Test: Land Rover Discovery Sport SD4 HSE Luxury, 2015

Duger til alt!

Land Rover Freelander går ut. Inn kommer en ny, mer elegant og samtidig barskere SUV. Vi har testet nye Dicovery Sport.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfort

+ Kjøreegenskaper

+ Design

+ Innvendig plass

+ Drivstofforbruk

+ Mye utstyr

- Høy pris

- Hyppige girskift

Det er på tide å legge alle fordommer til side. Land Rover Freelander var kanskje ikke verdens beste eller mest driftssikre bil, men med ny, pengesterk eier i ryggen har det virkelig fått fart på sakene.

Det skal ikke mange minuttene til bak rattet for å kjenne at Land Rover mener alvor med Discovery Sport. Den ser kanskje jålete ut med sine store felger, men dette er en robust SUV med meget gode allroundkvaliteter. Den duger til alt fra ungekjøring og turer til butikken, til kjøring på dårlige hytteveier og utenfor allfarvei.

Discovery sport er god nok til å ta opp kampen med BMW X3, Audi Q5, Mercedes GLK, Volvo XC60 og Lexus NX 300h.

Kjøreegenskaper: 5

Kjørefølelsen er en litt annen Discovery Sport enn lillebror Evoque. Discovery Sport er mer voksen i oppførselen og kjennes tryggere. Den kjører helt fint og prøver ikke å være noe den ikke er, nemlig sportslig.

Fra å være lettkjørt i bytrafikken og komfortabel på motorveien, forvandles Discovery Sport til en tøffing på dårlig landevei. Og der hvor ujevnhetene kommer tett og det gjerne er litt vekslende underlag, er den i sitt ess og tåler å bli kjørt hardt.

Med firehjulsdrift, god bakkeklaring, korte overheng og en sterk dieselmotor, er du sikret god framkommelighet. Discovery Sport har også forskjellige kjøreprogram som hjelper deg fram i terrenget. 

Disse programmene fikk vi demonstrert og kjent på under et arrangement ved Land Rover Experience Center i Skien tidligere i år. Løypene der har hindre du skulle tro det var umulig å forsere, men med riktig kjøreprogram krabbet Discovery Sport fram og imponerte stort.  

I våre faste kjøreøvelser (slalåm og elgtest (dobbel unnamanøver)) griper støttesystemene hardt og effektivt inn ved minste tegn til skrens. Og skrens får vi ganske tidlig i form av understyring.

At sikkerhetssystemene griper hardt inn og bremser farten er vel og bra, men i dette tilfellet griper det så hardt inn at det er vanskelig å svinge tilbake i riktig fil etter å ha kjørt unna «elgen».

SKIKKELIG TØFFING: Discovery Sport er lettkjørt i byen og en skikkelig tøffing på dårlig vei. Lang fjæringsvei og ganske myk fjæring gir god komfort.

SKIKKELIG TØFFING: Discovery Sport er lettkjørt i byen og en skikkelig tøffing på dårlig vei. Lang fjæringsvei og ganske myk fjæring gir god komfort.

Motor: 4

Dessverre ble ikke den nye Ingenium-motoren Jaguar/Land Rover-konsernet snakker så varmt om klar til lanseringen av Discovery Sport. Den kommer først i september. Enn så lenge blir Discovery Sport levert med den samme 2,2-litersdieselen som Evoque med enten 150 eller 190 hestekrefter.

TESTDATA:

  • 0-100 km/t, sek.: 10,4
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,7
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,4
  • Støy tomgang, dBA: 47,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,7
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,6
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,9
  • Testforbruk, l/mil: 0,61

Det er helt greit, for motoren er både sterk og fleksibel. Foruten litt hard gange, har vi lite å sette fingeren på.

Testbilen hadde 190-hesteren kombinert med en nitrinns (!) automatgirkasse fra den tyske produsenten ZF, som er både kjapp, smidig og komfortabel i skiftene.

Men, ni trinn er etter vår mening i overkant. Med så mange tilgjengelige gir og en software som heller girer én gang for mye enn én gang for lite, blir girskiftene så mange at det faktisk er til bry. Ved selv den minste fartsøkning girer den ned både ett og to hakk, noe som er helt unødvendig med en momentsterk motor under panseret.

Ytelser: 4

Med 420 Newtonmeter tilgjengelig allerede fra 1750 omdreininger, er 2,2-litersdieselen mer enn sterk nok i den nesten to tonn tunge Discovery Sport. Fleksibiliteten i motoren er upåklagelig, og i våre akselerasjonsmålinger legger den seg midt mellom imellom BMW X3 med 163- (gammel motor) og 190-hesters dieselmotorer og automat.

60–100 km/t går på 5,6 sekunder og 80–120 km/t går på 7,4 sekunder. Oppgitt 0–100 km/t-tid med testbilens motor er 8,9 sekunder.

GOD PLASS: Plassforholdene er blant de beste i klassen. Benplassen og kupebredden er bedre enn for eksempel BMW X3, og faktisk på nivå med stor-SUVen Mercedes ML.

GOD PLASS: Plassforholdene er blant de beste i klassen. Benplassen og kupebredden er bedre enn for eksempel BMW X3, og faktisk på nivå med stor-SUVen Mercedes ML.

Eksteriør: 5

«Oi, den var tøff» er en gjenganger fra folk vi møter på vår vei i Discovery Sport. Vi er helt enige. At Land Rover bygger barske biler har vi fått erfare mer enn en gang, og kanskje i størst grad da vi testet Evoque. Sjelden har vi fått så mye oppmerksomhet i en bil som i Evoque.

TEKNISKE DATA:

  • Motor, cm3: 2179
  • Effekt, hk ved o/min: 190/3500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 420/1750
  • Egenvekt, kg: 1954
  • Tilhengervekt, kg: 2200/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 459/189/172
  • Bagasjerom, liter: 479
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,61
  • CO2-utslipp, g/km: 161
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,9
  • Toppfart, km/t: 188
  • Pris fra, kr: 606 900
  • Pris testbil, kr: 846 500

Discovery Sport og Evoque har mye til felles i linjeføringen. Discovery sport er større og høyere og ser ikke like bred og barsk ut i fronten, men er likevel tøff med sine moderne linjer, brede skjermer, feite hjul og offroad-pynt i form av skliplater foran og bak, plastdetaljer langs sidene og ved hjulbuene og stigtrinn i stål.

Den oransje lakken er nok litt for knæsj for folk flest, men får fram designdetaljene bedre enn en tradisjonell grå, metallic lakk. Totone-lakk (svart fra skulderlinjen og opp, unntatt på c-stolpen) gjør at testbilen ser lavere ut enn det den egentlig er.

Interiør: 5

Sittende ved førerplass gir Discovery Sport et delt inntrykk. Her sitter du høyt og med god oversikt, og du nyter godt av god brukervennlighet og fin ergonomi. Det er med andre ord lett å trives.

Og det skal du også gjøre, for Discovery Sport er en kostbar bil som skal gi det lille ekstra.

Og det gjør den på mange måter. En stor del av interiøret har flott design og mange av interiørelementene er av god kvalitet, men dessverre brytes det opp av billig hardplast i midtkonsollen.

Hardplasten er også brukt på panelet på siden av setet der knappene til setejusteringen er. Disse knappene gir ikke den kvalitetsfølelsen vi forventer av en bil i denne prisklassen.

Det kan virke som Land Rover-ingeniørene har brukt mer tid på å trylle fram innvendig plass enn å finne et alternativ til hardplasten, for plass er det mye av i Discovery Sport. Undertegnede på 192 centimeter kan fint gå rett inn i baksetet etter å ha satt førersetet i ønsket posisjon.

Vi måler bilen innvendig og får bekreftet at plassforholdene er gode. Benplassen i baksetet er bedre enn i Volvo XC60, BMW X3, Audi Q5 og Mercedes GLK. Faktisk er benplassen i baksetet like god som i stor-SUV-en Mercedes ML.

I tillegg er kupebredden bedre enn i nevnte konkurrenter og takhøyden god selv med panorama-soltak.

I forhold til konkurrentene er rommet noen få centimeter kortere, men samtidig litt bredere. Bagasjerommet har et oppgitt volum på 479 liter.

Vi vil berømme Land Rover for en meget fleksibel seteløsning både for andre og tredje seterad. Ja, du leste riktig. Mot et tillegg på 40 000 kroner får du en tredje seterad med to seter. Disse egner seg best for små barn, da benplassen er svært begrenset.

LITT DELT: God sittestilling, god oversikt og god brukervennlighet, men billig hardplast i midtkonsollen ødelegger litt for totalinntrykket.

LITT DELT: God sittestilling, god oversikt og god brukervennlighet, men billig hardplast i midtkonsollen ødelegger litt for totalinntrykket.

Komfort: 5

Discovery Sport er en komfortabel bil. Her sitter du godt, har god oversikt og fin ergonomi. Den er også godt støydempet og har god fjæringskomfort. Likevel føles den aldri like polert som de beste tyske.

De mange girskiftene og litt grov motorgange trekker totalkomforten litt ned, men alt-i-alt er vi meget godt fornøyd med komfortnivået i Discovery Sport.

Sikkerhet: 6

Land Rover Discovery Sport ble kollisjonstestet av testorganet EuroNCAP i 2014 med meget godt resultat. Fem av fem stjerner og gode prosentscorer i alle testkategorier (beskyttelse for voksne, beskyttelse for barn, fotgjengersikkerhet og sikkerhetsutstyr), vitner om at Discovery Sport er en meget trygg bil å ferdes i.

Discovery Sport har det som forventes av passivt og aktivt sikkerhetsutstyr i en bil i premium-SUV-segmentet i dag.

TAR SEG FRAM Discovery Sport har, i likhet med andre modeller fra merket, forskjellige terrengkjøreprogrammer som hjelper deg fram i terrenget. Framkommeligheten er i ypperste klasse.

TAR SEG FRAM Discovery Sport har, i likhet med andre modeller fra merket, forskjellige terrengkjøreprogrammer som hjelper deg fram i terrenget. Framkommeligheten er i ypperste klasse.

Pris/utstyr: 3

Rimeligste Land Rover Discovery Sport begynner på 538 900 kroner. Du får da en bil med den samme motoren (150 hk), manuelt gir og laveste utstyrsnivå, kalt S.

Testbilen var hentet i den helt andre enden av prislisten, nemlig toppmodellen HSE Luxury med 190 hestekrefter og automatgir. Denne koster 749 900 kroner.

Testbilen hadde i tillegg ekstrautstyr for nesten 100 000 kroner: den tredje seteraden, panorama glasstak, totone metallic lakk, 19-toms hjul og fjernstyrt parkeringsvarmer m.m.

Det er på nivå konkurrenter som BMW X3, Volvo XC60, Mercedes GLK og Audi Q5 med tilsvarende utstyr og motoreffekt, så hvorfor terningkast tre i denne kategorien?

Jo, fordi Freelander tradisjonelt sett ikke har holdt seg like godt i pris som konkurrentene. Dette på grunn av dårlig kvalitet, noe vi tror og håper Land Rover nå har fått orden på i Discovery Sport.   

Forbruk: 5

Det oppgitte drivstofforbruket og CO2-utslippet for testbilen er 0,61 l/mil og 161 gr/km. Det er ti prosent mer enn BMW X3 med 190 hestekrefter og automatgir.

I vår faste forbrukstest, en 20 milsrunde vi kjører på tid, har pipa en litt annen lyd. X3 slurpet i seg 0,72 l/mil, mens Discovery Sport nøyer seg kun 0,61 l/mil.

Det er et meget godt resultat tatt bilstørrelse, vekt og motorkraft i betraktning, og helt i toppsjiktet for SUVer på denne størrelsen.

PLUSS TO: En tredje seterad er tilgjengelig som ekstrautstyr i Discovery Sport. Setene er små og egner seg best for barn. Når setene ikke er i bruk, legges de ned og danner et flatt gulv.

PLUSS TO: En tredje seterad er tilgjengelig som ekstrautstyr i Discovery Sport. Setene er små og egner seg best for barn. Når setene ikke er i bruk, legges de ned og danner et flatt gulv.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

At Land Rover har lagt ned mye tid og penger i å utvikle en verdig konkurrent til BMW X3, Audi Q5, Mercedes-Benz GLK og Volvo XC60 merkes godt. Discovery Sport er en god bil som fortjener oppmerksomhet i klassen.

Gode allroundegenskaper trekker opp, men prisen er i høyeste laget om vi tar med et tradisjonelt sett høyere verditap enn konkurrentene.

Derfor er det med spenning vi venter på den nye motoren. Lavere avgifter vil kanskje redusere prisen noe. 

Spesifikasjoner

Produsent Land Rover
Pris 846500

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Kompakt-SUV-er Se flere saker fra: Vellykket oppussingsobjekt
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

Den beste SUV-en fra BMW

BMW X3 xDrive 30d 2013

Den beste SUV-en fra BMW
Går stillere med ny motor

Test: BMW X3 xDrive20d aut., 2014

Går stillere med ny motor
Veil. pris: 572200

Henger fortsatt godt med i toppen

BMW X3 xDrive 20d 2013

Henger fortsatt godt med i toppen
Derfor er dette en favoritt-SUV

Test: BMW X3 xDrive20d aut. 190 hk, 2015

Derfor er dette en favoritt-SUV
Veil. pris: 586100

Nå er den fornuftig også

Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift

Nå er den fornuftig også
Veil. pris: 403500

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC aut, 2013

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr
Honda svinger tryllestaven

Test: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk automat, 2015

Honda svinger tryllestaven
Veil. pris: 508 000

Blant de gjerrigste SUV-ene

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, 2012

Blant de gjerrigste SUV-ene
Veil. pris: 401000

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

En SUV utenom det vanlige

Jeep Cherokee 2,0 MJD 170 hk automat, 2014

En SUV utenom det vanlige
Veil. pris: 644000

Tøffere enn du tror

Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, 2015

Tøffere enn du tror
Veil. pris: 389 900

Utstyrsbombe for familien

Test: Kia Sorento Exclusive 2,2 CRDi aut., 2015

Utstyrsbombe for familien
Veil. pris: 733300

Sikkert SUV-kjøp

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, 2014

Sikkert SUV-kjøp
Veil. pris: 356900

Duger til alt!

Test: Land Rover Discovery Sport SD4 HSE Luxury, 2015

Duger til alt!
Veil. pris: 846500

Nå kan du få status-SUV til lavere pris

Test: Lexus NX 300h, 2015

Nå kan du få status-SUV til lavere pris
Veil. pris: 670600

Kan spare deg for 250 000 kroner

3000 km med Mazda CX-5 2,2d 175 hk, 2014

Kan spare deg for 250 000 kroner
Veil. pris: 460500

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Innfrir på alle viktige punkter

Test: Mazda CX-5 2,5 AWD Optimum, 2015

Innfrir på alle viktige punkter
Veil. pris: 465 000

Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken

Test: Mercedes-Benz 220d 4Matic aut., 2015

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken
Veil. pris: 585000

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt

Test: Mitsubishi Outlander PHEV, 2014

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt
Veil. pris: 459900

Den beste Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D automat, 2013

Den beste Mitsubishi Outlander
Den nye hyttebilen

Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D, 2012

Den nye hyttebilen
Ur-SUV-en har blitt moderne

Test: Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 hk 4WD Tekna, 2014

Ur-SUV-en har blitt moderne
Veil. pris: 400000

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
Den barskeste familie-SUV-en

Subaru Forester 2,0D, 2013

Den barskeste familie-SUV-en
Her får du rimelig firehjulsdrift

Test: Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech, 2015

Her får du rimelig firehjulsdrift
Veil. pris: 324900

RAV4 er blitt familie-SUV-en

Toyota RAV4 2,2 D-4D, 2013

RAV4 er blitt familie-SUV-en
Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

En Volvo med overflod av alt

3500 km med Volvo XC60 T6 AWD, 2014

En Volvo med overflod av alt
Veil. pris: 950000

Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag