 900

Endelig en morsom Subaru

Test: Subaru Levorg 1,6 DIT, 2015

Endelig en morsom Subaru
Veil. pris: 374900

Miljø-bombe

Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid 2013

Miljø-bombe
Volvo-hybriden er rask og går billig, men har én stor svakhet

Test: Volvo V60 D5 Twin Engine AWD, 2015

Volvo-hybriden er rask og går billig, men har én stor svakhet
Veil. pris: 492900

Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Skreddersydd for hyttependlerne

VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion DSG 170 hk, 2012

Skreddersydd for hyttependlerne
Drømmebil for barnefamilier

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 180 hk AWD aut., 2015

Drømmebil for barnefamilier
Veil. pris: 498000

En helt spesiell kombinasjon

Mercedes-Benz B220 4Matic

En helt spesiell kombinasjon
Veil. pris: 401500

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag