Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel

BMW 523i stasjonsvogn gir ekte bensinmotorfryd. Men det har sin pris.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjøregenskaper

+ Komfort

+ Motor/girkasse

+ Kvalitetsfølelse

- Pris

- Forbruk

BMW har lagt lista for store stasjonsvogner med den nye 5-serien. Vi har allerede delt ut seksere på rekke rad til ulike modeller, som 530dA, 535i og den kanskje viktigste av alle:

Den billigste stasjonsvognversjonen, 520dAT. De to 520d-versjonene (sedan og stasjonsvogn) ventes å stå for over 90 prosent av 5-seriesalget.

Men fortsatt finnes folk som sverger til bensin. Den billigste 5-serien for dem heter 523i. Men la deg ikke lure av navnet: Her har du seks sylindre, 3,0 liter sylindervolum og 204 hk.

De som bryr seg litt ekstra om motor, bør ta seg en tur i denne.

Er en BMW 523i for dyr? Her er 17 stasjonsvogner til under 300.000 kroner.

Del

Kjøreegenskaper: 6

En BMW skal være sportslig, og særlig skal styringen sette en spiss på kjøreopplevelsen. Av og til har det gått ut over komforten, men slik er det ikke lenger.

I likhet med broderbilen vi kjørte med tolitersdieselen (520dAT) har testbilen standardunderstell. Selv om importøren har valgt å sette på 19-tommere som på ingen måte gagner komforten, greier understellet å ta eggen av alle de kvasse kantene bygater og slitte landeveier er fulle av.

På landeveien er den komfortabel og stødig, men er veien slitt, viser de store hjulene sporingstendenser.

Best er 523iAT uansett når den får veier den kan få kjørt seg litt på. Da er det lite ved oppførselen som sladrer om at den er tett på 5 meter lang og 1,8 tonn tung. Styringen er knivskarp og balansen perfekt.

SPORTSLIG: Hekkdesignen forteller at sportslige linjer er prioritert før maksimal plass.

SPORTSLIG: Hekkdesignen forteller at sportslige linjer er prioritert før maksimal plass. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Herligheten toppes av egenskaper som motoren bringer inn. Rekkesekseren er av det slaget som kan få den beste dieselmotor til å framstå som usivilisert. Komfort og kjørevillighet løftes til et übernivå.

Motor: 6

Akkurat hva det er med denne motoren, er det ikke enkelt å sette ord på. Det handler om flere ting:

Om tyske motordoktorer som har finpusset på BMWs seksere i flere tiår. Om krefter som leveres over et stort turtallsområde fra tre liters sylindervolum. Om en motor som ikke er bygd for å ta ut maksimal effekt (204 hk og 270 Nm), men for å servere maksimal hygge.

Vibrasjoner finnes ikke, og den dempede lyden den gir fra seg, er av typen du helst vil ha mer av.

Det gir en kjørevillighet en dieselmotor ikke kan matche - selv om den er sterkere og gjerrigere på dråpene.

I tillegg er motor og åttetrinnsautomat så tett bundet sammen at en snakker om én enhet når det kommer til funksjon. Girskiftene merkes knapt når en tar det med ro, men er kjappe når en har det travelt. Og de skjer akkurat når de skal, hver gang.

Testbilen har en manuell girfunksjon, men når sant skal sies, er den ikke særlig nødvendig. Mekatronikken gjør jobben bedre enn mennesker.

Ytelser: 5

De opplevde ytelsene - og ikke minst måten kreftene leveres på - står til toppkarakter. Du skal være kraftig bortskjemt for oppriktig å mene at du trenger veldig mye sterkere motor i Norge.

GLEDESSPREDER: Motoren i 523i gir en helt egen kjørefølelse. Det handler om så vel lyd som kraftutvikling.

GLEDESSPREDER: Motoren i 523i gir en helt egen kjørefølelse. Det handler om så vel lyd som kraftutvikling. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Når måledataene våre hentes fram, må det likevel en smule moderasjon til.

Tekniske data og testdata BMW 523iAT

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:2996
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:204/6100
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:270/1500
  • EGENVEKT, KG:1805
  • TILHENGERVEKT, KG:2000
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:491/186/146
  • BAGASJEROM, LITER:560-1670
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:225/55 R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,78
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:182
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:8,4
  • TOPPFART, KM/T:227
  • PRIS FRA, KR:645 700
  • PRIS TESTBIL, KR:891 760

TESTDATA

  • 0-100 KM/T, SEK.:9,5
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:5,6
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:6,7
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:8,7
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:5,3
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:7,4
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:9,3
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:12,9
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:6,7
  • STØY TOMGANG, dBA:40,1
  • STØY 50 KM/T, dBA:61,6
  • STØY 80 KM/T, dBA:64,3
  • STØY 100 KM/T, dBA:67,9
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,79

Sammenligner vi med den eneste 5-seriemotoren som er rimeligere, nemlig 520dA, ser vi at de to gir for gir har temmelig like ytelser.

Først når automatikken får overta helt ved en kickdown, er 523i markert raskere. Da får den utbytte for turtallsevnene sine.

Når det kommer til bensinmotorer, er det ikke så mange å sammenligne med. Like fullt er det klart at BMWs treliter får kraftig bank av Audi A5 Sportback 2,0 TFSI S-tronic Quattro med 211 hk. Audien er veldig mye raskere både i 60-100 og 80-120 km/t.

Eksteriør: 5

BMWs nye designspråk, som vi tidligere har sett på 7-serie, X1 og 5-serie GT, er markant. Særlig i fronten; en høy, butt snute etterfulgt av et langt panser. Som for øvrig ikke er noe nytt hos BMW.

Overhengene er korte, og taket faller fra midten og bakover. Bakruta skråner slakt mot hekken - her er sportslig design prioritert før maksimal plass. Både panser og karosserisider har profiler og hvelvinger som skal gi liv og lysspill.

Vi er sikkert farget av å bo i stasjonsvognlandet framfor noe, men vi synes 5-serie Touring ser bedre ut enn sedanen. Et like stort designsprang som forgjengeren er nyheten uansett ikke.

Interiør: 5

STOR: 5-serie stasjonsvogn er nær 5 meter lang. Testbilen har 19-tommers hjul. Det ser bra ut, men er ikke det beste valget på slitte, norske veier.

STOR: 5-serie stasjonsvogn er nær 5 meter lang. Testbilen har 19-tommers hjul. Det ser bra ut, men er ikke det beste valget på slitte, norske veier. Foto: Egil Nordlien HM Foto

La oss med en gang ta et lite forbehold når det gjelder interiøret. Samtlige av importørens 5-seriemodeller som vi har testet til nå, har nemlig hatt ekstrautstyr for flere hundre tusen kroner.

Om ikke alt har gått til møbelsnekring og fancy passasjerelektronikk, gjør slike summer uansett noe med helhetsinntrykket.

Det er to grunner til at vi likevel deler ut god karakter. Den ene er at de fleste 5-serieeiere uansett spanderer skinnseter, automatgir og navianlegg på bilen sin. Nettopp disse tre kryssene på ekstrautstyrslista er de viktigste for å øke godfølelsen.

Den andre er - uansett utstyrsnivå - at finish, materialvalg og byggekvalitet definitivt er kommet opp i ypperste klasse. BMW har definitivt gått lei av å høre at Audi har bedre kvalitetsfølelse i sine biler enn BMW.

Den nye 5-serie er en stor bil og har derfor stort sett bra plass. Men på nivå med Mercedes E-klasse er den ikke. På grunn av kraftige konturer i baksetet er det best egnet for to, og bagasjerommet er både smalere og kortere enn i konkurrenten.

Komfort: 6

Vi har nevnt det allerede - det er det høye komfortnivået som virkelig overrasker i den nye 5-serien. Den er svært nær den absolutte toppen: Det er lett å finne perfekt sittestilling, støynivået er lavt - vi kunne lett tålt mer av motorlyden - og girskiftene myke. Som allerede nevnt: Bensinmotoren bidrar ytterligere til komforten.

Ikke minst er understellet følsomt, selv med 19-tommersfelger med gummi omtrent like tykk som et par runder isolasjonstape.

Dekkvalget ødelegger imidlertid litt av roen i bilen, og vi anbefaler ikke de laveste og bredeste dekkene til dem som vil ha best mulig komfort i sin 5-serie. Vi har tidligere kjørt 5-serie med 17- og 18-tommere, og mener at disse alternativene gir en bedre miks av komfort og gode kjøreegenskaper på norske veier.

TALLENE LYVER: 523i har nemlig treliters motor. Effekten er 204 hk, dreiemomentet 270 Nm.

TALLENE LYVER: 523i har nemlig treliters motor. Effekten er 204 hk, dreiemomentet 270 Nm. Foto: Egil Nordlien HM Foto

De som søker både komfort og sportslighet, bør heller vurdere å bruke 33.000 kroner på Adaptive Drive, som lar deg stramme opp understellet med et tastetrykk.

Sikkerhet: -

I skrivende stund er ikke den nye 5-serie kollisjonstestet av Euro NCAP, og vi setter derfor ingen delkarakter.

5-serie har imidlertid svært høyt sikkerhetsnivå, med mye utstyr som skal gjøre kjøreturen tryggere, og en eventuell kollisjon litt mindre skadelig.

Det som ikke er standard, står BMW klar til å gi deg i bytte mot en bunke tusenlapper. Blindsonesjekker, filholdingsassistent som gjør at det vibrerer i rattet når du er nær stripene i veien, og adaptiv cruisekontroll som fungerer helt til stillestående, er bare noen eksempler.

Du kan også få blant annet ryggekamera som kan vinkles til å vise området rundt tilhengerfestet, kameraer som viser hva som er på hver side ut for fronten og en "360-modus" der du ser bilen ovenfra, så du kan få et overblikk over omgivelsene rundt hele bilen på en gang.

Antisladdsystemet fungerer svært godt, og bilens kjøreegenskaper ellers bidrar til å gjøre 5-serie til en betryggende affære.

Pris/utstyr: 3

Au da, så kom vi til det vonde kapittelet.

Det skiller nemlig drøyt 82.000 kroner mellom 523iA og 520dA. Når vi allerede har brakt på det rene at bensinmotoren bare så vidt slår dieselen i ytelser, blir det forferdelig mye penger å betale for bensinmotorens godlyd og ekstra kjørevilje.

Altfor mye, for å være presis.

Startprisen for vår testbil med sportsautomat er 645.000 kroner.

IKKE STØRST: 5-seriens bagasjerom er betydelig trangere enn det Mercedes E-klasse har, men er likevel ikke trangt.

IKKE STØRST: 5-seriens bagasjerom er betydelig trangere enn det Mercedes E-klasse har, men er likevel ikke trangt. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Legg til at selgeren vil forklare deg at en 5-serie bare må ha skinn (22.300 kroner) og navianlegg (21.500 kroner), i tillegg til automatgir, så begynner det å balle på seg. Og da har vi ennå ikke nevnt adaptive xenonlys (15.280 kroner) og parkeringssensorer (6950 kroner) og en rekke andre fine ting bilen kan utstyres med. Det er lettere å legge 200.000 ekstra på totalprisen enn å stoppe der.

Vi ville heller ikke ha veddet på at en bil med stor bensinmotor holder seg like godt i pris som en med gjerrig dieselmotor.

Har du enda mer penger du ønsker å bruke på en BMW? Sjekk vår test av BMW X5 3,0d .

Miljø: 4

523iAT er stor, sterk, har bensinmotor og automatgir. Det gir ikke høye odds å tro at den er tørst.

Gjennom vår tøffe testløype på 20 mil kom den seg på 0,79 l/mil. Ut fra de nevnte premissene er ikke det ille. Tvert imot er det helt i orden.

Men igjen: Den i praksis like sterke 520dAT brukte 0,62 l/mil i samme løype. I den duellen blir det game over for 523iAT når det kommer til CO2-utslipp og driftskostnader.

Les også:

Her er alle våre BMW-tester

Her finner du over 500 biltester

PÅKOSTET: Stor skjerm med masse funksjoner og nær granatsikker kvalitetsfølelse kjennetegner interiøret i den nye 5-serie stasjonsvogn.

PÅKOSTET: Stor skjerm med masse funksjoner og nær granatsikker kvalitetsfølelse kjennetegner interiøret i den nye 5-serie stasjonsvogn. Foto: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 645700

Konklusjon

Karakter: 5

Skal du ha stor og påkostet stasjonsvogn med bensinmotor, finner du neppe noen bedre totalpakke en 523iAT i dette prisleiet. I alle våre tester av nye 5-seriemodeller har vi vurdert det slik at bilen setter en ny standard for klassen. Det er kombinasjonen av kjøregenskaper og komfort som virkelig får fram smilet.

Likevel når ikke 523iAT opp til toppkarakteren. Herligheten koster for mye når en ser på hva 520d kan by på.

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 5-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag