Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort

Ford har pusset opp Mondeo. Nytt automatgir gir den flott komfort.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Plass

+ Komfort

+ Kjøreegenskaper

- Powershift setter ikke ny standard

Akkurat i tide til at den knallharde konkurrenten VW Passat kom i ny utgave, var Ford ferdig med sin finpuss av Mondeo. For Mondeos del er den snakk om en typisk midtlivsoppgradering med nye lykter - enkelte steder selvsagt med LED - ny grill, noen små interiørendringer og mer tilgjengelig elektronikk.

Det finnes knapt en klasse der nivået er like jevnt som den Mondeo stiller i. Den skal kjempe mot biler som Toyota Avensis, Opel Insignia, Mazda 6, Honda Accord, Skoda Superb og Renault Laguna, i tillegg til Passat.

Prismessig kan den også konkurrere mot rimelige utgaver av Mercedes C-klasse, Audi A4 og BMW 3-serie.

Men tilbake til Mondeo: Spørsmålet er om den har det som skal til for å holde på storselgerposisjonen. Vår test forteller hvor den plasserer seg i dagens konkurransesituasjon.

Del

Kjøreegenskaper: 5

Vi har ikke holdepunkter for å si at Ford har gjort noe med ting som påvirker kjøreegenskapene i midtlivsoppgraderingen. Og det var det heller ingen grunn til.

For Mondeo har hele tiden vært en av våre kjørefavoritter i denne bilklassen. Den kjennes trygg og stabil, med kapasitet til langt mer enn det norske fartsgrenser tillater. Antisladdsystemet griper pent og hjelpende inn.

Samtidig har den en passe direkte styring som er med på å gjøre bilkjøring inspirerende for sjåføren.

STOR: Ford Mondeo er 1,9 meter bred, og det bidrar til at bilen gir sjåføren storbilfølelser.

STOR: Ford Mondeo er 1,9 meter bred, og det bidrar til at bilen gir sjåføren storbilfølelser. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Testperioden var dominert av hvite veier med løs nysnø på toppen. Det var et underlag testbilen ikke fant seg helt til rette på. Vi velger å tro at mye av årsaken er litt brede dekk (225-bredde) som fikk bilen til å "flyte" i snøen, for vi vet at den kan så mye mer.

Se test av vinterdekk her.

Motor: 4

Det er ikke motoren i seg selv som gjør at vi trekker litt for denne delkarakteren. Den har i dieselsammenheng god gangkultur, og støynivået er lavt.

Fra utgaver med manuelt gir vet vi at den er lettkjørt.

Tekniske data og testdata Ford Mondeo 2,0 TDCI 140 Powershift stv.

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:1997
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:140/3750
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:320/1750
  • EGENVEKT, KG:1592
  • TILHENGERVEKT, KG:2000/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:483/189/151
  • BAGASJEROM, LITER:542-1733
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:215/50-17U
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,56
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:149
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:10,4
  • TOPPFART, KM/T:200
  • PRIS FRA, KR:369 400
  • PRIS TESTBIL, KR:439 600

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:6,8
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:6,8
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:9,5
  • STØY TOMGANG, dBA:51,7
  • STØY 50 KM/T, dBA:58,3
  • STØY 80 KM/T, dBA:61,4
  • STØY 100 KM/T, dBA:64,4
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,63

Men testbilen har Powershift-gir, som Mondeo fikk i fjor. Dette er en automatisk dobbeltclutchkasse med seks trinn, og slik sett ligner den på girkassen i Passat.

Men mens vi er vant til at VW-konsernets dobbeltclutchkasse er kjapp og direkte i sine girskift, og dessuten konstruert for å kjøre på svært lave turtall, er Mondeo-kassen langt mer bedagelig i sin virkemåte.

Den tillater mye mer turtall, og girskiftene skjer betydelig langsommere. Det er minst like komfortabelt, men det føles ikke like effektivt og moderne.

Ytelser: 4

Til tross for at girkassen virker mindre effektiv enn i Passat, holder Mondeo følge. Til daglig bruk er ytelsene alltid fullt ut tilstrekkelige, og halv gass er så å si alltid nok.

Maksytelsene er derimot ikke mer enn middels når vi snakker om familiestasjonsvogner med motor på denne størrelsen. For eksempel tar 60-100 km/t 6,8 sekunder, mens 80-120 km/t tar 9,5 sekunder.

Det er så mye mer enn de raskeste, som Mercedes C 200 CDI (her med manuelt gir), at det er godt merkbart.

Eksteriør: 4

Vi synes Mondeo har vært pen å se på før, og det gjelder også den faceliftede utgaven. Baklys med dioder er et lite løft, mens LED-lyset i front ser mer ettermontert ut.

Mondeo er blant de største familiestasjonsvognene, og det er også godt synlig. Særlig bredden på 1,9 meter gir storbilassosiasjoner.

Interiør: 5

Den opplevde interiørkvaliteten er på et godt snitt for klassen, og som nevnt er nivået i denne klassen høyt.

Interiør og dashbord er godt polstret og montert, og det er ingen ulyder å høre i testbilen.

STØDIG: Ford Mondeo har alltid vært blant de mest velkjørende bilene i sin klasse. På veien oppleves den som stabil og inkluderende.

STØDIG: Ford Mondeo har alltid vært blant de mest velkjørende bilene i sin klasse. På veien oppleves den som stabil og inkluderende. Foto: Egil Nordlien HM Foto

På detaljnivå kan Mondeo ikke by på den påkostede lyden av tungt klunk i dørene som en finner i statusmodeller.

Plassforholdene er derimot gode. Bredden i baksetet gjør at Mondeo er blant de relativt få bilene som rommer tre barneseter - også et bakvendt uten at det krever at personen foran er kortvokst.

Bagasjerommet er blant klassens største i lengde og bredde, men ikke i høyden. Blant familiestasjonsvognene i " folkeklassen" er bare Skoda Superb nevneverdig mer rommelig.

Komfort: 5

Komforten er en av Mondeos beste sider. Støymålingene viser at den er stillegående i alle hastigheter, og understellet har en fin smidighet:

Det er mykt nok i innfjæringen til at det tar eggen av skarpe ujevnheter i lav fart, samtidig som det blir jevnt strammere når belastningene øker. Det er godt for både kontroll og komfort.

Rommeligheten i seg selv er også en komfortfaktor, og selv om vi ikke synes Powershift-giret glimrer i alle sine funksjonsmåter, gir det myke girskift.

LØFT: De typiske folkemerkene har de siste årene fått et solid løft i innvendig utseende og kvalitetsfølelse. Ford Mondeo er intet unntak.

LØFT: De typiske folkemerkene har de siste årene fått et solid løft i innvendig utseende og kvalitetsfølelse. Ford Mondeo er intet unntak. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 5

Ford Mondeo ble kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP da den kom med dagens karosseriformer i 2007.

Resultatet var godt: Fem av fem stjerner for voksnes sikkerhet, fire av fem for barns sikkerhet og to av fire stjerner for fotgjengersikkerhet.

Mondeo har all den sikkerhetselektronikken en forventer av en mellomklassebil i dag. I tillegg oppleves den som en trygg og forutsigbar bil å kjøre, og enkel å hente inn om en skulle begynne å gli.

Pris/utstyr: 4

Mondeo legger seg kloss opptil sammenlignbare modeller som VW Passat, Opel Insignia og Toyota Avensis prismessig.

Mondeo er litt mer rommelig enn flere av konkurrentene, og slik sett kan en med en viss rett si at Mondeo er mye bil for pengene.

Også relativt gunstige utstyrspakker bidrar til den følelsen. Ford har blant annet hatt flere kampanjer med automatgir "på kjøpet" de siste månedene.

Mondeo er blant Ford-modellene som holder seg best i pris. Likevel anslår leasingselskapet Leaseplan, som har 34.500 biler som statistisk materiale, at Mondeo vil tape seg 10.000-12.000 kroner mer i pris enn for eksempel Passat i løpet av fem år.

ROMMELIG: Baksetet er bredt, og dermed blant de beste i klassen når det gjelder å romme tre passasjerer eller tre barneseter. Også beinplassen er god.

ROMMELIG: Baksetet er bredt, og dermed blant de beste i klassen når det gjelder å romme tre passasjerer eller tre barneseter. Også beinplassen er god. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Ford har i skrivende stund tre års garanti. Det er ikke klart om Ford vil følge trenden ved å gå opp til fem år, slik VW, Skoda, Audi og Toyota nylig har gjort.

Miljø: 4

Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift har et oppgitt snittforbruk på 0,56 l/mil og et oppgitt CO2-utslipp på 149 g/km.

Per i dag er dette tall som er midt på treet for bilklassen.

I praktisk bruk, der vår 20 mil lange, faste testløype ligger til grunn, bruker Mondeo med automatgir 0,63 l/mil. Det er omtrent som forventet for en stor familiestasjonsvogn med automatgir.

PLASS TIL MYE: Også helt bakerst stiller Mondeo stv. med gode kort. Bagasjerommet er både lengre og bredere enn det du finner i for eksempel VW Passat, men ikke like høyt.

PLASS TIL MYE: Også helt bakerst stiller Mondeo stv. med gode kort. Bagasjerommet er både lengre og bredere enn det du finner i for eksempel VW Passat, men ikke like høyt. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Ford
Pris 369400

Konklusjon

Hovedkarakteren er ikke et matematisk snitt for delkarakterene, men et uttrykk for hvordan vi mener bilen står seg mot konkurrerende biler da testen ble gjennomført.

Ford Mondeo framstår også etter midtlivsoppgraderingen som en av familiestasjonsvognene en bilkjøper absolutt bør ta en nærmere titt på.

Rommelighet, komfort og kjøreegenskaper er blant bilens positive egenskaper. Mye utstyr for pengene ved å velge smart blant utstyrspakkene er også bra for kunden.

Vi synes ikke Powershift-automaten er like god i funksjon som VW-konsernets variant, men samtidig er den bedre enn de aller fleste konvensjonelle automatkasser som tilbys i denne prisklassen.

Les også:

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: Test: Ford Mondeo
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag