Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne

Nye Ford S-Max får terningkast 6 på komforten.

Sist oppdatert

Familiebil med mye plass og ekstra seter - normalt har det betydd en kasselignende bil med mer eller mindre pene og smidige seteløsninger.

Da Ford S-Max kom sommeren 2006, var den en av bilene som for alvor viste at praktiske egenskaper ikke måtte bety kasseform og varebilpreg. Tvert imot, bilen så pen ut.

Hvilken biltype er best med tre barn: SUV, stasjonsvogn eller kompakt sjuseter?

Nå er tiden inne for soppgradering. Den omfatter blant annet frontparti i Fords nye familiestil, LED-lykter foran og bak og en oppussing av dashbordet innvendig. Ford har også presset ned forbruket en anelse på flere versjoner.

I tillegg kommer Fords nye dobbelclutchgirkasse kalt Powershift inn i S-Max, og det er den versjonen vi har prøvd.

Flere familiebiler med dobbeltclutchgirkasse:

Mitsubishi Outlander 2,2 D

VW Caravelle 2,0 TDI DSG

Kjøregenskaper: 5

De færreste biler, om noen, i den litt høyreiste flerbruksbilklassen kan vise til like gode veiegenskaper som Ford S-Max. Under normal kjøring er den like ukomplisert og lettkjørt som en hvilken som helst moderne stasjonsvogn, og uten "høybyggfakter" som reduserer presisjon og kjøreglede.

Først når du tar i, merkes ekstra vekt og høyde. Bilen melder pent i fra når grensene nås, og da kjører du allerede langt raskere enn du normalt vil gjøre med familien om bord.

Styringen er presis, men slik det normalt er med litt høyere biler reduseres noe av tilbakemeldingene gjennom rattet sammenlignet med for eksempel Mondeo.

NY FRONT: S-Max deler nå fjes med alle andre nye Ford-modeller.
NY FRONT: S-Max deler nå fjes med alle andre nye Ford-modeller. Foto: FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Motor: 4

Testbilen har 140-hestersversjonen av Fords kjente tolitersdiesel. Vi kjenner den som en sterk og nøysom motor. På plussiden noterer vi at Ford har isolert bort dieselknakking veldig godt i S-Max.

Fords nye, automatiske dobbeltclutchgir med seks trinn har svært komfortable girskift når bilen er opp i fart, men kan rykke litt ved for eksempel køkjøring. Når du bremser ned og deretter går kjapt på gassen igjen, trenger den litt tid før den bestemmer seg for rett gir. Men dette er små ankepunkter.

VW-konsernet var først ute med DSG-girkasse, og har allerede utviklet den videre til sju trinn. Vi holder femmeren tilbake for S-Max fordi vi har opplevd at de beste kombinasjonene av gir og motor i ulike modeller fra VW-konsernet har fungert enda bedre.

Ytelser: 4

GODFØLELSE: Testbilen er påkostet med blant annet seter i skinn/alcantara. Det bidrar til god opplevd kvalitetsfølelse.
GODFØLELSE: Testbilen er påkostet med blant annet seter i skinn/alcantara. Det bidrar til god opplevd kvalitetsfølelse. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Med maksimalt 340 Nm dreiemoment mangler det aldri krefter til all normal bruk. Likevel er testbilen både følelsesmessig og i faktiske tall i våre ytelsesmålinger ikke fullt så kjapp som vi ut fra motorstørrelsen hadde ventet.

Noe av årsaken kan ligge i at testbilen var splitter ny med bare noen få mil på kilometertelleren. Vi vet av erfaring at en dieselmotor kan trenge mange tusen kilometer for å løsne.

Sjekk ytelsene til konkurrenten Peugeot 5005 1,6 HDi, som altså har langt mindre motor, her.

Eksteriør: 5

Ved midlivsoppdateringen har Ford pyntet S-Max med tøffere front, LED-lykter foran og bak og litt flere kromlister.

En bils utseende er alltid smak og behag, men alt i alt synes vi S-Max er klassens mest elegante bil.

Formene gjør det imidlertid umulig å vite hvor særlig fronten slutter, og parkeringssensorer anbefales varmt.

Interiør: 5

Testbilen er av utstyrsserien Titanium, og har i tillegg mye ekstrautstyr. Med god plass, alcantaratrekk på setene og stort panoramatak er det nærmest umulig for en familie på tur ikke å trives. I S-Max unngår du også plastpreget i interiøret du fort får i flere andre sjusetere.

SMIDIG: Setene i rad to og tre kan foldes flatt mot gulvet med enkle håndgrep.
SMIDIG: Setene i rad to og tre kan foldes flatt mot gulvet med enkle håndgrep. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er kongelig plass både foran og i rad to, mens de to setene i rad tre er best egnet for barn.

Testdata Ford S-Max

  • 0-100 KM/T, SEK.:11,2
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:6,7
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:8,8
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:11,7
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:6,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:10,1
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:12,7
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:16,4
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:9,4
  • STØY TOMGANG, dBA:45,2
  • STØY 50 KM/T, dBA:62,2
  • STØY 80 KM/T, dBA:65,7
  • STØY 100 KM/T, dBA:68,6
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,5

De to bakerste setene felles flatt ned mot gulvet i to håndgrep, og også de tre setene i rad to legges kjapt flatt med raske grep. Ingen av setene kan tas helt ut, og de stjeler sånn sett litt plass også sammenfoldet.

Men i det store og hele er plassmangel intet problem i S-Max. Den er 20-25 cm lengre enn hovedkonkurrentene, og det er plass i lengden som er lettest å utnytte.

Komfort: 6

Med velavstemt understell, gode sitteplasser, bra plass og god sikt også for passasjerer er S-Max en svært god bil å være på tur i. Motorstøy er det som nevnt lite av, og heller ikke hjulstøyen er plagsom. Våre støymålinger gir lavere desibeltall i S-Max enn i de nærmeste konkurentene.

Også Powershift-giret bidrar som nevnt til komforten med sine generelt myke skift og valg av behagelig turtallsnivå (i motsetning til VW-konsernets DSG senkes turtallet sjelden så lavt at motoren begynner å "knurre") .

Les også:

De mest komfortable bilene vi har kjørt

Sikkerhet: 5

Da kollisjonstesterne hos EuroNCAP krasjet bilen i 2006, fikk den fem av fem stjerner for voksnes sikkerhet, fire av fem for barns sikkerhet og to av fire stjerner for fotgjengersikkerhet. Alt i alt et godt resultat med få anmerkninger.

S-Max har full kollisjonsputepakke, inkludert knepute for sjåføren. Også all gjengs sikkerhetselektronikk er på plass som standard.

BAGASJE: Med alle sju seter i bruk er det ikke mye bagasjeplass igjen. Feller du ned alle seter, har du derimot to kubikkmeter med lasterom.
BAGASJE: Med alle sju seter i bruk er det ikke mye bagasjeplass igjen. Feller du ned alle seter, har du derimot to kubikkmeter med lasterom. Foto: Foto: Egil Nordlien/HM Foto

S-Max taklet våre kjøreøvelser på bane svært stabilt og forutsigbart, i for biltypen høye hastigheter.

Tekniske data Ford S-Max

  • MODELLBETEGNELSES-MAX 2,0 TDCI Powershift (aut)
  • MOTOR, CM3:1997
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:140/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:320-340*/2000 *Overboost
  • EGENVEKT, KG:1688
  • TILHENGERVEKT, KG:750/1800
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:477/188/162
  • BAGASJEROM, LITER:285/755/2000
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:215/60 R 16 (Titanium 225/50/17)
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,6
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:159
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:10,9
  • TOPPFART, KM/T:193
  • PRIS FRA, KR:393 300/415 300 (manuell/Powershift)
  • PRIS TESTBIL, KR:519 600

Pris/utstyr: 4

S-Max kan sies å være i en mellomstørrelse mellom mer kompakte Mazda 5, VW Touran, Peugeot 5008 og Renault Grand Scénic på den ene siden, og større biler som Ford Galaxy, Peugeot 807 og VW Caravelle på den andre.

Det gjenspeiler seg også i prisen (starter på 365.500 kroner), som ligger rundt 50.000 kroner over mange av de mer kompakte sjusterne, men også betydelig under de større.

I forhold til en rommelig stasjonsvogn med tilsvarende ytelser, for eksempel Fords egen Mondeo, er prispåslaget også drøyt 50.000 kroner.

Slik sett kan S-Max fort oppleves som dyr, men må man ha sju seter, så må man ha sju seter. Og da byr S-Max på tilstrekkelig mye ekstra målt mot de mer kompakte bilene til at det forsvarer prisen.

S-Max fås med omfattende utstyrsmuligheter - nesten opp mot premiumnivå. Noe utstyr er samlet i pakker som gir relativt mye for pengene.

Testbilen er en søkklastet Titanium-modell som koster 519 600 kroner. Her mangler omtrent bare navianlegg, men som vanlig er det så dyrt at vi heller ville tatt en titt i TomTom-sortimentet.

Miljø: 5

Størrelsen og automatgiret tatt i betraktning er det oppgitte snittforbruket på 0,56 l/mil på et godt nivå. Det gir et CO2-utslipp per kilometer på 159 gram.

Av tekniske årsaker fikk vi ikke en gyldig forbruksmåling i vår faste testløype, men sannsynsligvis snakker vi om rundt 0,60 l/mil. Vi har dessuten kjørt S-Max mye, og vet fra denne kjøringen at forbruket ligger på det som må kalles et høyst normalt nivå for en så stor bil med tolitersdiesel.

I lav og middels hastighet er forbruksforskjellen sammenlignet med en sammenlignbar stasjonsvogn forsvinnende liten, men i høy hastighet gjør større frontareal at den trenger litt mer drikke.

VELKJØRENDE: S-Max er bygd på Mondeo-basis, og det gir flotte veiegenskaper.
VELKJØRENDE: S-Max er bygd på Mondeo-basis, og det gir flotte veiegenskaper. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 13/05 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også