Test: Ford Focus Electric BEV 142 hk aut., 2013

Med denne kjører du "gratis" til jobb

Å kjøre gratis til jobb høres kanskje fristende ut, og det kan du med nye Ford Focus Electric - dersom du ikke bor for langt unna og du har god tid til å lade.

Ford Focus Electric 2013 test november
Ford Focus Electric 2013 test november Foto: Handeland, Petter
Sist oppdatert

Ford dytter nemlig ut Focus på markedet uten at de har en løsning for hurtiglading på plass. Du må med andre ord ha god tid til å "fylle tanken". Mer om det under forbruksfanen.

Med en elektrisk versjon av Focus kaster Ford seg på den stadig voksende elbilbølgen. Og de er ikke alene; BMW er like rundt hjørnet med i3, mens VW akkurat har lansert e-Up, samtidig som Nissan opplever enorm etterspørsel rundt Leaf, som er en av Norges mest solgte biler hittil i år.

Og til neste år kommer VW Golf som elbil.

Kjøreegenskaper: 5

Det finnes flere velkjørende elbiler på markedet i dag. Med det mener vi at elbilene er lettkjørte, ikke sportslige.

Med Focus Electric tar Ford det hele ett steg videre. Ved siden av elbil-lettkjørtheten kjører Focus Electric nesten like godt som i vanlige Focus, som kombinerer sportslighet og komfort på en eksemplarisk måte.

Vi sier nesten, for Focus Electric er en god del tyngre. Faktisk 450 kilo tyngre enn Focus 1,0 Ecoboost! Vi kjenner den ekstra vekten hvis vi stuper inn i svingene, men Ford har klart å kamuflere den ekstra vekten godt.

Dermed er dommen klar; Focus er vår kjørefavoritt blant elbilene i denne prisklassen til dags dato.

KJØREMESTER: Focus Electric er kjøremesteren i sin prisklasse til dags dato. Den ekstra vekten er godt kamuflert, så Electric kjører nær sagt som en vanlig Focus.
KJØREMESTER: Focus Electric er kjøremesteren i sin prisklasse til dags dato. Den ekstra vekten er godt kamuflert, så Electric kjører nær sagt som en vanlig Focus. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Motor: 5

Tekniske data:

  • Effekt, hk ved o/min: 142
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 250
  • Egenvekt, kg: 1720
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 435/186/147
  • Bagasjerom, liter: 237
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,4
  • Toppfart, km/t: 136
  • Pris fra, kr: 259 000
  • Pris testbil, kr: 277 640

Testdata:

  • 60-100 km/t, kickdown: 5,7
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,8
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,8
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,1
  • Testforbruk: 16,8 kWh/100 km

Den elektriske motoren i Focus yter 142 hestekrefter og 250 Newtonmeter. Det setter god fart på Focus Electric. Mer om det under "ytelser".

Motoren gir like uanstrengt framdrift som elmotorene i både Nissan Leaf og VW e-Up. Den har fullt dreiemoment fra første berøring av gasspedalen, har ingen effekthull underveis og er lydløs og vibrasjonsfri. Det øker komfortnivået og gjør bilen meget lettkjørt.

Focus Electric har ett-trinns automatgir og eget kjøremodus for regenerering av strøm.

Ytelser: 5

Det fine med en elmotor, er at den ikke er avhengig av turtall for å levere. Dreiemomentet er der umiddelbart. Det gir gode fartsressurser og gjør den kjapp ut av lyskrysset, selv ved normal igangkjøring.

Og Focus er blant de kjappeste elbilene (se bort ifra Tesla Model S som koster tre ganger så mye). I våre akselerasjonsmålinger kjører den fra både Nissan Leaf og VW e-Up i alle akselerasjonsøvelser (0-100, 60-100 og 80-1 20 km/t).

Dermed er det er lett å bli fristet til å tråkke litt ekstra på høyrepedalen. Ulempen er bare den at batterikapasiteten avtar faretruende raskt, og det kan fort gi rekkeviddeangst.

Eksteriør: 5

BÅDE OG: Sittestilling, ergonomi og komfort er helt topp i Focus Electric, men vi skulle gjerne sett at Ford ryddet opp i knappefloraen og gjorde systemet enklere i bruk.
BÅDE OG: Sittestilling, ergonomi og komfort er helt topp i Focus Electric, men vi skulle gjerne sett at Ford ryddet opp i knappefloraen og gjorde systemet enklere i bruk. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Ford Focus er ikke verdens peneste bil. Den ser ut som en normal kompaktklassebil med et par-tre år på baken. Likevel gir vi Focus Electric en femmer for eksteriøret.

Grunnen er enkel: Focus Electric ser ut som en ordentlig bil. Stiller du den ved siden av en Leaf, ser Leaf høy og rar ut.

Interiør: 3

Vi er på langt nær like begeistret over interiøret i el-Focus. Vi har tidligere gitt Focus pepper for en knappeflora som er vanskelig å venne seg til, og det gjelder fortsatt.

Den innvendige plassen er lik som i en vanlig Focus, til du skal lesse inn bagasje. I motsetning til Leaf, e-Up og den kommende el-Golfen har Ford plassert batteriet i bagasjerommet og ikke under bilen.

Det stjeler verdifull bagasjeromsplass og gjør det meningsløst å legge ned bakseteryggen, og gir et inntrykk av at Ford ikke har tatt seg tid til å gjøre Focus Electric ordentlig ferdig.

Komfort: 5

Nær sagt ingen motorlyd, lavt innvendig støynivå, fin sittestilling og et smidig understellsoppsett gjør Focus Electric til en komfortabel bil å kjøre.

