Test: Hyundai Veloster 1,6 GDi Premium Sport, 2011

Full pott for stilen

Husker du folkesportsbilen Hyundai Coupé? Dette er etterfølgeren.

FÅR I ULVEKLÆR: Den ser bra ut og signaliserer kraft. Men skinnet bedrar

FÅR I ULVEKLÆR: Den ser bra ut og signaliserer kraft. Men skinnet bedrar Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Utseende

+ Velutstyrt

- Motor/ytelser ved normal bruk

- Misforhold utseende/kjøreegenskaper

- Føles ikke påkostet

Hyundai er kraftig på offensiven. I fjor kom blant annet ix35, en folke-SUV som kan konkurrere med de beste i klassen. I år har vi fått i40, en familiestasjonsvogn som pirrer både når det gjelder utseende og kjøreegenskaper.

Dessuten har Veloster gjort sin entré, og her har designerne fått ganske så frie tøyler.

Veloster er blitt en slags sportskombicoupé der utseendet er langt viktigere enn plass og praktiske egenskaper.

Ergo er den ikke ment som en konkurrent til Ford Focus, VW Golf og Toyota Auris.

"Jålekompakt"

I stedet konkurrerer den i en liten nisje for "jålekompaktbiler". Her finner vi for eksempel Alfa Romeo Giulietta og VW Scirocco, og i litt mer utvidet forstand også BMW 1-serie og Audi A3.

Det betyr at Veloster har en samling riktig morsomme biler å bryne seg på. Spørsmålet er om egenskapene følger opp det utseendet lover.

BARE ÉN: På sjåførsida har Hyundai Veloster bare ei dør. Det lave, glassdekte taket går over i en bred hekk. Store hjul hører med. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

BARE ÉN: På sjåførsida har Hyundai Veloster bare ei dør. Det lave, glassdekte taket går over i en bred hekk. Store hjul hører med. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Kjøreegenskaper: 3

Vurdert opp mot jålekompaktbilene nevnt over, er Velosters kjøreegenskaper under gjennomsnittlige.

Det betyr ikke at Veloster er vond eller vanskelig å kjøre. Det indikerer i vel så stor grad at nivået er høyt.

Veloster er lettkjørt under normal kjøring, men blir for vag når den blir satt under press. Særlig skorter det på styrefølelse. Her er det ingen sportslig motstand, og en direkte følelse mangler.

Bilen inngir heller ingen eksklusiv, tung byggekvalitet når det gjelder for eksempel lyder fra understellet. Den føles heller som en vanlig billig kompaktbil som er pyntet kraftig opp.

I kjøreøvelsene på lukket bane har Veloster et veigrep som er dårligere enn snittet, men oppførselen er nøytral og uten store utslag i noen retning.

Motor: 3

PENT SYNSBEDRAG: Bakfra ser Hyundai Veloster ut som en bil som kan kjøre fra det aller meste. Det kan den ikke. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

PENT SYNSBEDRAG: Bakfra ser Hyundai Veloster ut som en bil som kan kjøre fra det aller meste. Det kan den ikke. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Mens diesel har fått nesten alt fokus i Norge i flere år, har det skjedd ting med bensinmotorene:

Mange har kommet med nye motorer med lavt sylindervolum, men med turbo og mer avansert innsprøytningsteknologi. Grovt forenklet kan en si at bensinmotorene har tatt i bruk deler av dieselteknologien. Det har gitt mer krefter og lavere forbruk.

Veloster-motoren på 1,6 liter, 140 hk og 166 Nm har direkteinnsprøytning, men mangler turbo. Det gjør at den tross mange hestekrefter mangler opplevd sprut og kraft, særlig på lavt og middels turtall.

Slik sett føles motoren utdatert.

Ytelser: 3

Som antydet over er det blitt langt mellom testbiler med sugemotor med såpass mange hestekrefter som Veloster har. Den må finne seg i å bli sammenlignet med bensindrevne biler med turbo.

MODERNE, MEN: Med en pris på 330.000 kroner kunne kvalitetsfølelsen i interiøret gjerne vært mer påkostet. Elektronikk er det derimot mer enn nok av. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

MODERNE, MEN: Med en pris på 330.000 kroner kunne kvalitetsfølelsen i interiøret gjerne vært mer påkostet. Elektronikk er det derimot mer enn nok av. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Og da får den juling. Rett nok er maksytelsene på lave gir greie nok, med 6,9 sekunder som beste resultat for 60-100 km/t og 7,5 sekunder for 80-120 km/t.

BARE FOR BARN: I baksetet skorter det både på takhøyde og rom for knær og tær. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

BARE FOR BARN: I baksetet skorter det både på takhøyde og rom for knær og tær. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Men også det er godt etter for eksempel Alfa Romeo Giulietta med 1,4-liters turbomotor med 120 hk.

På tyngre gir - altså mer likt normal bruk - er forskjellen enda større. Da blir den selvpustende 1,6-literen for dau og treg å regne sammenlignet med de ferske turbomotorene.

Eksteriør: 6

Hyundai har et eget designsenter i Tyskland. De som jobber der, vet åpenbart hva de driver med.

Veloster frir til dem som vil ha en helt annerledes kompaktbil på flere vis. Taklinjen er lav og fallende bakover på bilen. Det gir en sportslig silhuett. Sett rett bak- eller forfra ser den langt bredere ut enn den faktisk er. Hjulene står langt ut mot hjørnene, og stort glasstak gir en dose eksklusivitet.

En Veloster-spesialitet er dessuten bakdøra. Jepp, vi skriver døra, og ikke dørene, for bakdør finnes bare på den ene sida. Praktisk? Nei. Tøft? Ja.

Interiør: 3

Innvendig får en betale prisen for den utvendige linjeføringen. Er plass i baksetet viktig for deg, så er Veloster feil bil. Særlig skorter det på takhøyde. Bagasjerommet er på nøysomme 320 liter.

Med stor skjerm på plass er førsteinntrykket at Interiøret ser moderne ut. En nærmere titt avslører at materialbruken er langt nærmere billigbil enn prislappen antyder. Plast er det mye av, og mye av den er hard.

Komfort: 3

Igjen er Veloster helt grei, verken mer eller mindre. Fjæring og demping er langt mer moderat satt opp enn utseendet kan få deg til å tro.

Trolig er det bare hjulvalget, med 18-tommere, som gir en slags sportslighet til Veloster, og denne formen for sportslighet føles lite gunstig. Mest av alt gjør den bilen unødvendig kontant over krappe ujevnheter.

Førermiljøet er moderne og oversiktlig når vi snakker om det som skjer framover, mens sikten bakover er ofret på utseendets alter.

TRANGT: Praktiske egenskaper er ikke tungt vektlagt i Hyundai Veloster. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

TRANGT: Praktiske egenskaper er ikke tungt vektlagt i Hyundai Veloster. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Kvalitetsfølelsen er på under middels nivå, og da snakker vi ikke bare i forhold til de påkostede kompaktbilene, men også sammenlignet med en vanlig Golf eller Focus.

TEKNISKE DATA OG TESTDATA Hyundai Veloster 1,6 GDi Premium Sport

TEKNISKE DATA Hyundai Veloster 1,6 GDi Premium Sport

  • MOTOR, CM3: 1591
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 140/6300
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 166/4850
  • EGENVEKT, KG: 1260
  • TILHENGERVEKT, KG: 0
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 422/179/140
  • BAGASJEROM, LITER: 320
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/45 R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,59
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 137
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,7
  • TOPPFART, KM/T: 201
  • PRIS FRA, KR: 329 950
  • PRIS TESTBIL, KR: 329 950

TESTDATA

  • 0-100 KM/T, SEK.: 10,6
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,9
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 10,2
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 14,4
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 7,5
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 10,6
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 15,5
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 20,8
  • STØY TOMGANG, dBA: 35,7
  • STØY 50 KM/T, dBA: 65,4
  • STØY 80 KM/T, dBA: 69,8
  • STØY 100 KM/T, dBA: 73,0
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,62

Veloster har en god del hjulstøy, og kjører du over grus, sladrer lyden i innerskjermene om at det ikke finnes altfor mange lag med støyisolering.

Sikkerhet: 5

Hyundai Veloster er kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, og totalkarakteren ble fem av fem stjerner.

Med 96 prosent for voksnes sikkerhet ligger bilen på et ordentlig godt nivå. For barn er resultatet 89 prosent.

Veloster har all den sikkerhetselektronikken en venter å finne i en moderne bil i 2011, med omfattende kollisjonsputepakke, antiskrens og beltestrammere som eksempler.

Pris/utstyr: 4

Normalt er dette en meget sterk Hyundai-disiplin, men Veloster er en bil litt for seg selv.

Den fås kun med motoren som står i testbilen, og 140 hk krever noen avgiftskroner (i likhet med 137 gram CO2 per mil, selv om det isolert sett ikke er mye for en bensinmotor av denne typen).

Det er med på å gi en pris på temmelig nøyaktig 330.000 kroner, som er relativt mye penger for en designbil som ikke følger helt opp på egenskaper.

Prisen blir imidlertid bedre når en ser på utstyret. Her finnes stor naviskjerm, nøkkelfri inngang/start, stort soltak, ryggekamera med parkeringssensorer, stereoanlegg som kalles premium, men som er midt på treet, bluetooth, delskinnseter og en hel del annet.

Miljø: 4

Hyundai Veloster er oppgitt til å bruke 0,59 l/mil. I praksis, i vår faste forbrukstestløype på 20 mil, endte vi med et gjennomsnittsforbruk på 0,62 l/mil.

Begge deler er omtrent på det nivået en kan forvente for en kompaktbil med 1,6-liters bensinmotor.

Sjekk testbilene som har brukt minst og mest drivstoff her.

Konklusjon: 3

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Utseendet lover uendelig mye, men Hyundai Velosters egenskaper følger ikke opp. Visst er den godt utstyrt, men totalopplevelsen er at Veloster kjennes som et billig bilbygg som har tatt finkjolen på.

Ved siden av at verken komfort eller kjøreegenskaper er spesielt imponerende, er det motoren som trekker ned. Den blir både teknisk og faktisk sett frakjørt av moderne turbomotorer.

Les også:

Alle Hyundaier vi har testet

Vi har testet nesten 600 biler

Spesifikasjoner

Produsent Hyundai
Pris 329950

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Hyundai
Kanskje Norges smarteste familiebilkjøp

Test: Hyundai i30 1,6 CRDI Premium stv. 2013

Kanskje Norges smarteste familiebilkjøp
Veil. pris: 287850

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

Golf-konkurrent som gir mye for pengene

Test: Hyundai i30 1,6 CRDi 110 hk Premium, 2012

Golf-konkurrent som gir mye for pengene
Veil. pris: 265950

Stor familiebil til liten pris

Test: Hyundai i40 1,7 CRDi 115 hk Premium 2011

Stor familiebil til liten pris
Veil. pris: 344950

Full pott for stilen

Test: Hyundai Veloster 1,6 GDi Premium Sport, 2011

Full pott for stilen
Veil. pris: 329950

Se opp for denne stasjonsvogna

Test: Hyundai i40 1,7 CRDi 136 hk stv., 2011-modell

Se opp for denne stasjonsvogna
Hyundai i40 kan konkurrere med de beste

Langtest: Hyundai i40 1,7 CRDi aut. Premium

Hyundai i40 kan konkurrere med de beste
Veil. pris: 413000

God bil, feil motor

Test: Hyundai i40 2,0 GDi aut., 2011

God bil, feil motor
Veil. pris: 455950

Velg Kia Cee'd istedet

Test: Hyundai i30 Blue Drive 1,6D 90 hk, 2010

Velg Kia Cee'd istedet
Veil. pris: 234950

Billig og bra familiebil

Test: Hyundai ix20 1,4 Blue Drive 2011

Billig og bra familiebil
Veil. pris: 209950

Super-SUV til lavpris

Test: Hyundai ix35 2,0 CRDi 184 aut., 2010

Super-SUV til lavpris
Veil. pris: 487950

En ny folkefavoritt har landet

Test: Hyundai ix35 2,0 CRDi, 2010

En ny folkefavoritt har landet
Veil. pris: 350000

Prisbomben fra Korea

Test: Hyundai i20 1,2 2009

Prisbomben fra Korea
Veil. pris: 159950

Rimelig familiefrakter

Test: Hyundai i30 CW 1,6 D, 2009

Rimelig familiefrakter
Lover godt for fremtiden

Test: Hyundai i30 1,4

Lover godt for fremtiden
Veldig god, men viser det ikke

Test: Hyundai i30 1,6D

Veldig god, men viser det ikke
Stor, flott - og kostbar

Test: Hyundai iX55, 2010

Stor, flott - og kostbar
Veil. pris: 899950

Hverdagsbil i forkledning

Test: Hyundai Coupé 2,0

Hverdagsbil i forkledning
Nesten, men ikke helt

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Nesten, men ikke helt
Hyundai Tucson er budsjett-SUV

Test: Hyundai Tucson 2,0 CRDi

Hyundai Tucson er budsjett-SUV
Veil. pris: 378000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning