Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en

BMW X1 er fortsatt det beste valget om du vil kombinere SUV med sportslige egenskaper.

KJØREMASKIN: BMW X1 er den mest kjørevillige og personbilaktige modellen som samtidig har SUV-aktig bakkeklaring.

KJØREMASKIN: BMW X1 er den mest kjørevillige og personbilaktige modellen som samtidig har SUV-aktig bakkeklaring. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Svært gode veiegenskaper

+ Gode ytelser

+ Moderat forbruk

+ Meget god førerkomfort med sportsseter

- Dårlig komfort med sportsunderstell og runflatdekk

- Noe trangt bagasjerom

Da BMW X1 kom høsten 2009, var det en av de første såkalte crossover-modellene som ble lansert i Norge. En mellomting av SUV og stasjonsvogn, med det beste av begge verdener. I år er BMW X1 blitt utfordret av nye modeller i høyprisklassen. Holder favoritten fortsatt mål?

Kjøreegenskaper: 6

Det er en stund siden vi sist kjørte BMW X1 xDrive 20d gjennom vårt testprogram. Og veiegenskapene har stått seg siden bilen kom på markedet høsten. Selv etter å ha blitt utfordret av nye Range Rover Evoque og Audi Q3 står BMW X1 alene igjen på tronen.

Selv med bakkeklaring på 19 cm er X1 i SUV-sammenheng beskjedne 155 cm høy. Når testbilen i tillegg er utstyrt med sportsunderstell og 18-tommers runflatdekk i dimensjon 255/40, sier det seg selv at dette er som å kjøre en sportslig personbil.

På sommerføre klarer bilen ekstremt høye hastigheter i våre dynamiske tester på bane. Om vinteren nyter du godt av en stram, presis styrefølelse og xDrive-systemet med sin lett bakhjulsdrevne karakter. Det sørger for at hekken smetter et par underholdende hakk ut om du kjører aktivt på glatt underlag.

Motor: 4

BMWs toliters diesel har gjort jobben i mange år. I vår testbil er den koblet opp til en sekstrinns automatkasse. Dermed er ikke drivlinjen like moderne som i for eksempel BMW 520d, men den klarer seg fortsatt forbløffende godt i sammenligning med ferskere konkurrenter.

Harmonisk og sterk effektutvikling er motorens beste side, mens gange og støybilde er noe grovere enn de aller beste.

KONTROLL: Bak rattet på BMW X1 føler du alltid at du har kommandoen over situasjonen. Sterk dieselmotor bidrar til inntrykket.

KONTROLL: Bak rattet på BMW X1 føler du alltid at du har kommandoen over situasjonen. Sterk dieselmotor bidrar til inntrykket. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Ytelser: 5

TESTDATA

0-100 KM/T, SEK: 9,9

60-100 KM/T, 4. GIR: 6,6

60-100 KM/T, 5. GIR: 9,0

60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,5

80-120 KM/T, 4. GIR: 7,5

80-120 KM/T, 5. GIR: 9,7

80-120 KM/T, 6. GIR: 13,4

80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,2

STØY TOMGANG, dBA: 47,4

STØY 50 KM/T, dBA: 64,5

STØY 80 KM/T, dBA: 68,0

STØY 100 KM/T, dBA: 70,3

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,61

Med 20d-motoren på 163 hk og 350 Nm mellom 1750-3000 o/m har BMW X1 et dugelig fraspark. Med automatgir går kickdown forbikjøringsakselerasjon på 5,5 sekunder fra 60-100 km/t og 7,2 sekunder fra 80-120 km/t. Det gir også et fornuftig kraftoverskudd i forhold til X1 med 143 hk 18d-motor.

Av direkte konkurrenter er det bare Audi Q3 med toliters diesel på 177 hk og syvtrinns DSG-girkasse som viser BMW-en hekken. Her går 60-100 og 80-120 km/t unna på henholdsvis 4,6 og 6,3 sekunder.

Eksteriør: 4

Moderne BMW-design trenger av og til et år eller to tilvenning før det sitter. Her i redaksjonen er vi enige om at X1 ikke er noen fulltreffer fra BMW, særlig ikke etter vellykkede modeller som nye BMW 3-serie og BMW 5-serie.

Vi synes fortsatt at bilen ser helt grei ut forfra og i profil, men føler at hekken blir litt tam i forhold den tøffe kjøremaskinen X1 tross alt er.

Interiør: 4

SÆREGEN: Utseendemessig er BMW X1 noe for seg selv. Farge og felger er viktige valg om den skal vise seg fra sin beste side.

SÆREGEN: Utseendemessig er BMW X1 noe for seg selv. Farge og felger er viktige valg om den skal vise seg fra sin beste side. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det beste med BMW X1 er den nøkterne soliditeten som er varemerket for de fleste moderne BMW-interiører. Her er det oversiktlig, med enkel betjening og en bil som kjennes mer lettkjørt enn mange konkurrenter.

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1995

EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 350/1750-3000

EGENVEKT, KG: 1660

TILHENGERVEKT, KG: 2000/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 445/180/155

BAGASJEROM, LITER: 420-1350

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/50-17 H

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,62

CO2-UTSLIPP, G/KM: 164

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 9,1

TOPPFART, KM/T: 205

PRIS FRA, KR: 490 100

PRIS TESTBIL, KR: 668 660

Plassen er akseptabel i forhold til bilklassen, med takhøyde og benplass i baksetet som det mest positive.

Bagasjerommet har ikke samme høyde som på de rommeligste SUV-modellene, og er relativt kort sammenlignet med typiske familiestasjonsvogner som Ford Mondeo.

Komfort: 4

BMWs utmerkede sportsseter og nydelige sittestilling redder et ellers labert komfortinntrykk.

Krysser du av for sportsunderstell og velger runflatdekk som på testbilen, har du nemlig ødelagt det som i utgangspunktet er en fin kombinasjon mellom veiegenskaper, kjørefølelse og smidig fjæring. I tillegg blir det unødvendig mye veistøy i bilen.

Etter vår erfaring med ulike X1-versjoner, er standardunderstell og 17-tommere den beste kombinasjonen for gjennomsnittlige norske kjøreforhold.

Uten runflat og sportsunderstell holder nemlig X1-komforten til karakter 5.

Sikkerhet: 5

BMW X1 ble sent i 2009 testet etter den nye EuroNCAP-normen og resultatene ble oppdatert i 2011 . X1 fikk fem av fem mulige stjerner i totalscore. For beskyttelse av voksne oppnår X1 en score på 87 %. Det er mindre god beskyttelse i brystregionen ved sidekollisjon med stolpe, samt marginalt resultat i whiplashtesten som trekker ned. Ellers klarer bilen seg svært bra.

SOLID: BMW-interiøret er ikke det mest fancy i 500 000-kroners klassen, men er i stedet funksjonelt og fremstår med en solid kvalitetsfølelse.

SOLID: BMW-interiøret er ikke det mest fancy i 500 000-kroners klassen, men er i stedet funksjonelt og fremstår med en solid kvalitetsfølelse. Foto: Egil Nordlien HM Foto

For beskyttelse av barn får X1 86 % score, med god kollisjonsbeskyttelse både for 1,5- og 3-åringer. I fotgjengerbeskyttelse oppnår bilen 64 %. Det er harde områder rundt kanten av panseret og nederste delen av frontruten som trekker ned.

Elektronisk stabilitetskontroll er standardutstyr. Systemet fungerer kjapt, presist og uten overdrevne innslag.

Pris/utstyr: 3

I sin enkleste form koster BMW X1 xDrive 20d fra ca. 460 000 kroner. Vår testbil hadde en grunnpris på ca. 490 000 kroner og utstyr for ytterligere 180 000 kroner.

Riktig så mye behøver du ikke legge i potten, men en "riktig" utstyrt X1 koster fort 100 000 kroner mer enn det som i utgangspunktet står på prislappen. Så langt ser X1 ut til å holde seg svært godt i verdi som bruktbil.

Miljø: 5

Vi har de siste tre årene kjørt alle bilene vi tester gjennom en fast forbruksrunde. BMW har gjennomgående hatt meget gode resultater uavhengig av bil- og motortype. Det er en klar indikasjon på at deres Efficient Dynamics-system fungerer bra.

BMW X1 xDrive 20d er ikke noe unntak. Testforbruket på 0,61 l/mil er blant de laveste vi har målt på firehjulsdrevne biler med automatgir. At det også ligger på nivå med de 0,62 l/mil BMW oppgir som normforbruk i EU-miks teller også positivt. Ingen er tjent med oppgitte fantasiverdier man ikke oppnår i praksis.

FOR FIRE: BMW X1 er en typisk fire-personers bil både i baksete- og bagasjeplass. Bagasjeromsvolum på 420-1350 liter er mindre enn en typisk familiestasjonsvogn.

FOR FIRE: BMW X1 er en typisk fire-personers bil både i baksete- og bagasjeplass. Bagasjeromsvolum på 420-1350 liter er mindre enn en typisk familiestasjonsvogn. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Etter drøyt to år på markedet er BMW X1 etter vår mening fortsatt den beste sportslige SUV-modellen på markedet. Det er en kombinasjon av kjøreglede, dynamikk og praktiske egenskaper som gjør X1 til vår favoritt. Prisnivået er høyt, men ligger på nivå med de mest aktuelle konkurrentene.

Les også:

Vi har testet nye BMW M5

Spar 100 000 på denne SUV-en

Over 200 nordmenn har kjøpt denne SUV-en usett

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW X1
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning