Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser

Ford Focus ST er veldig rask og har plass til alle.

VERDIFULL LAST: Bagsjerommet rommer tre små ""The Stigs"", om det skulle være behov for det. Lasterommet i Focus er blant de større i bilklassen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

VERDIFULL LAST: Bagsjerommet rommer tre små ""The Stigs"", om det skulle være behov for det. Lasterommet i Focus er blant de større i bilklassen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Svært rask

+ Meget godt veigrep

+ Presis styring med gode tilbakemeldinger

+ Komfortable sportsseter

+ Plass

- Lang girutveksling

- Hjulstøy

- I grenseland fast til hverdagsbruk

- Kostnader

Focus ST er Fords svar på VW Golf GTI. Forden har 250 hk fra en bensinturbomotor, toppfart på 248 km/t og et understell bygd for fart.

Samtidig har den karosseri og plassforhold som en helt vanlig Ford Focus.

På med kjøredresser og hjelmer. Det er på tide å teste om en bil som kan kjøre fra det aller meste, også kan fungere som familiebil.

Kjøreegenskaper: 6

Allerede i sine helt normale utgaver er Ford Focus en svært velkjørende bil. Per i dag synes vi den har de beste kjøreegenskapene i sin klasse.

Focus ST-understellet er strammere enn på en standard-Focus, og den har større hjul med bredere gummi (235-bredde).

Men den har mer: Antiskrenselektronikken har tre trinn (mot normalt to), der mellomtrinnet gir mer slipp uten at du kaster all hjelp over bord. Dessuten har den det Ford kaller dynamisk kurvekontroll, der det innvendige hjulet bremser sensorstyrt for å motvirke understyring.

En hastighetsavhengig servo sørger for at du har den rette, saftige motstanden i rattet og en direkte styrefølelse i den ypperste tyskersportsligaen.

Resultatet er en bil med veigrep i lange svinger som holder til å skremme nesten alt annet av veien. Samtidig styrer hekken mer enn gjerne med i korte svinger.

Å sammenligne Ford Focus STs totale ressurser med en vanlig norgesbil er som å la Northug spurte mot mora di.

KANLLFARGE: Den guloransje lakken er reservert for Ford Focus ST. Den sikrer deg full oppmerksomhet. Focus ST har dessuten sin egen grill og støtfanger sammenlignet med vanlige Focus-modeller. 18-tommer hjul er standard. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

KANLLFARGE: Den guloransje lakken er reservert for Ford Focus ST. Den sikrer deg full oppmerksomhet. Focus ST har dessuten sin egen grill og støtfanger sammenlignet med vanlige Focus-modeller. 18-tommer hjul er standard. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Motor: 4

Motoren i Ford Focus ST byr på imponerende tall:

Tolitersturboen har maksimal effekt på 250 hk ved 5500 o/min. Samtidig har den dreiemoment som en kraftig dieselmotor, med hele 360 Nm. Momentet er på topp helt fra 1750 til 4500 o/min.

Med andre ord: Du har massevis av kraft tilgjengelig fra litt over tomgangsturtall og helt opp til rødmerkingen.

Motoren har et harmonisk og ganske lavt støynivå ved normal belastning. Når du virkelig tar i, kommer mer lyd via et resonansrør fra motorrommet. Et herlig, sportslig snerr, som det faktisk kunne vært litt mer av i en slik bil.

Vår eneste innvending av betydning handler om girutvekslingen Ford har valgt.

Skal du bruke motoren maksimalt innenfor lovlig norsk fart, trenger du aldri å bruke fjerde-, femte og sjettegiret. Tredjegiret rekker nesten til det står 160 km/t på speedometeret.

Det er sikkert fint på Autobahn. Her hjemme hadde tettere utvekslingsforhold i girkassa økt følelsen av at bilen har en råsterk ramp av en motor.

Vi savner ikke den tørste 2,5-literen i den forrige Ford Focus ST.

Ytelser: 6

Ved vanlig kjøring kjennes motoren sterk og seig. Du trenger knapt nok bruke girspaken.

Men girer du ned, er den et veritabelt uvær.

60-100 km/t tar 3,4 sekunder. 80-120 km/t er over på 3,6 sekunder. 0-100 km/t er oppgitt til å ta 6,5 sekunder, men sleip asfalt gjorde at vi måtte over 7.

I løpet av de siste tre årene har vi bare kjørt en håndfull biler som er raskere i 80-120-intervallet, og de heter slikt som for eksempel Mercedes SLS AMG, Audi R8 V10 og Mercedes CL 500 4Matic.

ST er raskere enn en Porsche Boxster vi tester samtidig (lenken er til en tidligere prøvekjøring - test av Boxster på norsk jord kommer snart). VW Golf GTI DSG trenger til sammenligning 4,2 sekunder, Golf R med 270 hk bruker 3,9.

Det er overflod og ragnarok på én gang - forutsatt at du girer helt ned i andre og tredje gir.

Eksteriør: 5

SPORTSPYNT: Bak har Ford Focus ST blant annet hekkspoiler og senterplasserte eksosrør. Understellet er fast og skiller seg fra en standard-Focus i både elektronikk og mekanikk. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

SPORTSPYNT: Bak har Ford Focus ST blant annet hekkspoiler og senterplasserte eksosrør. Understellet er fast og skiller seg fra en standard-Focus i både elektronikk og mekanikk. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Den guloransje knallfargen som er særegen for ST-modellen, er kanskje ikke riktig for alle. Men du verden så mye oppmerksomhet du får om du velger den.

TEKNISKE DATA Ford Focus ST

  • Motor, cm³: 1999
  • Effekt, hk ved o/min: 250/5500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 360/1750-4500
  • Egenvekt, kg: 1437
  • Tilhengervekt, kg: 0
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 436/182/147
  • Bagasjerom, liter: 363-1148
  • Standard dekkdimensjon: 235/40 R18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,72
  • CO2-utslipp, g/km: 169
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,5
  • Toppfart, km/t: 248
  • Pris fra, kr: 478 100
  • Pris testbil, kr: 512 300

Se deg rundt når du kjører en slik bil, og du ser alle reaksjonsvarianter. De som åpenlyst glaner og snur seg etter bilen. De som kikker mer skjult etter den.

Ikke minst: De som later som om de ikke ser, kanskje fordi de har bestemt seg for å mene at enhver som kjører en slik bil er en blærete posør, men som likevel ikke greier å styre øynene bort.

ST-modellen har sin egen styling både i front og hekk, med helt egen grill, spesielle støtfangere og senterplasserte eksosrør som kjennetegn. Vi synes stylingen er vellykket.

Interiør: 4

Innvendig er Ford Focus ST med noen viktige unntak (straks mer om dem) som en vanlig Focus. Det betyr at dette er en kompaktbil som for sin klasse har god plass både i baksete og bagasjerom.

Størrelsen vil passe godt for mange familier med to barn, og vi fikk plass til tre uten større vansker (to av dem i plasskrevende barneseter). De som trenger ekstra bagasjeplass, kan velge ST som stasjonsvogn.

ST har full setepakke fra Recaro. Setene er skinntrukket og tar seg meget godt ut.

Vanlig sportspynt, som for eksempel alupedaler, er selvsagt på plass. På toppen av dashbordet har Ford plantet oljetemperatur-, turbotrykk- og oljetrykkmåler i et påbygg av for billig plast. Rattet har fått perforert skinn og et ST-emblem.

Vi er ikke så glad i dashbordformene, som buler ut i kupeen. Det blir litt mye:

Rattet har mange knapper, det er fullt i midtkonsollen, det er to skjermer. Den til venstre er forresten altfor liten etter bortskjemt 2012-standard. (Større naviskjerm fås som ekstrautstyr for 17 000 kroner).

Komfort: 3

Komfortinntrykket er litt splittet. På den ene siden digger vi Recaro-setene. Ikke bare gir de meget god støtte, du kan også sitte lenge i dem uten å få vonde trykkpunkter.

FULLT BORD: Dashbordet bygger litt inn i kupeen, og til sammen synes vi det blir vel mange knapper, displayer og instrumenter.: FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

FULLT BORD: Dashbordet bygger litt inn i kupeen, og til sammen synes vi det blir vel mange knapper, displayer og instrumenter.: FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Det faste understellet er en del av pakken for en slik bil. Det nærmer seg vår komfortgrense for hverdagsbruk og køkjøring.

TESTDATA Ford Focus ST

  • 0-100 km/t, sek.: 7,3
  • 60-100 km/t, 3. gir: 3,4
  • 60-100 km/t, 4. gir: 4,3
  • 60-100 km/t, 5. gir: 5,7
  • 60-100 km/t, 6. gir: 7,6
  • 80-120 km/t, 3. gir: 3,6
  • 80-120 km/t, 4. gir: 4,5
  • 80-120 km/t, 5. gir: 6,1
  • 80-120 km/t, 6. gir: 7,4
  • Støy tomgang, dBA: 42,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 66,7
  • Støy 80 km/t, dBA: 70,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 72,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,77

Heldigvis oppleves understellet som relativt smidig over krappe ujevnheter, og derfor blir ikke passasjerer ristet i filler.

Det er en hel del støy fra de store hjulene, særlig på grov asfalt.

Sikkerhet: 5

Ford Focus er blitt kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, som gir den fem av fem stjerner i hovedkarakter.

Fem stjerner er normalen for nye biler i dag, ikke unntaket.

Enkeltresultatene i testen ligger på et jevnt høyt nivå for bilklassen. Bare beskyttelsen for overkroppen ved sidekollisjon mot stolpe får anmerkningen "marginal".

Ford forsynte seg av Volvos sikkerhetsutstyr da de eide den svenske produsenten. Du kan få tilnærmet full pakke av dette utstyrer til lave priser i Focus.

Eksempler er filholder, blindsonekontroll og automatisk oppbremsing ved kritiske situasjoner.

Når vi tester oppførselen i simulerte kritiske situasjoner (elgtest og slalåm), er Focus ST svært stabil i høye hastigheter. Brede sportsdekk kan imidlertid slippe brått, og det gjelder også når Focus ST til slutt når sin grense.

Pris/utstyr: 4

Å gi delkarakter 4 for pris/utstyr til en Focus til en halv million, kan virke spesielt. Det forutsetter at en vurderer bilen i den motorsterke nisjen den tilhører. I Norge er biler med sterk motor dyrt.

Med denne forutsetningen lagt til grunn, er Ford Focus ST relativt sett en rimelig vei til best mulige kjøreegenskaper og skikkelig sportslige ytelser.

SUPER-SETER: De skinnkledde Recaro-setene er utpreget sportslige, men likevel komfortable. Også baksetene er signert Recaro. FOTO: Petter Handeland

SUPER-SETER: De skinnkledde Recaro-setene er utpreget sportslige, men likevel komfortable. Også baksetene er signert Recaro. FOTO: Petter Handeland

Focus ST er dessuten godt utstyrt allerede i utgangspunktet - du trenger ikke bruke mye ekstra.

Startprisen for ST er 478.100 kroner. Til sammenligning koster den utgående VW Golf GTi med 210 hk fra 436.600 kroner. VW Golf R med 270 hk og firehjulsdrift koster med sine 662.800 kroner atskillig mer.

Forbruk: 3

Ford Focus ST har et oppgitt forbruk på 0,72 l/mil, som gir et oppgitt CO2-utslipp på 169 g/km.

I vår faste testløype på 20 mil, som vi kjører så likt som mulig med alle våre testbiler, bruker ST 0,77 l/mil. Det er omtrent like mye som vi brukte med VW Golf GTi med DSG-automat.

Vi synes ikke at forbruket er utpreget ille for en så sterk og rask bil med bensinmotor.

Samtidig ser vi at for eksempel BMW greier å senke forbruket mer i modeller som også er sterke og raske, om enn ikke i samme klasse som ST.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Les her hvordan vi setter karakterer.

Har du en halv million som brenner etter å bli brukt på bil, og en kombinasjon av sport og nytte er det du ønsker deg, er det bare å kjøpe. Ford Focus ST innfrir.

Les også:

INSPEKSJON: Kan en så rask bil som Ford Focus ST også duge som familiebil? Ja, men det krever en litt sportslig innstilling. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

INSPEKSJON: Kan en så rask bil som Ford Focus ST også duge som familiebil? Ja, men det krever en litt sportslig innstilling. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Flere tester av Ford Focus

2012 2013 - Her er de beste vinterdekkene

Nye og strengere varebilregler

For under 100 000 kroner får du bruktbil som oser kvalitet

LYSER: ST-emblemet skinner opp i dørkarmen. FOTO: Petter Handeland

LYSER: ST-emblemet skinner opp i dørkarmen. FOTO: Petter Handeland

Spesifikasjoner

Produsent Ford
Pris 478100

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: Her er bilene med best kjøreegenskaper
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag