Test Hyundai Tucson 1,6 T-GDI 4WD, 2015

Sikter på SUV-pallen

Hyundai Tuscon utforderer SUV-bestselgerne med fart og utstyr.

Sist oppdatert

Hyundai Tucson er en av de nye modellene som skal gjøre livet enklere for Hyundai i Norge. I flere år har salget vært lavere enn man har forventet fra den koreanske bilgiganten. Blant annet fordi man har manglet modeller med tilstrekkelig konkurransekraft i de viktigste segmentene i Norge.

Et av de aller viktigste områdene er SUV-klassen. For Hyundais vedkommende folkelige familie-SUV-er, typisk for- og firehjulsdrevne SUV-er i prisklassen fra 300 000 til 500 000 kroner.

Forgjengeren Hyundai ix35 solgte bra de første årene etter lanseringen i 2010, men så gikk det nedover: I 2011 hadde ix35 en markedsandel i SUV-klassen på 5,1 %, det sank til 1,3 % i 2014.

Ikke rart forhandlere og importør har store forventninger til Hyundai Tucson. Den ser større og mer SUV-aktig ut enn ix35, men i vitale mål skiller det bare noen centimeter i Tucsons favør.

Det store spørsmålet er likevel hvordan den nye Hyundai Tucson står seg mot klassens ubestridte nummer 1 de siste årene, Mazda CX-5.

Kjøreegenskaper: 4

Som mange andre SUV-modeller i denne prisklassen, har Hyundai Tucson et 4WD-system der bilen i utgangspunktet er forhjulsdreven. Når elektronikken merker hjulspinn foran, overføres inntil 50 % av kreftene til bakhjulene.

Ved hjelp av en knapp i midtkonsollen kan du låse fordelingen til 50/50 mellom for- og bakhjul. Det er tenkt som en ekstra starthjelp under vanskelige forhold, og elektronikken løser opp sperren når hastigheten passerer 40 km/t.

Vi kjørte Hyundai Tucson på grusunderlag, og 4WD-systemet fungerer slik du forventer. Det gir ikke særlig utslag på veiegenskapene, men sørger for ekstra grep ved oppstart, og godt skyv ut av svinger på løst underlag.

Ellers oppfører Hyundai Tucson seg som en normal familie-SUV. Lettkjørt, oversiktlig og med snille veiegenskaper og passe streng stabilitetskontroll.

(Teksten fortsetter under bildet)

FETT GLIS: Hyundai  Tucson stiller med grill i XXL-klassen. Veiegenskapene kaller ikke på smilet i like stor grad, men snill er den.
FETT GLIS: Hyundai Tucson stiller med grill i XXL-klassen. Veiegenskapene kaller ikke på smilet i like stor grad, men snill er den. Foto: Terje Bjørnsen

Motor: 6

Motorpaletten i Hyundai Tucson er med ett unntak kjent vare: Du får den i forhjulsdrevne utgaver med 1,6-liter bensin (132 hk) eller 1,7-liter diesel (115 hk) og i firehjulsdrevne versjoner med 2,0-liters diesel (136 hk) eller 1,6-liters bensinturbo (177 hk).

Testdata

  • 0-100 km/t, sek.: 8,6
  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,1
  • 60-100 km/t, 5. gir: 8,6
  • 60-100 km/t, 6. gir: 11,2
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,7
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,0
  • 80-120 km/t, 6. gir: 12,7
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,2
  • Støy tomgang, dBA: 35,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,4
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,6
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,6
  • Testforbruk, l/mil: 0,68

Sistnevnte er et nytt bekjentskap i Tucson og koblet opp til Hyundais nye syvtrinns automatkasse med dobbelclutch. Liten bensinturbo i en relativt voksen SUV er ikke daglig kost, men etter "diesel-gate" et mer interessant alternativ enn noensinne.

Egenskapene er det ingenting å utsette på. Motoren går stille, og har en passe ivrig lyd når den strekkes på turtall. Du har solid skyv fra lave turtall og girkassen er flink til å utnytte momentet, slik at det ikke blir flere girskift enn nødvendig. Den girer kjapt, smart og nesten umerkelig. En sportsknapp gjør at den oftere girer ned og holder lave gir lenger. Det passer bra på svingete veier og i motbakker.

Ytelser: 6

Enten du trykker lett eller hardt på gassen, er den moderne drivlinjen med på notene. De syv trinnene i girkassen passer norske kjøreforhold, mens dreiemomentet på 265 Nm er tilgjengelig i et bredt turtallsområde (1500-4500 o/m).

