Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Kan en så stor bil klare seg med en 1,6-liters dieselmotor?

LITEN MOTOR: Vi var usikre på om en 115-hesters dieselmotor ville være nok i S-Max.

LITEN MOTOR: Vi var usikre på om en 115-hesters dieselmotor ville være nok i S-Max. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfortabel

+ God plass

+ Kjører bra

+ God kvalitetsfølelse

- Fortsatt dyrere enn konkurrentene

- Litt treg

De siste årene har det blitt mer og mer vanlig med små motorer i store biler. Da snakker vi først og fremst om dieselmotorer på rundt 1,6 liter. Dette har blitt den nye folkemotoren, og finnes i alt fra småbiler som Volkswagen Polo og Mini til store stasjonsvogner som Skoda Superb og Volvo V70. Tidligere har vi kjørt blant annet Mazda 5 og Volkswagen Touran med 1,6-liters dieselmotor, og det fungerte i all hovedsak godt. Nå har Ford plassert en 1,6-liter under panseret på S-Max - en bil som er enda litt større enn de nevnte syvseterne. Så er spørsmålet: Holder det egentlig her også?

Kjøreegenskaper: 5

S-Max er fortsatt en av våre kjørefavoritter i MPV-klassen. Det har den vært siden den ble lansert i 2006, og midtlivsoppdateringen den fikk i fjor gjorde ikke ting verre.

Ved vanlig kjøring er den lettkjørt som en moderne stasjonsvogn, og "bussfølelsen" som ofte kjennetegnet slike biler tidligere er totalt fraværende. Hvis du presser bilen opp mot grensene, merker du imidlertid at den har litt ekstra å drasse på i form av både vekt og meter.

Du får en klar beskjed fra understyringstendensen som kommer, og hvis du beveger deg enda litt lenger, griper ESP-systemet mykt inn for å hjelpe deg på rett vei.

KJØRER BRA: S-Max er en av de mest velkjørende MPV-ene - uavhengig av motor.

KJØRER BRA: S-Max er en av de mest velkjørende MPV-ene - uavhengig av motor. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

1,6-literen under panseret er en flott maskin. Den er forholdsvis stillegående, spesielt i en såpass godt støyisolert bil som dette, og kultivert. Kraftutviklingen er jevn, og det fører til at motoren er lettkjørt og smidig. Du trenger ikke nødvendigvis ned i andre gir for å komme deg gjennom en rundkjøring.

Denne smidigheten blir ytterligere forsterket av at motoren er koblet til en sekstrinns manuell girkasse med akkurat passe utvekslinger. Det bidrar også til at motoren ikke kjennes like treg som vi fryktet.

Ytelser: 4

Det sier seg selv at 115 hester fordelt på 1700 kilo ikke gjør denne bilen til noen rakett. Likevel fungerer det overraskende bra i normal bruk. Og det er nettopp normal bruk som er stikkordet her.

Det er ikke til å komme fra at det aller meste av kjøringen som blir gjort med en typisk norsk familiebil er med lite last over korte strekninger. Mellomakselerasjonstallene viser at den klarer seg godt i forhold til konkurrentene. Den er noe tregere enn de Mazda 5 og Peugeot 5008 med samme motor, men den er raskere enn Volkswagen Touran med 1,6-liters dieselmotor fra både 60 til 100 km/t og 80-120 km/t.

Ved vanlig kjøring oppleves den ikke som undermotorisert. Selv i bratte bakker har den tilstrekkelig med kraft når man kjører med lite last. Syv personer og mye bagasje kan imidlertid føre til at girspaken må brukes mer aktivt enn man er vant til fra mer motorsterke biler.

Eksteriør: 5

FOR BARN: De to bakerste setene egner seg best for barn. Med de oppe blir ikke bagasjeplassen noe særlig å skryte av heller.

FOR BARN: De to bakerste setene egner seg best for barn. Med de oppe blir ikke bagasjeplassen noe særlig å skryte av heller. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Det er relativt begrenset hvor spennende en flerbruksbil som dette kan bli. Med den siste oppdateringen, som blant annet føyer til LED-lys i fronten, har Ford trukket S-Max i den elegante retningen. Vi mener det er forholdsvis vellykket, men hva man syntes får være opp til den enkelte.

Det ene problemet med S-Max' design er den butte fronten. Dette fører til at det er vanskelig å vite hvor den slutter, så parkeringssensor anbefales også foran.

Interiør: 5

Her er det massevis av plass og fleksible løsninger. I tillegg unngår det småbillige plastinntrykket du får i flere av konkurrentene.

Det er kongelig plass både foran og i rad to, mens de to setene i rad tre er best egnet for barn.

De to bakerste setene felles flatt ned mot gulvet i to håndgrep, og også de tre setene i rad to legges kjapt flatt med raske grep. Ingen av setene kan tas helt ut, og de stjeler sånn sett litt plass også sammenfoldet.

Men i det store og hele er plassmangel intet problem i S-Max. Den er 20-25 cm lengre enn hovedkonkurrentene, og det er plass i lengden som er lettest å utnytte.

Komfort: 6

S-Max har et veldig godt understellsoppsett. Det tar unna for det aller meste, og det er få støt som slipper inn i kupeen.

SITTER GODT: Den andre raden byr imidlertid på kongelig plass for mennesker i alle størrelser. De tre setene kan justeres individuelt.

SITTER GODT: Den andre raden byr imidlertid på kongelig plass for mennesker i alle størrelser. De tre setene kan justeres individuelt. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Når man i tillegg tar med at støynivået er lavere enn i konkurrentene, at setene er behagelige å sitte i og at de store vinduene gir god utsikt i alle retninger, er toppkarakteren klar.

Sikkerhet: 5

Da kollisjonstesterne hos EuroNCAP krasjet bilen i 2006, fikk den fem av fem stjerner for voksnes sikkerhet, fire av fem for barns sikkerhet og to av fire stjerner for fotgjengersikkerhet. Alt i alt et godt resultat med få anmerkninger.

S-Max har full kollisjonsputepakke, inkludert knepute for sjåføren. Også all gjengs sikkerhetselektronikk er på plass som standard.

S-Max taklet våre kjøreøvelser på bane svært stabilt og forutsigbart, i for biltypen høye hastigheter.

Pris/utstyr: 5

På grunn av mangelen på en liten motor var S-Max tidligere nesten 100.000 kroner dyrere enn de litt mindre MPVene. Med denne motoren er prisforskjellen omtrent halvert. Startprisen med denne motoren er på 355.100 kroner. Da får du riktignok ikke spesielt mye utstyr, men bilen er fortsatt den samme. Uansett er det nå fullt mulig å få en godt utstyrt S-Max under den magiske grensen på 400.000.

Miljø: 5

OVERSIKTLIG: Førermiljøet er lett å venne seg til. Kvalitetsfølelsen er også en del bedre enn i de billigere konkurrentene.

OVERSIKTLIG: Førermiljøet er lett å venne seg til. Kvalitetsfølelsen er også en del bedre enn i de billigere konkurrentene. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Med denne motoren har S-Max et oppgitt forbruk på 0,52 l/mil. Det viste seg å ikke være langt unna sannheten. I vår testrunde klarte den seg med 0,55 l/mil. Ved langkjøring på steder med mindre høydeforskjell eller med dedikert sparekjøring, er det nok ikke umulig å senke forbruket enda ti prosent.

Konklusjon: 5

Vi var skeptiske til en såpass stor bil med denne motoren, men det viste seg å fungere utmerket. Så lenge du ikke laster bilen full av betong og bly til vanlig, er det ikke noe problem med en 1,6-liter under panseret.

Når S-Max også er en gjennomført god bil i seg selv, ser vi ingen grunn til å be folk holde seg unna denne bilen. Det gir deg tross alt 40.000 kroner du kan bruke på noe annet.

Les også:

Her står fotoboksene som måler gjennomsnittshastighet

Oslo er en av Europas verste kø-byer

Så fort må du kjøre for å miste lappen

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: Her er 10 perfekte biler for barneseter Se flere saker fra: Test: Ford S-Max
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning