Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne

Nye Ford S-Max får terningkast 6 på komforten.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ God plass

+ Komfort

+ Seteløsning

+ Kjøreegenskaper

- Betydelig dyrere enn stasjonsvogn

Familiebil med mye plass og ekstra seter - normalt har det betydd en kasselignende bil med mer eller mindre pene og smidige seteløsninger.

Da Ford S-Max kom sommeren 2006, var den en av bilene som for alvor viste at praktiske egenskaper ikke måtte bety kasseform og varebilpreg. Tvert imot, bilen så pen ut.

Hvilken biltype er best med tre barn: SUV, stasjonsvogn eller kompakt sjuseter?

Nå er tiden inne for soppgradering. Den omfatter blant annet frontparti i Fords nye familiestil, LED-lykter foran og bak og en oppussing av dashbordet innvendig. Ford har også presset ned forbruket en anelse på flere versjoner.

I tillegg kommer Fords nye dobbelclutchgirkasse kalt Powershift inn i S-Max, og det er den versjonen vi har prøvd.

Flere familiebiler med dobbeltclutchgirkasse:

Mitsubishi Outlander 2,2 D

VW Caravelle 2,0 TDI DSG

Kjøregenskaper: 5

De færreste biler, om noen, i den litt høyreiste flerbruksbilklassen kan vise til like gode veiegenskaper som Ford S-Max. Under normal kjøring er den like ukomplisert og lettkjørt som en hvilken som helst moderne stasjonsvogn, og uten "høybyggfakter" som reduserer presisjon og kjøreglede.

Først når du tar i, merkes ekstra vekt og høyde. Bilen melder pent i fra når grensene nås, og da kjører du allerede langt raskere enn du normalt vil gjøre med familien om bord.

Styringen er presis, men slik det normalt er med litt høyere biler reduseres noe av tilbakemeldingene gjennom rattet sammenlignet med for eksempel Mondeo.

NY FRONT: S-Max deler nå fjes med alle andre nye Ford-modeller.

NY FRONT: S-Max deler nå fjes med alle andre nye Ford-modeller. Foto: FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Motor: 4

Testbilen har 140-hestersversjonen av Fords kjente tolitersdiesel. Vi kjenner den som en sterk og nøysom motor. På plussiden noterer vi at Ford har isolert bort dieselknakking veldig godt i S-Max.

Fords nye, automatiske dobbeltclutchgir med seks trinn har svært komfortable girskift når bilen er opp i fart, men kan rykke litt ved for eksempel køkjøring. Når du bremser ned og deretter går kjapt på gassen igjen, trenger den litt tid før den bestemmer seg for rett gir. Men dette er små ankepunkter.

VW-konsernet var først ute med DSG-girkasse, og har allerede utviklet den videre til sju trinn. Vi holder femmeren tilbake for S-Max fordi vi har opplevd at de beste kombinasjonene av gir og motor i ulike modeller fra VW-konsernet har fungert enda bedre.

Ytelser: 4

GODFØLELSE: Testbilen er påkostet med blant annet seter i skinn/alcantara. Det bidrar til god opplevd kvalitetsfølelse.

GODFØLELSE: Testbilen er påkostet med blant annet seter i skinn/alcantara. Det bidrar til god opplevd kvalitetsfølelse. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Med maksimalt 340 Nm dreiemoment mangler det aldri krefter til all normal bruk. Likevel er testbilen både følelsesmessig og i faktiske tall i våre ytelsesmålinger ikke fullt så kjapp som vi ut fra motorstørrelsen hadde ventet.

Noe av årsaken kan ligge i at testbilen var splitter ny med bare noen få mil på kilometertelleren. Vi vet av erfaring at en dieselmotor kan trenge mange tusen kilometer for å løsne.

Sjekk ytelsene til konkurrenten Peugeot 5005 1,6 HDi, som altså har langt mindre motor, her.

Eksteriør: 5

Ved midlivsoppdateringen har Ford pyntet S-Max med tøffere front, LED-lykter foran og bak og litt flere kromlister.

En bils utseende er alltid smak og behag, men alt i alt synes vi S-Max er klassens mest elegante bil.

Formene gjør det imidlertid umulig å vite hvor særlig fronten slutter, og parkeringssensorer anbefales varmt.

Interiør: 5

Testbilen er av utstyrsserien Titanium, og har i tillegg mye ekstrautstyr. Med god plass, alcantaratrekk på setene og stort panoramatak er det nærmest umulig for en familie på tur ikke å trives. I S-Max unngår du også plastpreget i interiøret du fort får i flere andre sjusetere.

SMIDIG: Setene i rad to og tre kan foldes flatt mot gulvet med enkle håndgrep.

SMIDIG: Setene i rad to og tre kan foldes flatt mot gulvet med enkle håndgrep. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er kongelig plass både foran og i rad to, mens de to setene i rad tre er best egnet for barn.

Testdata Ford S-Max

  • 0-100 KM/T, SEK.:11,2
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:6,7
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:8,8
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:11,7
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:6,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:10,1
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:12,7
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:16,4
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:9,4
  • STØY TOMGANG, dBA:45,2
  • STØY 50 KM/T, dBA:62,2
  • STØY 80 KM/T, dBA:65,7
  • STØY 100 KM/T, dBA:68,6
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,5

De to bakerste setene felles flatt ned mot gulvet i to håndgrep, og også de tre setene i rad to legges kjapt flatt med raske grep. Ingen av setene kan tas helt ut, og de stjeler sånn sett litt plass også sammenfoldet.

Men i det store og hele er plassmangel intet problem i S-Max. Den er 20-25 cm lengre enn hovedkonkurrentene, og det er plass i lengden som er lettest å utnytte.

Komfort: 6

Med velavstemt understell, gode sitteplasser, bra plass og god sikt også for passasjerer er S-Max en svært god bil å være på tur i. Motorstøy er det som nevnt lite av, og heller ikke hjulstøyen er plagsom. Våre støymålinger gir lavere desibeltall i S-Max enn i de nærmeste konkurentene.

Også Powershift-giret bidrar som nevnt til komforten med sine generelt myke skift og valg av behagelig turtallsnivå (i motsetning til VW-konsernets DSG senkes turtallet sjelden så lavt at motoren begynner å "knurre") .

Les også:

De mest komfortable bilene vi har kjørt

Sikkerhet: 5

Da kollisjonstesterne hos EuroNCAP krasjet bilen i 2006, fikk den fem av fem stjerner for voksnes sikkerhet, fire av fem for barns sikkerhet og to av fire stjerner for fotgjengersikkerhet. Alt i alt et godt resultat med få anmerkninger.

S-Max har full kollisjonsputepakke, inkludert knepute for sjåføren. Også all gjengs sikkerhetselektronikk er på plass som standard.

BAGASJE: Med alle sju seter i bruk er det ikke mye bagasjeplass igjen. Feller du ned alle seter, har du derimot to kubikkmeter med lasterom.

BAGASJE: Med alle sju seter i bruk er det ikke mye bagasjeplass igjen. Feller du ned alle seter, har du derimot to kubikkmeter med lasterom. Foto: Foto: Egil Nordlien/HM Foto

S-Max taklet våre kjøreøvelser på bane svært stabilt og forutsigbart, i for biltypen høye hastigheter.

Tekniske data Ford S-Max

  • MODELLBETEGNELSES-MAX 2,0 TDCI Powershift (aut)
  • MOTOR, CM3:1997
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:140/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:320-340*/2000 *Overboost
  • EGENVEKT, KG:1688
  • TILHENGERVEKT, KG:750/1800
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:477/188/162
  • BAGASJEROM, LITER:285/755/2000
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:215/60 R 16 (Titanium 225/50/17)
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,6
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:159
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:10,9
  • TOPPFART, KM/T:193
  • PRIS FRA, KR:393 300/415 300 (manuell/Powershift)
  • PRIS TESTBIL, KR:519 600

Pris/utstyr: 4

S-Max kan sies å være i en mellomstørrelse mellom mer kompakte Mazda 5, VW Touran, Peugeot 5008 og Renault Grand Scénic på den ene siden, og større biler som Ford Galaxy, Peugeot 807 og VW Caravelle på den andre.

Det gjenspeiler seg også i prisen (starter på 365.500 kroner), som ligger rundt 50.000 kroner over mange av de mer kompakte sjusterne, men også betydelig under de større.

I forhold til en rommelig stasjonsvogn med tilsvarende ytelser, for eksempel Fords egen Mondeo, er prispåslaget også drøyt 50.000 kroner.

Slik sett kan S-Max fort oppleves som dyr, men må man ha sju seter, så må man ha sju seter. Og da byr S-Max på tilstrekkelig mye ekstra målt mot de mer kompakte bilene til at det forsvarer prisen.

S-Max fås med omfattende utstyrsmuligheter - nesten opp mot premiumnivå. Noe utstyr er samlet i pakker som gir relativt mye for pengene.

Testbilen er en søkklastet Titanium-modell som koster 519 600 kroner. Her mangler omtrent bare navianlegg, men som vanlig er det så dyrt at vi heller ville tatt en titt i TomTom-sortimentet.

Miljø: 5

Størrelsen og automatgiret tatt i betraktning er det oppgitte snittforbruket på 0,56 l/mil på et godt nivå. Det gir et CO2-utslipp per kilometer på 159 gram.

Av tekniske årsaker fikk vi ikke en gyldig forbruksmåling i vår faste testløype, men sannsynsligvis snakker vi om rundt 0,60 l/mil. Vi har dessuten kjørt S-Max mye, og vet fra denne kjøringen at forbruket ligger på det som må kalles et høyst normalt nivå for en så stor bil med tolitersdiesel.

I lav og middels hastighet er forbruksforskjellen sammenlignet med en sammenlignbar stasjonsvogn forsvinnende liten, men i høy hastighet gjør større frontareal at den trenger litt mer drikke.

VELKJØRENDE: S-Max er bygd på Mondeo-basis, og det gir flotte veiegenskaper.

VELKJØRENDE: S-Max er bygd på Mondeo-basis, og det gir flotte veiegenskaper. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Ford
Pris 415300

Konklusjon

Totalkarakter: 5

Med mye plass, komfort og gode kjøreegenskaper bygd inn i et friskt utseende er S-Max nær full score som familiebil.

Relativt høy pris og noe slappere ytelser enn ventet skiller den fra en sekser på terningen.

Les også:

Alle våre Ford-tester

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: De 7 beste 7-seterne Se flere saker fra: Her er bilene med best bakseteplass Se flere saker fra: Her er de beste sjuseterne Se flere saker fra: De ti beste familiebilene Se flere saker fra: Test: Ford S-Max
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag