Test: Citroën DS3 DSport THP 150

Seriøs fransk Mini-utfordrer

Vi roste Citroën DS3 da vi var på lansering i Paris tidligere i år. Vi fortalte at den spennende småbilen kunne by på gode kjøreegenskaper og fine motorer. Og faktisk var den ganske sportslig.

Sist oppdatert

Men kunne det stemme da? Ikke det at jeg tviler på kollega Skogens kunnskaper, men en sportslige modeller fra Citroën vokser ikke akkurat på trær.

Det var litt spennende da vi skulle hente testbilen. Vi visste den ville være påkostet, vi visste den ville ha sprek motor og vi visste den ville ha frekk design. Nesten som målestokken i klassen med andre ord. Mini.

Kjøreegenskaper: 5

Å kjøre DS3 bare bekrefter det Skogen ytret etter lanseringen i Paris - DS3 er veldig fin å kjøre.

Komfort er typisk Citroën god, selv om det strammere understellet i DSport ikke er like komfortabelt over trikkeskinner og brostein i byens trange gater. Er dette formålet med kjøringen er kanskje ikke sportsversjonen det man velger uansett.

På svingete vei er den i sitt ess. Dette er rett og slett den mest kjøreglade modellen fra Citroën på lang tid. Den er ikke like knivskarp og gokart-aktig som Mini, men kombinasjonen mellom sport og komfort vil vi påstå er bedre.

Klemmer man skikkelig til der det er mulig svarer DS3 med god balanse, fine bremser og et velfungerende antiskrenssystem.

TØFFING: DS3 Dsport er tøff og stilig, noe som gjenspeiler kjøreegenskapene.
TØFFING: DS3 Dsport er tøff og stilig, noe som gjenspeiler kjøreegenskapene. Foto: Handeland, Petter

Motor: 6

Tekniske data: Citroën DS3 Dsport 150 THP

MOTOR, CM3: 1598
EFFEKT, HK VED O/MIN: 156
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 240
EGENVEKT, KG: 1240
TILHENGERVEKT, KG: 570/1150
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 395/172/146
BAGASJEROM, LITER: 285 (under hattehylle)
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,67
CO2-UTSLIPP, G/KM: 155
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,6
TOPPFART, KM/T: 216
PRIS FRA, KR: 291 900
PRIS TESTBIL, KR: 315 600

Den 1,6-liter store bensinturbo-motoren fra PSA-konsernet har vi gitt godt skussmål mer enn én gang tidligere. Den skuffer ikke denne gangen heller. 156 hestekrefter og 240 Nm gir den lille bilen barske ytelser.

Motoren er en perle, og en av våre definitive favoritter på markedet. Fullt dreiemoment er på plass ved lave 1400 o/min og sørger for deilig drag helt opp til rødmerkingen. Der oppe bor alle de 156 hestene som sparker fint.

En positiv ting med at dreiemomentet er på plass så tidlig er at motoren er veldig lettkjørt og man slipper å gire unødvendig mye. Selv om den manuelle girkassen med seks trinn er relativt høyt giret. 100 km/t klarer man fint i 2. gir.

Lavt forbruk er en annen stor fordel med denne motoren, men det kommer vi tilbake til.

Ytelser: 5

Som sagt er ytelsene gode i den fargeglade knerten. 156 hester og 240 Nm fordelt på lette 1165 kilo gir en god hk per kilo-fordeling.

0-100 km/t gjøres unna på gti-kjappe 7,6 sekunder, og moroa stopper ikke før turtallet viser 214 km/t. Der det er lov, vel og merke.

Akselerasjonen i mellomregisteret er også bra, noe vi igjen kan takke det brede registeret motoren byr på.

Eksteriør: 5

SPORTSLIG: Sportssetene er gode å sitte i men kunne gitt bedre støtte under lårene.
SPORTSLIG: Sportssetene er gode å sitte i men kunne gitt bedre støtte under lårene. Foto: Handeland, Petter

DS3 er Citroëns tegnebrett hvor de får utløp for mange spennende ideer. Design står høyt i kurs, noe som merkes når vi går bilen nøyere etter i sømmene. En vanlig DS3 er artig å se på. I sportsutgave er den enda artigere og mye tøffere.

Testdata: Citroen DS3 Dsport 150 THP

60-100 KM/T, 3. GIR:

3,9

60-100 KM/T, 4. GIR:

4,7

60-100 KM/T, 5. GIR:

6,0

60-100 KM/T, 6. GIR:

8,4

80-120 KM/T, 3. GIR:

5,2

80-120 KM/T, 4. GIR:

6,3

80-120 KM/T, 5. GIR:

9,1

80-120 KM/T, 6. GIR:

10,4

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,56

Vi synes Citroën har truffet bra med designen, og det får vi også bekreftet i løpet av testperioden. Folk kommer bort og lurer på hva slags bil det er, og blir positivt overrasket når vi forteller at det er en Citroën. Gamle og unge, damer og menn, ser ut til å like bilens utseende.

Dsport ser riktignok litt tøffere ut enn en vanlig DS3 takket være de fete alufelgene, doble eksosrørene, diffuseren bak og hekkspoileren.

Interiør: 4

Folkene som kommenterte bilens ytre er også veldig interessert i hva som skjuler seg bak de mørke rutene. Den trendy designen fortsetter her inne, og det er et moderne og sprekt interiør som har både sportsstoler og sportsratt.

Men det blir litt rotete. Det er satt sammen av mange forskjellige mer eller mindre vellykkede biter, biter med sprikende materialkvalitet. Noen av bitene virker påkostet, men plasten i dashbordet kunne de spart seg for. Det er en heller dårlig etterligning av karbonfiber.

Instrumenteringen er tøff og børstet aluminium på rattet, ved girspaken og pedaler gjør seg i en sportslig bil som denne. Litt av tanken bak DS3 er at man kan designe bilen selv, men vi ville nok ikke valgt denne løsningen om vi skulle designe vår egen bil.

Plassen er bedre her inne enn i for eksempel Mini, spesielt i baksetet og ikke minst i bagasjerommet. Det er luftig og god takhøyde, men vi vil ikke anbefale flere enn fire om man skal på langtur.

Komfort: 4

Citroën har klart å lage DS3 sportslig uten å ødelegge all fjæringskomforten som Mini lider av. Den er litt stump på dårlig vei, men det er litt av prisen man må betale hvis man liker å ha det moro i svingene.

FIN FARGE: Mange folk på gata kommenterer fragen på bilen. Rødt er sportslig og appellerer til til både han og henne.
FIN FARGE: Mange folk på gata kommenterer fragen på bilen. Rødt er sportslig og appellerer til til både han og henne. Foto: Handeland, Petter

Sportsstolene gir god støtte i sidene, men det virker nesten som fotbrønnen er for grunn for folk over snittet i lengden. Rattet har dybdejustering, men man blir likevel litt lang i armene og man skal sitte riktig med beina.

Det er litt støy i sportsmodellen som til dels skyldes lavprofildekkene. De produserer nemlig en del hjulstøy. Men det er også en del vindstøy, noe som kan være ganske sjenerende for de som sitter i baksetet.

Sikkerhet: 5

Citroën DS3 har alt utstyr som forventes av en moderne bil. Den har seks kollisjonsputer, cruisekontroll og hastighetsbegrenser. Og i Euro NCAPs kollisjonstest fikk den nylig svært god score; fem av fem oppnåelige stjerner.

Den fikk 87 % for voksensikkerhet - her tapte den noe i den krevende siden-inn-i-stolpe-testen. Nakkeslengbeskyttelsen ble bedømt som marginal. For barnesikkerhet fikk den 71 % - her trekkes den mer for dårlig advarselsmerking enn for fysisk sikkerhet.

Forgjengersikkerheten ga 35 % - panseret vil gjøre vonde ting mot den du eventuelt kjører på. Og for sikkerhetssystemer fikk DS3 83 %.

Miljø: 6

På papiret skal DS3 med 156 hestekrefter nøye seg med 0,67 liter på mila, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 155 gr/km. Det er hyggelige tall tatt bilens ytelser i betrakning.

På vår faste forbruksrunde blir vi veldig positivt overrasket. Ikke bare er bilen morsom å kjøre, den imponerer oss med lavt forbruk i tillegg. Vi lander på 0,56 liter per mil i vår til dels krevende runde. Vi har sett tidligere at motorsterke biler har en fordel i denne runden, men differansen er større mellom oppgitt forbruk og faktisk forbruk i dette tilfellet.

LITT ROTETE: Vi liker mye av interiøret i DS3, men dashbordet blir litt rotete. Plasten virker billig.
LITT ROTETE: Vi liker mye av interiøret i DS3, men dashbordet blir litt rotete. Plasten virker billig. Foto: Handeland, Petter

Pris/utstyr: 4

DS3 er i utgangspunktet relativt hyggelig priset. Med 1,4 bensin og 95 hk koster den fra 191.900 kroner. Vil man ha diesel må man legge på 10.000 kroner for 1,6 med 90 hk.

Testbilen, den sterkeste i samlingen, koster fra 291.900 kroner og er godt utstyrt i utgangspunktet. Vår bil er i tillegg utstyrt med skinnseter, navigasjon, komfortpakke og ekstra dekor på taket, og lander på 315.600 kroner.

Det er relativt mye med tanke på bilens størrelse, men noe rimeligere enn det Mini skal ha for sin hissigpropp Cooper S. Nå har riktignok Cooper S noen flere hestekrefter enn DS3.

DESIGN SELV: Kombinasjonen av farger og elementer er utallige, så her kan man skreddersy bilen etter eget ønske.
DESIGN SELV: Kombinasjonen av farger og elementer er utallige, så her kan man skreddersy bilen etter eget ønske. Foto: Handeland, Petter

Denne saken ble første gang publisert 08/10 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også