Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk

Fords nyhet med sju seter har veldig mange positive sider. Utseendet er ikke blant dem.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Setefleksibilitet

+ Skyvedør

+ Kjøregenskaper

+ Komfort

- Klumpete utseende

- Relativt tung

- Litt plastfølelse i interiøret

Den nye, kompakte flerbruksbilen fra Ford kommer i to karosseriversjoner: C-Max og Grand C-Max.

C-Max, som vi allerede har testet, er en femseter med en etter vår mening vellykket baksetefleksibilitet. Grand C-Max har på sin side skyvedør, større hekk (som betyr sitt for utseendet) og plass til to ekstra seter.

Grand C-Max er på mange måter en oppvisning i hva det er praktisk mulig å få plass til i en bil som bare er 452 cm lang. Det er rundt 30 cm kortere enn en vanlig folkestasjonsvogn, for eksempel Fords egens Mondeo.

Likevel har Grand C-Max altså sitteplass til sju, mens stasjonsvogner flest bare rommer fem.

Blant Grand C-Max' nærmeste konkurrenter, både i pris og størrelse, er biler som VW Touran, den nye Mazda 5 (som den deler basis med), Peugeot 5008 og Renault Grand Scénic.

Storebroren fra Ford, S-Max, er et tydelig trinn opp i størrelse og pris.

Kjøreegenskaper: 5

Grand C-Max ser atskillig mer klumpete ut enn femseteren C-Max, og denne versjonen av sjuseteren (med større motor og automatgir) veier også rundt 190 kg mer enn C-Maxen vi tidligere har kjørt.

Det merkes, blant annet ved litt mer krenging. Men i likhet med femseteren C-Max, som vi ga karakter seks for kjøregenskaper, er tyngdepunktet for Grand C-Max langt lavere enn det ser ut. Derfor oppfører den seg i all hovedsak som en normalt lav personbil.

Grand C-Max har en veldig fin styrefølelse, og den bidrar kraftig til at bilen føles kjapp i bevegelsene. Det er god klasse over bittet i forhjulene - akkurat som vi er blitt vant til fra Ford.

Del

Motor: 4

KLUMPETE: Når en bil på rundt 4,5 meter skal romme ¿alt¿, kan resultatet fort bli klumpete ¿ vi hadde nær sagt klossete.

KLUMPETE: Når en bil på rundt 4,5 meter skal romme ¿alt¿, kan resultatet fort bli klumpete ¿ vi hadde nær sagt klossete. Foto: Handeland, Petter

For å få automatgir i en dieseldrevet Grand C-Max, må du ha toliters dieselmotor. Den prisgunstige 1,6-literen fås bare med manuelt gir.

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,2

60-100 KM/T, 4. GIR: 8,0

60-100 KM/T, 5. GIR: 10,0

60-100 KM/T, KICKDOWN: 7,2

80-120 KM/T, 4. GIR: 10,4

80-120 KM/T, 5. GIR: 11,8

80-120 KM/T, 6. GIR: 14,5

80-120 KM/T, KICKDOWN: 10,1

STØY TOMGANG, dBA: 47,2

STØY 50 KM/T, dBA: 58,8

STØY 80 KM/T, dBA: 63,8

STØY 100 KM/T, dBA: 65,4

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,62

Testbilen har 115-hesterversjonen av toliteren, som er samme effekt som den sterkeste versjonen av 1,6-literen har. Prisforskjellen mellom de to er 34.000 kroner, og det er så mye at en bør tenke gjennom hvor viktig automatgir er.

Men skal en først ha automat, leverer Ford en god løsning. Toliteren er vi godt kjent med fra blant annet Mondeo, og den føles sterk ved alle normale belastninger.

Om støynivået er lavt ved rolig framferd, er du aldri i tvil om at du sitter i en dieseldrevet bil ved gasspådrag. Toliteren er langt grovere i målet enn 1,6-literen.

Girkassen er en dobbeltclutchkasse med seks trinn. Den girer komfortabelt oppover og litt mer merkbart nedover. Kassen er generelt smart, i den forstand at det valgte girtrinnet føles riktig og effektivt, men holder av og til giret til litt høyere turtall enn vi ville valgt for mest mulig økonomisk kjøring.

Ytelser: 4

Tolitersdieselen er litt raskere girtrinn for -trinn enn 1,6-litersdieselen er i den lettere femseters-C-Maxen. Et overtak i dreiemoment målt mot 1,6-literen (300 mot 270 Nm) utligner ekstra vekt, og vel så det.

Alt i alt er ytelsene på et greit nivå motorstyrke og vekt tatt i betraktning. Raskeste måling i 60 til 100 km/t er 7,2 sekunder, mens 80-100 km/t tar 10,2 sekunder.

I hastigheter inntil lovlig norsk landeveisfart (80 km/t) har motoren fin respons, mens den blir seig i akselerasjonen når en nærmer seg europeisk motorveisfart.

Eksteriør: 2

Femsetersversjonen C-Max "vokste på oss" mens vi hadde den (heller ikke den var kjærlighet ved første blikk). Det har ikke Grand C-Max gjort.

KJØRER BRA: Grand C-Max har en veldig fin styrefølelse, og den bidrar kraftig til at bilen føles kjapp i bevegelsene.

KJØRER BRA: Grand C-Max har en veldig fin styrefølelse, og den bidrar kraftig til at bilen føles kjapp i bevegelsene. Foto: Handeland, Petter

Når en bil på rundt 4,5 meter skal romme "alt", kan resultatet fort bli klumpete - vi hadde nær sagt klossete. Mens C-Max har en viss sportslighet, og S-Max en viss eleganse, er Grand C-Max i våre øyne først og fremst rar.

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1997

EFFEKT, HK VED O/MIN: 115

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 300

EGENVEKT, KG: 1634

TILHENGERVEKT, KG: 750/1500

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 452/183

BAGASJEROM, LITER: 473-1742

STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/50R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,58

CO2-UTSLIPP, G/KM: 154

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12,3

TOPPFART, KM/T: 182

PRIS FRA, KR: 348.500 (Titanium,Powershift)

PRIS TESTBIL, KR: 378.100

Ford har prøvd å legge inn dynamikk i hekken ved hjelp av buer og kanter i metallet, men Grand C-Max ser likevel (bak)tung ut.

Interiør: 5

I dette avsnittet er det ikke nødvendigvis det innvendige utseendet og materialkvaliteten som sørger for god karakter. Til det er plastfølelsen litt for sterk.

Her er det praktiske kvaliteter som teller, og dem har Grand C-Max mange av. Det som skiller den fra mengden (men ikke fra den nære slektningen Mazda 5), er først og fremst de store skyvedørene.

De har flere fordeler. For det første sikrer de stor og enkel inngang til de to bakre seteradene. For det andre slipper du at barna klinker døra inn i bilen ved siden av, med de følger det kan ha.

Skyvedører er kort sagt et stort pluss for en bil som skal brukes av en småbarnsfamilie.

Setearrangementet er i store trekk det samme som i Mazda 5. Rad to har tre sitteplasser, men den midtre er smal og ukomfortabel. Kupébredden i baksetet holder likevel så vidt til å få plass til tre barneseter (avhengig av barnesetemodell).

Det midtre setet kan enkelt vippes bort (sitteputa vippes inn under sitteputa i nabosetet), og da får en passasje til de to bakre setene. Her er beinplassen liten, selv med setene foran skjøvet fram.

Slik sett er Grand C-Max med sju seter trolig på sitt beste for en familie med to barn som av og til tar med seg andre barn til fotballtreninga - eller besteforeldre på kortere bilturer en gang i blant.

Den er for trang til å kunne regnes som en fullverdig sjuseter. For øvrig i likhet med alle de nærmeste konkurrentene.

De to bakerste setene koster 9000 kroner ekstra. Dropper du dem, vil bagasjeromsvolumet øke betydelig og bilen vil framstå som en verdig konkurrent til langt større stasjonsvogner.

Vil du likevel ha stasjonsvogn? Her er 17 modeller til under 300.000 kroner.

Komfort: 5

Komforten er en ny, sterk side for Ford Grand C-Max med Powershift-gir. Det gjelder på flere områder.

Støynivået er lavt (unntatt under akselerasjon). Fjæringskomforten får mer enn godkjent. Girautomatikken er, som vi allerede har vært inne på, komfortabel.

PRAKTISK: Skyvedører er kort sagt et stort pluss for en bil som skal brukes av en småbarnsfamilie.

PRAKTISK: Skyvedører er kort sagt et stort pluss for en bil som skal brukes av en småbarnsfamilie. Foto: Handeland, Petter

Legg til at betjeningen er logisk og at brukervennligheten av alle setene er god, og så vel kjøre- som brukskomfort står til god karakter.

Små trekk får Grand C-Max for litt udempede understellslyder samt mangel på vinkeljustering av sitteputa i førersetet. Det siste reduserer lårstøtten og dermed langturskomforten, i første rekke for langbeinte sjåfører.

Sikkerhet: 5

Ford Grand C-Max er testet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP med fem av fem stjerner som hovedkarakter.

Grand C-Max har alt det som er blitt standard sikkerhetselektronikk de siste årene, som antisladd, antispinn, full kollisjonsputepakke, bremsekraftforsterker og -fordeler med mer.

Kjøreegenskapene er trygge og stabile. Den mer kompakte C-Max var blant de mest håndterbare bilene vi noen gang har kjørt gjennom vår doble unnamanøvertest, også kjent som elgtest. (Grand C-Max er ikke kjørt gjennom denne testen på grunn av snø på testbanen.)

Pris/utstyr: 4

Ford Grand C-Max er (uten tredje seterad) rundt 21.000 til 24.000 kroner dyrere enn "lillebror" C-Max. Dermed havner den like i hælene på familiestasjonsvognene prismessig. Grand C-Max er rundt 10.000 kroner billigere enn versjoner av Mondeo stasjonsvogn som er sammenlignbare i motor og utstyr.

Sett i dette lyset kan Grand C-Max virke litt "spinkel" - basisen er en kompaktbil, og det er flere ting i helhetsopplevelsen som skiller kompakt- og mellomklassebiler. Slik sett er den litt dyr. Bilfabrikker vet å ta litt ekstra for nisjebiler, og Grand C-Max er en slik.

På den annen side: Det finnes få andre biler som er så praktiske i dette prissjiktet.

HELT OK: Det er ikke nødvendigvis det innvendige utseendet og materialkvaliteten som sørger for god karakter under emnet ""interiør"". Til det er plastfølelsen litt for sterk.

HELT OK: Det er ikke nødvendigvis det innvendige utseendet og materialkvaliteten som sørger for god karakter under emnet ""interiør"". Til det er plastfølelsen litt for sterk. Foto: Handeland, Petter

Grand C-Max starter på under 290.000 kroner (1,6 diesel med 95 hk), mens vår velutstyrte testbil med toliter, automat, sju seter og fin utstyrspakke koster 378.100 kroner. Da er en brått i nærheten av en billig utgave av S-Max, og da taper Grand C-Max på veldig mange punkter.

Vi tror at en Grand C-Max med 115-hestersversjonen av 1,6 TDCI vil være riktigere priset for biltypen. Den koster fra 314.500 kroner med utstyrsserien Titanium, som er temmelig innholdsrik. Da er Grand C-Max også fullt ut konkurransedyktig med VW Touran, Peugeot 5008 og andre nære konkurrenter.

Ford har gode priser på ekstrautstyr, og vårt inntrykk er at sjusetere er ettertraktet på bruktmarkedet.

Miljø: 4

Med oppgitt forbruk på 0,58 l/mil og normutslipp av CO2 på 154 g/km er testbilen på et ikke mer enn godkjent nivå for en bil som i lengde og klasse kan regnes blant de kompakte.

Automatisk dobbeltclutchkasse regnes ikke lenger som grunn til å bruke mer drivstoff - det har mange modeller fra VW-konsernet vist oss. For eksempel denne Golfen.

I vår 20 mil lange testløype trengte Grand C-Max 0,62 l/mil. Det er 10 til 20 prosent mer enn de fleste familiestasjonsvogner med sammenlignbar motor, og eksakt det samme som den langt raskere BMW 520dAT med 163 hk.

ROMMELIG: Kupébredden i baksetet holder så vidt til å få plass til tre barneseter.

ROMMELIG: Kupébredden i baksetet holder så vidt til å få plass til tre barneseter. Foto: Handeland, Petter

Spesifikasjoner

Produsent Ford
Pris 378100

Konklusjon

Ford Grand C-Max har gode kjøreegenskaper, god komfort og praktiske seteløsninger. Skyvedør er gull verdt for småbarnsfamilier.

Pris og plass er to ting som ikke gjør det helt enkelt for C-Max. Prismessig ligger den nær familiestasjonsvognene, som blant annet i kraft av konkurransesituasjon gir mye bil for pengene. Plassmessig er den for trang til å være en ekte sjuseter.

Ford Grand C-Max er likevel et bra valg for dem som innimellom trenger ekstra seter, og som ikke bryr seg stort om utseendet. Den er en nisjebil, og en god en.

Les også:

Alle våre Ford-tester finner du her.

Vi har testet over 500 biler.

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning