Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt

BMW 525d har alt. Inkludert noe som er for høyt.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper

+ Komfort

+ Kvalitetsfølelse

- Pris

- Litt skuffende ytelser

Vi har nærmest strødd terningkast seks over BMW 5-serie, som ble lansert for litt under et år siden. Blant modellene som har fått topp score er 520dA, 530dA og 535i, mens 523iA stv. måtte ta til takke med en femmer.

Med andre ord er du en heldig bilkunde om du har penger nok til å kunne velge blant BMWs 5-seriemodeller. Men hvilken skal du velge?

520d er det åpenbare valget for de fleste kundene. Den er billigst, uten på noen måte å virke billig.

Men har du litt ekstra, begynner det virkelig å bli moro. Likevel er spørsmålet hvor en finner det noenlunde fornuftige skjæringspunktet mellom pris og ytelser.

525dA med nedtrimmet treliters dieselmotor melder seg som en uhyre sterk kandidat.

Er en BMW 5-serie for dyr? Her er 17 stasjonsvogner til under 300.000 kroner.

Del

Kjøreegenskaper: 6

Felles for alle versjoner av 5-serie er at kjøreegenskapene kan oppsummeres med ett ord: Nydelig.

Fabrikken har tatt vare på BMWs typiske sportslighet, men samtidig bygd inn komfort av svært høyt nivå. Uansett underlag føles den stødig, og i det en kan kalle "gedigen ro", kan den konkurrere med Mercedes E-klasse om den ikke får for heftige hjuldimensjoner.

Det er likevel når svingene kommer tett at 5-serie viser fram sin aller beste side. Den veier 1,8 tonn, men føles ikke tung. Den er tett på 5 meter lang, men føles ikke stor. Den føles bare bra - styringen er knivskarp og balansen perfekt.

KARAKTERISTISK: BMW er dyktige til å holde på en egen stil. Du er aldri i tvil om at en 5-serie er en BMW.

KARAKTERISTISK: BMW er dyktige til å holde på en egen stil. Du er aldri i tvil om at en 5-serie er en BMW. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sammen med sportsautomatkassen med åtte trinn følger også padleårer på rattet for manuelle girskift. De fungerer meget bra og setter en ekstra spiss på inspirert kjøring.

Også to knapper som lar deg velge mellom innstillingene komfort, normal, sport og sport pluss, bidrar til kjøregleden. Testbilen har Dynamic Damper Control til 14.400 kroner, og kombinert med annen elektronikk regulerer disse to knappene da styre-, gir- og gassrespons i tillegg til demperoppsett og måten sikkerhetselektronikken griper inn. Du har med andre ord alle muligheter.

På glatt føre er du aldri i tvil om at bilen har bakhjulsdrift. Mange elsker følelsen av en hekk som styrer med, men de som er vant til forhjulsdrift, vil kanskje synes at den slipper vel ofte. Med antisladd koblet inn skal det uansett veldig mye til for at det blir dramatisk.

Motor: 6

Motoren i 525dA er sterkt medvirkende både til komforten og kjøreegenskapene. Her finner du ingenting av den litt for harde knurringen i 520d. Her har du i stedet grom godlyd som høres som om den kommer fra dypet av en grizzlymage. Dette er noe så sjeldent som ekte dieselgodlyd.

STERK, MEN: 525d skuffer litt i rene ytelser sammenlignet med 520d, men i gangkultur og motorkomfort er den suveren.

STERK, MEN: 525d skuffer litt i rene ytelser sammenlignet med 520d, men i gangkultur og motorkomfort er den suveren. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Tallene 525 lyver, for under panseret ligger en treliter. Sammenlignet med 530d er den nedtrimmet, men fortsatt er tallene herlige: 204 hk, 450 Nm.

Testdata og tekniske data BMW 525dA sedan

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:2993
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:204/3750
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:450/1750-2500
  • EGENVEKT, KG:1780
  • TILHENGERVEKT, KG:750-2000
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:490/186/146
  • BAGASJEROM, LITER:520
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:225/55 R17 W
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,61
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:160
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:7,2
  • TOPPFART, KM/T:236
  • PRIS FRA, KR:640.200
  • PRIS TESTBIL, KR:1.053.400

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:5,4
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:6,9
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:9,3
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:11,6
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:4,7
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:6,2
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:7,3
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:9,4
  • 80-120 KM/T, 7. GIR:12,0
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:6,8
  • STØY TOMGANG, dBA:46,9
  • STØY 50 KM/T, dBA:56,1
  • STØY 80 KM/T, dBA:60,1
  • STØY 100 KM/T, dBA:62,5
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,64

Det holder i massevis for de aller fleste som kjører mest i Norge.

Automatkassen med åtte trinn gjør en suveren jobb når det gjelder å velge rett gir uten menneskelig inngripen, uansett om du kjører mykt eller hardt. Ved normal kjøring velges girtrinn som gir turtall ned mot 1200 o/min. Samtidig er kreftene der ved det minste gasspedaltrykk.

Ytelser: 4

I 525d er de opplevde ytelsene bedre enn resultatene i målingene. Dreiemomentet er definitivt høyt nok til at du får følelsen av arrogant kraftoverskudd. Her er det ingen motsetning mellom ordene "rask" og "avslappet".

I rene ytelser er det derimot ikke så mye som taler for å velge 525dA i stedet for en veldig mye billigere 520dA. Våre målinger viser at den bare er et drøyt sekund raskere enn 520d-versjonen med 163 hk i så vel 60-100 km/t som 80-120 km/t. Og målt mot versjonen av 520dA som har 184 hk (standard i de fleste land for 520d), er det knapt nok forskjeller i det hele tatt.

Resultatet overrasker oss, for 525dA føles definitivt sterkere enn toliteren.

530dA, som har samme motor med høyere trimmingsgrad, er betydelig raskere.

Eksteriør: 5

BMWs nye designspråk, som vi tidligere har sett på 7-serie, X1 og 5-serie GT, er markant. Særlig i fronten; en høy, butt snute etterfulgt av et langt panser. Som for øvrig ikke er noe nytt hos BMW.

Overhengene er korte, og metallplatene bryter i konvekse og konkave former. Sammen ser dette flott ut fra noen vinkler, litt snodig fra andre. Hekken er kanskje bilens kjedeligste parti.

DEILIG: Alt ved 525d er herlig; førermiljøet, drivlinjen, kjøreegenskapene... Men prisen, den er ikke like trivelig.

DEILIG: Alt ved 525d er herlig; førermiljøet, drivlinjen, kjøreegenskapene... Men prisen, den er ikke like trivelig. Foto: Terje Bjørnsen

Merkeidentiteten er klar; ingen er i tvil om at dette er en BMW. Den ligner veldig på en 7-serie, og det er kanskje ingen direkte ulempe for 5-seriekjøperen.

Interiør: 5

La oss med en gang ta et forbehold når det gjelder interiøret. Samtlige av importørens 5-seriemodeller som vi har testet til nå, har nemlig hatt ekstrautstyr for flere hundre tusen kroner.

525dA setter en (foreløpig?) rekord, med ekstrautstyr for vanvittige 414.000 kroner. Og da har vi ikke regnet med automatkassen til drøyt 26.000 kroner ekstra.

Det er ikke til å legge skjul på at ekstrautstyr for slike summer gjør noe med helhetsinntrykket.

Det er to grunner til at vi likevel deler ut god karakter. Den ene er at de fleste 5-serieeiere uansett spanderer skinnseter, automatgir og navianlegg på bilen sin. Nettopp disse tre kryssene på ekstrautstyrslista er de viktigste for å øke godfølelsen.

Den andre er - uansett utstyrsnivå - at finish, materialvalg og byggekvalitet definitivt er kommet opp i ypperste klasse. BMW har åpenbart gått lei av å høre at Audi har bedre kvalitetsfølelse i sine biler enn BMW.

5-serie er en stor bil, men er ikke et plassvidunder. Den er i første rekke ment for fire - en tredjemann i baksetet sitter ikke godt. Setekonturene gjør at tre barneseter ikke får plass. Beinplassen er tilstrekkelig, men ikke imponerende.

Komfort: 6

Om 525dA ikke raser fra 520d når det gjelder ytelser, er den merkbart bedre når det kommer til komfort.

Forskjellen i lydbilde har vi allerede nevnt. Rekkesekseren kan gjerne kalles dannet, i motsetning til den litt rå fireren i 520d. Vibrasjoner og ulyder merkes ikke selv ved vinterstart.

Legg til myke girskift, og drivlinjen er i den desiderte toppdivisjonen når det gjelder dieselkomfort.

LUKSUS: Såvel materialkvalitet som byggepresisjon er på svært høyt nivå.

LUKSUS: Såvel materialkvalitet som byggepresisjon er på svært høyt nivå. Foto: Terje Bjørnsen

5-serie har fått et følsomt understell, og med testbilens 18-tommers vinterdekk takler den også skarpe ujevnheter svært godt.

Fra før vet vi at 19-tommers sommerdekk ikke alltid er helt heldig på en 5-serie som skal kjøres på norske veier.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har nylig kræsjet en 5-serie. Bilen viste seg som svært trygg, med fem av fem stjerner som hovedkarakter (95 prosent). Også resultatene for barns sikkerhet og fotgjengersikkerhet er på godt nivå, og 5-serie får full pott for standard sikkerhetselektronikk.

I tillegg kan bilen fås med masse ekstrautstyr som gjør ferden både tryggere og mer komfortabel. Blindsonesjekker, filholdingsassistent som gjør at det vibrerer i rattet når du er nær stripene i veien og adaptiv cruisekontroll som fungerer helt til stillestående er bare noen eksempler.

Du kan også få blant annet ryggekamera som kan vinkles til å vise området rundt tilhengerfestet, kameraer som viser hva som er på hver side ut for fronten og en "360-modus" der du virtuelt ser bilen ovenfra, slik at du kan få et overblikk over omgivelsene rundt hele bilen på en gang.

Antisladdsystemet fungerer svært godt, og bilens kjøreegenskaper ellers bidrar til å gjøre 5-serie til en betryggende affære.

Pris/utstyr: 3

Så er vi kommet til det som kan legge drømmen om en stor BMW med rekkesekser i grus: Pengene.

Med en startpris på 640.200 kroner for en 525d med sportsautomat koster den 127.300 kroner mer enn 520d sportsautomat med 163 hk, og 100.800 kroner mer enn 520d-versjonen med 184 hk.

Ser en på forskjellen i ytelse alene, er det altfor mye. Selve følelsen av råsterk sekserbamse veier opp en del, men for de aller fleste er det grenser for hvor mye en vil betale for nyanser og følelsesforskjeller.

På toppen av det hele vil selgeren forklare deg at en 5-serie bare må ha skinn (fra 22.300 kroner) og navianlegg (21.500 kroner), i tillegg til automatgir. Og da har vi ennå ikke nevnt adaptive xenonlys (15.280 kroner) og parkeringssensorer (6950 kroner) og en rekke andre fine ting bilen kan utstyres med. Det er dyrere å sette mange kryss på en ekstrautstyrsliste fra BMW enn på en tippekupong.

BEST FOR TO: Baksetene har store sidevanger og er komfortable for to, men ikke for tre. To voksne har plass nok, men i baksetet er 5-serie ikke et plassvidunder.

BEST FOR TO: Baksetene har store sidevanger og er komfortable for to, men ikke for tre. To voksne har plass nok, men i baksetet er 5-serie ikke et plassvidunder. Foto: Terje Bjørnsen

Men når alle prisforbehold er tatt: Har du så mye penger at du vurderer om du skal legge dem i en BMW med seks sylindre i stedet for en med fire, så velg sekseren. Du vil ikke angre.

530dA med 245 hk koster for øvrig 110.000 kroner mer. Hestekrefter er dyrt i Norge.

Har du enda mer penger du ønsker å bruke på en BMW? Sjekk vår test av BMW X5 3,0d.

Miljø: 5

Bilen er stor og har gode ytelser. Normalt betyr det høyt forbruk.

Men 525dA greier - på en bedre måte enn 520d - å holde seg nær det oppgitte forbruket når vi tar den med i vår 20 mil lange, faste testrunde. Oppgitt forbruk er 0,61 l/mil, mens testresultatet ble 0,64 l/mil.

Det er bare henholdsvis 0,02 og 0,06 l/mil mer enn de to utgavene av 520d vi tidligere har kjørt, som i sin tur bare ligger noen dråper over gjennomsnittet for en typisk familiebil med tolitersdiesel og manuelt gir i vår testløype.

Med tanke på at vi snakker om stor bil, treliters motor og automatgir er 0,64 l/mil et godt resultat.

STOR: BMW 5-serie er tett på 5 meter lang og føles som en stor bil første gang du setter deg inn. Men når du er oppe i fart, er det som om hele bilen krymper.

STOR: BMW 5-serie er tett på 5 meter lang og føles som en stor bil første gang du setter deg inn. Men når du er oppe i fart, er det som om hele bilen krymper. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 640200

Konklusjon

Karakter: 5

Totalkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene. Den forteller hvordan bilen som helhet står seg mot konkurrentene da testen er gjennomført.

Vi har som nevnt drysset seksere over BMWs 5-er. Men 525dA må ta til takke med terningkast 5. Årsaken er ene og alene at den store prisforskjellen målt mot de to 520d-versjonen blir svært stor, uten at det gjenspeiles godt nok i faktiske ytelser.

På alle andre måter bilen nær perfekt. Har du litt ekstra penger, blir 525dA en sekser for deg.

Les også:

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 5-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning