Test: Lexus RX 450h F Sport S 2016

Den går fortere enn du tror.

Den nye Lexus-SUV-en er blottet for sjenanse og full av hybridteknologi. Men den er ikke ladbar. Gjør det noe?

Sist oppdatert

Tiden for designmessig tilbakeholdenhet er definitivt over hos Lexus. Den gnistrende røde RX 450h-en roper etter oppmerksomhet. Den har en grill så stor og skarp at den får Audi Q7 til å virke sky, og i karosseriet vrimler det av vinkler, kanter og linjer. Grunnformen er et sted mellom moderne stor-SUV og de nymotens coupé-SUV-ene. Lexus er på jakt etter yngre kunder enn de har hatt til nå.

Den forrige generasjonen av RX 450h kunne falle litt igjennom målt mot de tyske konkurrentene i opplevd interiørkvalitet og graden av forseggjorthet i utstyret. Den nye er derimot helt der oppe, ikke minst i vår F Sport S-versjon.

Når vi setter oss inn, faller blikket automatisk på en påfallende stor skjerm med flotte bilder. Lexus har jobbet med betjeningen, som er lett å lære seg. Fortsatt holder Lexus på den vesle «skyve-musa» som du skal gjøre valgene dine med. Akkurat den sliter vi fremdeles litt med, for den krever for mye finmotorikk i høyrehånda etter vår smak.

Beinplassen i baksetet er intet mindre enn enorm, i en slik grad at vi kan snakke om sløsing med plassen. Bagasjerommet er derimot (eller snarere derfor) kort for en nær 5 meter lang bil, og mye plass i høyden har det heller ikke. Årsaken er at hybridbatteriet krever sin plass. Men én ting skal sies med en gang: Batteriet i RX 450h tar langt mindre plass enn i ladbare hybrider som BMW X5 40e og Mercedes GLE 500e.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

MYE BEDRE: Forrige generasjon falt litt igjennom målt mot de tyske konkurrentene i opplevd interiørkvalitet og graden av forseggjorthet i utstyret. Den nye er derimot helt der oppe
MYE BEDRE: Forrige generasjon falt litt igjennom målt mot de tyske konkurrentene i opplevd interiørkvalitet og graden av forseggjorthet i utstyret. Den nye er derimot helt der oppe Foto: Petter Handeland

4x4 på Lexus-måten

RX 450h har V6 bensinmotor og to elmotorer. Systemeffekten er 313 hk, dreiemomentet 600 Nm. Den svakeste av disse motorene er elmotoren som alene driver bakhjulene, med 68 hk/139 Nm.

Forholdet mellom kraft foran og bak er skjevt, og selv om doseringen av kraft til forhjulene er finslipt, merkes dette når man kjører på snø. Karakteren er som i en forhjulsdrevet bil, men du får hjelp av den bakre motoren når det trengs. Denne løsningen er annerledes enn det du finner i ovennevnte X5 og GLE, som har mekanisk forbindelse til bakhjulene.

Du skal imidlertid ikke være redd for Lexusens evne til å ta seg fram. Den holder i massevis til alt det er naturlig å bruke en pen-SUV til. Ved småsportslig kjøring på snø er den overbevisende stabil. Det er null hekksladding, til gjengjeld får du en i SUV-sammenheng god kjørepresisjon.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

FIREHJULSDRIFT: Forholdet mellom kraft foran og bak er skjevt, og selv om doseringen av kraft til forhjulene er finslipt, merkes dette når man kjører på snø. Karakteren er som i en forhjulsdrevet bil, men du får hjelp av den bakre motoren når det trengs.
FIREHJULSDRIFT: Forholdet mellom kraft foran og bak er skjevt, og selv om doseringen av kraft til forhjulene er finslipt, merkes dette når man kjører på snø. Karakteren er som i en forhjulsdrevet bil, men du får hjelp av den bakre motoren når det trengs. Foto: Petter Handeland

Går fortere enn du tror

I akselerasjonsmålingene holder den følge med den ladbare X5 40e med like mange hestekrefter. Det trinnløse automatgiret gjør imidlertid at den opplevde akselerasjonen er dempet – det går fortere enn du tror. Men Lexusen er altså ikke ladbar. I stedet lager den sin egen strøm ved hjelp av bensinmotoren og gjenvinning av bremse- og rullekraft. Holder det mot de ladbare?

Det enkle svaret: Ja. I vår faste testrunde på 20 mil bruker den 0,83 l/mil. Det er langt mer enn oppgitt (EU-forbruk 0,55 l/mil), men ikke mer enn X5 40e, og mindre enn GLE 500e (som begge har enda lavere oppgitt forbruk).

Om vi skal prøve oss på en forklaring, så er den slik: De ladbare konkurrentene har mye større og tyngre batterier, men eldriften rekker bare rundt 20 km. Deretter må bensinmotoren deres dra på mer vekt, som i sin tur gir økt forbruk. Vinninga opp i spinninga, altså, i hvert fall på lengre turer.

Men Lexusen kan altså ikke nettlades og brukes som elbil på korte distanser. De som skal kjøpe hybrid-SUV, må selv tenke på hvor viktig det er for dem.

Denne saken ble første gang publisert 12/06 2017, og sist oppdatert 16/06 2017.

Les også