Test: BMW 535i Gran Turismo, 2009

Snodig, men deilig

BMW 5-serie GT er særdeles komfortabel, den er imponerende kjøreglad, og med 306-hesters turbomatet bensinmotor er den også utrolig kjapp.

Sist oppdatert

Særegen, det er vel kanskje ordet som best beskriver utseendet på den ferske BMW 5-serie Gran Turismo. Hva BMW egentlig mente dette skulle være, er vi fortsatt usikre på. BMW kaller den selv en kombinasjon av sedan, fleksibel stasjonsvogn og en SUV. Resultatet er uansett en bil med snodig utseende, men med veldig mange gode kvaliteter.

Den høyreiste kombicoupéen har relativt høy bakkeklaring, og innvendig har den også noen egenskaper vi vanligvis finner i fleksible stasjonsvogner og flerbruksbiler.

5-serie GT er en god del større enn den nå avgående 5-serie, både i lengde, bredde og høyde. Bredden er faktisk identisk med 7-serie, noe som merkes innvendig. Samtidig er bilen kun tilgjengelig med store motorer, noe som gir en prislapp i de høyere divisjoner - nærmere bestemt i BMW X5-land.

Vi har problemer med å forestille oss hvem som egentlig skal kjøpe denne bilen. Nå er ikke det en del av våre vanlige testoppgaver å finne ut av slikt, men det at vi undrer sier egentlig ganske mye.

Likevel er den herlig.

Kjøreegenskaper: 6

Testdata BMW 535i GT

60-100 KM/T, 3. GIR: 4,5

60-100 KM/T, 6. GIR: 9,3

60-100 KM/T, KICKDOWN: 3,8

80-120 KM/T, 3. GIR: 4,7

80-120 KM/T, 6. GIR: 9,2

80-120 KM/T, KICKDOWN: 4,8

STØY 50 KM/T, dBA: 56,9

STØY 80 KM/T, dBA: 60,8

STØY 100 KM/T, dBA: 63,6

TESTFORBRUK, L/MIL: 1,06

Den fysiske størrelsen på BMW 5-serie GT kan virke skremmende. I hvert fall for undertegnede, som avskyr trange parkeringshus og biler man ikke ser alle de fire hjørnene på. Men med en gang man setter seg bak rattet på GT, gir bilen inntrykk av at den har krympet.

Vel, den tar fortsatt en god del plass. Samtidig er den så lettkjørt og kontrollerbar, både i trange gater og på glatta, at man raskt føler at man har full kontroll.

BMW 535i GT kjører som de andre modellene til BMW: Den er sporty, den gir masser av gode - men aldri slitsomme - tilbakemeldinger, og den svarer direkte på ordre.

Siden 535i GT har 306 hk og 400 Nm som drar bakhjulene rundt, er det naturlig at bilen har en hang til overstyring når veigrepet blir dårligere. Tilbakemeldingene man får som fører, kombinert med bilens gode evne til å reagere på ordrene man gir - og ikke minst et svært velfungerende ESP-system - gjør at dette blir en helt naturlig del av kjøringen. Og så lenge de elektroniske hjelpemidlene er i funksjon, oppleves det aldri som skremmende. Den høye vekten på bilen, 2015 kilo, merkes det svært lite til i praksis.

Samtidig som kjøreegenskapene er i øverste klasse, er bilen deilig komfortabel. 18-tommerne har enkelte problemer med å filtrere bort dårlig asfalt, likevel skal man være kresen om man skal klage på komforten her.

Les også:

Se alle våre BMW-tester her

Se alle våre Audi-tester her

Se alle våre Mercedes-Benz-tester her

Motor: 6

VELKJØRENDE: 5-serie GT er en nytelse å kjøre. Med 306-hesters bensinmotor er den også svært sprek.
VELKJØRENDE: 5-serie GT er en nytelse å kjøre. Med 306-hesters bensinmotor er den også svært sprek. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi har gitt BMWs bensindrikkende, turbomatede, tre liter store rekkesekser i 35i-modellene mye skryt tidligere. Og i GT er motoren ytterligere forbedret og forfinet. Den er ordentlig sprek, uansett turtall. Det bekreftes også av spesifikasjonene; 306 hk ved 5800 o/min er én ting, men 400 Nm mellom 1200 og 5000 o/min gir et voldsomt skyv. Lyden er også herlig, om enn noe avdempet i 5-serie GT.

Tekniske data BMW 535i GT

MOTOR, CCM: 2979

EFFEKT, HK VED O/MIN: 306/5800

DREIEM., NM VED O/MIN: 400/1200-5000

EGENVEKT, KG: 2015

L/B/H, CM: 499,8/190,1/155,9

BAGASJEROM, LITER: 440-1700

DEKKDIM.: 245/50-18

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,89

CO2-UTSLIPP, G/KM: 209

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,3

TOPPFART, KM/T: 250

PRIS FRA, KR: 1 014 900

PRIS TESTBIL, KR: 1 463 300

Åttetrinnsautomatgirkassa gjerne henter ut det beste fra motoren - med enkelte nølende unntak. Resultatet er en bil som er imponerende kjapp, og samtidig så behagelig sterk at man gjerne vil legge ut på langtur bare for å nyte de store kreftene.

Ytelser: 6

0-100-sprint på 6,3 sekunder, 60-100 km/t på 3,8 sekunder, 80-120 km/t på 4,8 sekunder. Imponerende prestasjoner. Og tatt i betraktning at BMW 535i GT veier 2015 kg før du begynner å laste den, er det veldig imponerende.

KOMFORT: Under det snodige skallet skjuler det seg store mengder nytelse.
KOMFORT: Under det snodige skallet skjuler det seg store mengder nytelse. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er få som gjør 0-100-sprinter i daglig trafikk, men mellomakselerasjonsmålingene våre bekreftet opplevelsen av bilen på veien: Denne bilen er ordentlig kvikk!

Toppfarten, 250 km/t, tviler vi heller ikke på.

Eksteriør: 2

Ingen i redaksjonen liker utseendet. Ingen vi spurte underveis, heller. For 5-serie GT er en særegen bil; en høyreist, stor kombicoupé med høy bakkeklaring. Fronten er tøff, resten snodig. Den ser ut som tre helt ulike biler man har satt sammen på litt for kort tid.

Bilen er stor, og forsøker heller ikke å skjule dette på noen måte. Den kjedelige hekken har imidlertid et triks i ermet: Du kan velge mellom å åpne bakluka på sedanvis, eller på kombicoupévis - altså helt opp til takkanten. Sistnevnte løsning er som regel den enkleste, om du har tenkt å laste inn eller ut noe. For sedanbakluka er ikke spesielt stor.

Interiør: 6

Herlig! Dette interiøret er blant bilverdenens aller beste, og står absolutt ikke tilbake for det man finner i en 7-serie. Plass er det nok av, komforten er på høyeste nivå, og med alskens ekstrautstyr - vår testbil er tilleggsutstyrt for rundt 450 000 kr - er det særdeles lett å trives her.

Ergonomien er som i BMW-er flest, altså perfekt. Samtidig er det hele oversiktlig og intuitivt å bruke. Og kvalitets- og eksklusivitetsfølelsen er påtakelig.

Å sitte bak i 5-serie GT er en ordentlig flott opplevelse. Også her er det masser av plass, både for hodet, for beina og i bredden. Baksetet er kun for to, og de to plassene skilles av en stor midtkonsoll. Baksetene kan justeres - elektrisk, naturligvis - i forskjellige vinkler, gir to voksne en særdeles behagelig ramme rundt langturen.

HERLIG: Bakseteplassen er enorm, og komforten her er i høyeste klasse.
HERLIG: Bakseteplassen er enorm, og komforten her er i høyeste klasse. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Bagasjerommet er imidlertid ikke så veldig stort, noe som skyldes den sterkt skrånende hekken. 440 liter er et stykke under det vi venter av en bil i denne størrelsen. I bagasjerommet kan du riktignok skyve fram eller legge ned bakseteryggene - elektrisk, naturligvis! - for å få inntil 1700 liter lasteplass.

Komfort: 6

Å sitte foran i BMW 535i Gran Turismo er en nytelse, å sitte bak er enda bedre. Kjøreegenskapene er imponerende, likevel klarer BMW-en å filtrere bort veldig mye av de dårlige veiene. 18-tommerne videreformidler noen ujevnheter, men dette bidrar mer til at man beholder følelsen med underlaget enn å oppleves som sjenerende.

Det justerbare understellet gjør seg best i snilleste komfortinnstilling, i hvert fall helt til svingene kommer tett og du er alene i bilen så du kan utnytte de gode kjøreegenskapene og de 306 hestekreftene bilen byr på.

Girkassa og den kraftige bensinmotoren bidrar også til totalkomforten; her savner man aldri krefter, og det høye dreiemomentet på lave og middels turtall bidrar til at girkassa evner å holde turtallet nede.

Sikkerhet: 4

EKTE: Det påkostede interiøret gir en gedigen, ekte BMW-følelse. Ekstrautstyr for 450 000 kr bidrar kanskje en smule...
EKTE: Det påkostede interiøret gir en gedigen, ekte BMW-følelse. Ekstrautstyr for 450 000 kr bidrar kanskje en smule... Foto: Egil Nordlien HM Foto

BMW 5-serie GT er foreløpig ikke kollisjonstestet av Euro NCAP. Det blir også feil å trekke konklusjoner for den nå utgående 5-serie, siden konstruksjonen er en helt annen.

Bilen har imidlertid alt vi forventer av aktivt og passivt sikkerhetsutstyr. Den har et kamera i snuta som lar deg se i mørket på en egen skjerm, der mennesker utheves spesielt. Head up-displayet, der viktig informasjon som hastighet og navigasjonsordrer projiseres på frontruta, virker også svært positivt inn på sikkerheten.

Pris/utstyr: 3

Med en startpris på 1 014 900 kr, og rundt 450 000 kr i ekstrautstyr, er det ikke til å komme fra at dette er en ordentlig kostbar bil. Du får ikke denne motoren i den utgående 5-serie, men en 5-serie stasjonsvogn med bensinsekser, 272 hk og 320 Nm koster rundt 230 000 kr mindre. Du kan også få en fin X5 eller en 7-serie til disse pengene.

Les også:

RAR: Hekken er nok det aller rareste ved 5-serie GT. Du kan velge om du vil åpne bakluka som på en sedan, eller helt opp til taket som på en kombicoupé.
RAR: Hekken er nok det aller rareste ved 5-serie GT. Du kan velge om du vil åpne bakluka som på en sedan, eller helt opp til taket som på en kombicoupé. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Les tester av BMW X5 og BMW 7-serie her

Se alle våre biltester

For 1 014 900 kr får du en svært komfortabel, sprek og velutstyrt bil med mye plass og en god porsjon luksusfølelse. Med ekstrautstyrslista på vår testbil - som egentlig ikke inneholder noe ekstragavant, eller noe man med en gang kan peke på når man setter seg inn i bilen - viser at det er veldig fort gjort å bruke veldig mye ekstra penger på denne bilen.

Det er forsåvidt ikke ukjent i premiumsegmentet, enten bilen heter BMW, Audi eller Mercedes-Benz.

NYTELSE: Den twinturbomatede, tre liter store rekkesekseren gir massevis av behagelig kraft.
NYTELSE: Den twinturbomatede, tre liter store rekkesekseren gir massevis av behagelig kraft. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 3

En såpass stor, tung og sprek bil krever en del drivstoff. Det oppgitte snittforbruket, 0,89 liter per mil, er egentlig overraskende lavt. Vår faste forbrukstestrunde, på drøye 19 mil med varierte veier, som krever noe mer av en bil enn EU-syklusen som ligger til grunn for produsentenes forbrukstall, ga 1,06 liter i snitt. Heller ikke det er spesielt skremmende.

CO2-utslippet er oppgitt til 209 g/km.

Denne saken ble første gang publisert 14/12 2009, og sist oppdatert 15/01 2024.

Les også