Test: Hyundai ix20 1,4 Blue Drive 2011

Billig og bra familiebil

Nye Hyundai ix20 frister med god plass og hyggelig prislapp, samtidig som den kan by på Norges kanskje beste nybilgaranti.

Sist oppdatert

Rent teknisk er Hyundai ix20 Kia Vengas tvillingbror, eller tvillingsøster kan vi si - vi snakker ikke om bilen som appellerer mest til de gassglade mannfolka akkurat. Selv om man ikke skal bedømme en bil etter kun utseende eller ytelser.

Til tross for at Kia Venga endte på en firer på terningen da vi hadde den inne på test tidligere i år, var ikke høydepunktene veldig mange. Vi konkluderte den gang med at den ga en totalpakke som var helt grei, men verken var banebrytende eller spesiell på noen som helst måte.

Kjøreegenskaper: 4

Akkurat som Kia Venga er ikke Hyundai ix20 den mest underholdende bilen du kan kjøpe. Den oppfører seg forutsigbart, med en tendens til understyring. Styringen mangler litt på presisjon, og tilbakemeldingene fra understellet kunne vært bedre. Det er med andre ord ikke spesielt spennende, men den oppleves som trygg og forutsigbar i de fleste situasjoner.

Del

Motor: 4

TRYGG: Ix20 har helt greie og trygge kjøreegenskaper og et velfungerende antiskrenssystem.
TRYGG: Ix20 har helt greie og trygge kjøreegenskaper og et velfungerende antiskrenssystem. Foto: Petter Handeland

Under panseret i testbilen finner vi en 1,4-liters bensinmotor uten hverken turbo eller kompressor. Den er et helt greit alternativ i den lille bilen, og gjør faktisk ix20 til den bilen vi har målt lavest støynivå på tomgang i.

Tekniske data:

  • MOTOR, CM3: 1396
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 90/6000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 137/4000
  • EGENVEKT, KG: 1253
  • TILHENGERVEKT, KG: 1300/550
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 410/177/160
  • BAGASJEROM, LITER: 440-1486
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55R16 T
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,56
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 130
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12,8
  • TOPPFART, KM/T: 167
  • PRIS FRA, KR: 189.950
  • PRIS TESTBIL, KR: 209.950

Motoren har kultivert gange og fin kraftutvikling sett ut ifra forholdene, men trenger selvfølgelig litt turtall for å hente frem kreftene som bor i den.

Motoren yter 90 hestekrefter ved 6000 omdreininger og 137 Newtonmeter ved 4000 omdreininger. Ikke veldig mye, men mer enn nok til å komme seg fra A til B.

Ytelser: 4

Ytelsen er langt ifra noe å hoppe i været for, men de holder lenge til det denne bilen er bygget for. Turer til og fra butikken, levering av unger i barnehagen, ja selv hytteturer av lengre slag er på ingen måte noe problem.

Passer man på å gire ned og bruke turtallet i motoren yter ix20 godt nok til at man ikke konstant savner mer motoreffekt. 0-100 km/t gjøres unna på 12,8 sekunder, noe som er mer enn godt nok i en slik bil.

Les også: Alle våre Hyundai-tester

Eksteriør: 4

Mange har sikkert sett reklamesnuttene for ix20 som stadig ruller over tv-skjermen i disse dager. Der ser litt lav, bred og sportslig ut. Men det stemmer ikke helt. Ix20 er nemlig smalere og høyere i formen enn man skulle tro. Akkurat som andre mini-MPV'er på markedet.

RYDDIG: Materialkvaliteten er ikke den beste, men det er oversiktlig og god sikt ut i ix20.
RYDDIG: Materialkvaliteten er ikke den beste, men det er oversiktlig og god sikt ut i ix20. Foto: Petter Handeland

Men vi liker den uansett. Ix20 har litt småtøffe linjer og står ikke tilbake for noen av konkurrentene når det kommer til utseende.

Testdata:

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 9,2
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 13
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 19,4
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 11,8
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 15,6
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 22,8
  • STØY TOMGANG, dBA: 36,1
  • STØY 50 KM/T, dBA: 60
  • STØY 80 KM/T, dBA: 65
  • STØY 100 KM/T, dBA: 67,8
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,7
  • MISVISNING 50 KM/T: 47
  • MISVISNING 80 KM/T: 76
  • MISVISNING 100 KM/T: 96

Interiør: 4

Ix20 er litt større enn konkurrentene i alle retninger. Det gjør naturlig nok at man får med seg forholdsvis mye. Bagasjerommet er på 440 liter - noe som bør holde til de aller fleste. Skal man ha med mye bagasje, kan man likevel legge ned setene - som også kan flyttes 13 centimeter i lengderetningen. Med setene nede får man flatt gulv og 1486 liter plass tilgjengelig.

Førermiljøet er akkurat som i Venga forholdsvis enkelt. Selv om det faktisk føles noe mer påkostet i ix20. Det er en god del hardplast, men plastkvaliteten virker nokså god og det kjennes godt skrudd sammen. Det meste er lett tilgjengelig, og man slipper å lete etter små og uleselige knapper.

Komfort: 4

Vi har ikke mye vondt å si om komforten i ix20. Den er faktisk bedre enn forventet.

Selv om det ikke er investert store summer i støydemping av ix20 fra Hyundai sin side, så er ikke støynivået sjenerende. Vi opplever noe dekk og vindstøy, men som sagt er motoren støysvak.

Ellers skal det nevnes at fjæringskomforten er helt ok, med unntak at den er litt stump på de verste ujevnhetene, og at man sitter godt i setene.

Sikkerhet: 4

Hyundai ix20 er ikke kollisjonstestet av Euro NCAP per dags dato, men det er tvillingsøsteren Venga.

Venga er faktisk testet to ganger av EuroNCAP i løpet av gjeldende kalender år. Det har nok noe med at den i første test ikke oppnådde de fem stjernene alle seriøse bilprodusenter bør oppnå i dag. Venga fikk i den testen kritikk for at førerens bryst hadde kommet i kontakt med rattet under kollisjonen.

FOR BARNA: Plassen i baksetet er god og setet kan faktisk flyttes 13 cm i lengderetningen.
FOR BARNA: Plassen i baksetet er god og setet kan faktisk flyttes 13 cm i lengderetningen. Foto: Petter Handeland

I runde to gikk det heldigvis bedre, og Venga kom ut med fem av fem mulige stjerner og godt resultat jevnt over.

Miljø: 3

En så liten motor som 1,4-literen i testbilen i kombinasjon med start/stopp-system burde være veldig snill mot miljøet, men Hyundai treffer ikke helt blink på dette området.

Ix20 1,4 Blue Drive er riktignok oppgitt til et forbruk på hyggelige 0,56 l/mil i EU-mixen. Noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 130 gr/km. Men så lavt kommer vi aldri.

På vår til dels krevende forbruksrunde, der vi har sett en klar tendens til at motorsvake biler ofte går høyere enn oppgitte tall, lander vi på 0,70 l/mil. Noe som er for mye etter dagens standard.

Pris/utstyr: 5

En veldig positiv ting med ix20 er prisen. Den er nemlig lav.

I laveste utstyrsnivå, Classic, starter prisen på 189.950 kroner med 1,4-literen som satt i testbilen. Vi kjørte den litt bedre utstyrte varianten Comfort, som koster 209.950 kroner. Ønsker man toppmodellen Premium koster denne fra 232.950 kroner, og legger man til 8.000 kroner får man skinnseter.

Ønsker man dieselmotor er 77-hesteren rimeligste alternativ med en pris på 199.950 kroner, mens de som vil ha automat får det i kombinasjon med 1,6-liters bensinmotoren på 125 hk til 250.950 kroner.

FAMILIEFRAKTER: Plassen er godt utnyttet i ""lille"" ix20. Bagasjerommet rommer 440 liter men kan økes om baksetene legges ned.
FAMILIEFRAKTER: Plassen er godt utnyttet i ""lille"" ix20. Bagasjerommet rommer 440 liter men kan økes om baksetene legges ned. Foto: Petter Handeland

En annen ting må vi også ta med, nemlig garantien. For mange vil kanskje rynke på nesen når de hører at ix20 "kun" har fem års garanti - Kia frister nemlig med syv år og 150.000 km.

Men, fordelen til Hyundai er at de har ubegrenset antall kilometer i sin femårs-periode, og utgjør dermed en av de absolutt beste garantiløsningene på markedet per dags dato.

Denne saken ble første gang publisert 05/12 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også