Dermed får du en uanstrengt akselerasjon i det daglige, mens Hyundai Tucson kjennes sprek og morsom når du utnytter kreftene fullt ut. Selv om testbilen er utstyrt med vinterdekk og bare gått 750 km når vi tester ytelsene på bane, spurter den 0-100 km/t på 8,6 sekunder og slår sågar fabrikktallene (9,1).

Det samme bildet får vi i forbikjøringsakselerasjon, med 60-100 km/t på 4,7 sekunder. Nesten det samme som Mazda CX-5 med 2,5-liters bensinmotor på 192 hk (4,8) og merkbart kvikkere enn de fleste dieselalternativene. I forhold til Mazdas sekstrinns automatgir og lavere dreiemoment blir trekkraften bedre og kjøreopplevelsen smidigere.

(Teksten fortsetter under bildet)

DETALJER: De smale baklysene er trukket godt ut på siden og skaper en illusjon av bredde i designen.
DETALJER: De smale baklysene er trukket godt ut på siden og skaper en illusjon av bredde i designen. Foto: Terje Bjørnsen

Eksteriør: 4

Design er kanskje det vi i en dongeri- og fritidsjakke-redaksjon har minst peiling på. Det er sikkert derfor vi ikke skjønner hvorfor en del koreanske bilmodeller ser flotte og moderne ut når de kommer, men havner på siden av den gjengse stiloppfatning i løpet av noen år. Det skjedde både med Hyundai ix35 og Hyundai i40.

Tekniske data

  • Motor, cm3: 1591
  • Effekt, hk ved o/min: 177/5500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 265/1500-4500
  • Egenvekt, kg: 1609
  • Tilhengervekt, kg: 1600/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 448/185/165
  • Bagasjerom, liter: 513-1503
  • Standard dekkdimensjon: 215/70-16 H
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,75
  • CO2-utslipp, g/km: 175
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,1
  • Toppfart, km/t: 201
  • Pris fra, kr: 421 050
  • Pris testbil, kr: 492 950

Vi skal ikke gi oss inn på spekulasjoner om SUV-smaken i 2018, men nøye oss med å fastslå at Hyundai Tucson faller godt inn i familie-SUV-folden anno 2015. Fronten er markert, nesten Audi-aktig med sin dominerende grill. Hekken er vellykket med baklys strukket godt ut til siden og øker opplevelsen av bredde.

Interiør: 5

Innvendig følger Hyundai Tucson normen for en SUV i denne størrelsesklassen. I forhold til Mazda CX-5 er den litt kortere (4,48 mot 4,54 meter) noe som i første rekke viser seg i et litt kortere bagasjerom. Høyden i bagasjerommet er også noe mindre enn i CX-5, mens oppgitt volum (513 og 503 liter) er omtrent likt.

Flytter vi oss til baksetet, har Hyundai Tucson gode familiebildimensjoner, og eiere av forgjengeren Hyundai ix35 vil legge merke til bedre benplass. Det er viktig når store bakovervendte barneseter eller langbente voksne skal få plass. 

Vi trives også i et moderne førermiljø. Vår testbil er en topputstyrt versjon, men en fornuftig kombinasjon av skjermbetjening, knapper som er løftet høyt opp på dashbordet eller smart samlet i midtkonsollen, gjør jobben med å holde oversikt overkommelig.

(Teksten fortsetter under bildet)

KJENT STIL: Hyundai Tucson legger ikke skjul på sitt asiatiske opphav i interiørdesignen. Det fungerer vel så bra som mye annet i SUV-klassen.
KJENT STIL: Hyundai Tucson legger ikke skjul på sitt asiatiske opphav i interiørdesignen. Det fungerer vel så bra som mye annet i SUV-klassen. Foto: Terje Bjørnsen

Komfort: 4

Vi synes Hyundai har vært smarte når de har holdt seg til 225/60-17 som standard dekkdimensjon. Det du taper på presisjon i veiegenskaper, tas ofte igjen på komfortsiden.

Dessuten virker det som om Hyundai Tucson trenger den ekstra slakken, siden fjæringen fortsatt oppleves som stram på små ujevnheter i bykjøring. Straks du kommer opp i 60-70 km/t setter bilen seg bedre på understellet og kjennes ganske behagelig på langtur.

Spesielt ved by- og nærkjøring er den stillegående bensinmotoren et funn. Det taler for seg selv at tomgangsstøyen ligger på 36 dBA, mot en typisk diesel-SUV på 45-47 dBA.

Dessverre virker det som om Hyundai ikke har vært veldig opptatt av å redusere vei- og dekkstøy. I 100 km/t måler vi snaut 70 dBA på stillegående piggfri vinterdekk. Referansebilen Mazda CX-5 2,5 oppnår nesten samme resultat, men på større og mer støyende sommerdekk. 

Seter og sittestilling volder ingen problemer på langtur, og i kombinasjon med teknikkpakke (25 000 kroner) får du skinnseter med ventilasjon og 8-veis elektrisk justering. Det løfter førerkomforten betraktelig. Da må du imidlertid ta med store 19-tommers dekk på kjøpet.

Sikkerhet: 5

Hyundai Tucson ble testet av EuroNCAP i 2015. Resultatet er greit, med fem av fem stjerner og 86 % score for beskyttelse av voksne, 85 % for barn, 71 % for fotgjengere og 71 % for assistentsystemer.

I kommentarene til testen kommer det frem noen områder der bilen får middels karakterer. Det gjelder for beskyttelse av brystregionen for baksetepassasjeren i frontkollisjon, og tilsvarende for føreren ved sidekollisjon med stolpe.

Skal du ha Hyundai Tucson med et bra utvalg assistentsystemer, må du legge inn 25 000 kroner for «plusspakke» i utstyrslisten.

Da får du aktiv filskiftassistent, blindsonevarsler, ryggeradar for kryssende trafikk og automatisk nødbrems (gjenkjenner fotgjengere opp til 70 km/t, kjøretøy opptil 180 km/t). Adaptiv cruisekontroll glimrer dessverre med sitt fravær, men plusspakken inneholder i alle fall LED hovedlys.

(Teksten fortsetter under bildet)

STØRRE BAK: I baksetet har Hyundai Tucson blitt merkbart større enn modellen den erstatter.
STØRRE BAK: I baksetet har Hyundai Tucson blitt merkbart større enn modellen den erstatter. Foto: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 5

De rimeligste versjonene med forhjulsdrift starter rundt 300 000 kroner, mens rimeligste 4WD-modell er toliters diesel med manuell girkasse fra 385 000 kroner. Diesel og automat koster fra 415 000 kroner, mens bensinturbo og automat blir din fra 430 000 kroner.

Hyundai har gjort det enkelt og tilbyr i hovedsak tre utstyrspakker: Plusspakke (25 000 kroner) med fornufts- og sikkerhetsutstyr, teknikkpakke (25 000 kroner) med luksus- og komfortutstyr og tilslutt panoramapakke (12 000 kroner) med automatisk parkeringsassistent og panorama soltak.

Vår testbil hadde alle tre, og plusspakken er noe vi absolutt anbefaler. Teknikkpakken har noe bra (elektrisk justerbare og ventilerte skinnseter, p-sensorer) og noe ikke fullt så bra (19-tommers dekk, elektrisk åpning av bakluke). Du må ha plusspakke for å velge teknikkpakke. Så om du «bare» har lyst på seteventilasjon, koster det deg 50 000 raske...

Uansett, det viktigste er at du får en fornuftig utstyrt Hyundai Tuscon med et prispåslag på 25 000 kroner, noe som gjør alle versjonene konkurransedyktige i forhold til typiske konkurrenter. 

Forbruk: 4

I disse forbruks-, utslipps- og juksetider er det greit med noen ærlige unntak. Og Hyundai skal på ingen måte beskyldes for å ha sminket bruden før hun ble sendt på forbrukstest etter EU-normen.

Den tilsier et blandet forbruk på 0,75 l/mil og CO2-utslipp på 175 g/km. I vår faste forbrukstest ender Hyundai Tucson 1,6 T-GDI 4WD opp med å underskride forbruket i EU-normen og et testforbruk på 0,68 l/mil.

Erfaringsmessig bruker SUV-modeller med dieselmotor i denne klassen i hovedsak 0,6-0,65 l/mil. Ekstra gledelig at en moderne, sprek bensinmotor nesten matcher diesel på forbruk.

Litt malurt i begeret: Ved by- og nærkjøring må du regne med at forbruket havner i området 0,9-1,0 l/mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

En motor gjør ingen bil alene, men du verden hvordan det hjelper. Den snertne bensinturbo/automatkasse-kombinasjonen og de sportslige ytelsene gir Hyundai Tucson en spisskompetanse svært få andre SUV-er i denne klassen matcher.

På de fleste andre områder holder bilen et godt gjennomsnitt. Og om Mazda CX-5-hegmoniet neppe er truet, tror vi Tucson vil gjøre fortjente innhogg i SUV-salget fremover.

FIN AUTOMAT: Med den nye syvtrinns dobbelclutch girkassen og bensinturbo er Hyundai Tucson både lettkjørt og kvikk.
FIN AUTOMAT: Med den nye syvtrinns dobbelclutch girkassen og bensinturbo er Hyundai Tucson både lettkjørt og kvikk. Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 09/11 2015, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også