Test: Hyundai i30 Blue Drive 1,6D 90 hk, 2010

Velg Kia Cee'd istedet

Hyundai i30 er en god bil på mange måter. Problemet er bare at tvillingen Cee'd er enda bedre.

Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Tekniske data:

MOTOR, CM3:1582

EFFEKT, HK VED O/MIN:90/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:240/1900-2600

EGENVEKT, KG:1291

TILHENGERVEKT, KG:1400/550

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:425/178/148

BAGASJEROM, LITER:340/1300

STANDARD DEKKDIMENSJON:195/65R15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,43

CO2-UTSLIPP, G/KM:115

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:14

TOPPFART, KM/T:172

PRIS FRA, KR:221 950

PRIS TESTBIL, KR:234 950

De siste par årene har det vært en trend med såkalt «grønne» modeller av vanlige biler. Disse har lavere luftmotstand, dekk med lav rullemotstand, lengre girutvekslinger og ofte også start/stopp-system.

Hyundai i30 Blue Drive er en av disse. Koreanerne har tatt i bruk alle de nevnte triksene for å senke forbruket et ekstra hakk.

Nærmeste konkurrenter er:

Kjøreegenskaper: 4

Hyundai i30 oppfører seg trygt, forutsigbart og til tider morsomt. Den takler de fleste utfordringer uten å mukke, og når svingene kommer tett kan du faktisk trives. Den oppleves også trygg på vinterføre, og svarer med gradvis understyring når du nærmer deg grensen for hva bilen tåler.

Styrefølelsen er ikke helt på topp, og det ødelegger litt av gleden ved å kjøre aktivt med denne bilen.

Motor: 4

1,6-literen under panseret er forholdsvis støysvak, og vibrerer heller ikke mer enn det som er godkjent. Dette er ikke den beste 1,6-liters dieselmotoren på markedet, men den er langt fra den dårligste.

Kraftutviklingen er jevn, om enn noe seig. Sekstrinnskassa som motoren er koblet på gjør også en helt grei jobb. Den føles til tider litt for langbent for en såpass svak motor, men ved rolig kjøring går det greit.

Ytelser: 3

Foto: Egil Nordlien HM Foto

90 hester og 240 Nm er, uansett hvordan man vrir og vender på det, ikke voldsomt. 14 sekunder til hundre, og ikke akkurat imponerende tall for mellomakselerasjon, trekker karakteren ned.

Testdata:

60-100 KM/T, 3. GIR: 8,3

60-100 KM/T, 4. GIR: 9,2

60-100 KM/T, 5. GIR: 11,4

60-100 KM/T, 6. GIR: 15,6

80-120 KM/T, 4. GIR: 11,9

80-120 KM/T, 5. GIR: 13,1

80-120 KM/T, 6. GIR: 17,0

STØY 50 KM/T, dBA: 62,6

STØY 80 KM/T, dBA: 64,9

STØY 100 KM/T, dBA: 68,1

Forbikjøringer og lyskryssutfordringer er ting du helst bør glemme når du kjører i30 Blue Drive. Er det snakk om klatreetapper med aktiv kjøring, vil du fort merke at det mangler litt krefter.

Eksteriør: 3

Hyundai i30 må kunne sies å ha et av de mest anonyme designene i hele bilverdenen.

Heldigvis var vår bil lakkert i en forholdsvis klar blåfarge. Hadde det ikke vært for det, ville jeg vært redd for at de andre trafikantene ikke la merke til meg. Så anonym er faktisk i30.

Interiør: 4

Oversiktlig og enkelt er to stikkord som passer dette interiøret bra. Materialkvaliteten er ikke på nivå med de aller beste i klassen, og setene mangler litt på sittekomforten.

Det blå lyset i midtkonsollen kan også være irriterende i mørket. Undertegnede følte seg blendet av det - selv om det var justert ned på mørkeste innstilling.

Plassen i for fører og passasjer er mer enn god nok. Baksetet er også mulig å bruke for voksne, men hvis man er høyere enn 185 centimeter, kan det bli en smule trangt.

Bagasjerommet er på 340 liter, noe som er ti liter mindre enn Volkswagen Golf, og 30 liter mindre enn nye Opel Astra. Det duger med andre ord til weekendbagasje, men noen feriebil for hele familien er ikke dette.

Komfort: 4

Komforten er i all hovedsak god, men bilen føles en smule stump over skarpe ujevnheter. De større dumpene takler den uten nevneverdige problemer.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Støynivået er litt høyere enn i de beste bilene i klassen, men man skal likevel være kresen for å sjeneres av det. Det er i all hovedsak hjulstøy, og noe lyder fra understellet, som slipper gjennom isoleringen.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 5

Hyundai i30 fikk kun fire av fem stjerner for kollisjonssikkerheten da den ble lansert.

Koreanerne tok affære, og bygget om 2008-modellen. Denne fikk fem stjerner for fører- og passasjersikkerhet, fire av fem for barnesikkerhet og to av fire for fotgjengersikkerhet.

ABS, ESP og seks kollisjonsputer er standard, og det samme gjelder Isofix-fester i baksetet.

Pris/utstyr: 4

Med en startpris på snaue 222.000 kroner, er i30 omtrent 10.000 kroner billigere enn billigste Golf med 1,6-liters diesel på 90 hester.

En Kia Cee'd med samme motor og laveste utstyrsnivå koster drøye 15.000 mindre. Da må du riktignok klare deg uten blant annet elektriske vinduer bak, men det meste annet av viktig utstyr er standard.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

En Kia har i tillegg to år lengre garanti, og da er det få argumenter som fortsatt taler for en Hyundai.

Miljø: 4

En 1,6-liters dieselmotor på 90 hester som slipper ut 115 gram CO2 per kilometer er helt på det jevne.

Ford Focus Econetic, som også har en 1,6-liter på 90 hester, slipper ut 104 gram pr. km. Den ikke-optimerte Volkswagen Golf 1,6 TDI med 90-hester slipper ut 118 g/km.

i30 Blue Drive er oppgitt til å bruke 0,43 liter på mila. Også det er helt på det jevne i denne klassen. Da vi kjørte den i vår forbruksrunde, endte den opp med et forbruk på 0,57 l/mil. Det er ikke like imponerende.

En Golf Bluemotion skal ifølge Volkswagen ikke slippe ut mer enn 99 g/km. Den har samme motoren som den tidligere nevnte bilen, men yter 15 hester mer. Den koster riktignok nesten 20.000 kroner mer, men hvis du ønsker å være miljøvennlig fremstår den som et bedre valg

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 07/04 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også