GOD PLASS: Til kompaktklassebil å være, er bakseteplassen i Focus god. Med det mener vi at plassen er god til to voksne, men snau til tre.
GOD PLASS: Til kompaktklassebil å være, er bakseteplassen i Focus god. Med det mener vi at plassen er god til to voksne, men snau til tre. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Foruten knappefloraen og den middelmådige brukervennligheten er det lite å trekke for komforten.

Sikkerhet: 4

Focus Electric bygger på Focus i Titanium utstyrsnivå og har blokkeringsfrie bremser, antiskrens og nedbremsefunksjon som standard. Dessverre er ikke Fords "Førerassistpakke" med blindsonevarsler, filholder, førerovervåkning, automatiske fjernlys og trafikkskiltgjenkjenning tilgjengelig i el-Focus.

Ford Focus er blitt kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, som gir den fem av fem stjerner i hovedkarakter.

Fem stjerner er normalen for nye biler i dag, ikke unntaket. Enkeltresultatene i testen ligger på et jevnt høyt nivå for bilklassen. Bare beskyttelsen for overkroppen ved sidekollisjon mot stolpe får anmerkningen "marginal".

Pris/utstyr: 3

Det er neppe tilfeldig at Ford Focus Electric koster 259 000 kroner (eks. levering). Det er midt imellom Nissan Leaf i utstyrsnivå Acenta og toppmodellen Tekna.

Testbilen har metallic lakk, bixenon, delskinn, DAB-radio, og parkeringssensorer bak og koster totalt 277 640 kroner.

TYVEN: Ford har valgt å legge batteripakken i bagasjerommet isteden for under bilen. Det stjeler verdifull plass i bagasjerommet og lager en kjempeterskel dersom du legger ned bakseteryggen.
TYVEN: Ford har valgt å legge batteripakken i bagasjerommet isteden for under bilen. Det stjeler verdifull plass i bagasjerommet og lager en kjempeterskel dersom du legger ned bakseteryggen. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Du får mer utstyr for pengene om du velger Leaf. Blant annet har Leaf det artige og praktiske Carwingssystemet der du kan sjekke ladestatus og styre klimaanlegget i bilen ved hjelp av mobiltelefonen.

Nissan har også en restverdigaranti på Leaf som sikrer deg som kunde mot høyt verditap (som vi har sett på trekløveret Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-zero), samt en leiebilavtale der du får gratis leiebil når du skal på langtur. Det har ikke Ford.

Vi kommer heller ikke utenom at Focus framstår uferdig (ref. batteripakken i bagasjerommet og mangelen på hurtiglading). Leaf framstår rett og slett som et bedre kjøp.

Forbruk: 3

Flere nye elbiler gjør at forbruksdelen av vår test nå må inneholde kriterier spesielt tilpasset elbiler. Dette er de viktigste: Energiforbruk, praktisk rekkevidde, batterikapasitet, ladetid og lademuligheter.

Her kan du lese hvordan vi tester.

Ford Focus Electric har et Litium Ion-batteri på 23 kWh. Ifølge Ford skal det gi en rekkevidde på opp til 162 kilometer.

Ifølge bilens tripplogg brukte den 16,8 kWh per 100 km på vår 80 km testrunde. Leaf brukte til sammenligning 13,8 kWh per 100 km. Temperaturen var mellom 6-8 grader og vi kjørte hoveddelen av runden uten aircondition, siden den ikke trengtes og senket rekkevidden.

Etter 80 kilometer hadde vi ifølge kjørecomputeren brukt 65 prosent av batterikapasiteten. Dermed estimerer vi at rekkevidden under slike kjøreforhold ligger rundt 120 kilometer.

Selv om Ford er blant flere tyske og amerikanske bilprodusenter som har stilt seg bak CCS/Combo 2-standarden (brukes av f.eks. VW og BMW) for normal og hurtiglading, har de valgt å utstyre Focus med Type 1-kontakt. Dette er den samme som brukes i Nissan Leaf og flere andre til normallading. Men Leaf kan hurtiglades.

Vi synes det er bakpå å lansere en ny elbil i 2013 uten hurtiglading. Focus kan riktignok fullades på 3-4 timer der forholdene ligger til rette for det (32 ampere). På 16 ampere tar det 6-7 timer, mens det tar 10-11 timer å fullade på 10 ampere. Dette er nok et eksempel på at Focus er litt uferdig som elbil.

Uansett: Ladetid og infrastrukturen rundt lading er per i dag den største begrensningen for at vanlige bilbrukere skal få full glede av en elbil i daglig bruk.

Konklusjon: 3

120 KM: Ford oppgir en rekkevidde på opp til 162 kilometer. Etter 80 kilometer på variert norsk vei i en temperatur på 6-7 grader, estimerer vi rekkevidden til 120 kilometer.
120 KM: Ford oppgir en rekkevidde på opp til 162 kilometer. Etter 80 kilometer på variert norsk vei i en temperatur på 6-7 grader, estimerer vi rekkevidden til 120 kilometer. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Med Focus Electric har Ford for alvor kastet seg med i kampen om elbilkundene. Vi liker bilens normale design, fine kjøreegenskaper, gode komfort, fine ytelser og overlegnt lettkjørt.

Dessverre virker det som Ford har tatt noen snarveier underveis. Vi tenker da på plasseringen av den enorme batteripakken i bagasjerommet og det faktum at bilen ikke kan hurtiglades. Rekkevidden er heller ikke like god som i Leaf, som fortsatt setter standarden for elbilene i denne prisklassen.

Les også:

Nye BMW i3 får sikkerhetsanmerkning i kollisjonstest

Brøleren som gir punkteringstrøbbel

Ser du hva denne Audi-en mangler?

Denne saken ble første gang publisert 29/11 2013, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også