Test Jaguar XJ V8 5,0 Portfolio LWB, 2010

Tradisjonsbrudd

Den nye Jaguar XJ er en helt annerledes bil enn sin forgjenger. Mest på godt, men det etterlater også et lite savn.

NESTEN LIMOUSINE: Med en lengde på 5,25 m ruver Jaguar XJ LWB godt i landskapet.
NESTEN LIMOUSINE: Med en lengde på 5,25 m ruver Jaguar XJ LWB godt i landskapet. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Jaguar XJ ser ikke lenger ut slik Jaguar XJ har gjort de siste 40 årene.

Maserati-aktig i fronten og med hekk og profil som det oser USA av. Kanskje det betyr at bilen tiltrekker seg et annet og nytt publikum, samtidig som tweed- og nikkersadelen må se seg om etter andre bilmerker.

Uansett hvordan det nye designspråket påviker kundegrunnlaget, er det i alle fall ikke mye i veien med egenskapene. Særlig ikke når vi tester bilen med den 375 hk sterke V8-motoren.

Kjøreegenskaper: 5

Jaguar XJ er en stor bil i utgangspunktet, og blir ikke mindre i versjonen med lang akselavstand vi kjørte.

Spesielt på mindre veier eller i bykjøring føles den 5,25 meter lange bilen en smule uhåndterlig. Når vi kjører bilen gjennom vår utfordrende unnamanøvertest imponerer den imidlertid ved å klare svært høy hastighet uten å rive kjegler.

Ute på vår faste testrunde kjennes bilen trygg og overraskende sportslig, men styringen kjennes noe mer nummen enn de beste store luksusbilene, der Audi A8 4,2 TDI er blant de mest kompetente.

Del

Motor: 6

Vi ga den tre-liters dieselversjonen av Jaguar XJ toppkarakter i motorkapittelet, og med V8 bensinmotor under panseret blir alt enda et hakk bedre.

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:5000
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:385/6500
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:515/3500
  • EGENVEKT, KG:1834
  • TILHENGERVEKT, KG:0
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:525/190/145
  • BAGASJEROM, LITER:520
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:245/50 R18 bak: 275/45 R 18
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:1,13
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:264
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:5,7
  • TOPPFART, KM/T:250
  • PRIS FRA, KR:1 769 000

V8-maskinen virker mer silkemyk enn hos tyske konkurrenter, men har fortsatt en tilstrekkelig buldring fra åtte sylindre som gir den helt spesielle lydkulissen.

Det er kanskje unødvendig å si, men motorkarakteren harmonerer fenomenalt bra med den seks-trinns automatkassen, riktignok med ett eller to trinn mindre enn de mest avanserte girkassene per i dag.

Ytelser: 6

Med 375 hk er effekt aldri noe savn i Jaguar XJ V8 5,0. Med 60-100 km/t på 3,0 sekunder og 80-120 km/t på 3,8 sekunder i kickdownakselerasjon, er bilen blant de aller raskeste vi har testet i år.

Og du behøver sjelden å lokke frem alle kreftene, bare et lett trykk på gasspedalen er nok til å gi et skyv som parkerer de fleste normale biler.

Eksteriør: 5

Jaguar XJ representerer et nytt formspråk fra det tidligere britiske tradisjonsmerket.

For meg som har fulgt med XJ helt siden 60-tallet og sett hvordan man mer eller mindre vellykket har forsøkt å modernisere uttrykket og samtidig holde tråden til tradisjonen, blir nye XJ en noe fremmed fugl.

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.:6,3
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:4,3
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:6,0
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:8,4
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:3,0
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:4,3
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:6,0
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:8,6
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:11,9
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:3,8
  • STØY TOMGANG, dBA:42,5
  • STØY 50 KM/T, dBA:60,8
  • STØY 80 KM/T, dBA:63,8
  • STØY 100 KM/T, dBA:66,2
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,99
  • MISVISNING 50 KM/T:47
  • MISVISNING 80 KM/T:76
  • MISVISNING 100 KM/T:95

Det er langt enklere å forestille seg en hvit XJ med blingfelger og gangsterrappere på South Beach, enn på fasanjakt foran et gods i det skotske høylandet.

Men uavhengig av hvordan man vurderer stilbruddet, kommer man ikke unna at den nye XJ har en "presence" som gjør inntrykk og blir lagt merke til der du ruller frem.

Interiør: 5

I versjonen med lang akselavstand har Jaguar XJ enorm benplass i baksetet.

Men linjene setter begrensinger i høyden, og utformingen gjør ikke midtplassen spesielt attraktiv. Og linjene dikterer også et relativt beskjedent og lite fleksibelt bagasjerom.

Så er neppe en XJ LWB barnefamilienes valg uansett, og som limousin i sjåførklassen er dette helt sikkert korrekte avveininger.

Juryen er fortsatt ute til lunsj når det gjelder heldigitale instrumenter i retrostil - hvorfor ikke ta den helt ut når utseendet for øvrig bryter såpass kraftig med XJ-tradisjonen?

Komfort: 6

Jaguar XJ har alltid eksellert når det kommer til kjørekomfort, og den nye modellen er intet unntak. Det sklir silkemykt over alle ujevnheter, uavhengig av fart og veibanens beskaffenhet.

Støynivået er meget lavt og i tillegg er forsetene svært gode, med en komfortabel sittestilling. Noe særlig bedre blir det ikke.

PÅKOSTET: Førermiljøet er særeget, og en blanding av tradisjon og moderne linjer.
PÅKOSTET: Førermiljøet er særeget, og en blanding av tradisjon og moderne linjer. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 4

Det er tynt med EuroNCAP-tester for Jaguar, faktisk er det bare X-Type som er testet så langt tilbake som i 2002.

Sikkerhetsutstyret på Jaguar XJ er bra, og generelt sett er en såpass stor bil sikrere enn mindre modeller. Jaguar XJ mangler noe av det mer avanserte utstyret enkelte konkurrenter kan by på, som nattkamera med persongjenkjenning.

Pris/utstyr: 2

Med V8-motor og i LWB-versjon drar Jaguar XJ seg mot to millioners grensen med en startpris på 1 768 000 kroner. Da er selvfølgelig norske avgifter med på å gjøre prisnivået absurd og XJ til en bil for de ganske få.

Tradisjonelt har det vært litt større usikkerhet om kvalitet og holdbarhet hos Jaguar, men bortsett fra noen små knirkelyder i interiøret, var det ikke noe ved testbilen som ga grobunn for et slikt rykte.

Vi er spent på å se hvordan den nye retningen i design og stil på Jaguar XJ påvirker bruktverdien over tid.

LUKSUS: I baksetet er det limousinetilstander i Jaguar XJ LWB.
LUKSUS: I baksetet er det limousinetilstander i Jaguar XJ LWB. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 3

Jaguar XJ med V8-motor skal i følge EU-normen bruke 1,13 l/mil ved blandet kjøring, noe som resulterer i et CO2-utslipp på 264 g/km.

I vår testrunde bruker Jaguar XJ V8 5,0 0,99 l/mil. Det er gledelig nok mindre enn EU-miksen, og pent biltype og prestasjoner tatt i betraktning. Vi registrerte imidlertid en markert stigning ved by- og nærkjøring.

NOK PLASS: Ikke noe typisk barnevognområde. Her er det skreddersydde kofferter som gjelder.
NOK PLASS: Ikke noe typisk barnevognområde. Her er det skreddersydde kofferter som gjelder. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 27/11 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også