Test: Hyundai i30 Blue Drive 1,6D 90 hk, 2010

Velg Kia Cee'd istedet

Hyundai i30 er en god bil på mange måter. Problemet er bare at tvillingen Cee'd er enda bedre.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Grei komfort

+ Godkjent forbruk

+ God sikkerhet

+ Til tider gøyal å ratte

- Dyrere enn Kia Cee'd

- En smule kjedelig

- Litt stump

- Litt lite styrefølelse

Tekniske data:

MOTOR, CM3:1582

EFFEKT, HK VED O/MIN:90/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:240/1900-2600

EGENVEKT, KG:1291

TILHENGERVEKT, KG:1400/550

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:425/178/148

BAGASJEROM, LITER:340/1300

STANDARD DEKKDIMENSJON:195/65R15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,43

CO2-UTSLIPP, G/KM:115

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:14

TOPPFART, KM/T:172

PRIS FRA, KR:221 950

PRIS TESTBIL, KR:234 950

De siste par årene har det vært en trend med såkalt «grønne» modeller av vanlige biler. Disse har lavere luftmotstand, dekk med lav rullemotstand, lengre girutvekslinger og ofte også start/stopp-system.

Hyundai i30 Blue Drive er en av disse. Koreanerne har tatt i bruk alle de nevnte triksene for å senke forbruket et ekstra hakk.

Nærmeste konkurrenter er:

Kjøreegenskaper: 4

Hyundai i30 oppfører seg trygt, forutsigbart og til tider morsomt. Den takler de fleste utfordringer uten å mukke, og når svingene kommer tett kan du faktisk trives. Den oppleves også trygg på vinterføre, og svarer med gradvis understyring når du nærmer deg grensen for hva bilen tåler.

Styrefølelsen er ikke helt på topp, og det ødelegger litt av gleden ved å kjøre aktivt med denne bilen.

Motor: 4

1,6-literen under panseret er forholdsvis støysvak, og vibrerer heller ikke mer enn det som er godkjent. Dette er ikke den beste 1,6-liters dieselmotoren på markedet, men den er langt fra den dårligste.

Kraftutviklingen er jevn, om enn noe seig. Sekstrinnskassa som motoren er koblet på gjør også en helt grei jobb. Den føles til tider litt for langbent for en såpass svak motor, men ved rolig kjøring går det greit.

Ytelser: 3

Foto: Egil Nordlien HM Foto

90 hester og 240 Nm er, uansett hvordan man vrir og vender på det, ikke voldsomt. 14 sekunder til hundre, og ikke akkurat imponerende tall for mellomakselerasjon, trekker karakteren ned.

Testdata:

60-100 KM/T, 3. GIR: 8,3

60-100 KM/T, 4. GIR: 9,2

60-100 KM/T, 5. GIR: 11,4

60-100 KM/T, 6. GIR: 15,6

80-120 KM/T, 4. GIR: 11,9

80-120 KM/T, 5. GIR: 13,1

80-120 KM/T, 6. GIR: 17,0

STØY 50 KM/T, dBA: 62,6

STØY 80 KM/T, dBA: 64,9

STØY 100 KM/T, dBA: 68,1

Forbikjøringer og lyskryssutfordringer er ting du helst bør glemme når du kjører i30 Blue Drive. Er det snakk om klatreetapper med aktiv kjøring, vil du fort merke at det mangler litt krefter.

Eksteriør: 3

Hyundai i30 må kunne sies å ha et av de mest anonyme designene i hele bilverdenen.

Heldigvis var vår bil lakkert i en forholdsvis klar blåfarge. Hadde det ikke vært for det, ville jeg vært redd for at de andre trafikantene ikke la merke til meg. Så anonym er faktisk i30.

Interiør: 4

Oversiktlig og enkelt er to stikkord som passer dette interiøret bra. Materialkvaliteten er ikke på nivå med de aller beste i klassen, og setene mangler litt på sittekomforten.

Det blå lyset i midtkonsollen kan også være irriterende i mørket. Undertegnede følte seg blendet av det - selv om det var justert ned på mørkeste innstilling.

Plassen i for fører og passasjer er mer enn god nok. Baksetet er også mulig å bruke for voksne, men hvis man er høyere enn 185 centimeter, kan det bli en smule trangt.

Bagasjerommet er på 340 liter, noe som er ti liter mindre enn Volkswagen Golf, og 30 liter mindre enn nye Opel Astra. Det duger med andre ord til weekendbagasje, men noen feriebil for hele familien er ikke dette.

Komfort: 4

Komforten er i all hovedsak god, men bilen føles en smule stump over skarpe ujevnheter. De større dumpene takler den uten nevneverdige problemer.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Støynivået er litt høyere enn i de beste bilene i klassen, men man skal likevel være kresen for å sjeneres av det. Det er i all hovedsak hjulstøy, og noe lyder fra understellet, som slipper gjennom isoleringen.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 5

Hyundai i30 fikk kun fire av fem stjerner for kollisjonssikkerheten da den ble lansert.

Koreanerne tok affære, og bygget om 2008-modellen. Denne fikk fem stjerner for fører- og passasjersikkerhet, fire av fem for barnesikkerhet og to av fire for fotgjengersikkerhet.

ABS, ESP og seks kollisjonsputer er standard, og det samme gjelder Isofix-fester i baksetet.

Pris/utstyr: 4

Med en startpris på snaue 222.000 kroner, er i30 omtrent 10.000 kroner billigere enn billigste Golf med 1,6-liters diesel på 90 hester.

En Kia Cee'd med samme motor og laveste utstyrsnivå koster drøye 15.000 mindre. Da må du riktignok klare deg uten blant annet elektriske vinduer bak, men det meste annet av viktig utstyr er standard.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

En Kia har i tillegg to år lengre garanti, og da er det få argumenter som fortsatt taler for en Hyundai.

Miljø: 4

En 1,6-liters dieselmotor på 90 hester som slipper ut 115 gram CO2 per kilometer er helt på det jevne.

Ford Focus Econetic, som også har en 1,6-liter på 90 hester, slipper ut 104 gram pr. km. Den ikke-optimerte Volkswagen Golf 1,6 TDI med 90-hester slipper ut 118 g/km.

i30 Blue Drive er oppgitt til å bruke 0,43 liter på mila. Også det er helt på det jevne i denne klassen. Da vi kjørte den i vår forbruksrunde, endte den opp med et forbruk på 0,57 l/mil. Det er ikke like imponerende.

En Golf Bluemotion skal ifølge Volkswagen ikke slippe ut mer enn 99 g/km. Den har samme motoren som den tidligere nevnte bilen, men yter 15 hester mer. Den koster riktignok nesten 20.000 kroner mer, men hvis du ønsker å være miljøvennlig fremstår den som et bedre valg

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Hyundai
Pris 234950

Konklusjon

Hyundai i30 Blue Drive er en bra bil på mange måter.

Problemet er bare at den ikke klarer å nå opp til biler som Volkswagen Golf og Ford Focus.

Når du i tillegg kan få en Kia Cee'd (som i prinsippet er samme bil, Kia og Hyundai er to nære søsken i samme moderkonsern), 15.000 kroner billigere og med to år lenger garanti, mangler det åpenbare grunner til å velge Hyundaien.

Vår karakter

Se flere saker fra: Hyundai
Kanskje Norges smarteste familiebilkjøp

Test: Hyundai i30 1,6 CRDI Premium stv. 2013

Kanskje Norges smarteste familiebilkjøp
Veil. pris: 287850

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

Golf-konkurrent som gir mye for pengene

Test: Hyundai i30 1,6 CRDi 110 hk Premium, 2012

Golf-konkurrent som gir mye for pengene
Veil. pris: 265950

Stor familiebil til liten pris

Test: Hyundai i40 1,7 CRDi 115 hk Premium 2011

Stor familiebil til liten pris
Veil. pris: 344950

Full pott for stilen

Test: Hyundai Veloster 1,6 GDi Premium Sport, 2011

Full pott for stilen
Veil. pris: 329950

Se opp for denne stasjonsvogna

Test: Hyundai i40 1,7 CRDi 136 hk stv., 2011-modell

Se opp for denne stasjonsvogna
Hyundai i40 kan konkurrere med de beste

Langtest: Hyundai i40 1,7 CRDi aut. Premium

Hyundai i40 kan konkurrere med de beste
Veil. pris: 413000

God bil, feil motor

Test: Hyundai i40 2,0 GDi aut., 2011

God bil, feil motor
Veil. pris: 455950

Velg Kia Cee'd istedet

Test: Hyundai i30 Blue Drive 1,6D 90 hk, 2010

Velg Kia Cee'd istedet
Veil. pris: 234950

Billig og bra familiebil

Test: Hyundai ix20 1,4 Blue Drive 2011

Billig og bra familiebil
Veil. pris: 209950

Super-SUV til lavpris

Test: Hyundai ix35 2,0 CRDi 184 aut., 2010

Super-SUV til lavpris
Veil. pris: 487950

En ny folkefavoritt har landet

Test: Hyundai ix35 2,0 CRDi, 2010

En ny folkefavoritt har landet
Veil. pris: 350000

Prisbomben fra Korea

Test: Hyundai i20 1,2 2009

Prisbomben fra Korea
Veil. pris: 159950

Rimelig familiefrakter

Test: Hyundai i30 CW 1,6 D, 2009

Rimelig familiefrakter
Lover godt for fremtiden

Test: Hyundai i30 1,4

Lover godt for fremtiden
Veldig god, men viser det ikke

Test: Hyundai i30 1,6D

Veldig god, men viser det ikke
Stor, flott - og kostbar

Test: Hyundai iX55, 2010

Stor, flott - og kostbar
Veil. pris: 899950

Hverdagsbil i forkledning

Test: Hyundai Coupé 2,0

Hverdagsbil i forkledning
Nesten, men ikke helt

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Nesten, men ikke helt
Hyundai Tucson er budsjett-SUV

Test: Hyundai Tucson 2,0 CRDi

Hyundai Tucson er budsjett-SUV
Veil. pris: 378000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning