Test: Lexus LS 600hL 2013

Noen ganger er det best å være passasjer

Den ser kanskje snill ut på utsiden, og den har absolutt miljøalibiet i orden med sin hybriddrivlinje, men la deg ikke lure.

Sist oppdatert

I mengden av toppmoderne utstyr med nanoteknologi og ditt og datt, er det enkelte tall jeg biter meg fast i når jeg skummer gjennom brosjyren til flaggskipet LS 600hL.

Og bare for å forklare de som ikke vet hva hL-bokstavene i modellnavnet betyr: h står for hybrid, L for lang. 600h kommer nemlig i en lang, og en ekstra lang utgave. Over til tallene.

521 er det første tallet jeg hever på øyebrynene over. Det angir lengden til 600hL i centimeter. En god bit over fem meter, altså. En enorm bil.

2455 er neste tall. Det angir vekten på 600hL. Nesten to og et halvt tonn! Igjen, en enorm bil.

445 er antall hestekrefter V8-eren og elmotoren produserer totalt. Nok et enormt tall. Men så skal det også litt krefter til for å flytte fjell.

1 981 900. Det er prisen. Enorm den også.

Kjøreegenskaper: 4

Det er ikke enkelt å karaktersette en bil som Lexus LS 600hL. Dette er bilingeniørkunst av ypperste klasse og Lexus-ingeniørenes sjanse til å vise hva de kan.

Og det er ikke mye å utsette på denne bilen, dersom du ønsker deg komfort, komfort og enda litt mer komfort. Her svever du av gårde som på et flygende teppe, nesten uansett underlag.

Men komfort er et eget felt, og det er grunnen til at vi gir den en firer for kjøreegenskapene. 600 hL er ikke nemlig ikke luksusbilen for deg som liker å klemme på litt på svingete vei.

Den er stor og tung, og veldig amerikansk - laget for langstrakte veier uten krøll på. Lexus har på langt nær bakt inn like mye snert og sportslighet som BMW 7-serie og Audi A8.

TEKNOBORG: Testbilen er toppmodell og har alt Lexus kan by på. Der i blant klimaanlegg med nanoteknologi som tilpasser seg etter førerens temperatur.
TEKNOBORG: Testbilen er toppmodell og har alt Lexus kan by på. Der i blant klimaanlegg med nanoteknologi som tilpasser seg etter førerens temperatur. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Motor: 6

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 4969
  • Effekt, hk ved o/min: 445/6400
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 520/4000
  • Egenvekt, kg: 2455
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 521/188/148
  • Bagasjerom, liter: 420
  • Standard dekkdimensjon: 245/45R19
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,86
  • CO2-utslipp, g/km: 199
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,1
  • Toppfart, km/t: 250
  • Pris fra, kr: 1 751 000
  • Pris testbil, kr: 1 981 500

Den fem liter store bensin-V8-eren yter 394 hestekrefter, men får drahjelp av en elmotor på 225 hk. Totalt yter de 445 hestekrefter og 520 Newtonmeter.

Kreftene sendes til bakken gjennom en trinnløs automatgirkasse, hvor du i sportsmodus kan gire selv.

Motorpakken er svært effektiv. V8-erens gode respons og styrke på lavt turtall blir bare forsterket av elmotoren som har fullt dreiemoment fra null omdreininger. Systemet jobber silkemykt, og du har alltid et enormt kraftoverskudd tilgjengelig gjennom et lite dytt på høyrepedalen.

Ytelser: 5

Dynamitt er det rette ordet å bruke om ytelsene i LS 600hL. Den er ekstremt stor og tung, men går som et olja lyn.

Vekten gjør den riktignok litt seig ut av startblokka. Ifølge Lexus skal den gå 0-100 km/t på 6,1 sekunder, men vi noterer 6,9 sekunder i våre målinger.

Det er uansett oppover i fart draget er mest imponerende. I mellomakselerasjon (60-100 km/t og 80-120 km/t) er ytelsene ikke annet enn enorme.

LS 600hL suser rett inn topp femten-lista over de raskeste bilene vi har testet, men må se seg slått av Audi A8 4,2 TDI, Mercedes CL500 4Matic og Jaguar XJ 5,0 V8.

60-100 km/t går unna på 3,3 sekunder, mens det tar 4,1 sekunder å legge tilbake sprinten fra 80-120 km/t.

Eksteriør: 5

HELT TOPP: De skinnkledde setene, som selvfølgelig har nydelig sittekomfort, har både varme og viftefunksjon. Dermed slipper du å bli klam om sommeren og kald om vinteren.
HELT TOPP: De skinnkledde setene, som selvfølgelig har nydelig sittekomfort, har både varme og viftefunksjon. Dermed slipper du å bli klam om sommeren og kald om vinteren. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Når LS 600hL sklir forbi deg på veien, er du ikke i tvil. Dette er en skikkelig luksusbil.

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 6,9
  • 60-100 km/t, kickdown: 3,3
  • 80-120 km/t, kickdown: 4,1
  • Støy tomgang, dBA: 39,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 58,8
  • Støy 80 km/t, dBA: 63,4
  • Støy 100 km/t, dBA: 65,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,93

Det har med framtoningen å gjøre. Den massive fronten, den lange akselavstanden og suset av noe stort og tungt som svever forbi, er ikke til å ta feil av.

Sent i fjor fikk LS 600h en skikkelig makeover. En god gammeldags ansiktsløftning, som det så populært kalles. En vellykket en, spør du oss.

Den ble et ledd i Lexus' nye designstrategi og fikk mange av de samme trekkene som den mer sportslige lillebroren, GS. Det gjorde den definitivt mer spennende og moderne.

Interiør: 4

Som bildene viser er innsiden av LS 600hL et fantastisk sted å oppholde seg. Dette er en høyteknologisk borg, kledd i det fineste skinn.

Alt som skal til for at du får en så fin kjøretur som mulig er på plass. Her finnes klimaanlegg med nanoteknologi som tilpasser seg førerens temperatur, et enormt Mark & Levinstone stereoanlegg og selvfølgelig massasje i baksetet.

Og da skulle vel interiør-sekseren være i boks? Nei. Grunnen er ganske enkel - alle Toyota-knappene som er strødd rundt deg i førermiljøet. Knapper fra billige Toyota-modeller hører ikke hjemme i en tomillioners luksusbil som LS.

Vi klarer heller ikke å la skjermen i dashbordet ligge. Her savner vi bedre grafikk, bedre detaljer og info i kartet og et mer intuitivt brukergrensesnitt. Igjen kan vi trekke inn Audi A8 til sammenligning.

Komfort: 5

Som baksetepassasjer finnes det knapt et bedre sted å tilbringe tiden det tar fra A til B enn i LS 600hL. Den lange versjonen har utvidet benplass i baksetet, og her kan du legge stolen ned, kjøre ut fotskammelen, styre klimaanlegget, få massasje og styre din egen musikk. I tillegg kan den fremre passasjerstolen legges ned slik at du får fri sikt i kjøreretningen.

STOR, MEN: Skjermen i dashbordet er gedigen, men er ikke spesielt enkel i bruk. Vi savner også mer info i selve kartet når man har zoomet ut.
STOR, MEN: Skjermen i dashbordet er gedigen, men er ikke spesielt enkel i bruk. Vi savner også mer info i selve kartet når man har zoomet ut. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Vi har ikke mye å utsette på fjæringen. De fleste ujevnheter svever vi over som på et flygende teppe. På steder med mange brå ujevnheter på rad, har den likevel litt å gå på. Den klarer liksom ikke helt å roe seg. Om dette skyldes de enorme hjulene, vet vi ikke.

Utenom det er alt i skjønneste orden - støynivået er lavt og sittestillingen er god uansett sete. Dessuten gjør hybrid-drivlinjen bilen ekstremt lettkjørt, som igjen øker komforten.

Sikkerhet: 4

LS 600h er ikke kollisjonstestet av EuroNCAP og får derfor standardkarakter fire i denne kategorien.

Vi er ganske sikre på at LS 600h ville gjort en god figur i en kollisjonstest. Den er nemlig fullstappet med moderne sikkerhetsutstyr.

GOD PLASS: Har du råd til denne bilen, har du antagelig råd til egen sjåfør. I baksetet kan du styre din egen musikk, ditt eget klimaanlegg og du kan få massasje.
GOD PLASS: Har du råd til denne bilen, har du antagelig råd til egen sjåfør. I baksetet kan du styre din egen musikk, ditt eget klimaanlegg og du kan få massasje. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Og tar vi en titt i EuroNCAPs arkiv, ser vi at lillebror GS scoret fem av fem stjerner så tidlig som i 2005. Og Lexus har nok ikke blitt dårligere på sikkerhet siden den gang.

Forbruk: 3

Hybrid klinger fint i manges ører, og for folk flest er hybrid synonymt med lavt forbruk og lave utslipp av giftgasser.

Akkurat det stemmer ikke helt i denne sammenhengen. LS 600hL slurper i seg 0,93 liter per mil i vår faste forbrukstest - nesten er desiliter mer per mil enn oppgitt (0,86 l/mil).

Men vi må ikke glemme størrelsen, vekten og de enorme ytelsene. Et eller annet sted må jo energien hentes fra.

TOYOTA-ARVEN: I en bil til to millioner kroner, føles det litt gjerrig å ha knapper og hardplast av billigtypen.
TOYOTA-ARVEN: I en bil til to millioner kroner, føles det litt gjerrig å ha knapper og hardplast av billigtypen. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Heldigvis har vi godt sammenligningsgrunnlag. Vi har testet flere biler med tradisjonell forbrenningsmotor og et tilsvarende vekt/effekt-forhold og tidligere, og LS 600hL havner midt i klyngen. Miljøgevinsten med hybrid er på den måten minimal i akkurat dette tilfellet.

Pris/utstyr: 3

For to millioner kroner får du alt Lexus har å by på. Vi skal ikke gjengi det her, for da måtte du scrollet til krampa satt seg i pekefingeren. Den lista er kjempelang.

Startprisen på LS 600hL er 1,75 millioner gjør ikke saken spesielt mye bedre. Vi snakker uansett om en bilklasse de aller færreste har råd til å unne seg.

Sammenlignet med biler som Mercedes-Benz S500 4Matic og BMW 7-serie Activehybrid, ser vi ingen markant prisforskjell. Startprisen ligger rundt 1,7 millioner, og det er fort gjort å lesse på ekstrautstyr for 3-400 000 kroner.

Konklusjon: 5

MASSIV: Lexus LS 600h er en massiv bil som oser makt. FOTO: Petter Handeland
MASSIV: Lexus LS 600h er en massiv bil som oser makt. FOTO: Petter Handeland

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

At Lexus LS 600hL er en god bil, er vi ikke i tvil om. Den er meget god på veldig mange områder. Men to viktige faktorer spiller inn i totalvurderingen.

Det første er kontinentet vi lever på. LS 600hL er laget for amerikanske highways, ikke svingete norske veier av dårlig kvalitet. Her oppleves de europeiske luksusbilene (S-klasse, 7-serie og A8) noe mer smidige.

Det andre er helhetsinntrykket av en bil som skal forsvare en pris på to millioner kroner. Det er en del ting som vi synes Lexus kunne løst bedre. Vi tenker spesielt på materialkvaliteten på enkelte interiørelementer og den middelmådige skjermen i dashbordet. Også her må den se seg frakjørt av de europeiske flaggskipene.

Les også:

VELLYKKET: Ansiktsløftet på den gigantiske Lexus-en er vellykket. FOTO: Martin Jansen
VELLYKKET: Ansiktsløftet på den gigantiske Lexus-en er vellykket. FOTO: Martin Jansen

En fantastisk bil å kjøre

De beste bilene til under 350.000 kroner

SUV - Folkelig suksessoppskrift

Denne saken ble første gang publisert 15/11 2013, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også