Test Mazda MX-5 Roadster Coupe 1,8, 2011

Årets beste bilkjøp

I alle fall om kjøreglede per krone står høyt på ønskelisten.

SOMMERGLEDE: Alt du behøver er en Mazda MX-5, og en svingete landevei.

SOMMERGLEDE: Alt du behøver er en Mazda MX-5, og en svingete landevei. Foto: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Hyggelig pris

+ Underholdende veiegenskaper

+ Nydelig utseende

- For lange sprang i girutveksling

- Umoderne motorkarakter

Dette er en av våre absolutte favorittbiler, med hyggelig pris og masse roadsterglede.

Mazda MX-5 er en bil vi gjerne kjører på test. Og det er en bil var har fulgt tett, helt siden den definerte hva en moderne roadster skal være tilbake i 1990.

I fjor var det en spesialmodell som feiret 20 år med MX-5. I år har Mazda laget en "special edition"-versjon av MX-5. Normalt sett er vi litt skeptiske til utstyrsversjoner av modeller som har vært på markedet noen år, men som vanlig: Etter fem minutter bak rattet er vi sjarmert i senk av MX-5.

Kjøreegenskaper: 6

Jo, det er sportsbiler som har mer veigrep enn Mazda MX-5. Men det er ikke mange som kombinerer den grasiøse presisjonen og lettbente innstyringen som forunderlig nok en bil til snaue 300 000 kroner kan by på.

Enten du cruiser rolig av gårde, eller utfordrer en svingete landevei, gir MX-5 helt klare og tydelige tilbakemeldinger.

Det gir et engasjement og en involvering i bilkjøringen du normalt sett kun finner i biler med trippel prislapp.

Motor: 4

Motoren er en enkel og grei firesylindret rekkemotor på 1,8 liter. De tørre tallene sier 126 hk ved 6500 o/m og 167 Nm ved 4500 o/m. Oversatt til normal norsk betyr det at du trenger turtall for at det skal skje ting under panseret.

Når vi etter hvert har lært oss å nyte moderne bensinturbomotorer, er det ikke fritt for at savnet blir merkbart også i sportslige MX-5.

Det er nesten så vi lukker øynene og maner frem 1,4-literen i Alfa Romeo Giulietta.

Det hjelper ikke at girkassen har kun fem trinn som i tillegg er spredt godt utover. Dermed havner du ofte i sumpa, der den momentsvake motoren ikke har mye å by på. Bilen formelig skriker etter en tettsteget sekstrinnskasse, lik den du finner på tolitersversjonen.

LUKSUS: Skinnseter setter prikken over i'en i årets spesialversjon av Mazda MX-5.

LUKSUS: Skinnseter setter prikken over i'en i årets spesialversjon av Mazda MX-5. Foto: Terje Bjørnsen

Ytelser: 5

Testdata

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:7,1
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:10,0
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:13,9
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:7,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:10,6
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:15,6
  • STØY 50 KM/T, dBA:68,6
  • STØY 80 KM/T, dBA:72,4
  • STØY 100 KM/T, dBA:74,7
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,65

Som nevnt i motorvurderingen, handler ytelser i Mazda MX-5 1,8 om turtall. Våre testresultater illustrerer også dette, siden vi faktisk klarte å kjøre 60-100 km/t-måling i 2. gir. Og mens den øvelsen går på høyst ordinære 7,1 sekunder med det mer naturlige valget av 3. gir, fyker det unna på 5,1 sekunder i 2. gir.

Utvekslingen i 3. gir passer bedre høyere opp i fart, 80-120 km/t gjøres unna på respektable 7,6 sekunder.

Lar du girspaken stå i fred i 4. og 5. gir er det ikke mye som minner om sportsbil. Se for øvrig testresultatene til høyre.

Eksteriør: 6

Selv etter noen år på markedet ser Mazda MX-5 frisk og frekk ut i fasongen, og den spesielle fargen på vår testbil gir et passe moderne og fornyet uttrykk.

Interiør: 4

LEKKER: Bilen behøver ikke koste en million for å vekke de rette følelsene.

LEKKER: Bilen behøver ikke koste en million for å vekke de rette følelsene. Foto: Terje Bjørnsen

Mazda MX-5 handler om å holde fast ved den enkle, ekte bilgleden. Derfor er det viktig at heller ikke interiøret tar av og blir søkklastet med utstyr og følgende betjeningsbehov.

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:1798
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:126/6500
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:167/4500
  • EGENVEKT, KG:1150
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:402/172/126
  • BAGASJEROM, LITER:150
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/45-17 U
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,71
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:167
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK:9,9
  • TOPPFART, KM/T:194
  • PRIS FRA, KR:299 900

Det drar seg til en smule i "special edition"-versjonen, men ikke verre enn at vi kjenner igjen ekte MX-5 vare under skinnsetene. De er relativt komfortable, men MX-5 er fortsatt ikke en bil for deg som leter i XXL-hyllene etter klær.

Dashbordet er holdt i samme stil som originalen, noe vi takker og bukker for. At plastdetaljer og materialbruk er relativt enkelt, kan vi leve med, i alle fall så lenge vi innbiller oss at det sparer vekt.

Komfort: 4

Mazda MX-5 har et finpolert understell, som tross lav egenvekt klarer en forbløffende bra balanse mellom fasthet og presisjon på den ene siden, og relativt smidig omgang med ujevn veibane på den andre. Støynivået er merkbart i motorveifart med taket på: 74,7 dBA i 100 km/t.

Med taket av, blir vindsus en glede og takket være den lille vindavviseren mellom nakkestøttene er trekken på et akkurat passe nivå.

Sikkerhet: 4

Sist man testet Mazda MX-5 hos EuroNCAP var tilbake i 2002, så de fire av fem stjernene den fikk den gangen, har ikke mye relevans nå.

KLASSISK: Instrumentbordet i Mazda MX-5 holder seg til godt etablert sportsbiltradisjon.

KLASSISK: Instrumentbordet i Mazda MX-5 holder seg til godt etablert sportsbiltradisjon. Foto: Terje Bjørnsen

Sikkerhetsutstyret er slik vi forventer i en liten roadstermodell med bl.a. sidekollisjonsputer. Den aktive sikkerheten er godt tatt vare på i form av et velfungerende ESP-system og gode bremser.

Pris/utstyr: 6

Ved siden av veiegenskapene, er kombinasjonen av pris og utstyr det beste med Mazda MX-5. For 299 900 får du roadster coupe-utgaven med fast metalltak som klapper sammen foran bagasjerommet.

I tillegg er utstyrspakken solid; 17-tommers alufelg, skinninteriør, cruisekontroll, Bluetooth med talestyring, CD/radio med MP3/WMA og AUX, samt litt aluminiumsdekor her og der for å sette deg i den rette stemningen.

Ta deretter med i betraktningen at MX-5 både holder seg godt i verdi og er kjent for å være pålitelig, så skulle smilet sitte ordentlig på plass.

Miljø: 4

En relativ lett bil på 1150 kilo og snille 126 hk burde klare bedre enn et blandet forbruk i EU-miks på 0,71 l/mil og CO2-utslipp på 167 g/km.

Det gjør den i og for seg også, siden MX-5 er en av de få bilene som bruker mindre drivstoff i vår testrunde enn på papiret.

EFFEKTIV: Den lille vindavviseren mellom nakkestøttene holder trekken på et passe nivå.

EFFEKTIV: Den lille vindavviseren mellom nakkestøttene holder trekken på et passe nivå. Foto: Terje Bjørnsen

Likevel blir vi ikke kjempeimponert av testresultatet på 0,65 l/mil, og kikker forhåpningsfullt noen år frem i tid da Mazda sannsynligvis lanserer en ny MX-5 med lavere utslipp og mer moderne motorteknologi.

Konklusjon: 5

Det er nærliggende å kåre Mazda MX-5 til årets beste bilkjøp, hvis kjøreglede per krone er en faktor som dominerer bilvalget. Samtidig som Mazda MX-5 er en levende klassiker og i en klasse for seg selv, er det likevel ikke til å unngå at verden går videre.

Og når den gjør det for Mazda MX-5, vil vi gjerne ha en tettsteget sekstrinns girkasse til 1,8-liters motoren, men aller helst en basismotor med mer moderne teknologi, lavere forbruk og større kjørbarhet enn dagens.

Les mer

Alle de åpne bilene vi har testet

De beste brukte roadsterne

Vi har testet 82 biler til under 400 000

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Mazda Se flere saker fra: Test: Mazda MX-5
Hardtslående Golf-konkurrent

Test: Mazda 3 2,2D aut. Skyactive Optimum 2013

Hardtslående Golf-konkurrent
Veil. pris: 319200

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Årets beste bilkjøp

Test Mazda MX-5 Roadster Coupe 1,8, 2011

Årets beste bilkjøp
På jakt etter en problemfri bil?

Test: Mazda 3 1,6 D 2012

På jakt etter en problemfri bil?
Uvanlig mye bil for pengene

Test: Mazda 5 1,6 DE Advance Plus sjuseter, 2011-modell

Uvanlig mye bil for pengene
Veil. pris: 307700

Denne er billigere enn du tror

Test: Mazda MX-5 1,8 20th. anniversary edition

Denne er billigere enn du tror
Veil. pris: 279900

Super familiebil

Test: Mazda 6 2,2 DE Sport stv., 2010-modell

Super familiebil
Tøff med plan

Test: Mazda BT-50, 2009

Tøff med plan
Veil. pris: 276500

Vi liker den

Test: Mazda 2 Sport

Vi liker den
Tam, men likevel frisk

Test: Mazda 2 1,3 MZR

Tam, men likevel frisk
Nytt på nytt

Test: Mazda 3 1,6

Nytt på nytt
Morsom fornuft

Test: Mazda 3 1,6

Morsom fornuft
Min venn Brutus

Test: Mazda 3 MPS

Min venn Brutus
Større og tøffere enn Golf

Test: Mazda 3 2,0 i-Stop, 2009

Større og tøffere enn Golf
Veil. pris: 310800

MPS er rask som et uvær

TEST: Mazda 3 MPS, 2009

MPS er rask som et uvær
Veil. pris: 618900

Holder Mazdas løfter?

Test: 6000 km med Mazda 3 1,6D, 2009

Holder Mazdas løfter?
Veil. pris: 231000

Pen og kjøreglad Mazda 3

TEST: Mazda 3 1,6 MZR-DE, 2009

Pen og kjøreglad Mazda 3
Her er sommerbilen

Test: Mazda MX-5 2,0 Sport Roadster Coupe, 2009-modell

Her er sommerbilen
Veil. pris: 410400

Hverdagshelten

Test: Mazda 5 2,0 aut., 2008

Hverdagshelten
Får den oppmerksomhet nå?

Test: Mazda 5 2,0 MZR-CD

Får den oppmerksomhet nå?
Anbefales!

Test: Mazda 6 2,2 MZR-CD stv. 2009-modell

Anbefales!
Rimelig råskap

Test: Mazda 6 2,2 D 185 hk Sport kombi, 2009:

Rimelig råskap
Veil. pris: 422700

Test: Mazda 6 2,5 Sport

"Sport" uten sprut
Annerledes-SUV

Test: Mazda CX-7

Annerledes-SUV
Luftig underholdning

Test: Mazda MX-5 RC

Luftig underholdning
Overraskelsen

Test: Mazda MX-5

Overraskelsen
Voksen sportssedan

Test: Mazda 6 MPS

Voksen sportssedan
Noe for seg selv

Test: Mazda RX-8

Noe for seg selv

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag