Test: Hyundai ix35 2,0 CRDi, 2010

En ny folkefavoritt har landet

Hyundai ix35 har alle ingredienser som kreves av en bestselger. Det er duket for en ny favoritt blant folke-SUV’ene.

Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Meget godt pris/utstyrsforhold

+ Solid garanti

+ Gode plassforhold

+ Sikre veiegenskaper og fremkommelighet

+ Presis styring og livlig motor

- Noe dekk- og motorstøy

- Stram fjæring på mindre ujevnheter

Tekniske data Hyundai ix35

MOTOR, CM3: R4, 1995

EFFEKT, HK VED O/MIN: 136/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320/1800

EGENVEKT, KG: 1600

TILHENGERVEKT, KG: 2000/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 441/182/166

BAGASJEROM, LITER: 591-1434

STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/70R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,58

CO2-UTSLIPP, G/KM: 154

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,3

TOPPFART, KM/T: 181

PRIS FRA, KR: 350 000

PRIS TESTBIL, KR: 388 000

Hyundai ix35 erstatter Hyundai Tuscon, men ix35 har et konsept som går langt utover bilen den etterfølger. Her trekkes det linjer mot større kompaktbiler og familiestasjonsvogner.

Kort fortalt har Hyundai ønsket å gjøre ix35 til en kompakt-SUV som tar med seg flest mulig av personbilens positive egenskaper.

Prisen starter på 320 000 kroner for en forhjulsdrevet versjon, mens du må ut med 350 000 for en modell med 4WD.

Dermed utfordrer Hyundai etablerte konkurrenter som vi ale har skrevet godt om:

Kjøreegenskaper: 5

Hyundai ix35 er forhjulsdrevet inntil elektronikken registrerer hjulspinn og starter overføring av kraft til bakhjulene. Du har også en knapp på dashbordet som lar deg låse kraftoverføringen i 50/50-fordeling opp til 40 km/t. Hyundai ix35 oppleves som udramatisk og lettkjørt.

Den kjører nøytralt over et stort fartsområde, og kommer som ventet med en markert understyring som varsler om at det begynner å gå vel fort. ESP-systemet gjør små og pent doserte tilpasninger av kursen ved behov, og sørger for trygge egenskaper på vinterføre.

Motor: 4

Foto: Terje Bjørnsen

Foreløpig er det en to-liters 136 hk common rail diesel som er basismotor i Hyundai ix35, men utover året kommer det flere spennende motorer og en automatkasse til denne dieselmotoren.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 11,6

60-100 KM/T, 3. GIR: 6,7

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,3

80-120 KM/T, 5. GIR: 10,0

80-120 KM/T, 6. GIR: 12,3

STØY TOMGANG, dBA: 44,5

STØY 50 KM/T, dBA: 63,8

STØY 80 KM/T, dBA: 67,3

STØY 100 KM/T, dBA: 69,3

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,68

Den seks-trinns manuelle kassen har tett utveksling, men sjaltingen kunne vært mer smidig for å være helt perfekt. Motoren drar godt fra lave turtall, har en solid punch i mellomregisteret og mister ikke pusten før du er godt over 4000 o/m. Det blir likevel støy på høye turtall, og ved langsom kjøring en merkbar diesellyd i kupéen.

Ytelser: 5

Takket være en tettsteget girutveksling har Hyundai ix35 akselerasjonsegenskaper som plasserer den helt i front i klassen for kompakt-SUV'er med to-liters diesel.

For norske hastighetsforhold er 4. gir perfekt tilpasset, og sørger for solide forbikjøringsressurser. 6. gir er effektivt allerede fra 70 km/t og du klarer deg godt med det på lande- og motorvei. Bilen kjennes kvikk i trafikken, og selv med last om bord er vi fornøyd med bilens kraftressurser.

Eksteriør: 4

Koreansk bildesign har ikke alltid vært like vellykket, men vi synes Hyundai ix35 både ser moderne ut, samtidig som den tar vare på sin koreanske arv.

Foto: Terje Bjørnsen

Hyundai har lykkes godt med å strekke linjene i bilen slik at man demper inntrykket av en høyreist SUV.

Foto: Terje Bjørnsen

Foto: Terje Bjørnsen

Interiør: 5

Ikke alle kompakt-SUV'er er like overbevisende når det kommer til innvendig plass, men i sitt prissegment er Hyundai ix35 blant de beste. Fire voksne har god langturskomfort takket være tilstrekkelig bredde, god benplass og godkjent takhøyde - selv i vår bil med to store panoramasoltak.

Bagasjerommet rommer også mer enn vi hadde forventet. Hyundai oppgir 592 til 1436 liter volum, og vi hadde ikke problemer med å få på plass et til dels rikholdig og assortert utvalg gjenstander i testperioden.

Dessuten er den opplevde kvaliteten på materialer og finish i interiøret meget god for klassen, og bidrar til trivselen fra førerplassen.

Komfort: 4

Hyundai ix35 er tosidig når det kommer til komfortbiten. Setene er behagelige, har bra justeringsmuligheter og sittestillingen meget god.

Dermed har førere i de fleste størrelser og former gode muligheter til å finne en avslappet sitteposisjon. ix35 faller litt etter de beste når det kommer til fjæringskomfort.

Foto: Terje Bjørnsen

Bra på større ujevnheter, men litt stram og markant på små - særlig merkbart under 50 km/t. Dessuten er det noe dekkstøy på grov asfalt, og noe motorstøy i lavere hastigheter. 69,3 dBA i 100 km/t er litt høyere enn vi setter pris på for maksimal langturskomfort.

Foto: Foto: Terje Bjørnsen

Foto: Terje Bjørnsen

Sikkerhet: 4

Hyundai ix35 har foreløpig ikke vært gjennom EuroNCAP-testen (se de beste i 2009) . Strukturen i bilen virker imidlertid solid, og det viktigste sikkerhetsutstyret er på plass.

Den har seks kollisjonsputer og aktive hodestøtter. ESP-systemet virker fint, det tar ned hastigheten uten å virke unødig bestemt og holder god kontroll på bilen både på tørt eller glatt føre.

Spesifikasjoner

Produsent Hyundai
Pris 350000

Konklusjon

KARAKTER 5

Hyundai ix35 leverer på tradisjonelle områder for det koreanske bilmerket; attraktiv pris, godt utstyrt og solid garantiordning. Nytt for ix35 er at den også tilfredsstiller mer kravstore bilkjøpere.

Gode veieegenskaper og en livlig motor sørger for driv og kjøreglede helt i toppen blant kompakt-SUV'ene. I tillegg er plassen tilstrekkelig for en familiebil og komforten akseptabel.

Da er det vanskelig å unngå at Hyundai ix35 går inn som en av våre absolutte favoritter i denne populære bilklassen.

Vår karakter

Se flere saker fra: Hyundai Se flere saker fra: De ti beste familiebilene Se flere saker fra: Test: Hyundai ix35
Kanskje Norges smarteste familiebilkjøp

Test: Hyundai i30 1,6 CRDI Premium stv. 2013

Kanskje Norges smarteste familiebilkjøp
Veil. pris: 287850

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

Golf-konkurrent som gir mye for pengene

Test: Hyundai i30 1,6 CRDi 110 hk Premium, 2012

Golf-konkurrent som gir mye for pengene
Veil. pris: 265950

Stor familiebil til liten pris

Test: Hyundai i40 1,7 CRDi 115 hk Premium 2011

Stor familiebil til liten pris
Veil. pris: 344950

Full pott for stilen

Test: Hyundai Veloster 1,6 GDi Premium Sport, 2011

Full pott for stilen
Veil. pris: 329950

Se opp for denne stasjonsvogna

Test: Hyundai i40 1,7 CRDi 136 hk stv., 2011-modell

Se opp for denne stasjonsvogna
Hyundai i40 kan konkurrere med de beste

Langtest: Hyundai i40 1,7 CRDi aut. Premium

Hyundai i40 kan konkurrere med de beste
Veil. pris: 413000

God bil, feil motor

Test: Hyundai i40 2,0 GDi aut., 2011

God bil, feil motor
Veil. pris: 455950

Velg Kia Cee'd istedet

Test: Hyundai i30 Blue Drive 1,6D 90 hk, 2010

Velg Kia Cee'd istedet
Veil. pris: 234950

Billig og bra familiebil

Test: Hyundai ix20 1,4 Blue Drive 2011

Billig og bra familiebil
Veil. pris: 209950

Super-SUV til lavpris

Test: Hyundai ix35 2,0 CRDi 184 aut., 2010

Super-SUV til lavpris
Veil. pris: 487950

En ny folkefavoritt har landet

Test: Hyundai ix35 2,0 CRDi, 2010

En ny folkefavoritt har landet
Veil. pris: 350000

Prisbomben fra Korea

Test: Hyundai i20 1,2 2009

Prisbomben fra Korea
Veil. pris: 159950

Rimelig familiefrakter

Test: Hyundai i30 CW 1,6 D, 2009

Rimelig familiefrakter
Lover godt for fremtiden

Test: Hyundai i30 1,4

Lover godt for fremtiden
Veldig god, men viser det ikke

Test: Hyundai i30 1,6D

Veldig god, men viser det ikke
Stor, flott - og kostbar

Test: Hyundai iX55, 2010

Stor, flott - og kostbar
Veil. pris: 899950

Hverdagsbil i forkledning

Test: Hyundai Coupé 2,0

Hverdagsbil i forkledning
Nesten, men ikke helt

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Nesten, men ikke helt
Hyundai Tucson er budsjett-SUV

Test: Hyundai Tucson 2,0 CRDi

Hyundai Tucson er budsjett-SUV
Veil. pris: 378000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning