Test: Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC, 2014

Rommer mye, men bruker lite drivstoff

Skal du ha dieseldrevet stasjonsvogn i prisområdet 300.000 kroner, bør denne Hondaen stå på sjekklista.

Sist oppdatert

Til nå har Honda Civic vært en oversett kompaktbil. Den har solgt små brøkdeler av det storselgere som VW Golf, Toyota Auris og Ford Focus har solgt.

Det hjalp ikke stort at den i fjor fikk en ny dieselmotor - en praktfull utgave av arten, faktisk. Den forble oversett av bilkjøperne.

Spørsmålet er om det hjelper at den nå fås som stasjonsvogn. Med den nye dieselmotoren synes vi at den har egenskaper som gjør at langt flere burde ta Civic med i vurderingen hvis ei ny stasjonsvogn i prisområdet pluss/minus 300.000 kroner skal kjøpes.

Testbilen har nettopp denne dieselmotoren, en 1,6-liter med 120 hk, og er av øverste utstyrsgrad (Exclusive). Civic fås også med 1,8-liters bensinmotor. Denne bensinmotoren er gammel og har ikke turbo, i motsetning til så godt som alle nye bensinmotorer i dag. Vi ville ikke kjøpt Civic med bensinmotor.

Kjøreegenskaper: 5

Stasjonsvognutgaven av Civic veier ubetydelig mer (drøyt 20 kg) enn kombikupeen som vi tidligere har kjørt i flere versjoner. Det betyr at kompaktbilens gode kjøremessige sider er beholdt.

Honda har funnet en god kombinasjon av sportslighet og lettkjørthet:

Bilen er morsom å kjøre for deg som har et entusiastisk forhold til bilkjøring. Samtidig er den er enkel å leve med om du bare triller rundt uten å bry deg om bilkjøringens finesser.

STASJONSVOGN: Som stasjonsvogn ser Honda Civic mer mainstream ut enn den gjør som kombikupé. Men fortsatt er baklysene spesielle; de stikker litt ut og er trukket over hele hekkens bredde. FOTO: Petter Handeland
STASJONSVOGN: Som stasjonsvogn ser Honda Civic mer mainstream ut enn den gjør som kombikupé. Men fortsatt er baklysene spesielle; de stikker litt ut og er trukket over hele hekkens bredde. FOTO: Petter Handeland

Styringen er lett, men samtidig presis nok til å gi gode tilbakemeldinger ved kvikk svingkjøring. Med testbilens myke vinterdekk merkes en trang til understyring om man tar i litt ekstra.

TEKNISKE DATA Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC

  • Motor, cm³: 1597
  • Effekt, hk ved o/min: 120/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 300/2000
  • Egenvekt, kg: 1412
  • Tilhengervekt, kg: 1400/500
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 453/177/147
  • Bagasjerom, liter: 624-1668
  • Standard dekkdimensjon: 225/45 R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,39
  • CO2-utslipp, g/km: 103
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,5
  • Toppfart, km/t: 195
  • Pris fra, kr: 253 000
  • Pris testbil, kr: 325 500

Civicene vi tidligere har kjørt med sommerdekk, har ikke vært hatt nevneverdig understyring som kjennetegn. Vi antar at det ville vært slik for stasjonsvogna også om vi hadde skiftet til sommerdekk.

Fra kombimodellen av Civic vet vi at den får sporingstendenser med brede lavprofildekk. Vi ville ikke gått for større felger enn 17 tommer.

Motor: 5

Vi mener at dette per i dag er den beste dieselmotoren i mylderet av 1,5-1,6-litersalternativer.

Motoren, som kom i fjor, har egenskaper verdige Hondas ry på motorfronten. Med 120 hk og 300 Nm dreiemoment er den en av de sterkeste i sin størrelsesklasse.

Kraft er vel og bra, men det beste ved motoren er den jevne kraftutviklingen. I testperioden har vi blant annet kunne sammenligne direkte med 1,6-litersdieslen i Peugeot 308, og det er ingen tvil om at Honda har tatt dieselmotorens lettkjørthet ett steg videre.

Der Peugeot-motoren (som også brukes av blant andre Citroën, Ford, Volvo og Mazda) kan falle ned i et kraftmessig svart hull om turtallet blir for lavt, trekker Hondas diesel i gang igjen uten å protestere.

Den spurter også uanstrengt opp mot 5000 omdreininger i minuttet om det skulle være nødvendig - og på vei opp dit er pådraget hele tida jevnt.

Girspaken er plassert akkurat der høyre hånd faller ned idet du tar den fra rattet. Girskiftene er korte og klikk-klakk-presise. Utvekslingen passer glimrende til norske fartsforhold. I lovlig landeveisfart kan du uten problemer bruke sjettegiret.

Oppe i fart har vi ingenting å utsette på motorlyden, heller ikke ved ganske kraftig pådrag. Derimot virker det på tomgang og i lav hastighet som om Honda med fordel kunne spandert noe mer støydemping.

Ytelser: 6

Honda Civic Tourer er den nest raskeste bilen vi har akselerasjonsmålt med dieselmotor på 1,6 liter. Den raskeste, jo, det er Civic kombikupé med samme motor.

Begge slår de andre med god margin. 60-100 km/t med stasjonsvogna tar 5,9 sekunder, mens 80-120 km/t tar 8,0 sekunder. Stasjonsvogna er hhv. 3 og 6 tiendedeler bak Civic kombikupé, noe som kanskje like gjerne skyldes manglende innkjøring av motoren som stasjonsvognas ekstra metall i hekken.

Den fine girutvekslingen og den jevne effektutviklingen gjør at du kan gire sjeldnere i Civic enn i andre dieselbiler.

Ikke minst gir motorens gode virkemåte svært lavt forbruk. Det kan du lese om i et eget kapittel lenger nede i testen.

Eksteriør: 4

RASK: Med den nye 1,6-litersdieselen er Honda Civic raskere enn andre alternativer med motor av samme størrelsesklasse. Motoren har dessuten svært jevn kraftutvikling, og det gjør den lettkjørt. FOTO: Petter Handeland
RASK: Med den nye 1,6-litersdieselen er Honda Civic raskere enn andre alternativer med motor av samme størrelsesklasse. Motoren har dessuten svært jevn kraftutvikling, og det gjør den lettkjørt. FOTO: Petter Handeland Foto: FOTO: Petter Handeland

Vi vet at mange synes kombikupéutgaven av Civic ser pussig ut. Det er hekken som skiller seg mest ut fra andre biler i klassen, med en utstikkende baklys/spoilerkombinasjon som slett ikke alle liker.

TESTDATA Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC

  • 0-100 km/t, sek.: 11,2
  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,9
  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,4
  • 60-100 km/t, 5. gir: 10,3
  • 80-120 km/t, 3. gir: 8,0
  • 80-120 km/t, 4. gir: 8,6
  • 80-120 km/t, 5. gir: 10,5
  • 80-120 km/t, 6. gir: 13,7
  • Støy tomgang, dBA: 46,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,8
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,6
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,4

Stasjonsvogna her mer konvensjonelle former - men ikke helt klassiske stasjonsvognlinjer. Sett fra siden går panser og frontrute i en nesten ubrutt linje, som fortsetter i en svak bue helt til bakluka.

Profilen minner litt om Toyota Auris stasjonsvogn, og etter Toyotaens salgstall å dømme, bør det være mange som liker en slik profil.

Civic ser bredere og lavere ut i fronten enn Auris, og siderutenes avsmalnende form bidrar også til et mer sportslig utseende.

Bak har Honda funnet ut at også Civic stasjonsvogn må ha baklys i full bredde. Også her stikker de ut fra karosseriet på en måte som kan være estetisk utfordrende for noen. Det gir i hvert fall særpreg.

Interiør: 5

Også innvendig tar Honda Civic sin egen vei rent designmessig. Dashbordet er todelt, med analoge instrumenter nederst og nærmest føreren, og et digitalt speedometer med en infoskjerm i øverste etasje. Det ser spesielt ut, men fungerer helt fint i praksis.

Kvalitetsopplevelsen er bedre enn på en del andre japanske biler i denne klassen, men når fortsatt ikke helt opp til klassemestre som BMW 1-serie eller Audi A3.

Allerede i kombikupéutgave er Honda Civic blant de mest rommelige kompaktbilene. I stasjonsvogna er det selvsagt enda bedre. I passasjeravdelingen er mer takhøyde i baksetet verdt å nevne.

Men det er helt bakerst Civic Tourer virkelig har noe ekstra å by på. Hovedrommet er ganske bredt og har svært god høyde både målt under bagasjeskjuleren og opp til taket.

I tillegg kan en stor del av gulvet senkes, og man får et stort rektangulært ekstrarom som for eksempel sluker det meste av to 90-litersbager vi hadde med oss på en av turene med Civic Tourer. Da blir det plass til mye over det igjen.

SPENSTIG: Honca Civic Tourer veier bare 20 kg mer enn kombikupeen, selv om den nokså store hekken skulle tyde på noe annet. Vekta på 1,4 tonn med sjåfør bidrar til at de gode kjøreegenskapene er beholdt. FOTO: Petter Handeland
SPENSTIG: Honca Civic Tourer veier bare 20 kg mer enn kombikupeen, selv om den nokså store hekken skulle tyde på noe annet. Vekta på 1,4 tonn med sjåfør bidrar til at de gode kjøreegenskapene er beholdt. FOTO: Petter Handeland

I praksis hadde vi ingen problemer med å få plass til alt vi trengte til en skikkelig plasskrevende seinvintertur: Full pakke langrennsutstyr og -klær for familien på fem til den siste skihelga, finklær til alle for en familiefest og alt det andre en trenger av vanlige klær.

Et siste ess i Civic-ermet er at bakseteputene kan foldes opp mot bakseteryggen. Det gir et stort rom med full takhøyde mellom for- og bakseteryggene. Tankene går umiddelbart i retning av Ikea-pakker som ikke passer inn andre steder i bilen.

Sikt bakover er tilsynelatende gått av moten i moderne biler, og slik er det også i Civic Tourer. Skal du kjøpe Civic, sørg for at den i det minste har parkeringssensorer.

Komfort: 4

Som nevnt tidligere har Honda funnet et bra kompromiss mellom komfort og kjøreglede. Vår bil hadde piggfri vinterdekk i standarddimensjon (for Exclusive) 225/45-17.

Det er litt bredere og lavere enn standard i denne klassen, men noe fjæringsoppsettet fortsatt takler. Ujevnheter i veien merkes i lav fart, men i landeveisfart glir den fint over det aller meste.

SMART HULL: Honda har tatt konsekvensen av at reservehjul er blitt en sjeldenhet i moderne biler. I stedet kan en stor del av gulvet senkes, og du får en nedsenkning som er omtrent så dyp som ei kanne vindusspylervæske. Trekker du opp gulvplaten slik at bagasjeromsgulvet blir flatt, blir hullet enda dypere. Hørte vi noen si smuglerom? FOTO: Petter Handeland
SMART HULL: Honda har tatt konsekvensen av at reservehjul er blitt en sjeldenhet i moderne biler. I stedet kan en stor del av gulvet senkes, og du får en nedsenkning som er omtrent så dyp som ei kanne vindusspylervæske. Trekker du opp gulvplaten slik at bagasjeromsgulvet blir flatt, blir hullet enda dypere. Hørte vi noen si smuglerom? FOTO: Petter Handeland Foto: Petter Handeland

Motoren høres først og fremst i lav fart, men du legger mest merke til dekkstøy. 70,5 dBA i 100 km/t med vintersko er ikke godt nok.

Også setene og sittestillingen kunne Honda finslipt en anelse. Noen av våre testsjåfører synes at det burde vært mulig å senke setet enda et hakk for å få en mer sportslig kjørefølelse.

Sikkerhet: 5

Honda Civic ble testet av EuroNCAP i 2012. Den fikk fem av fem stjerner i totalkarakter, og gode resultater i deltestene.

Beskyttelse av voksne ga en score på 94 prosent, beskyttelse av barn 83 prosent og for fotgjengerbeskyttelse fikk Civic 69 prosent score.

I kommentarene til testen framhever EuroNCAP en solid passasjercelle og at beskyttelsen i sidekollisjonstestene er god.

Kritikken går i første rekke på at de nedre delene av dashbordet utgjør en viss risiko for skade i kneregionen på førersiden.

Pris/utstyr: 5

Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC kommer i fire utstyrsversjoner fra 253.000 til 308 000 kroner. I tillegg kommer noen pakker med navigasjon og sikkerhetsutstyr (for eksempel filskiftvarsling, blindsonevarsling, kollisjonsfarevarsling, autobrems, varsling for kryssende trafikk ved rygging) som kan fås til de dyreste utstyrsseriene.

Aller dyreste utgave av Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC vil komme på rundt 340.000 kroner uten leveringskostnader. Da er i praksis alt det utstyret du kan forvente å finne i en kompaktbil på plass, inkludert skinnseter.

Bare automatgir mangler. Det kan ikke fås sammen med dieselmotoren.

ANNERLEDES: Dashbordet er i to ""etasjer"". Nederst er turtelleren størst, i andre etasje finner man blant annet et digitalt speedometer og en infoskjerm. Løsningen er utradisjonell, men funksjonen er god. FOTO: Petter Handeland
ANNERLEDES: Dashbordet er i to ""etasjer"". Nederst er turtelleren størst, i andre etasje finner man blant annet et digitalt speedometer og en infoskjerm. Løsningen er utradisjonell, men funksjonen er god. FOTO: Petter Handeland

Hondas system med utstyrspakker har en god og en mindre god side. Den gode er mye utstyr for mindre penger enn om en skulle valgt alt sammen til en bil med mer valgfritt utstyrssystem.

Den mindre gode er at du må til toppseriene om du for eksempel ønsker bixenonlys, navigasjon eller de nevnte sikkerhetspakkene, og at du da må ta med en hel del annet på kjøpet enten du vil eller ikke.

Når vi studerer utstyrslistene, synes vi utstyrsgruppen "Lifestyle", som er den nest øverste, virker som et godt Civic-valg. Her synes vi man får mye funksjonsrettet utstyr til en bra pris.

Teknisk sett gir Honda Civic et svært godt kvalitetsinntrykk, noe som understøttes av gode resultater i ulike kvalitetsundersøkelser. Tradisjonelt har Honda Civic vært attraktiv på bruktmarkedet, og vi er sikre på at Tourer-utgaven også vil være det.

Forbruk: 6

Vi har bare kjørt én bil med lavere forbruk gjennom vår faste testløype på 20 mil. Igjen er det Civic 1,6 i-DTEC kombikupé som slår Civic Tourer, men bare med noen få dråper.

Mens kombikupeen brukte 0,38 l/mil, trenger stasjonsvogna 0,40 l/mil i runden, som vi kjører så likt som overhodet mulig med alle testbiler.

Det er verdt å merke seg at dette er rekordresultater uansett bilklasse. Civic Tourer, som er en fullverdig familiestasjonsvogn, er bedre enn små knøttebiler eller forbruksoptimerte spesialmodeller med blå eller grønn logo når det kommer til forbruk.

For en sjelden gangs skyld opplever vi altså at lavt oppgitt forbruk (i dette tilfellet 0,39 l/mil) er mer enn tall på et papir.

BAKSETET: Plass nok til tre barn eller to voksne. Sitteputene kan løftes som et kinosete, og da blir det plass til for eksempel uformelige Ikea-pakker. Civic har derimot ikke skiluke i bakseteryggen. FOTO: Petter Handeland
BAKSETET: Plass nok til tre barn eller to voksne. Sitteputene kan løftes som et kinosete, og da blir det plass til for eksempel uformelige Ikea-pakker. Civic har derimot ikke skiluke i bakseteryggen. FOTO: Petter Handeland

Også utenom den nevnte testrunde - denne bilen kjørte vi 180 mil med - får vi bekreftet at forbruket er lavt under alle typer kjøring. Selv med full oppakning og god fart holdt den seg pent under halvliteren per mil på langtur.

Ved nærkjøring i og omkring Oslo, lå forbruket i området 0,55-0,6 l/mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

I fjor fikk Honda Civic endelig en motor i toppklasse. I år har Civic fått stasjonsvognformene som gjør den enda mer anvendelig, og mer elegant.

Nettopp et svært rommelig bagasjerom og en meget bra dieselmotor er de beste sidene ved bilen. Vesentlige svakheter er det få av, men litt mer støyisolering hadde vi ikke sagt nei takk til.

Skal du ha dieseldrevet stasjonsvogn i prisområdet 300.000 kroner, bør Honda Civic Tourer stå på sjekklista.

Les også:

SMART KJØP: Skal du ha dieseldrevet stasjonsvogn i prisområdet 300.000 kroner, bør Honda Civic Tourer stå på sjekklista.
SMART KJØP: Skal du ha dieseldrevet stasjonsvogn i prisområdet 300.000 kroner, bør Honda Civic Tourer stå på sjekklista. Foto: Petter Handeland

Test deg selv: Hva kan du om biler?

Slik blir Lexus' splitter nye SUV

Her er nye Subaru Outback

Denne saken ble første gang publisert 09/05 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også