Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess

Om ikke Mazda lykkes med kompakt-SUV-en Mazda CX-5 i Norge, bør de åpne pølsebod isteden.

EN GOD SUV: Mazda CX-5 har alle egenskaper som skal til for å bli en SUV-suksess. FOTO: Terje Bjørnsen

EN GOD SUV: Mazda CX-5 har alle egenskaper som skal til for å bli en SUV-suksess. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Engasjerende veiegenskaper

+ Kraftig motor

+ Gunstig pris/utstyrsforhold

+ God totalkomfort

- Uinspirert interiørdesign

- Mulig verditap

En av bilnyhetene det har knyttet seg størst spenning til i 2012, er Mazda CX-5. Ikke bare fordi det er en viktig nyhet for Mazda i et viktig segment, men også fordi det er den første bilen med gjennomført bruk av Mazda Skyactive-teknologi, der effektivitet og vektreduksjon er nøkkelord. Og fordi det blir en siste mulighet for Mazda å bevise at det tidligere stormerket har noe å hente høyt på salgsstatistikkene i Norge.

Ambisjonene er det i alle fall ikke noe i veien med: Mazda forventer å selge 2500 biler i et normalår, noe som tilsier en plass blant de fire mest solgte SUV-ene om man legger 2011-tall til grunn.

Selv om Norge er SUV-land framfor noen, har biltypen bredt seg som en farsott i mange andre markeder.

Bilkjøperne liker den opphøyde sitteposisjonen og robuste følelsen, men trenger ikke nødvendigvis firehjulsdrift. Og Mazda har både for- og firehjulsdrevne modeller i prislisten:

Rimeligste Mazda CX-5 med toliters bensinmotor på 165 hk koster fra 293 000 kroner, mens rimeligste firehjulsdrevne versjon starter på 360 500 med samme motor.

Billigste modell med diesel og firehjulsdrift koster 379 900 kroner. Vår testbil med sekstrinns automatgir og Sport utstyrsversjon er den dyreste i programmet og starter på 434 600 kroner.

Kjøreegenskaper: 5

De færreste kjøper en kompakt-SUV for å hvine rundt på svingete landeveier. Sammenlignet med firehjulsdrevne stasjonsvogner faller de gjennom, spesielt når det kommer til kjørefølelsen.

Mazda CX-5 er en av de få rimelige SUV-modellene som innbyr til aktiv kjøring:

Stor standard dekkdimensjon på 235/50-19 i Sport-versjonen sørger for godt veigrep. At bilen tross sine store ytre dimensjonene er en relativt lett, hjelper på kjørefølelsen med kvikk respons på styringen.

Dermed blir den presis inn i svingene, samtidig som den holder sporet veldig godt.

Fjæringen er smidig over ujevnheter. CX-5 har roen selv om veien både er ruglete og svingete. Og slike forhold finnes det som kjent en del av i kongeriket.

SORT HULL: Innvendig kunne Mazda gjerne ha pyntet mer i CX-5 interiøret. Kjøper du bil til over 400 000 skal det helst se slik ut fra førerplassen. FOTO: Petter Handeland

SORT HULL: Innvendig kunne Mazda gjerne ha pyntet mer i CX-5 interiøret. Kjøper du bil til over 400 000 skal det helst se slik ut fra førerplassen. FOTO: Petter Handeland

Motor: 6

Mazda CX-5 har en 2,2-liters diesel på 150 hk med et dreiemoment på 380 Nm fra 1800-2600 o/m. Det oppleves som en harmonisk drivlinje, godt hjulpet av de solide 380 Nm og en tradisjonell sekstrinns automatkasse.

Den girer raskt og riktig, med fin flyt og følelse av konstant kraftoverskudd som resultat.

Legg til at motoren støymessig er den med minst diesellyd, og vi har en ny drivverksfavoritt i klassen.

Ytelser: 4

SUV-modeller i denne størrelsen gjør normalt sett en grei figur når du har en dieselmotor på rundt to liter under panseret.

Med sin 2,2-liter og litt mer effekt og dreiemoment enn de fleste konkurrentene, har Mazda CX-5 et ekstra overskudd.

Med kickdown tar 60-100 km/t seks sekunder og 80-120 km/t 8,2 sekunder. Det er eksempelvis noe bedre enn VW Tiguan med 140 hk og sjutrinns DSG girkasse.

Dermed oppleves bilen som rask i trafikken og med tilstrekkelig forbikjøringskapasitet.

Eksteriør: 3

En kompakt-SUV har ikke dimensjonene med seg når deg gjelder å ta seg ut på veien. Mazda CX-5 er ikke noe unntak, det blir mye karosseri med høy bakkeklaring.

Dermed går inntrykket fort i retning av en lett overvektig affære på stylter. Plastdetaljene rundt hjulbuene og i front og hekk forsterker den effekten, selv om de prøver å få bilen til å se tøffere ut.

Interiør: 5

ROMMELIG: Generøse ytre mål overføres også til innvendig plass. Mazda CX-5 fungerer fint som familiebil.

ROMMELIG: Generøse ytre mål overføres også til innvendig plass. Mazda CX-5 fungerer fint som familiebil. Foto: FOTO: Petter Handeland

Mazda CX-5 har ganske store utvendige mål. Det gir seg også utslag innvendig. Den er noen viktige centimeter bredere i for- og baksete enn normalt i denne klassen.

Testdata

  • 0-100 km/t, sek: 10,1
  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,9
  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,1
  • 60-100 km/t, 5. gir: 12,6
  • 60-100 km/t, kickdown: 6,0
  • 80-120 km/t, 4. gir: 7,9
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,7
  • 80-120 km/t, 6. gir: 12,3
  • 80-120 km/t, kickdown: 8,2
  • Støy tomgang, dBA: 40,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,8
  • Testforbruk, l/mil: 0,63

Relativt rette karosserisider gjør at bredden også er brukbar i skulder- og hodehøyde.

Benplassen i baksetet er god og bagasjerommet tåler en sammenligning med en vanlig stasjonsvogn, siden det er ganske langt og bredt. Ifølge VDA-målene rommer Mazda 503 til 1620 liter.

En lur løsning sørger for at hattehyllen blir med bakluken opp på en elegant måte, dessuten setter vi pris på den tredelte bakseteryggen og nedfellingshendler i bagasjerommet.

Interiørdesignen er en av de få svakhetene i Mazda CX-5. Det er relativt svart og ensformig innvendig. Det ville nok vært enklere å kapre kunder om man hadde knabbet noen pyntetriks fra VW eller Audi.

Komfort: 5

Totalt sett føles Mazda CX-5 som en komfortabel kompakt-SUV. Selv om de store hjulene i Sport-versjonen gir klar beskjed når du passerer skarpe ujevnheter i lav fart, er den ikke ubehagelig på større dumper.

Støytestene viser at CX-5 er blant de mest stillegående i klassen.

Mens du for et tiår siden kunne finne SUV-er med sittestilling arvet fra nærmeste gårdsbruk, er det lite som minner om landbruksmaskineri i dagens modeller. Mazda CX-5 har en nesten personbilaktig sittestilling. Behagelige skinnseter er standard i testbilenes utstyrspakke.

Sikkerhet: 5

Mazda CX-5 ble testet av EuroNCAP i 2012. Bilen oppnådde svært gode resultater for sin klasse, med fem av fem stjerner totalt, 94 % for beskyttelse av voksne, 87 % for beskyttelse av barn og 64 % for fotgjengerbeskyttelse.

INGEN DRAMATIKK: Selv om den løfter på bakhjulet i unnamanøver, er Mazda CX-5 en av de snilleste og mest velkjørende modellene i SUV-klassen.

INGEN DRAMATIKK: Selv om den løfter på bakhjulet i unnamanøver, er Mazda CX-5 en av de snilleste og mest velkjørende modellene i SUV-klassen. Foto: FOTO: Petter Handeland

Ifølge EuroNCAP har Mazda CX-5 en solid passasjercelle ved frontkollisjon og bilen gjør det også bra i sidekollisjon.

Tekniske data

  • Motor, cm³: 2189
  • Effekt, hk ved o/min: 150/4500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1800-2600
  • Egenvekt, kg: 1565
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 456/184/171
  • Bagasjerom, liter: 503-1620
  • Standard dekkdimensjon: 225/65-17 U
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,55
  • CO2-utslipp, g/km: 144
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 10,2
  • Toppfart, km/t: 194
  • Pris fra, kr: 387 700
  • Pris testbil, kr: 430 700

Både i kollisjon med barriere og stolpe er beskyttelsen av passasjerene meget god. De gode resultatene gjelder også for barn på 3 år og 18 måneder.

Pris/utstyr: 4

I vår velutstyrte testbil er ikke mye du vil savne. Og selv om drøyt 430 000 kroner ikke er noe å kimse av, er det andre biler i klassen som fort blir dyrere om du skal følge Mazdas utstyrsspesifikasjoner i Sport-versjon.

Trenger du ikke alle utstyrsgodbiter, finnes Mazda CX-5 som nevnt i rimeligere versjoner.

Dermed spenner den et bredt prisområde, og sammenlignet med tilsvarende kompakt-SUVer er den aggressivt priset.

Mazda har ry på seg for at bilene er teknisk solide og skal normalt sett holde seg bra i verdi.

Likevel er bruktbilprisen et usikkerhetsmoment i en klasse der prestisje teller mer enn fornuft og Mazda ikke har noen historikk fra tidligere.

Forbruk: 4

Våre faste forbrukstester har vist at også SUV-modellene har blitt mer nøysomme.

Om det er Skyactive-teknikken som har ansvaret for de moderate forbrukstallene til CX-5, vet vi ikke.

Men med kraftig motor, firehjulsdrift og automatgir er i alle fall 0,62 liter per mil et respektabelt resultat.

Det ligger fortsatt litt etter bestenoteringen for denne SUV-klassen, der Audi Q3 2,0 TDI klarte seg med 0,53 liter per mil.

PÅ STYLTER: Mazda CX-5 klarer ikke å gjøre noe med sitt typiske SUV-utseende. Skal du ha en lekrere bil med 4WD blir det å kikke etter en crossover eller stasjonsvogn.

PÅ STYLTER: Mazda CX-5 klarer ikke å gjøre noe med sitt typiske SUV-utseende. Skal du ha en lekrere bil med 4WD blir det å kikke etter en crossover eller stasjonsvogn. Foto: FOTO: Petter Handeland

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Det er ingen tvil om at Mazda CX-5 evner å utfordre erkerivalen VW Tiguan på egenskaper.

Selv om løpet er jevnt, lurer Mazda seg foran på noen viktige områder: Den er litt bedre å kjøre, er noe mer komfortabel, og stiller med en mer harmonisk og kraftfull motor.

Og om utstyr er viktig: Mazda CX-5 er vesentlig rimeligere enn en tilsvarende utstyrt Tiguan.

Det største usikkerhetsmomentet er hvordan bruktbilprisen utvikler seg for CX-5 kontra Tiguan. Dessuten kunne Mazda godt ha kikket litt på hvordan VW øker trivselsfaktoren med en stilig innvendig design.

Les også:

Quiz: Hvilke SUV-er ser du her?

Mer solid brukt-SUV må du lete lenge etter

Hyundai Santa Fe er blitt mye barskere

Setter SUV-ene i skyggen

Vår karakter

Se flere saker fra: Kompakt-SUV-er Se flere saker fra: Mazda Se flere saker fra: Vi har testet de 20 mest solgte bilene i Norge Se flere saker fra: Alle årets 4x4-tester
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

Den beste SUV-en fra BMW

BMW X3 xDrive 30d 2013

Den beste SUV-en fra BMW
Går stillere med ny motor

Test: BMW X3 xDrive20d aut., 2014

Går stillere med ny motor
Veil. pris: 572200

Henger fortsatt godt med i toppen

BMW X3 xDrive 20d 2013

Henger fortsatt godt med i toppen
Derfor er dette en favoritt-SUV

Test: BMW X3 xDrive20d aut. 190 hk, 2015

Derfor er dette en favoritt-SUV
Veil. pris: 586100

Nå er den fornuftig også

Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift

Nå er den fornuftig også
Veil. pris: 403500

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC aut, 2013

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr
Honda svinger tryllestaven

Test: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk automat, 2015

Honda svinger tryllestaven
Veil. pris: 508 000

Blant de gjerrigste SUV-ene

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, 2012

Blant de gjerrigste SUV-ene
Veil. pris: 401000

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

En SUV utenom det vanlige

Jeep Cherokee 2,0 MJD 170 hk automat, 2014

En SUV utenom det vanlige
Veil. pris: 644000

Tøffere enn du tror

Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, 2015

Tøffere enn du tror
Veil. pris: 389 900

Utstyrsbombe for familien

Test: Kia Sorento Exclusive 2,2 CRDi aut., 2015

Utstyrsbombe for familien
Veil. pris: 733300

Sikkert SUV-kjøp

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, 2014

Sikkert SUV-kjøp
Veil. pris: 356900

Duger til alt!

Test: Land Rover Discovery Sport SD4 HSE Luxury, 2015

Duger til alt!
Veil. pris: 846500

Nå kan du få status-SUV til lavere pris

Test: Lexus NX 300h, 2015

Nå kan du få status-SUV til lavere pris
Veil. pris: 670600

Kan spare deg for 250 000 kroner

3000 km med Mazda CX-5 2,2d 175 hk, 2014

Kan spare deg for 250 000 kroner
Veil. pris: 460500

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Innfrir på alle viktige punkter

Test: Mazda CX-5 2,5 AWD Optimum, 2015

Innfrir på alle viktige punkter
Veil. pris: 465 000

Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken

Test: Mercedes-Benz 220d 4Matic aut., 2015

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken
Veil. pris: 585000

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt

Test: Mitsubishi Outlander PHEV, 2014

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt
Veil. pris: 459900

Den beste Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D automat, 2013

Den beste Mitsubishi Outlander
Den nye hyttebilen

Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D, 2012

Den nye hyttebilen
Ur-SUV-en har blitt moderne

Test: Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 hk 4WD Tekna, 2014

Ur-SUV-en har blitt moderne
Veil. pris: 400000

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
Den barskeste familie-SUV-en

Subaru Forester 2,0D, 2013

Den barskeste familie-SUV-en
Her får du rimelig firehjulsdrift

Test: Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech, 2015

Her får du rimelig firehjulsdrift
Veil. pris: 324900

RAV4 er blitt familie-SUV-en

Toyota RAV4 2,2 D-4D, 2013

RAV4 er blitt familie-SUV-en
Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

En Volvo med overflod av alt

3500 km med Volvo XC60 T6 AWD, 2014

En Volvo med overflod av alt
Veil. pris: 950000

Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning