Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Kan en så stor bil klare seg med en 1,6-liters dieselmotor?

LITEN MOTOR: Vi var usikre på om en 115-hesters dieselmotor ville være nok i S-Max.
LITEN MOTOR: Vi var usikre på om en 115-hesters dieselmotor ville være nok i S-Max. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

De siste årene har det blitt mer og mer vanlig med små motorer i store biler. Da snakker vi først og fremst om dieselmotorer på rundt 1,6 liter. Dette har blitt den nye folkemotoren, og finnes i alt fra småbiler som Volkswagen Polo og Mini til store stasjonsvogner som Skoda Superb og Volvo V70. Tidligere har vi kjørt blant annet Mazda 5 og Volkswagen Touran med 1,6-liters dieselmotor, og det fungerte i all hovedsak godt. Nå har Ford plassert en 1,6-liter under panseret på S-Max - en bil som er enda litt større enn de nevnte syvseterne. Så er spørsmålet: Holder det egentlig her også?

Kjøreegenskaper: 5

S-Max er fortsatt en av våre kjørefavoritter i MPV-klassen. Det har den vært siden den ble lansert i 2006, og midtlivsoppdateringen den fikk i fjor gjorde ikke ting verre.

Ved vanlig kjøring er den lettkjørt som en moderne stasjonsvogn, og "bussfølelsen" som ofte kjennetegnet slike biler tidligere er totalt fraværende. Hvis du presser bilen opp mot grensene, merker du imidlertid at den har litt ekstra å drasse på i form av både vekt og meter.

Du får en klar beskjed fra understyringstendensen som kommer, og hvis du beveger deg enda litt lenger, griper ESP-systemet mykt inn for å hjelpe deg på rett vei.

KJØRER BRA: S-Max er en av de mest velkjørende MPV-ene - uavhengig av motor.
KJØRER BRA: S-Max er en av de mest velkjørende MPV-ene - uavhengig av motor. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

1,6-literen under panseret er en flott maskin. Den er forholdsvis stillegående, spesielt i en såpass godt støyisolert bil som dette, og kultivert. Kraftutviklingen er jevn, og det fører til at motoren er lettkjørt og smidig. Du trenger ikke nødvendigvis ned i andre gir for å komme deg gjennom en rundkjøring.

Denne smidigheten blir ytterligere forsterket av at motoren er koblet til en sekstrinns manuell girkasse med akkurat passe utvekslinger. Det bidrar også til at motoren ikke kjennes like treg som vi fryktet.

Ytelser: 4

Det sier seg selv at 115 hester fordelt på 1700 kilo ikke gjør denne bilen til noen rakett. Likevel fungerer det overraskende bra i normal bruk. Og det er nettopp normal bruk som er stikkordet her.

Det er ikke til å komme fra at det aller meste av kjøringen som blir gjort med en typisk norsk familiebil er med lite last over korte strekninger. Mellomakselerasjonstallene viser at den klarer seg godt i forhold til konkurrentene. Den er noe tregere enn de Mazda 5 og Peugeot 5008 med samme motor, men den er raskere enn Volkswagen Touran med 1,6-liters dieselmotor fra både 60 til 100 km/t og 80-120 km/t.

Ved vanlig kjøring oppleves den ikke som undermotorisert. Selv i bratte bakker har den tilstrekkelig med kraft når man kjører med lite last. Syv personer og mye bagasje kan imidlertid føre til at girspaken må brukes mer aktivt enn man er vant til fra mer motorsterke biler.

Eksteriør: 5

FOR BARN: De to bakerste setene egner seg best for barn. Med de oppe blir ikke bagasjeplassen noe særlig å skryte av heller.
FOR BARN: De to bakerste setene egner seg best for barn. Med de oppe blir ikke bagasjeplassen noe særlig å skryte av heller. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Det er relativt begrenset hvor spennende en flerbruksbil som dette kan bli. Med den siste oppdateringen, som blant annet føyer til LED-lys i fronten, har Ford trukket S-Max i den elegante retningen. Vi mener det er forholdsvis vellykket, men hva man syntes får være opp til den enkelte.

Det ene problemet med S-Max' design er den butte fronten. Dette fører til at det er vanskelig å vite hvor den slutter, så parkeringssensor anbefales også foran.

Interiør: 5

Her er det massevis av plass og fleksible løsninger. I tillegg unngår det småbillige plastinntrykket du får i flere av konkurrentene.

Det er kongelig plass både foran og i rad to, mens de to setene i rad tre er best egnet for barn.

De to bakerste setene felles flatt ned mot gulvet i to håndgrep, og også de tre setene i rad to legges kjapt flatt med raske grep. Ingen av setene kan tas helt ut, og de stjeler sånn sett litt plass også sammenfoldet.

Men i det store og hele er plassmangel intet problem i S-Max. Den er 20-25 cm lengre enn hovedkonkurrentene, og det er plass i lengden som er lettest å utnytte.

Komfort: 6

S-Max har et veldig godt understellsoppsett. Det tar unna for det aller meste, og det er få støt som slipper inn i kupeen.

SITTER GODT: Den andre raden byr imidlertid på kongelig plass for mennesker i alle størrelser. De tre setene kan justeres individuelt.
SITTER GODT: Den andre raden byr imidlertid på kongelig plass for mennesker i alle størrelser. De tre setene kan justeres individuelt. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Når man i tillegg tar med at støynivået er lavere enn i konkurrentene, at setene er behagelige å sitte i og at de store vinduene gir god utsikt i alle retninger, er toppkarakteren klar.

Sikkerhet: 5

Da kollisjonstesterne hos EuroNCAP krasjet bilen i 2006, fikk den fem av fem stjerner for voksnes sikkerhet, fire av fem for barns sikkerhet og to av fire stjerner for fotgjengersikkerhet. Alt i alt et godt resultat med få anmerkninger.

S-Max har full kollisjonsputepakke, inkludert knepute for sjåføren. Også all gjengs sikkerhetselektronikk er på plass som standard.

S-Max taklet våre kjøreøvelser på bane svært stabilt og forutsigbart, i for biltypen høye hastigheter.

Pris/utstyr: 5

På grunn av mangelen på en liten motor var S-Max tidligere nesten 100.000 kroner dyrere enn de litt mindre MPVene. Med denne motoren er prisforskjellen omtrent halvert. Startprisen med denne motoren er på 355.100 kroner. Da får du riktignok ikke spesielt mye utstyr, men bilen er fortsatt den samme. Uansett er det nå fullt mulig å få en godt utstyrt S-Max under den magiske grensen på 400.000.

Miljø: 5

OVERSIKTLIG: Førermiljøet er lett å venne seg til. Kvalitetsfølelsen er også en del bedre enn i de billigere konkurrentene.
OVERSIKTLIG: Førermiljøet er lett å venne seg til. Kvalitetsfølelsen er også en del bedre enn i de billigere konkurrentene. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Med denne motoren har S-Max et oppgitt forbruk på 0,52 l/mil. Det viste seg å ikke være langt unna sannheten. I vår testrunde klarte den seg med 0,55 l/mil. Ved langkjøring på steder med mindre høydeforskjell eller med dedikert sparekjøring, er det nok ikke umulig å senke forbruket enda ti prosent.

Konklusjon: 5

Vi var skeptiske til en såpass stor bil med denne motoren, men det viste seg å fungere utmerket. Så lenge du ikke laster bilen full av betong og bly til vanlig, er det ikke noe problem med en 1,6-liter under panseret.

Når S-Max også er en gjennomført god bil i seg selv, ser vi ingen grunn til å be folk holde seg unna denne bilen. Det gir deg tross alt 40.000 kroner du kan bruke på noe annet.

Les også:

Her står fotoboksene som måler gjennomsnittshastighet

Oslo er en av Europas verste kø-byer

Så fort må du kjøre for å miste lappen

Denne saken ble første gang publisert 15/07 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også