Test: Kia Sorento Exclusive 2,2 CRDi aut., 2015

Utstyrsbombe for familien

Med konkurrenter i fleng stiller Kia til kamp i SUV-klassen med en sjuseters utstyrsbombe til over 700 000 kroner. Kan den forsvare prisen?

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Mye utstyr

+ Sju seter

+ God plass

+ Komfort

- Høy pris

- Materialvalg i interiøret

- Forbruk

- Føles litt tung på veien

Med Sorento klarer Kia å finne sin helt egen nisje i SUV-segmentet. Sorento er større enn familie-SUVer som Mitsubishi Outlander og Honda CR-V, større enn premium-SUVer som BMW X3, Audi Q5 og Volvo XC60, og mindre enn stor-SUVer som Audi Q7, BMW X5 og Mercedes ML (kommende GLE).

Etter mye fram og tilbake, faller vi til slutt ned på å sammenligne Sorento med familie-SUVene. Dette fordi de innvendige målene er på nivå med Honda CR-V og Mitsubishi Outlander.

Sorento har bedre kupebredde, men faktisk litt dårligere benplass i baksetet. Bagasjerommet er til gjengjeld litt lengre, men samtidig litt grunnere.

Sorento har i likhet med Outlander en tredje seterad. To seter vippes opp fra bagasjeromsgulvet og gjør Sorento om til sjuseter. Seteløsningen er fleksibel og velfungerende, men samtidig en plasstyv når kun fem seter er i bruk.

De nedslåtte setene bygger i høyden og reduserer lastekapasiteten. Bagasjeromsvolumet er likevel oppgitt til 605 liter, noe vi vil tro holder for de fleste.

MYE UTSTYR: Selv om toppmodellen Exclusive har alt tenkelig utstyr, klarer ikke Sorento å forsvare en prislapp på godt over 700 000 kroner.

MYE UTSTYR: Selv om toppmodellen Exclusive har alt tenkelig utstyr, klarer ikke Sorento å forsvare en prislapp på godt over 700 000 kroner. Foto: Petter Handeland

Ikke premium nok

Kjørefølelsen i Sorento er også nærmere familie-SUVene enn premium-SUVene. Til tross for imponerende høyt utstyrsnivå, gir ikke Sorento et like eksklusivt og polert inntrykk som BMW X3, Volvo XC60 og Audi Q5.

Det har mest med materialvalg og interiørdesign å gjøre, men også motor, drivlinje og kjørefølelse. Knapper, skjermer og målere kjenner vi igjen fra rimeligere Kia-modeller, og selv om enkelte paneler er trukket i skinn, er materialvalgene forholdsvis enkle i dørsider, midtkonsoll og dashbord.

TIL SJU: En tredje seterad vippes enkelt opp fra gulvet i bagasjerommet. Benplassen er begrenset, men setene er gode. Som femseter har Sorento oppgitt bagasjeromsvolum på solide 605 liter.

TIL SJU: En tredje seterad vippes enkelt opp fra gulvet i bagasjerommet. Benplassen er begrenset, men setene er gode. Som femseter har Sorento oppgitt bagasjeromsvolum på solide 605 liter. Foto: Petter Handeland

Høy pris

Sorento er veldig amerikansk av seg. Den er tung og myk og har god fjæringskomfort, men har ikke et snev av sportslighet i seg. Drivlinjen gjør en tilfredsstillende jobb, men er langt fra den mest moderne i sin prisklasse. Sorento er nemlig priset som BMW X3, Audi Q5 og Volvo XC60.

TESTDATA:

  • 0–100 km/t, sek.:            9,8
  • 60–100 km/t, kickdown:              5,7
  • 80–120 km/t, kickdown:              7,3
  • Støy tomgang, dBA:       45,2
  • Støy 50 km/t, dBA:         64,0
  • Støy 80 km/t, dBA:         67,8
  • Støy 100 km/t, dBA:       70,8
  • Testforbruk, l/mil:          0,73

Motoren har litt å gå på både når det gjelder gange og effektutvikling, og den sekstrinns automatgirkassen, som veksler rolig og komfortabelt, virker ikke like effektiv som de mest moderne dobbelklutsj-automatkassene. Gjennomsnittlig dieselforbruk på 0,73 l/mil i vår tjuemils forbrukstest, bekrefter dette. 

AMERIKANSK: At Sorento er laget med tanke på det amerikanske markedet merkes godt på kjøreegenskapene. Sorento er tung og komfortabel, og alt annet enn sportslig.

AMERIKANSK: At Sorento er laget med tanke på det amerikanske markedet merkes godt på kjøreegenskapene. Sorento er tung og komfortabel, og alt annet enn sportslig. Foto: Petter Handeland

Midt mellom

De store, gode skinnsetene og den enorme kupebredden gir en mer påkostet følelsen enn Outlander og CR-V. Men ikke nok. Til det er prisen for stiv.

TEKNISKE DATA:

  • Motor, cm3:      2199
  • Effekt, hk ved o/min:    200/3800
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 441/1750
  • Egenvekt, kg:    1878
  • Tilhengervekt, kg:           2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm:      478/189/169
  • Bagasjerom, liter:           605/1662
  • Standard dekkdimensjon:         
  • Forbruk, EU-mix l/mil:   0,67
  • CO2-utslipp, g/km:         177
  • 0–100 km/t, fabrikk, sek.:           9,6
  • Toppfart, km/t:                203
  • Pris fra, kr:          589 900
  • Pris testbil, kr:   733 300

Sorento koster nesten 300 000 kroner mer enn en topp utstyrt Mitsubishi Outlander med 2,2-liters dieselmotor, automatgir, firehjulstrekk og sju seter. Testbilen, en topp utstyrt "Exclusive", koster over 730 000 kroner.

Konklusjon: Terningkast 3

Isolert sett er Kia Sorento en ypperlig familie-SUV. Den er stor, komfortabel, veldig godt utstyrt og har plass til sju. Men så stopper det opp.

Sorento er priset som en premium-SUV, men gir langt fra et like eksklusivt og polert inntrykk som BMW X3 og gjengen. Den føles derfor ikke verdt prisen.

 

Spesifikasjoner

Produsent Kia
Pris 733300

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Kompakt-SUV-er
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

Den beste SUV-en fra BMW

BMW X3 xDrive 30d 2013

Den beste SUV-en fra BMW
Går stillere med ny motor

Test: BMW X3 xDrive20d aut., 2014

Går stillere med ny motor
Veil. pris: 572200

Henger fortsatt godt med i toppen

BMW X3 xDrive 20d 2013

Henger fortsatt godt med i toppen
Derfor er dette en favoritt-SUV

Test: BMW X3 xDrive20d aut. 190 hk, 2015

Derfor er dette en favoritt-SUV
Veil. pris: 586100

Nå er den fornuftig også

Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift

Nå er den fornuftig også
Veil. pris: 403500

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC aut, 2013

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr
Honda svinger tryllestaven

Test: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk automat, 2015

Honda svinger tryllestaven
Veil. pris: 508 000

Blant de gjerrigste SUV-ene

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, 2012

Blant de gjerrigste SUV-ene
Veil. pris: 401000

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

En SUV utenom det vanlige

Jeep Cherokee 2,0 MJD 170 hk automat, 2014

En SUV utenom det vanlige
Veil. pris: 644000

Tøffere enn du tror

Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, 2015

Tøffere enn du tror
Veil. pris: 389 900

Utstyrsbombe for familien

Test: Kia Sorento Exclusive 2,2 CRDi aut., 2015

Utstyrsbombe for familien
Veil. pris: 733300

Sikkert SUV-kjøp

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, 2014

Sikkert SUV-kjøp
Veil. pris: 356900

Duger til alt!

Test: Land Rover Discovery Sport SD4 HSE Luxury, 2015

Duger til alt!
Veil. pris: 846500

Nå kan du få status-SUV til lavere pris

Test: Lexus NX 300h, 2015

Nå kan du få status-SUV til lavere pris
Veil. pris: 670600

Kan spare deg for 250 000 kroner

3000 km med Mazda CX-5 2,2d 175 hk, 2014

Kan spare deg for 250 000 kroner
Veil. pris: 460500

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Innfrir på alle viktige punkter

Test: Mazda CX-5 2,5 AWD Optimum, 2015

Innfrir på alle viktige punkter
Veil. pris: 465 000

Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken

Test: Mercedes-Benz 220d 4Matic aut., 2015

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken
Veil. pris: 585000

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt

Test: Mitsubishi Outlander PHEV, 2014

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt
Veil. pris: 459900

Den beste Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D automat, 2013

Den beste Mitsubishi Outlander
Den nye hyttebilen

Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D, 2012

Den nye hyttebilen
Ur-SUV-en har blitt moderne

Test: Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 hk 4WD Tekna, 2014

Ur-SUV-en har blitt moderne
Veil. pris: 400000

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
Den barskeste familie-SUV-en

Subaru Forester 2,0D, 2013

Den barskeste familie-SUV-en
Her får du rimelig firehjulsdrift

Test: Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech, 2015

Her får du rimelig firehjulsdrift
Veil. pris: 324900

RAV4 er blitt familie-SUV-en

Toyota RAV4 2,2 D-4D, 2013

RAV4 er blitt familie-SUV-en
Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

En Volvo med overflod av alt

3500 km med Volvo XC60 T6 AWD, 2014

En Volvo med overflod av alt
Veil. pris: 950000

Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning