Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Det er bare å bøye seg i veistøvet - BMW 535iA får en soleklar sekser.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Nydelige kjøreegenskaper

+ Herlig komfort

+ Deilig førermiljø

+ Mye flott utstyr

+ Flott motor og girkasse

- Den koster mye

- Kostbart ekstrautstyr

Tekniske data BMW 530iA

MOTOR, CM3: R6, 2979

EFFEKT, HK VED O/MIN: 306/4800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 400/1200-5000

EGENVEKT, KG: 1775

TILHENGERVEKT, KG: 2000/750

L/B/H, CM: 490/186/146

BAGASJEROM, LITER: 520

STANDARD DEKKDIM.: 225/55R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,84

CO2-UTSLIPP, G/KM: 195

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,1

TOPPFART, KM/T: 250

PRIS FRA, KR: 909 600

PRIS TESTBIL, KR: 1 377 810

Den nye BMW 5-serie har tatt oss med storm. Nå har vi så langt bare testet den med store motorer - den fantastiske 530d kan du lese test av her, og den deilige 523i kan du lese vår test av her.

Kortversjon av testene: Begge har fått en klar sekser på terningen. Det gjør også denne testbilen, 535i. På tross av at den koster veldig mye penger.

Det er ikke lenge før volummodellen av 5-serie, 520d, kommer. Og det er heller ikke lenge før stasjonsvogna kommer. Men legg slike snusfornuftige tanker til side for et øyeblikk - har du nok penger, kan du unne deg noe ekstra.

Share

Hovedkonkurrenter er det ikke så mange av. Mercedes-Benz E-klasse og Audi A6 er de aller nærmeste, mens Volvo S80 er et mer nøytralt alternativ.

Fellesnevneren for disse bilene er at de er bygd for nytelse, med omtanke for alle små og store detaljer.

De er herlige å se på, å ta på, og å være i. Og ikke minst å kjøre. Her forstår man virkelig hva premium er, uten at det er så veldig lett å forklare totalopplevelsen eller begrepet videre.

Bilen har masser av plass, herlig komfort, sportslige kjøreegenskaper, en god porsjon luksus, og mye utstyr. I varianten 535iA har den også heftige fartsressurser, komfortabel kraftoverflod uansett hastighet, og nydelig lyd.

Les alle våre biltester her

Les alle våre BMW-tester her

Kjøreegenskaper: 6

Om du var i tvil, så kan vi bekrefte at BMW fortsatt kan ta vare på tradisjonene. Dagens 5-serie er den mest kjøreglade i klassen, samtidig som komforten er blitt veldig mye bedre fra forrige generasjon.

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 3,8

60-100 KM/T, 4. GIR: 4,6

60-100 KM/T, 5. GIR: 6,0

60-100 KM/T, KICKDOWN: 3,4

80-120 KM/T, 5. GIR: 6,4

80-120 KM/T, 6. GIR: 8,5

80-120 KM/T, 7. GIR: 10,7

80-120 KM/T, KICKDOWN: 4,2

STØY TOMGANG, dBA: 39,3

STØY 50 KM/T, dBA: 57,7

STØY 80 KM/T, dBA: 61,1

STØY 100 KM/T, dBA: 64,2

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,98

Som de øvrige BMW-modellen er det masser av gode, nyttige tilbakemeldinger til føreren. Selv når man kjører sakte. Dette bidrar til å gjøre 5-serie lettkjørt, enten det er glatt eller godt grep.

Bilen har perfekt balanse, og kombinasjonen av fast, presis innstyring og enormt feste for bakhjulene gir en kjøreopplevelse som er tillitvekkende og umåtelig inspirerende på samme tid.

Testbilen har bøtter og lass av utstyr, der flere elementer - som EDC, Dynamic Drive, Adaptive Drive og Integral Active Steering bidrar til å gjøre kontakten mellom menneske og maskin enda bedre. Detaljene rundt disse systemene skal vi ikke gå inn på, men du kan selv velge innstillinger av en rekke parametre - enten du vil ha en komfortabel bil eller en sporty, eller noe i mellom.

Støtdemperne justeres automatisk etter kjøring og underlag. Krengningshemmerne styres automatisk for å gi så god stabilitet og komfort som mulig. Og bakhjulene styrer automatisk inntil tre grader.

Kort sagt: Dette fungerer. Svært bra. Å kombinere så gode og så sportslige kjøreegenskaper med så god komfort, står det respekt av.

Det koster deg en del penger, men...

Les også:

Disse bilene kjører best

Motor: 6

Den turbomatede bensinsekseren har 306 hk og 400 Nm å by på, og veldig mye av kreftene er tilgjengelig over et veldig stort arbeidsområde. Du får faktisk 400 Nm allerede fra 1200 o/min, og gleden fortsetter hele veien forbi 7000 o/min.

HERLIG: Førermiljøet i 5-serie er herlig. Luksuriøst, gedigent, og samtidig sporty og oversiktlig.

HERLIG: Førermiljøet i 5-serie er herlig. Luksuriøst, gedigent, og samtidig sporty og oversiktlig. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motoren synger med en vakker tone, fra dyp brumming til sint vræl, uten at lyden på noen måte er påtrengende - den er der, avdempet i bakgrunnen.

Åttetrinnsautomaten er omtrent som en naturlig forlengelse av kroppens nervesystem; den gjør akkurat det vi ønsker, raskere enn vi ville ha klart det selv. Den utnytter motorens potensial til fulle, enten du vil flyte på lavt turtall og høyt dreiemoment, eller hente ut herlig seksersymfoni og jage toppeffekt. Den girer svært raskt, og samtidig mykt.

En drømmedrivlinje!

Ytelser: 6

Med 306 hk og 400 Nm fordelt på 1775 kg bil blir prestasjonene naturligvis svært hyggelige. 0-100-sprinten er oppgitt til 6,1 sekunder. Våre målinger viser at den sprinter fra 60 til 100 km/t på 3,4 sekunder ved kickdown, og fra 80 til 120 km/t trenger den 4,2 sekunder. Altså mildt sagt akseptable forbikjøringsressurser.

Akselerasjonen i høyere gir er nesten enda mer imponerende; at den for eksempel bare bruker 8,5 sekunder fra 80 til 120 km/t i sjettegir står det stor respekt av.

Opplevelsen av dette i praksis, ute på veien i vanlig trafikk, er også imponerende. Uansett hastighet og uansett hvilket gir bilen står i er akselerasjonen momentan og voldsom. Eller komfortabel, jevn og rask, om det er det du ønsker.

Eksteriør: 5

BMW har også tradisjoner for å skape oppmerksomhet når de lanserer en ny modell. Noen ganger får den nye forgjengeren til å plutselig se gammel ut, andre ganger ser forgjengeren nettere og mer harmonisk ut. Og andre ganger igjen kan det som ved første, andre og tredje øyekast bare ser rart ut, endres til å se flott ut den tolvte gangen du ser det.

Design er rare greier. Og veldig vanskelig å sette karakter på.

BMWs nye designspråk, som vi tidligere har sett på 7-serie, X1 og 5-serie GT, er markant. Særlig i fronten; en høy, butt snute. Som for øvrig ikke er noe nytt hos BMW.

NYTELSE: 5-serie er en nytelse på veien. Som 535iA har den dessuten enorme fartsressurser.

NYTELSE: 5-serie er en nytelse på veien. Som 535iA har den dessuten enorme fartsressurser. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Overhengene er korte, og taket relativt høyt. Sammen ser dette flott ut fra noen vinkler, litt snodig fra andre. Hekken er kanskje bilens kjedeligste parti.

Merkeidentiteten er klar; ingen er i tvil om at dette er en BMW. Den likner veldig på en 7-serie, og det er kanskje ingen direkte ulempe for 5-serie-kjøperen.

Interiør: 6

Innvendig har BMW gått noen skritt vekk fra det litt trauste, mørke og enkle. Det er flere former, lekrere oppsett enn før, og ergonomien er ytterligere finslipt. Materialkvaliteten er bedre enn noen gang. Og alt ser mer eksklusivt ut enn det noen gang har gjort.

Med ørten justeringsmuligheter for forsetet blir vi forundret om det finnes noen her i verden med en kropp som ikke vil trives i førerstolen på testbilen. Man får støtte over det hele, i akkurat den mengden man selv ønsker.

Med gode justeringsmuligheter for rattet - og et velfungerende head-up-display i frontruta som viser den viktigste informasjonen et stykke foran "på veien" - kan man godt la rattet være plassert helt riktig. I undertegnedes tilfelle betyr det at øvre del av rattkringla dekker over øvre del av speedometer og turteller, men når man likevel ser hastigheten, og girkassa holder styr på turtallet, spiller det jo ingen trille.

Oppsettet er førerorientert, på tross av svært mange knapper og hendler. I tillegg kan man styre svært mange funksjoner fra det store displayet i midtkonsollen. Da bruker man en knott og flere knapper mellom setene, en løsning som raskt blir intuitiv.

ROMMELIG: Selv som sedan er 5-serie en fullgod familiebil.

ROMMELIG: Selv som sedan er 5-serie en fullgod familiebil. Foto: Egil Nordlien HM Foto

På tross av alle knappene, er alt lagt ut med stor grad av logikk. De viktigste knappene er innen god rekkevidde; de er akkurat der hånda treffer når du flytter den.

Plass er det nok av. Selv med soltak har undertegnede - som er utstyrt med relativt lang rygg - god plass. Baksetet har også imponerende god plass. Takhøyden imponerer, men man bør ikke være flere enn to bak her. De med lengst bein kunne sikkert også ønsket seg noen ekstra centimeter beinplass - men BMW vil jo sikkert gjerne fortsette å selge 7-serie og 5-serie GT, også. Bagasjerommet er også rommelig.

Dette er en komplett familiebil, og selv voksne vil trives bak på lange turer.

Komfort: 6

Dette punktet er kanskje det mest overraskende elementet ved den nye 5-serie. For tidligere har 5-serie gjerne vært sportslig, men ikke veldig komfortabel. Nå er den begge deler. På ødelagt asfalt er den en fryd, særlig med det justerbare Adaptive Drive-understellet i komfortmodus.

Brutt, sprukken asfalt slukes uten problemer. Store telehiv likeså. Grov asfalt eller biljardbordflatt underlag spiller ingen rolle; understellet tar unna alle ujevnhetene.

Uten at bilen er noe flytende teppe som visker bort kontakten med omgivelsene; man kjenner hele tiden hvordan underlaget er og hvordan veigrepet er, men det ødelegger på ingen måte komforten eller flyten i kjøringen.

Med understellet i strammere modus merkes mer av uhumskhetene på veien, men da får man til gjengjeld bedre styrefølelse og kjappere respons i bilen. Så undertegnede vekslet som vanlig mellom de ulike innstillingene etter omgivelsene. Noe som er både kjapt og svært enkelt.

Den kraftige motoren og den herlige åttetrinnsautomaten bidrar til å høyne komforten. Det gjør også et lavt støybilde, herlig ergonomi og bøtter og lass av utstyr for økt komfort, glede og trygghet underveis.

Så om du skal ha deg en 5-serie, husk å krysse av for Adaptive Drive og smil når du betaler de 33 200 kronene ekstra.

Sikkerhet: 6

Nå har Euro NCAP kollisjonstestet den nye 5-serie, med svært godt resultat. Den fikk 95 prosent for voksenbeskyttelse, og 83 prosent for beskyttelse av barn - her ble det trukket for utydelig merking, ikke for selve kollisjonssikkerheten.

Videre fikk den 78 prosent for fotgjengersikkerhet - den har blant annet aktivt panser som heises ved et sammenstøt, men kanten av panseret er hardt, og det er dette som gir trekk. Og den fikk 100 prosent for sikkerhetssystemer.

I tillegg har bilen en rekke tilleggssystemer for økt sikkerhet, og den kan ekstrautstyres med en lang rekke ting.

Testbilen har blindsonesjekker, filholdingsassistent som gjør at det vibrerer i rattet når du er nær stripene i veien, den har adaptiv cruisekontroll som fungerer helt til stillestående - og som faktisk fungerer helt suverent, selv i køkjøring og selv på svingete vei.

Den har ryggekamera som kan vinkles til å vise området rundt tilhengerfestet, den har kameraer som viser hva som er på hver side ut for fronten - praktisk når du skal rygge på trange steder og er redd for å dytte snuta borti noe.

Den har også en "360-modus" der du ser bilen ovenfra, så du kan få et overblikk over omgivelsene rundt hele bilen på en gang. Dette viser riktignok bare det som er aller nærmest bilen, men likevel er det et praktisk og nyttig hjelpemiddel.

RETT: Setene er blant bilverdenens aller beste. Og det er nytelse å sitte her og kjøre.

RETT: Setene er blant bilverdenens aller beste. Og det er nytelse å sitte her og kjøre. Foto: Egil Nordlien HM Foto

ESP-systemet fungerer svært godt, og bilens kjøreegenskaper ellers bidrar til å gjøre 5-serie til en betryggende affære.

Har du barn i bilen? Her kan du lese alt om barn i bil.

Pris/utstyr: 4

BMW 5-serie er en påkostet bil, og med litt større motor enn det avgiftssystemet vårt er ment å fremelske blir prislappen fort veldig stygg.

535iA koster fra 909 600 kr, men det er nok ingen kjøpere som kommer til å la prislappen stoppe der. Ekstrautstyrslista er nemlig full av flotte ting; noe man absolutt bør ha, og veldig mye som sikkert er både kjekt og flott.

Testbilen har nemlig ekstrautstyr til penger som fint hadde finansiert enn fullverdig, god og velutstyrt familiebil alene for de fleste av oss - nærmere bestemt for 468 000 kroner. Så mye ekstra snacks trenger du ikke, men det justerbare understellet bør absolutt velges om du skal handle en 5-serie. Selv om den har mer moderat motorisering. Det gjør nemlig at du kan velge mellom S-klasse-komfort eller sportsbil - eller noe midt i mellom - med noen knappetrykk.

Men selv med bare det mest nødvendige på plass, passerer du fort 125 000 kr i ekstrautstyr.

I denne prisklassen spiller kanskje ikke hundretusenlappene så veldig stor rolle. Men 535iA er en god del dyrere enn den dieselmotoriserte 530dA - som riktignok "bare" har 245 hk, men 540 Nm. Og som er raskere i nesten alle mellomakselerasjonsøvelsene.

Om du velger 530dA i stedet, sparer du rundt 165 000 kr på basisprisen. Dette er jo penger du kan bruke på enda mer herlig utstyr - eller diesel, så du kan kjøre deg mange flere herlige kjøreturer.

Miljø: 4

NOK: Bagasjerommet er stort nok for de fleste. Men Touring, altså stasjonsvogna, blir en ordentlig lastefrakter.

NOK: Bagasjerommet er stort nok for de fleste. Men Touring, altså stasjonsvogna, blir en ordentlig lastefrakter. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Tja, hva skal man si? En 306-hesters, 1,8 tonn tung bil er jo naturligvis ingen utpreget miljøbil. Men fabrikktallene er klare: Den skal nøye seg med 0,84 liter på mila i snitt, noe som gir et CO2-utslipp på 195 g/km. Vår mer krevende forbruksmålingsrunde ga et snittforbruk på 0,98 l/mil.

Alt dette er - bilstørrelse, kraft, vekt og komfort tatt i betraktning - gode tall. Spesielt med tanke på at det her er snakk om en turbomatet, treliters bensinmotor.

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 909600

Konklusjon

Totalkarakter: 6

BMW 535iA er en drømmebil på veldig mange områder.

Den er herlig kjøreglad, den har fantastisk komfort, den er elegant og luksuriøs, rommelig og trygg. Den turbomatede bensinsekseren har nydelig lyd, og sammen med åttetrinnsautomaten gir den både enorme fartsressurser og behagelig kraftoverskudd.

Dessverre gir dette utslag i en pris som gjør at den vil forbli en bil de aller fleste av oss bare kan drømme om å kjøpe. Men om du har muligheten til det, bør du absolutt unne deg selv en slik!

Det eneste vi kan ønske oss i tillegg her, er stasjonsvogna mer praktiske lasterom - og den er jo snart tilgjengelig. Da mangler det bare at den trekker på alle fire hjul.

Les alle våre biltester her

Les alle våre BMW-tester her

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 5-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag