Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier

Med hissig turbomotor, ett hjul i hvert hjørne og et spenstig interiør og eksteriør, er nye Fiesta ST en av årets morsomste nyheter. Ikke koster den så mye heller.

Ford Fiesta ST test mai 2013

Ford Fiesta ST test mai 2013 Foto: Handeland, Petter

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper

+ Ytelser

+ Gode stoler

+ Sporty design

+ Forbruk

- Dashbordløsningen

En aldri så liten GTi-bølge er over oss. Spesielt i b-segmentet, eller Polo-klassen, som den ofte kalles. Nye Golf GTi, en klasse opp størrelsesmessig, er lansert. Mens det i småbilklassen har kommet tre nye GTi-er allerede hittil i år - Peugeot 208 GTi, Renault Clio RS og Ford Fiesta ST.

Både 208 GTi og Clio RS har vært under lupen her i Vi Menn Bil Top Gear tidligere. Riktignok som prøvekjøringer ved presselanseringene av bilene i Europa, men en forsmak på hva de byr på har vi uansett fått.

Vi var ikke på lanseringen av Ford Fiesta, men har nå kjørt full test av bilen her hjemme i Norge. Og det var litt av en opplevelse.

Kjøreegenskaper: 6

Ford kan dette med kjøreegenskaper. Det har vi sett i andre modeller fra merket. Like vel overrasker Fiesta ST stort. Den kjører fantastisk!

Sjansen er uansett stor for at du kommer senere fram enn med en vanlig bil. Jeg kan garantere deg at du kommer til å ta omveier.

Dropp motorveikjøringen og utfold deg heller på landeveiene, er mitt råd til kommende Fiesta ST-eiere.

Fiesta er en bil du kan more deg stort i, uten å bryte fartsgrensene. Det finnes det faktisk ikke så mange av.

Ved siden av et stramt understell og veldig presis styring, er det balansen i Fiesta ST som imponerer mest. Klemmer du skikkelig til svingene, er faktisk Fiesta ST en bil du til en viss grad kan styre med gasspedalen.

En motorsterk forhjulstrekker vil alltid ha en understyrt karakter - det har også Fiesta ST. Men at Ford gjør en god jobb med å bekjempe svakheten i Fiesta ST.

Enhanced Torque Vectoring Control (eTVC) kaller Ford systemet som hele tiden jobber for å gi best mulig grep på drivhjulene. Systemet bremser det indre drivhjulet for å motvirke nettopp hjulspinn og understyring, og resultatet er fantastisk. Selv på vått føre skyter den lille raceren ut av svingene med meget godt grep.

SVINGMESTER: Ford Fiesta ST kjører som en gokart og byr på masse moro selv i lovlige hastigheter. FOTO: Petter Handeland

SVINGMESTER: Ford Fiesta ST kjører som en gokart og byr på masse moro selv i lovlige hastigheter. FOTO: Petter Handeland Foto: FOTO: Petter Handeland

Motor: 6

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek: 7,3
  • 60-100 km/t, 3. gir: 4,0
  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,1
  • 60-100 km/t, 5. gir: 7,1
  • 60-100 km/t, 6. gir: 9,7
  • 80-120 km/t, 3. gir: 4,5
  • 80-120 km/t, 4. gir: 5,4
  • 80-120 km/t, 5. gir: 7,3
  • 80-120 km/t, 6. gir: 9,6
  • Støy tomgang, dBA: 41,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,5
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,7
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,8
  • Testforbruk, l/mil: 0,59

Fiesta ST har den samme 1,6-liters bensinturbomotoren som vi tidligere har testet i Focus. Den yter 182 hester og 270 Newtonmeter fra lave 1600 omdreininger og er en herlig motor med skikkelig trøkk i.

I Clio RS og 208 GTi henter Renault og Peugeot ut snaut 20 hester mer av sine 1,6-litere, men takket være lav vekt og veldig riktig utveksling er Fiestaen like kjapp.

Motoren er lettkjørt takket være godt dreiemoment på lavt turtall, samtidig som den har skikkelig snert oppover i turtallsregisteret. Også har den kul lyd! Akkurat slik det skal være i en GTI-bil.

Ytelser: 6

De nevnte tre små GTI-ene skal alle gjøre 0-100 km/t på rett under syv sekunder. Som vanlig tar vi egne akselerasjonsmålinger av bilene vi tester, og Ford juger ikke om Fiesta ST sine ytelser.

Under ikke optimale forhold feier vi unna null til hundre-sprinten på 7,3 sekunder. Og i tredjegir klarer vi 60-100 og 80-120 km/t på lynkjappe 4,0 og 4,5 sekunder.

Det er raskt tatt motorstyrken i betraktning. Lav vekt (1163 inkl. fører), veldig riktig utveksling og en veldig effektiv motor betaler seg.

I forhold til Mini Cooper S er Fiesta ST ett sekund raskere til hundre og er 0,5 og 0,3 sekunder raskere i mellomakselerasjonsøvelsene.

Eksteriør: 5

KONTORET: Førermiljøet er nær sagt optimalt. Vi skulle gjerne hatt girspaken litt høyere og nærmere, men ellers ligger alt til rett. Recaro-stolene er kronen på verket. FOTO: Petter Handeland

KONTORET: Førermiljøet er nær sagt optimalt. Vi skulle gjerne hatt girspaken litt høyere og nærmere, men ellers ligger alt til rett. Recaro-stolene er kronen på verket. FOTO: Petter Handeland

Fiesta har nylig kommet i ny utgave med nytt og mer moderne eksteriør. Mest synlig er nok den nye, forholdsvis store grillen i fronten. Kanskje vel stor etter min smak, på en liten bil uten de største designmessige krumspringene.

Tekniske data:

  • Motor, cm³: 1596
  • Effekt, hk ved o/min: 182/5700
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 240/1750
  • Egenvekt, kg: 1163
  • Tilhengervekt, kg: -
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 398/171/146
  • Bagasjerom, liter: 290
  • Standard dekkdimensjon: 195/45R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,59
  • CO2-utslipp, g/km: 138
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 6,8
  • Toppfart, km/t: 220
  • Pris fra, kr: 331 400
  • Pris testbil, kr: 348 500

Ford har selvfølgelig ikke latt ST-modellens eksteriør få være i fred. Det skal vises at bor noe ekstra under skallet. Fiesta ST er ifølge Ford inspirert av Fiesta RS World Rally Car (bilene som går i WRC). Den er senket og har fått ny for- og bakfanger, sideskjørt og en stor spoiler øverst på bakluka.

ST-emblemer er selvfølgelig på plass, samt grovere eksos, aluminiumsfelger med lavprofildekk og bremsekalipere i bilens farge (ekstrautstyr).

Testbilen var i fargen Molton Orange (oransje metallic). Dette er en farge som forandrer seg veldig etter hva slags lys det er ute og blir lett litt "tomatsuppe med melk"-farget i dagslys. Den er derfor ikke vårt førstevalg.

Interiør: 4

Det er med blandede følelser jeg ender på en firer for interiøret i Fiesta. Det er mye bra, men samtidig enkelte ting vi her i redaksjonen mener Ford kunne løst annerledes.

For å begynne med det bra, er helt klart sportsstolene fra Recaro i matchende oransje, det store høydepunktet. Ikke bare ser de bra ut, men de er også meget gode å sitte i samtidig som de gir den støtten man trenger i en svingmester som ST.

Ratt med ST-logo og girkule i aluminium følger opp, og kvalitetsfølelsen i kupeen er totalt sett god.

Men, vi er ikke helt tilfreds med dashbordløsningen. Det svulmende dashbordet, som nå er mer eller mindre likt i alle Ford-modeller, er litt prangende i en liten bil som Fiesta. En litt mer minimalistisk løsning hadde nok kledd den lille bilen bedre.

Også er det denne Sony-enheten der man styrer musikken. Vi har kritisert den tidligere for den enorme mengden knapper, samtidig som brukervennligheten ikke er topp. Den krever mildt sagt tilvenning. I tillegg ser den billig ut. Husker du panelet mellom høyttalerne på 90-talls bærbare cd-spillere? Enheten i dashbordet ser på mange måter veldig lik ut.

Plasten rundt og over girspaken i midtkonsollen bærer også preg av å være av den billige sorten. Akkurat som målerne i instrumentpanelet - enkel grafikk på plast av billigtypen.

Vi snakker om detaljer, men detaljer er viktig for totalinntrykket.

Komfort: 3

Til å være en liten, hvass og forholdsvis rimelig GTi-bil er ikke komforten i Fiesta så verst. De som kjøper en liten GTi-bil bryr seg mer om kjøreegenskaper enn fjæringskomfort. Vi snakker tross alt om et leketøy.

LYNKJAPP: 0-100 km/t på under syv sekunder er fort i en b-segment bil. Fiesta ST kommer langt opp på listen over de raskeste bilene vi har kjørt. FOTO: Petter Handeland

LYNKJAPP: 0-100 km/t på under syv sekunder er fort i en b-segment bil. Fiesta ST kommer langt opp på listen over de raskeste bilene vi har kjørt. FOTO: Petter Handeland

Fiesta ST er stiv og du kjenner alle ujevnheter. Til og med malingen på asfalten kjenner du. Men det som forplanter seg inn i kupeen når sjelden helt fram til ryggraden. God polstring i Recaro-stolene sørger luker bort det aller meste.

Lavprofildekk fører som oftest med seg en dose støy, og spesielt i rimelige småbiler. For det er det Fiesta i utgangspunktet er. Og støy er det, men ikke mer enn konkurrentene. I forhold til Mini Cooper S er det noe mindre innvendig støy i både 50, 80 og 100 km/t.

Sikkerhet: 5

I likhet med andre bilprodusenter satser Ford stort på sikkerhet. De er for eksempel blant bilprodusentene som er lengst framme på aktivt sikkerhetsutstyr. Elementer som blindsonevarsler, filholder, nødbremseassistent med mer.

Vanlige Fiesta ble kollisjonstestet i EuroNCAP i fjor med meget godt resultat. Fem av fem stjerner og gode prosentpoengsummer i alle grener (sikkerhet for voksne og barn, fotgjengersikkerhet og sikkerhetsutstyrsnivå).

Fiesta er tilgjengelig med følgende sikkerhetsutstyr: nødhjelpsassistanse, Active City Stop, bakkestarthjelp, kollisjonsputer, antiskrens og blokkeringsfrie bremser.

Sist men ikke minst kan ST leveres med Ford MyKey. Et system som lar deg som eier begrense bilens ytelser dersom du skal låne den bort.

Forbruk: 4

Som alle andre biler vi tester her i redaksjonen, kjører vi også Fiesta ST gjennom vår faste forbrukstest på tjue mil. Og Fiestaen flyter fram på sitt gode dreiemoment på lavt turtall, takket være sin lave vekt. Og når motoren aldri trenger å piskes for å holde farten oppe, så går forbruket ned.

Etter tjue mil på variert norsk vei lander vi på et faktisk forbruk (ikke avlest på tripmåleren, men tanket og utregnet) på pene 0,59 l/mil. Akkurat det Ford selv oppgir at den skal bruke. CO2-utslippet er 138 g/km.

LYDKILDE: Lyden som kommer ut her er akkurat slik vi vil ha den. Ikke for høy og ikke for lav, men sterkere og sterkere oppover i turtallsregisteret. FOTO: Petter Handeland

LYDKILDE: Lyden som kommer ut her er akkurat slik vi vil ha den. Ikke for høy og ikke for lav, men sterkere og sterkere oppover i turtallsregisteret. FOTO: Petter Handeland

Det er et godt resultat for en bil med så gode ytelser. Faktisk er den blant de aller gjerrigste bensinturbobilene vi har kjørt.

Pris/utstyr: 4

Det er vanskelig å karaktersette prisnivået til en Fiesta ST. 331 400 kroner mye for en liten Fiesta, men du får samtidig en utrolig morsom bil. Kanskje den bilen som gir mest underholdning for pengene i Norge til dags dato.

Prisen er identisk med Peugeot 208 GTi som faktisk har 18 flere hestekrefter, men som ikke er raskere 0-100 km/t.

I Fiesta ST er Sony DAB-radio med navigasjon ekstrautstyr og koster 3900 kroner. Det samme er ST stilpakke (burde strengt tatt vært standard på en ST) til 2500 kroner som inkluderer 17 toms alufelger, opplyste sparkeplater i dørsidene og røde bremsekalipere.

STOL PÅ RECARO: Recaro kan dette med å lage stoler. Ikke bare ser stolene bra ut, men de er samtidig veldig gode å sitte i og gir den støtten man trenger i en kjøreglad bil som Fiesta ST. FOTO: Petter Handeland

STOL PÅ RECARO: Recaro kan dette med å lage stoler. Ikke bare ser stolene bra ut, men de er samtidig veldig gode å sitte i og gir den støtten man trenger i en kjøreglad bil som Fiesta ST. FOTO: Petter Handeland

Lakken koster 4700 kroner, mens tonede ruter, oppvarmet frontrute, regnsensor og dekktrykksensor totalt koster 6000 kroner. Ryggesensor hadde vært kjekt å ha, for sikten bakover fra førerplass er ikke god.

Testbilen lander totalt på 348 500 kroner. Mye for en liten Fiesta, men som sagt veldig mye moro for pengene.

Vondt er det å vite at den i Sverige koster 184 900 kroner. Svenske kroner!

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Praktiske egenskaper veier ikke tungt i denne biltesten. Folk som i det hele tatt vurderer en liten GTi-bil, setter antagelig kjøreopplevelse og pris foran det meste annet.

Med fokus på kjøreopplevelse er sekseren soleklar i vår test av Fiesta ST. Det når vi måler kjøreopplevelse per krone. Ikke fordi prisen er lav, men fordi det finnes svært få, om noen, alternativer som gir like mye moro for pengene på det norske nybilmarkedet i dag.

Det kan uansett være lurt å sjekke ut konkurrenter som Peugeot 208 GTi, Renault Clio RS (når den kommer), VW Polo GTi, Skoda Fabia RS og Mini Cooper S.

Ford Fiesta ST test mai 2013

Ford Fiesta ST test mai 2013 Foto: Petter Handeland

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om Ford-modeller?

Du blir garantert lagt merke til

Sju seter og sju års garanti for under 300.000

Snart blir det flere steder med snittsmåling

Spesifikasjoner

Produsent Ford
Pris 348500

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Ford Se flere saker fra: Her er bilene med best kjøreegenskaper Se flere saker fra: De beste bilene til under 400.000 kroner Se flere saker fra: Bilene som har fått toppkarakter
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

God nok til en dobbel sekser

Test: Ford Focus ST, 2012

God nok til en dobbel sekser
Veil. pris: 478100

Stebrødre i duell

Test: Volvo V40 T3 og Ford Focus 1,6 Ecoboost 182

Stebrødre i duell
Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Superpraktisk og rimelig familiebil

Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil
Veil. pris: 258000

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Fulltreffer for familien

Test Ford Mondeo 1,6 TDCi stasjonsvogn, 2012

Fulltreffer for familien
Vi har testet S-Max med liten dieselmotor

Test: Ford S-Max 1,6 TDCi

Vi har testet S-Max med liten dieselmotor
Ford Focus er best i kompaktklassen

Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen
Veil. pris: 303400

Vår nye favorittstasjonsvogn

Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn
Veil. pris: 244800

Denne bilen er best i sin klasse

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse
Veil. pris: 236600

God plass og storbilkomfort

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCI Powershift 140 hk stv., 2011-modell

God plass og storbilkomfort
Veil. pris: 369400

Ikke pen, men veldig praktisk

Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk
Veil. pris: 378100

Det beste ved denne bilen ser du ikke

Test: Ford C-Max 1,6 TDCI, 2010-modell

Det beste ved denne bilen ser du ikke
Veil. pris: 275600

En av de beste syv-seterne

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 140 Powershift, 2010-modell

En av de beste syv-seterne
Veil. pris: 415300

Politisk korrekt

Test: Ford C-Max Flexifuel

Politisk korrekt
Flott småbil

Test: Ford Fiesta Econetic 1,6 TDCi

Flott småbil
Ford Focus kjører best

Test: Ford Focus 1,6 TDCi 90 hk, 2008

Ford Focus kjører best
Veil. pris: 239450

Klassens morsomste bil

Test: Ford Focus 2,0 TDCi Powershift, 2009:

Klassens morsomste bil
Veil. pris: 275650

Miljø-Focus

Test: Ford Focus Econetic 1,6 TDCi

Miljø-Focus
Uforståelig Focus

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Uforståelig Focus
Enten eller...

Test: Ford Focus CC 2,0 TDCi

Enten eller...
Småbil av beste merke

Test: Ford Fiesta 1,4 TDCi, 2009

Småbil av beste merke
Veil. pris: 175300

Svensk førstehjelp

Test: Ford Focus ST 2,5T

Svensk førstehjelp
Minimalistisk sjarmoffensiv

Test: Ford Ka 1,2 Titanium

Minimalistisk sjarmoffensiv
Veil. pris: 140100

Fornuftig kjøremester

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi 115 Econetic

Fornuftig kjøremester
Holder formen

Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009

Holder formen
Plassmester

Test: Ford Galaxy 1,8 TDCi

Plassmester
Flott, men dyr Galaxy

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCI Ghia, 2009

Flott, men dyr Galaxy
Glad-SUV-en

Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en
Veil. pris: 453850

Kuga kjører knallbra

Test: Ford Kuga 2,0 TdCi Titanium

Kuga kjører knallbra
Veil. pris: 461000

Nesten premium

Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium
Cowboybil for vinterføre

Test: Ford Ranger Rap Cab Wildtrak 2,5 143 hk 2009-modell

Cowboybil for vinterføre
Veil. pris: 320000

Frisk familietransport

Test: Ford S-Max 1,8 TDCi

Frisk familietransport
Familiemoro for sju

Test: Ford S-Max 2,5T

Familiemoro for sju

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning